تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۷ نظر

دستمزد کارگران در ۱۴۰۰ چقدر می‌شود؟

تعیین حداقل دستمزد در ۱۴۰۰ روی میز شورای عالی کار در حال بررسی است. طبق محاسبات نمایندگان کارگران، آن‌ها خواهان افزایش دستمزد به صورت ریالی و نه درصدی هستند. آیا کارگران می‌توانند این مطالبه خود را محقق کنند؟

مزد کارگران در ۱۴۰۰

اقتصاد۲۴ - دو ماه پایانی سال مقطع سرنوشت‌سازی برای بسیاری از خانوار‌های کشور است. در این مقطع جلسات کمیته دستمزد شورای‌عالی کار برای تعیین هزینه سبد معیشت و همچنین حقوق پایه برگزار می‌شود که نتیجه آن دخل و خرج ۱۳ میلیون خانوار کارگری کشور و چند ده‌هزار کارفرما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. حداقل حقوق و دستمزد کارگری در سال جاری (فرد دارای دو فرزند) درحدود ۲ میلیون ۹۰۰ هزار تومان بوده که حدود ۵۸ درصد سبد معیشت را پوشش می‌داد، اما با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها از همان ابتدای سال، به‌زعم نماینده‌های کارگری این پوشش به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

محاسبات نماینده‌های کارگری هزینه سبد معیشت در سال‌جاری را که ملاک اصلی تعیین دستمزد پایه برای سال آینده است، ۹ میلیون‌و ۲۰۰ هزار تومان تخمین می‌زنند. این رقم بر اساس ۳۳ قلم کالای موجود در سبد معیشت و از قیمت‌گیری استانی و کشوری به‌دست آمده است. درصورت پذیرش این عدد در کمیته دستمزد و پوشش ۵۰ درصدی حقوق پایه (میانگین سال‌های اخیر) می‌توان انتظار حقوق ۴ میلیون‌و ۶۰۰ هزار تومانی را برای سال ۱۴۰۰ داشت. اما این اعداد و ارقام چیزی نیست که نماینده دولت و کارفرمایان زیر بار آن بروند.

از ابتدای شروع جلسات دستمزد، کارفرمایان با اعلام بهانه‌هایی عجیب سعی در ایجاد خلل برای افزایش دستمزد کارگران داشته‌اند. به عنوان مثال به گفته فرامرز توفیقی نماینده کارگران، در جلسات دستمزد از سوی کارفرمایان این خواسته مطرح شده که تعیین دستمزد شاغلان مجرد از شاغلان متاهل باید تفکیک شود. این در حالی است که طبق قانون کار حداقل دستمزد باید فارغ از مشخصات جسمی و روحی فرد، به گونه‌ای باشد که کفاف هزینه‌های حداقلی یک خانوار متوسط را بدهد.

مزد توافقی، تیر خلاص به کارگران با قرارداد موقت

در کنار این بهانه‌ها از سوی کارفرمایان، دولت هم همسو با کارفرمایان بحث «مزد توافقی» را مطرح کرده است. معاونت حقوقی رئیس‌جمهور نامه‌ای به سازمان تأمین اجتماعی ارسال کرده است. طبق این نامه دولت از سازمان تامین اجتماعی می‌خواهد نرم‌افزار حقوقی این سازمان را بازنویسی کند و مراتبی اتخاذ کند که درصورت رعایت الزامات حداقل مزد در قرارداد جدید نیروی کار، اجباری برای افزایش دستمزد براساس مصوبه شورای‌عالی کار تعیین نکند و توافق کارفرما با کارگر بر سر مزد توافقی را به رسمیت بشناسد.

به گفته کارشناسان مزد توافقی درخواستی دولت در صورت اجرایی شدن، در واقع در حکم زدن تیر خلاص به دریافتی ۲۰درصد باقیمانده از کارگرانی است که قرارداد موقت دارند و در دوره‌های ماهانه یا سالانه مجبور به امضای قرارداد جدید هستند. این را در نظر بگیرید که در شرایط کنونی بازار کار بیش از ۹۰درصد قرارداد‌های کارگران را قرارداد‌های موقت تشکیل می‌دهد و ۷۰درصد این قرارداد‌ها بر اساس حداقل حقوق است.

در حال حاضر حقوق کارگران دارای سابقه کار در هر بنگاه اقتصادی و کارگاه نمی‌تواند کمتر از دستمزد سال قبل یا حتی برابر با دستمزد سال قبل باشد؛ بنابراین کارفرما موظف است افزایش دستمزد سالانه را طبق آنچه در جلسه تعیین دستمزد شورای عالی کار مصوب می‌شود برای همه کارگران خود و بر اساس لیست بیمه‌ای که برای سازمان تامین اجتماعی در سال قبل می‌فرستاده، اعمال کند.


بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات از اعلام رقم دقیق سبد معیشت کارگران


اما طبق نامه ارسالی معاونت ریاست جمهوری این رویه می‌تواند تغییر کند و کارفرمایان امکان رسمی و قانونی برای تعیین دستمزد کارگران پایین‌تر از حداقل دستمزد مصوب داشته باشند.

