وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تصمیم جدی دولت بر آن است باری که مربوط به شرق کشور است از بندر چابهار وارد شود.
اقتصاد۲۴- وزیر راه و شهرسازی در جلسه پیگیری روند توسعه خط ریلی چابهار - زاهدان که با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرکل بنادر و دریانوردی این استان و جمعی از میهمانان همایش بین المللی توسعه چابهار در سالن جلسات اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان برگزار شد با اشاره به رشد ۵۶ درصدی تخلیه و بارگیری در بندر چابهار گفت: مهم این است که هم جاده را مدیریت کنیم و هم از شرکت های حمل و نقل بخواهیم که ناوگانشان را مدیریت کنند تا کم حادثه از این مسیر عبور کنیم.
اسلامی اظهار کرد: تصمیم جدی بر است که باری که مربوط به شرق کشور است از بندر چابهار وارد شود.
وی ادامه داد: باید قدرت پذیرش فله در این بندر افزایش یابد، چرا که بندر را فعال نگه می دارد، سهم اقتصاد جاده را برای استان به همراه می آورد و موجب می شود فعالیت ها را در این محور برای راه سازی گسترش دهیم.
وی گفت: راه آهن هم به همین شکل است، بر اساس مصوبه ای که به تازگی از دولت گرفتیم مذاکرات برای تعیین مالی آن انجام شده است، پروژه راه آهن بی وقفه ادامه پیدا خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اینکه راه آهن فوری به زاهدان و میلک متصل شود و بعد از آن از خط بیرجند عبور کند و به بافت مشهد برسد مهم و اولویت یک است.
اسلامی گفت: همه کسانی که می خواهند درباره چابهار اظهار نظر کنند هم ذهن باشند و به ملاحظات، الزام ها، افق برنامه، جمعیت پذیری و فعالیتی که می خواهد شکل بگیرد توجه کنند تا پیش بینی ها با مشکل مواجه نشود و شهر مطلوبی داشته باشیم و چابهار به هاب لجستیکی منطقه تبدیل شود. باید با افتخار پرچم جمهوری اسلامی ایران را با عنوان پیشرو یک بندر اقیانوسی برای مردم به اهتزار در آوریم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: علت اینکه یک درصد تخلیه و بارگیری بنادر کشور سهم سیستان و بلوچستان است، این است که کارخانه های فرآوری و پردازش در سیستان و بلوچستان نسبت به دیگر استان ها کمتر احداث شده، کالاهای مواد معدنی سیستان و بلوچستان رقابت پذیر نیست و در عمل از استان های دیگر صادرات و حتی کالاهایی که مربوط به افغانستان است از دیگر مسیرها صادر می شود که این جای سوال است.
بهروز آقایی افزود: پسکرانه این بندر سه میلیارد تن مواد معدنی است با خلوص 65 درصد اما کل صادرات آن حدود 30 میلیون تن است، این کالا رقابت پذیر نیست و مواد معدنی که از برزیل وارد می شود هفت دلار ارزان تر است.
وی ادامه داد: ترکیب جمعیتی کره جنوبی 507 نفر، اما در سیستان و بلوچستان 15 تا 40 نفر است، شاید یکی از دلایل این تفاوت ها، این است که استان در مسیر بار و کالا قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: اینکه کالای اساسی کشور از یک بندر دیگر با فاصله 750 مایل وارد می شود و با طی 2 هزار کیلومتر دیگر بر می گردد موضوع هایی است که به زیرساخت های ریلی و جاده ای بر می گردد.
آقایی بیان کرد: پاسخ همه سوالات در ریل است و همه پتانسیل و تلاش بر این است که ریل سریعتر به بندر وصل شود، پیشنهاد شفافی داریم به همین منظور از آقای رئیسی خواستار مشارکت آستان قدس برای توسعه ریل شدیم و از قرارگاه خاتم (ص) نیز در این باره درخواست همکاری داشتیم.
وی گفت: 20 درصد کالاهای اساسی کشور متعلق به استان های جنوب شرق کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، کرمان و تا حدودی هم سمنان است. همه مطالعاتی که درباره میزان گوشت مصرفی و خوراک و دام و طیور انجام شده است نشان می دهد میانگین آن 20 درصد سهم سیستان و بلوچستان است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی پیشنهاد کرد دولت 20 درصد از کالای اساسی که وارد کشور می شود را به بندر چابهار اختصاص دهد.
وی گفت: باید توانمان را بگذاریم که ریل را از طریق بخش خصوصی رونق دهیم، بهترین حالت این است که قرارگاه خاتم(ص) به عنوان پیمانکار این اقدام را انجام دهد و آستان قدس مشارکت کند.
به گفته آقایی، 950 میلیارد تومان از ابتدای امسال در بندر چابهار به واسطه بخش های خصوصی قرارداد امضا شده است، خوشبختانه برخی سرمایه گذاران اعلام کرده اند که از ترقه بازی های دشمن هیچ واهمه ای ندارند، ما نیز همچنان تلاش خواهیم کرد که شاهد افتتاح پروژه های مختلف و رشد و سرمایه گذاری بیش از پیش در چابهار باشیم.