بهنام سعیدی، عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: جلسه روز شنبه، جلسه خوبی بود. بیش از دو ساعت طول کشید، نمایندگان دغدغههای خودشان را مطرح کردند و آقای عراقچی هم پاسخ دادند. دغدغههای نمایندگان حول چند محور بود.
بیانیه شورای عالی امنیت ملی، تلاشی برای ایجاد فضای تنفس دیپلماتیک، مدیریت تهدید مکانیسم ماشه و حفظ دستاوردهای هستهای کشور در برابر فشارهای داخلی و خارجی است. این مسیر، پر از چالش و پیچیدگی است، اما به نظر میرسد که تصمیمگیران اصلی کشور، راه دیپلماسی هوشمندانه را بر جنجالآفرینی و انفعال ترجیح دادهاند
سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست اضطراری وزرای خارجه اسلامی - عربی به دوحه قطر سفر کرده است، در ادامه رایزنیهای دوجانبه در حاشیه این نشست، یکشنبه شب با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفتوگو کرد.
در دیدار وزیران خارجه ایران و قطر در دوحه آخرین تحولات منطقهای بررسی شد/عراقچی ضمن محکوم کردن حمله اسرائیل، بر حمایت و همبستگی جمهوری اسلامی ایران با دولت و ملت قطر تأکید کرده است.
سید عباس عراقچی، وزیر خارجه کشورمان، پیش از آغاز نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در دوحه، با همتایان خود دیدار و گفتوگو کرد/دستور اصلی نشست: بررسی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به قطر.
نمایندگان در پی آن بودند که در یک جلسه فوقالعاده، سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه و در صورت امکان، علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور حضور یافته و توضیحات لازم را ارائه کنند.
سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، در دفاع از توافق قاهره توضیح داد که این توافق شامل اقدامات محیط زیستی و ایمنی در تاسیسات هستهای است و بازرسیهای فوری در دستور کار نیست. او تاکید کرد که هرگونه بازرسی منوط به تکمیل مراحل پیشبینی شده در قانون مجلس و تایید شورای عالی امنیت ملی است
وزیر امورخارجه گفت: مذاکرات در قاهره بسیار جدی بود و مذاکراتی که بعد از جنگ صورت میگیرد که لحظه به لحظهاش تصویر شهدا از جلوی چشمان آدم رد میشود، مذاکرات آسانی نیست و جای خندیدن هم نیست.
کامران غضنفری خطاب به عراقچی نوشت: یا تمام اظهارات گروسی را علنی تکذیب میکنید و متن توافقنامه را در اختیار نمایندگان مجلس قرار میدهید، یا خودتان را برای استیضاح آماده کنید.
عباس عراقچی توضیحاتی را درباره محل اورانیوم های غنی شده مطرح کرد. عراقچی در گفتگوی ویژه خبری گفت: اورانیوم ما زیر آوار تاسیسات هسته ای بمباران شده است.
وزیر امور خارجه پس از حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: برنامهریزیها برای انجام سفر نیویورک در حال انجام هست و محدودیتها خیلی اهمیتی ندارد. ما آنجا فقط برای رفتن به سازمان ملل و به هر حال مذاکراتی که در چارچوب سازمان ملل انجام می شود، سخنرانی که انجام میشود، برای آن ها می رویم، کار دیگری نداریم، که حالا محدودیت بگذارند.آن اصلا اهمیتی برای ما ندارد، ما برای یک ماموریتی داریم می رویم و انشالله به این ماموریت هم عمل خواهیم کرد.