جلسات دستمزد و این‌گونه استدلال‌ها و خواسته‌ها از سوی دولت و کارفرمایان در حالی در جریان است که به گفته موسی شهبازی، مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس ۳۵ درصد مردم زیرخط فقر قرار دارند.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار هم معتقد است، «با توجه به اتفاقاتی که در تعیین دستمزد سال گذشته رخ داد، روندی که امسال در حال طی شدن است، بهانه‌های گروه کارفرمایی و دولت به یک بهانه "نخ نما" تبدیل شده است.»

نمایندگان کارگری با محاسبه میزان سبد معیشت به دنبال چانه زنی بر سر افزایش دستمزد به صورت ریالی (جایگزین افزایش مزد به صورت درصدی) هستند.

علی خدایی در این باره گفته است: «خواسته‌ی ما این است که میزان افزایش دستمزد کارگران امسال به "ریال " تعیین شود. با توجه به اینکه دستمزد کارگران اینقدر کوچک مانده است، اگر میزان افزایش به صورت "درصد"باشد، عدد بزرگی از آن استخراج می‌شود. حداقل خواسته ما برای دستمزدسال آینده باید " جبران قدرت خرید" کارگران باشد. با این حداقل‌ها وارد مذاکرات مزدی خواهیم شد.»

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد در شورای اسلامی کار هم گفته طبق محاسبات این کمیته، سبد معیشت خانواده کارگری پارسال ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بوده که بهمن ماه امسال با ۳۸ درصد افزایش به هشت میلیون و ۷۳۵ هزار تومان رسیده است. او توضیح داده که طبق محاسبات، دستمزد کارگران به طور متوسط برای حدود ۳۸ درصد هزینه‌های زندگی یک خانواده ۳.۳ نفره کافی است که در آن فقط یک نفر درآمد دارد.

اولین جلسه رسمی اضلاع سه جانبه کار نهم دی ماه برگزار شد. به نظر می‌رسد در مثلث دولت، کارفرمایان و کارگران در شورای عالی کار، تنها دولت به عنوان بزرگ‌ترین کارفرما نظرش را مشخص کرده است. در حال حاضر دولت برای کارکنان خود در سال آینده کف ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را در نظر گرفته است و بعید به نظر می‌رسد که نمایندگان دولت به رقمی بیش از این تن بدهند.
افزایش دستمزد در سال ۱۴۰۰ به سود کافرما تمام می‌شود؟

نمایندگان کارفرمایی نیز همچون روال سال‌های گذشته با کمترین میزان رشد دستمزد موافق هستند، اما برای رسیدن به نتیجه احتمالا با نمایندگان دولت هماهنگ خواهند شد.

اما نمایندگان کارگری بنا به تجربه سال‌های گذشته و وضعیت معیشتی جامعه کارگری در امسال به رقم پیشنهادی دولت و کارفرمایان رضایت نمی‌دهند و درخواست افزایش دستمزد به شکل ریالی و مطابق با رقم سبد معیشت دارند.

علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس هم که از ماه‌های گذشته به مسئله دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ ورود کرده، به تازگی گفته است: «هنوز نمی‌توانیم رقم دقیقی از میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال آینده ارائه دهیم، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که نمایندگان مجلس پیشنهاداتی برای افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی میزان حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ مطرح کرده‌اند.»

از طرفی مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی هم می‌گوید که مبلغ حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰، رقمی بین ۳ میلیون پانصد و بیست تا سه میلیون ششصد و پنجاه هزار تومان خواهد بود. او همچنین گفته «با توجه به اجرای قانون همسازی و افزایش سنوات دستمزد حقوق کارگران در سال آینده حداقل ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.»

اکثریت کارگران در ایران اجازه داشتن اتحادیه‌های مستقل را ندارند و نهاد‌های نزدیک به دولت مثل شورا‌های اسلامی کار و خانه کارگر نهاد‌های به رسمیت شناخته شده برای مطالبات کارگری هستند. حالا باید دید در ادامه آیا نمایندگان کارگری در شورای عالی کار می‌توانند مطالبات جامعه کارگری را محقق کنند و رقمی برای دستمزد را به تصویب برسانند که بتواند اندکی از بار معیشتی آن‌ها کم کند یا مانند سال گذشته در بهترین حالت ممکن تنها ابزار این نمایندگان رسمی برای مخالفت با مزد مصوب از سوی دولت و کارفرمایان امضا نکردن مصوبه مزد است.

