تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۹

درباره پیشرفت مسکن‌‌ ملی اطلاعات کذب به وزیر می‌دهند/ با اقساط برگشتی مسکن‌مهر، گندم خریدند

رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اجرای طرح جهش تولید مسکن با ساخت یک میلیون واحد از سال آینده گفت: میزان تسهیلات مسکن بر اساس شرایط متقاضی شناور می‌شود.

مسکن ملی

اقتصاد24 - محمدرضا رضایی کوچی درباره طرح جهش تولید مسکن اظهار داشت: این طرح توسط نمایندگان مجلس و کمیسیون عمران تدوین و تنظیم شده و در حال رفت و برگشت به صحن و شورای نگهبان است و تا پایان سال قطعی خواهد شد.

وی با بیان اینکه سال آینده عملیات اجرایی طرح جهش تولید مسکن اجرایی می‌شود و مجری آن وزارت راه و شهرسازی است گفت: طبق این طرح قرار بر این است که در چهار سال، چهار میلیون واحد ساخته شود.

رییس کمیسیون عمران ادامه داد: دهک‌های پایین جامعه و افرادی که فرم «ج» آنها سبز است و خانه ندارند در اولویت طرح جهش تولید مسکن هستند.

صندوق جهش تولید مسکن بدون تایید شورای پول‌و اعتبار راه‌اندازی می‌شود

رضایی‌کوچی با اشاره به سه عامل مهم در مدیریت قیمت تمام شده مسکن اظهار داشت: سه عامل زمین، تسهیلات بانکی و مصالح ساختمانی در قیمت مسکن سهم عمده دارند از این رو در طرح جهش تولید مسکن فرمولی در نظر گرفتیم که با توجه به این سه عامل، مسکن با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد و بتوانیم قیمت تمام شده مسکن را برای مخاطبان و واجدان شرایط پایین بیاوریم.

رضایی با اشاره به راه‌اندازی صندوقی که تمام منابع تولید مسکن در این صندوق متمرکز می‌شود، گفت: تسهیلات بانکی با بهره 18 درصد که به بخش مسکن اختصاص پیدا می‌کند، اقساط برگشت مسکن مهر، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر زمین‌های بایر و به طور کلی تمام منابع دولتی که برای تولید مسکن تعریف شده در این صندوق تجمیع می‌شود و در نهایت تسهیلات ارائه شده از این صندوق با سود 10 تا 12 درصد به مردم و متقاضیان ارائه خواهد شد.

رییس کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه راه‌اندازی این صندوق نیازی به تصویب و تایید شورای پول و اعتبار ندارد اظهار داشت:‌ در قانون پیش بینی کردیم تا با مکانیزم تعریف شده، فعالیت این صندوق نیازی به تصویب شورای پول و اعتبار نباشد به همین دلیل این صندوق با تشکیل هیات امنا اداره می‌شود.

رضایی کوچی ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی رییس هیات امنا خواهد بود و افراد دیگری هم در ساز وکار این صندوق حضور خواهند داشت.

وی تاکید کرد: همچنین نماینده دیوان محاسبات، سازمان حسابرسی، ناظری از کمیسیون عمران و سازمان برنامه و بودجه بر عملکرد این صندوق نظارت خواهند داشت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نمایندگان چند نهاد در این صندوق حضور دارند و به کارکرد آن نظارت خواهند داشت گفت: تمام منابع در این صندوق تجمیع می‌شود تا بتوان از این محل، تسهیلات ارزان‌قیمت به پروژه‌های مسکن ارائه داد.

اراضی دولتی را احتکار کردند

رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در کنار بحث تامین مالی و ارائه تسهیلات ارزان قیمت موضوع مهم دیگر بحث تامین زمین است گفت: در حال حاضر اراضی بسیار زیادی از سوی دولت و مردم احتکار شده‌است که می‌تواند وارد این پروژه شود، همچنین اراضی وسیعی در حرایم شهری وجود دارد که این اراضی با تغییر کاربری قابلیت مسکونی را دارند.

وی ادامه داد: این اراضی باید از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت راه و شهرسازی منتقل و به صورت 99 ساله در اختیار مردم قرار بگیرد.

قیمت مسکن شکسته می‌شود

رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: با ارائه زمین ارزان قیمت که مردم بتوانند هزینه آن را در 99 سال پرداخت کنند، می‌توان قیمت تمام شده مسکن را بسیار کاهش داد و قیمت بازار را شکست.

رضایی کوچی تاکید کرد: زمین‌های دولتی باید در اختیار طرح جهش تولید مسکن قرار بگیرند تا همه مردم دسترسی به مسکن ارزان قیمت داشته باشند.

دلال‌بازی در بورس برای افزایش قیمت مصالح ساختمانی

وی درباره بحث مصالح ساختمانی در تعیین قیمت تمام شده مسکن اظهار داشت: در حال حاضر مصالح ساختمانی را وارد بورس کردند و از این طریق دلالی به راه انداختند. مشکل این است که تولیدکنندگان تمام تولید خود را وارد بورس نمی‌کنند از سوی دیگر مصرف کننده واقعی هم در بورس حضور ندارد که بتواند در شرایط رقابتی قیمت‌ها را پایین بیاورد.

رضایی کوچی ادامه داد: تولیدکنندگان 20 درصد میزان تولید خود را وارد بورس می‌کنند و در یک جریان دلال‌بازی که عده‌ای با کد بورسی وارد می‌شوند و قیمت این مصالح را بالا می‌برند، توانستند افزایش قیمتی برای تولیدات خود در بورس ایجاد کنند. پس از آن همین قیمت حبابی، مبنای قیمت 80 درصد تولیدات است که وارد بازار می‌کنند.

رضایی کوچی افزود: بنابراین برخی از تولیدکنندگان با ورود بخشی از تولیدات خود به بورس قیمت آن را افزایش می‌دهند شاید چند مصرف کننده واقعی هم در بورس حضور داشته باشد اما توان رقابت با این جریان را ندارد.

رییس کمیسون عمران با تاکید براینکه نقدهای جدی به ایجاد قیمت حبابی در بورس برای مصالح ساختمانی داریم گفت: در طرح جهش تولید مسکن رویه به این صورت نخواهد بود و قیمت مصالح ساختمانی کنترل شده وارد پروژه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آیا دولت نمی‌تواند قیمت تیرآهن و میلگرد را کنترل کند، اظهار داشت:‌ برخی از دلالان نباید اجازه داشته باشند مصالح ساختمانی را با قیمت غیرواقعی وارد بازار کنند که موجب افزایش قیمت شود و نتوانیم بازار مسکن را کنترل کنیم.

درباره میزان پیشرفت فیزیکی مسکن ملی اطلاعات کذب به وزیر می‌دهند  

رییس کمیسیون عمران با اشاره به جلسه‌ای که دو روز گذشته با وزیر راه و شهرسازی داشت، گفت: در این جلسه که درباره میزان پیشرفت مسکن ملی برگزار شده بود گزارشی ارائه دادند مبنی بر اینکه 500 هزار واحد مسکن ملی شروع به ساخت شده است اما در همان جلسه به وزیر راه و شهرسازی اعلام کردم که کارشناسان گزارش کذب به وی می‌دهند چراکه در مجموع در سطح کشور 50 هزار واحد مسکن ملی هم در حال ساخت نیست.

رضایی کوچی ادامه داد: شاید 500 هزار نفر در فراخوان مسکن ملی شرکت کردند اما آیا این افراد تا پایان این پروژه مشارکت خواهند داشت کدام کارگر می‌تواند ماهانه بیش از 2 میلیون تومان قسط مسکن ملی پرداخت کند. عملا با این اقدام و این سازوکار که یک فرد هم آورده خودش را وارد پروژه کند و هم اقساط ماهیانه بیش از دو میلیون تومان قسط بپردازد شرایط را برای خانه‌دار کردن مردم سخت کردند.

وی افزود: یکی دیگر از ایرادات وارده به پروژه مسکن ملی این است که در حال حاضر قیمت تمام شده مشخص نیست البته این موضوع به تلاطم موجود در بازار برمی‌گردد اما این مساله هم قابل رفع است چرا که در این پروژه از زمین از سوی دولت ارائه می‌شود تسهیلات هم نرخ بهره ثابت دارد و فقط مصالح ساختمانی است که قیمت آن ثابت نیست حال اینکه آیا دولت نمی‌تواند ق یمت چند قلم مصالح ساختمانی را برای یک مدت معلوم ثابت نگه دارد.

رییس کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه معتقدم مسکن باید فراتر از یک وزارتخانه باشد گفت: رفع مشکل مسکن در کشور ما کار یک وزارتخانه نیست و تمام مجموعه‌ها از نهادهای مختلف درباره حل این مشکل باید بسیح شوند به همین دلیل شورای عالی مسکن باید فعال باشد که رییس این شورا رییس جمهور است. به خوبی می‌دانیم که زور وزیر راه و شهرسازی به تنهایی به بانک مرکزی و وزارت نیرو نمی‌رسد.

