یک کارشناس اقتصادی معتقداست؛ گرانی مواد غذایی در جهان پس از یک دوره امروز تا حد زیادی فروکش کرده است، اما قیمتها در ایران کوتاه نمیآید و افزایش قیمت اقلام خوراکی در کشور بدنبال اصلاح نظام یارانهای و ایجاد موج جدید گرانی تا پایان سال وجود دارد.
هر روز بر نگرانی افزایش قیمت کالاهای ضروری و مصرفی خانوارها بیشتر میشود تا جایی که امروز طیف بزرگی از اقشار متوسط به زیر خط فقر رسیدند و امکان خرید کالای اساسی برای این خانوارها بسیار سخت شده است.
فعالان بازار مواد غذایی بر تعیین تکلیف رانت چندین ساله فعال در این بازارتأکید دارند و معتقدند؛ تا ریشه این فساد از بدنههای وزارت اقتصاد و صمت خارج نشود وضعیت قیمت کالاهای اساسی همین خواهد بود.
هرچندتازگیها وزیر صمت نسبت به قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو با ابراز گلایه اعلام کرد که به واسطه همین سیاست ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در این صنعت توزیع میشود، اما طبق اعلام وزارت تحت صدارت او، از امروز هشت قلم کالای دیگر نیز قیمت دستوری خواهند داشت.
طبق گفته اعضای اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان انواع چیپس و فرآوردههای حجیم شده بر پایه ذرت، علت افزایش قیمت این محصولات، افزایش نرخ مواد اولیه بوده که منجر به کاهش تقاضا در بازار داخل شده و علاوه بر این صادرات انواع چیپس هم کاهش داشته است.
رییس سازمان شیلات کشور خاطر نشان کرد: اگر میزان تولید ۲ برابر و تمام آن در داخل کشور مصرف شود باز هم سرانه مصرف ما با جهان فاصله زیادی دارد. چون میانگین مصرف سرانه آبزیان در جهان ۲۴ کیلوست این در حالیست که مصرف سرانه ما ۱۳ کیلو و ۴۰۰ گرم است.
افزایش قیمت مواد غذایی در حالی زمینه تشدید رکود بازار بهدلیل کاهش تقاضا را فراهم کرده که تولیدکنندگان و عرضهکنندگان اینگونه کالاها از نبود هیچ کمبودی در بازار خبر میدهند.
رواج فروش نیم پرس غذا به ویژه در مناطق کارگری زنگ خطری جدی برای سلامت اقشار مختلف جامعه است. تا جایی که مردم به دنبال گرانی مواد خوراکی، وعده غذایی خود را به حدی کوچک و کم حجم کرده اند که حداقل بتوانند شکم خود را سیر نگه دارند.