وزیر خارجه در گفتوگو با سیانان:با پیشنهاداتی منصفانه، متعادل و سازنده به نیویورک آمدم تا راهحلی دیپلماتیک برای این بحران بیابیم، اما این پیشنهادها نیز توسط آمریکا و ۳ کشور اروپایی رد شد/آنها به بازگشت فوری تحریمها روی آوردند که مشکلات را پیچیدهتر کرد/همواره آماده گفتوگو و راهحل دیپلماتیک بودهایم، هرگز تمایل به داشتن سلاح هستهای نداشتهایم/حق ما است که به غنیسازی اورانیوم بپردازیم.
منابع مطلع به رسانه بریتانیایی امواج گفتهاند که ویتکاف ابتدا به پیشنهادهای ایران در مجمع عمومی سازمان ملل پاسخ نداد، اما سپس پیشنهاد تأخیر در اسنپبک (snapback) به مدت ۳ ماه، ۹ ماه و در نهایت یک سال را ارائه کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه به وقت محلی در حاشیه هشتادمین مجمع عمومی سازمان ملل با آنتونیو گوترش دبیر کل این نهاد بین المللی دیدار و گفت وگو کرد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: از سال ۱۳۸۲ تا ۸۴ صد درصد آنچه غربیها خواستند را پذیرفتیم. روحانی در کتاب نوشته است بالاتر از آنچه تعریف آژانس از غنی سازی هست را پذیرفتیم.
لارا روزنخبرنگار آمریکایی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: رئیس جمهور ایران روز گذشته اعلام کرد آمریکا اصولا علاقهای به هیچ گونه پیشنهاد جدی برای جلوگیری از اسنپ بک که به تروئیکای اروپایی متکی بود، نداشت.
وزیر امور خارجه به همتایان سایر کشورها در رد اقدام سه کشور اروپایی و آمریکا مبنی بر بازگشت قطعنامههای لغوشده شورای امنیت در رابطه با موضوع هستهای ایران نامه ارسال کرد.
در حالیکه عباس عراقچی در حال صحبت در نشست شورای امنیت است، هیچکدام از شبکههای خبری صداوسیما این سخنرانی (و همینطور رأیگیری شورای امنیت) را پوشش ندادند.
بخشی از سخنرانی عراقچی در اعتراض به فعال شدن مکانیسم ماشه در جلسه شورای امنیت خبرساز شده است. عراقچی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: تمام مشکلات امروز به خاطر خروج آمریکا از برجام است، هیچ دلیلی ندارد که یک بار دیگر به آمریکا اعتماد کنیم.
عراقچی بعد از حکم شورای امنیت به فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریمها، تکلیف مذاکره با آمریکا و حضور بازرسان آژانس اتمی در ایران را تعیین کرد. عراقچی گفت: همانطور که رهبر انقلاب گفتند مذاکره با آمریکا بنبست محض است، دیپلماسی به مذاکره با آمریکا محدود نیست. ما تجربه خیلی بدی در مذاکره با آمریکا داشتیم. بار دوم در وسط مذاکره با آمریکا آنها به ما حمله نظامی کردند.
وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی بعد از نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت:اگر فشارهای غیرمنطقه ای جایگزین قانون شوند ما نتیجه نخواهیم گرفت. ایران هیچ وقت به فشار سر خم نخواهد کرد. ما همیشه نسبت به احترام واکنش متقابل نشان میدهیم.
وزیر خارجه ایران با اشاره به رأیگیری امروز شورای امنیت درباره قطعنامه تمدید اسنپبک، خطاب به اعضای آن نوشت: مسئولانه عمل کنید و در کنار دیپلماسی، عدالت و حقوق بینالملل بایستید.
وزیر خارجه ایران طی یادداشتی در محکومیت اقدام سه کشور اروپایی در راستای فعالسازی اسنپبک نوشت: تروئیکای اروپایی با آغاز این بازی، پیامدهای منفی فراوانی را متوجه اعتبار و جایگاه بینالمللی اروپا نموده است.