تخلف در برگشت اقساط مسکن مهر و برداشت برای هزینه‌‌های غیر مسکنی

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه امروز شاهد آن هستیم اقساط برگشتی مسکن مهر وارد این پروژه و پروژه‌های مسکنی نمی‌شود اظهار داشت: انحراف از این مسیر و عدم برگشت اقساط مسکن مهر به پروژه‌های مسکنی تخلف است و به دلیل وجود همین تخلف صندوقی را در طرح جهش تولید مسکن طراحی کردیم که تمام منابع اعتباری از جمله مسکن مهر در این صندوق تجمیع شود و از محل این منابع فقط خانه‌سازی برای دهک‌های پایین صورت گیرد.

رضایی کوچی تاکید کرد: امروز هر جا که کم می‌آوردند به دنبال این هستند که از اقساط برگشتی مسکن مهر برداشت کنند برای مثال گفته می‌شود خرید تضمینی گندم هم از این محل انجام شده است.

وی افزود: این اشکال در نظام بودجه‌ریزی کشور را نشان می‌دهد که هر کس به خودش اجازه می‌دهد دست به این تخلف بزند.

تسهیلات مسکن شناور می‌شود

رضایی کوچی با اشاره به سقف تسهیلاتی که در طرح جهش تولید مسکن ارائه می‌شود گفت: تصمیم داریم با توجه به شرایط متقاضی سقف وام را مشخص کنیم و سقف وام شناور خواهد شد.

وی ادامه داد: متراژ واحدهای تعریف شده در طرح جهش تولید مسکن 70 تا 100 متر است که اگر قیمت مصالح کنترل شده وارد این پروژه شود قیمت تمام شده هر متر مربع 4 میلیون تومان خواهد بود حال اینکه ارائه تسهیلات برای این قیمت تمام شده مسکن، بر اساس شرایط متقاضیان و درآمد آنها متفاوت خواهد بود.

رییس کمیسیون عمران تاکید کرد: در جلسه‌ای که با وزیر راه داشتم به تیم مسکنی وزارت راه و شهرسازی اعلام کردم که خود را برای اجرای طرح جهش تولید مسکن آماده کنند. سازمان ملی زمین و مسکن باید آماده ارائه اراضی برای ساخت یک میلیون واحد مسکن باشد همچنین شورای عالی شهرسازی برای تغییر کاربری اراضی باید آماده شود و معاون مسکن هم برای هماهنگی‌های لازم خود را آماده کنند.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه کارگران در طرح جهش تولید مسکن در اولویت هستند گفت:‌ این طرح برای دهک‌های پایین به اجرا می‌رسد.

با وزیر سابق فهم مشترک در بخش مسکن نداشتیم

وی با اشاره به همکاری‌های مجلس و دولت برای بخش مسکن در زمان مدیریت عباس آ‌خوندی در وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: با آقای آخوندی درباره وضعیت مسکن سهم مشترک نداشتیم وی مدعی بود کشور نیازی به تولید مسکمن ندارد و باید به سمت مقاوم‌سازی پیش برویم و برنامه‌ای برای تولید مسکن نداشتند.

رییس کمیسیون عمران مجلس افزود: پس از آن بحث مسکن اجتماعی مطرح شد که عملا طرحی به میان نیامد و در بحث نوسازی بافت فرسوده هم اقدامی انجام ندادند با تغییر وزیر هم پروژه مسکن ملی با ساخت سالیانه 200 هزار واحد مطرح شد که معتقدم این طرح هم موفق نیست.

مسکن ملی موفق نبود

وی ادامه داد: نمی‌گوییم وزارت راه و شهرسازی خانه‌سازی کند اما باید سیاست‌گذاری‌های مرتبط با مسکن در این وزارتخانه طرح و به اجرا برسد.

رضایی کوچی ادامه داد: هر چند دولت در طرح مسکن ملی هم  موفق نبود اما اگر تمام این 500 هزار واحد هم ساخته می‌شد فاصله زیادی با نیاز بازار و مردم داشت.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عمل بینی در سال ۱۴۰۳ چقدر آب می‌خورد؟

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

نوسانات قیمت آهن در سال گذشته

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

عکس قدی خانم بازیگر با ست قرمز و دست تتو شده

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