 

منبع: رویداد24

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
0
0
سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
کارگران عزیز فقط بدونید کارفرمایان به جای اینکه برن یقه دولت را بچسبن و از اونا کمک بخوان میان سراغ ما کارگران و میگن تولید وضعش خرابه اگه حقوق کارگر زیاد بشه تولید میخوابه . من واقعا نمیدونم چرا این کله کونده ها و کارفرمایان میلیاردی میخوان از کارگر بردگی بکشن و از ما مایه بزارن
asad
خواسته تمام کارگران افزایش حداقل سه برابری حقوق ماهیانه بدون مالیات هست با توجه به تورم ۵ برابری ،وزیر کار و تمام کسانی که عضو شورای کار هستند که حداقل حقوق کارگر را تصویب میکنند خودشان کارمند دولت هستند و حداقل حقوق خودشان بالای بیست میلیون تومان در ماه هست پس اصلا هیچ حقی و صلاحیتی برای تصمیم گیری در این زمینه ندارند خود وزیر کار بدون مزایا حداقل ۵۰ میلیون حقوق در ماه دریافت میکنه اگر راست میگویند فیش حقوقی تمامی کسانی که عضو این شورا هستند را برای تمام مردم در اینترنت بگذارند ، این خواسته تمام کارگران ایران هست ، سال ۹۸ که هنوز کرونا اینقدر رواج پیدا نکرده بود و تورم بسیار کمتر از آخر سال ۹۹ بود بیست درصد حقوق پایه را اضافه کردن که نماینده کارگران این حگم را امضا و تایید نکردند و جلسه را ترک کردند اما امسال در شرایط تحریم و کرونا و تورم حداقل ۵ برابری و اینکه خود آمار های دولت میگه که خط فقر ۱۰ میلیونه چطور افزایش حقوق را ۳۵ درصد مشخص کرده اندسه میلیون و پانصد هزار تومن ، با این شرایط حقوق کارگر باید حداقل سه برابر شود هیچ کارگری در این شرایط با این پیشنهاد دولت و شورای عالی کار موافق نیست ۲۵ درصد یا ۳۵ درصد افزایش و از اون طرف ۱۰ تا ۱۵ درصد مالیات خب بفرمایید هیچ افزایشی در کار نیست به نظر من دولت دیگه اصلا خودش رو تو زحمت نندازه اصلا حقوق کارگر رو اضافه نکنه و خودش و کارگران رو علاف نکنه فقط شیر لبنی در امسال دوبار ۳۰ درصد در خردادو ۴۰ درصداوایل بهمن ماه ۹۹ افزایش قیمت داشته خودرو و تمام خوراکی ها و ...‌ همه افزایش نزدیک به حداقل سه برابری داشتن ،اجاره مسکن که پیش کش تمام کارگران خواستار سه برابر شدن حقوق حداقلی ماهیانه خود بدون مالیات هستند و به کمتر از این رضایت نمیدهند اگر دولت، دولت مردمی هست که باید به خواسته اقشار کم درآمد مردم ارج بگذاره ولی اگر دولت سرمایه داری و استکباری هست که مثل پارسال همونی که وزیر کار با تهدید و ارعاب به زور تصویب کرد و اجرا کرد و به کارگر بینوا و مشکلات انها توجه نکرد ،که متاسفانه همیشه ظالم سالم
حسین
0
0
سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
کارگران عزیز فقت اینا بدونید که کارفرمایان میلیاردر و پولدار به جای اینکه برای تولید بهتر سراغ دولت برن میان از کارگر بدبخت مایه میزارن .من هنوز نمیدونم چرا این کارفرمایان میخوان از کارگر بیگاری بکشن و مثل برده براشون کار کنیم . به بهانه تولید میان و حق حقوق نا را ضایع میکنن و نمیزارن افزایش حقوق خوبی داشته باشیم . آخه توی کارخانه دار که به خاطر من کارگر که دارم برات جون میکنم خودت و هفت پشتت را بستی و دیگه چقدر میخوایید پول جمع کنید . حداقل برای یک دفعه هم که شده حق ما را ضایع نکنید . در اصل کارگران عزیز جیب شما کارفرمایان را پر پول کردن کردن و هر کدام ماشین میلیاردی و ویلای شمال و چند تا خونه گرفتید
ناشناس
0
1
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
خداوند حالتشان بکند
کوروش
0
0
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
فقط اعتصاب کنیم و کار نکنیم
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
عالیه بهترین کار اعتصابه
ناشناس
0
0
جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
واقعا این دولت از کثیف ترین دولت ها بوده
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین موشک های ایران + مشخصات

عکس/تیپ متفاوت مژده لواسانی در کنسرت روزبه بمانی

کریستوفر نولان فیلم ساز افسانه‌ای کیست؟

عکس/استایل خیابانی بازیگر سریال یانگوم

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

فیلم/آموزش کنسرو کردن خورشت قرمه سبزی

سید هادی شیخ الاسلامی، مدیرعاملی در نقش تخریب‌گر!/ ری برندیگ ناکام بیمه میهن

فیلم/طعنه سنگین جواد هاشمی به مهران رجبی!

فیلم/ خلق چهره با کفش و کفی

انتقاد تند و تیز نماینده زنجان از دولت رئیسی

آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!

فیلم/لحظه معجزه آسای نجات کودک از سیلاب رودخانه‌ای در بم

فیلم/پوزخند عباس جدیدی هنگام سخنرانی علیرضا دبیر

فیلم عجیبی که از یک دانشگاه در تهران لو رفت!

فیلم/شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

آلومینیوم ۴ (۶) - پرسپولیس (۵) ۴، حذف مدعی بزرگ!

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه