تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
نماینده بانک مرکزی در دادگاه بانک سرمایه:

تسهیلات اعطایی به هادی رضوی، کلان محسوب می‌شود

نماینده بانک سرمایه در دادگاه رسیدگی به اتهامات مسئولان بانک سرمایه گفت: طبق تعریف مندرج در آیین ‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان، اگر مجموع خالص تسهیلات اعطایی حداقل 10 درصد سرمایه پایه موسسه اعتباری باشد، تسهیلات دریافت شده کلان محسوب می‌شود و بر این اساس تسهیلات اعطایی به هادی رضوی کلان بوده است.
متهمان بانک سرمایه
اقتصاد24 - قاضی اسدالله مسعودی مقام روز یکشنبه در آغاز چهارمین جلسه محاکمه هادی رضوی بدهکار کلان بانک سرمایه که با حضور نماینده دادستان، 30 تن از متهمان دیگر این پرونده و وکلای متهمان برگزار شد، ضمن تذکر مواد قانونی اظهار کرد: در جلسه قبل ادعاهایی در رابطه با بانک مرکزی و بحث کلان و عمده نبودن تسهیلات دریافتی از سوی متهم مطرح شد که در این خصوص از نمایندگان بانک مرکزی خواستیم در جلسه حاضر شوند و توضیحاتی در این خصوص ارائه کنند تا موضوع شفاف شود.

در ادامه امیر مظلوم شایان نماینده بانک مرکزی با اجازه قاضی برای ارائه توضیحات در جایگاه قرار گرفت و گفت: طبق تعریف مندرج در آیین ‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان، اگر مجموع خالص تسهیلات اعطایی حداقل 10 درصد سرمایه پایه موسسه اعتباری باشد تسهیلات دریافت شده کلان محسوب می‌شود.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه سرمایه پایه بانک سرمایه برای سال 92، 5 هزار و 946 میلیارد ریال بوده و 10 درصد آن 590 میلیارد ریال می‌شود و با توجه به اینکه طبق گزارشات واصله متهم یک هزار و 75 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده، این تسهیلات کلان محسوب می‌شود.

نماینده بانک مرکزی اضافه کرد: همچنین طبق مواد مندرج در آیین نامه مذبور در صورتی که حداکثر تسهیلات اعطایی از 20 درصد سرمایه پایه موسسه اعتباری تجاوز کند بانک دچار تخلف شده است. با توجه به اینکه 20 درصد سرمایه پایه بانک سرمایه برای سال 92 یک هزار و 200 میلیارد ریال می شود و تسهیلات اعطایی به متهم کمتر از این مبلغ است بنابراین سقف 20 درصد در اعطای تسهیلات به افراد ذی نفع واحد رعایت شده است.

شایان تأکید کرد: در مجموع کلان بودن تسهیلات اعطایی به متهم قطعی است زیرا بیش از 59 میلیارد تومان تسهیلات داده شده و به استناد آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان این میزان، کلان محسوب می‌شود.

دلاویز: کیفرخواست تناقض هایی دارد

احسان دلاویز متهم ردیف دوم با دستور قاضی مسعودی مقام در جایگاه متهم قرار گرفت و درباره معاونت در اخلال در نظام اقتصادی از حیث پولی و خیانت در امانت در ۵ فقره تسهیلات به مبلغ هزار و ۷۵ میلیارد ریال گفت: من اتهامات را رد می کنم و دفاع حقوقی را به وکیل می‌سپارم.

وی اضافه کرد: عناوینی که در کیفرخواست بنده تفهیم شده چهار عنوان است که بر اساس فعل ادعایی توسط متهم اصلی مطرح شده و در تحقیقات بعدی بارها این اظهارات از سوی متهم پس گرفته شده و در دادگاه اقرار کرده که تحت شرایطی این حرف ها را زده است.

دلاویز اضافه کرد: برای رد اتهام دلایلی دارم. از جمله اینکه در اظهارات رضوی و خانم کاظمی تناقض‌هایی وجود دارد؛ مثلا مبلغ و نحوه پرداخت این موضوع قابل اثبات است. چون رضوی اعلام می کند ۲ میلیارد ولی خانم کاظمی می گوید چهار میلیارد تسهیلات گرفته شده است.
وی اظهار داشت: در جایی اعلام شده که اعطای این تسهیلات برای افزایش حد اعتباری و در جایی دیگر گفته شده که برای گرفتن تسهیلات بوده است.

این متهم افزود: اگر مبلغی داده شده باید روایتی یکسان وجود داشته باشد ولی مسائل حاشیه‌ای در این زمینه وجود دارد. مانند مسائلی که در زمان بازداشت در آگاهی مطرح شده است.

دوستی با رضوی و امامی دلیل حضورم در دادگاه است

وی با اشاره به نحوه احضارش به دادسرا گفت: در نیمه دوم اسفند سال ۹۵ پیامکی دادند که تماس بگیرم و بعد اعلام کردند که به دادسرا مراجعه کنم. من نمی‌دانم چرا اینجا هستم ولی دلیل عمده‌ای پشت این قضیه است و آن دوستی با امامی و رضوی است.

دلاوی افزود: در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ من ارتباط کاری و فرهنگی با این افراد داشتم و هیچ دوستی میان من و رضوی وجود نداشت. رضوی بعد از طرح موضوع در دادسرا از من حلالیت طلبید و من او را حلال کردم.

هیچ سنخیتی با رضوی ندارم

این متهم گفت: موفقیت من وابسته به هیچ نهاد، جناح و فردی نبوده و هیچ دوستی بین من و رضوی وجود ندارد. چون رضوی انسانی تندخو و عصبی مزاج و به گونه ای است که در برخورد با دیگران از موضع بالا صحبت می‌کرد و ما تفاوت شخصیتی داشتیم و بنده نه تندخو و نه عصبی مزاج بودم.

دلاویز افزود: رضوی سیراب از ارتباطات در هر حوزه‌ای بود و هرگز نیازی به من نداشت و تلاقی ارتباط ما در بخش فرهنگی و سینمایی بوده وگرنه من هیچ نقطه مشترکی در هیچ حوزه ای با او نداشتم.

وی گفت: بعد از دو سال تماس گرفتند که به دادسرا مراجعه کنم در حالی که فرزندم تازه به دنیا آمده بود و اصرار داشتند که فوراً به دادسرا بروم. قاضی صلواتی مبلغی را اعلام کرد تا به من تفهیم کند ولی من نمی دانستم این مبلغ بابت چیست و رضوی اشاره کرد که این مبلغ همان وامی است که از بانک سرمایه گرفته است.

داستان شهرزاد پرحاشیه

متهم ردیف دوم این پرونده اضافه کرد: با توجه به شناختی که اهالی سینما از من داشتند، فعالیت‌هایی را انجام دادیم. رضوی در اوج کارهای من وارد شد و پروژه شاهگوش و شهرزاد پرحاشیه را به صورت مشترک آغاز کردیم.

دلاویز خود را مسئول جذب اسپانسر، سرمایه گذار و تبلیغ سریال نمایش خانگی شاهگوش دانست و گفت: من در بسیاری از کارها حضور داشتم ولی اسمم نبود یا در برخی موارد اسمم بود اما حضوری نداشتم.

وی از امامی به عنوان یک انسان با تقوا و پسر خوب نام برد و گفت: من برعکس رضوی که هیچ نقطه مشترکی با او پیدا نمی کردم با امامی نقاط مشترک فراوان داشتم و او به شدت به من اعتماد پیدا کرد.

این متهم ادامه داد: امامی یک تولید کننده فیلم بود و پدرش چهره ماندگار نساجی است. با وجود اینکه من رسانه ای هستم ولی اهل سکوتم. چند سال است که به شاهگوش و شهرزاد می تازند. نام شهرزاد در ابتدا سریال روزی روزگاری عاشقی بود و به حسن فتحی پیشنهاد ساخت آن را دادم.

وی افزود: رضوی تهیه کننده شهرزاد نبود و او جزو صنف تهیه‌کنندگان نیست و از رسانه ها می خواهم تا مقداری تامل کنند.

دلاویز افزود: 6 ماه طول کشید تا ۳۰۰ میلیون تومان فراهم کردم و به اسماعیل عفیف دادم که قرار بود مجری طرح شهرزاد باشد. این فیلم در ۱۵ شهریور ۹۲ در وزارت ارشاد به ثبت رسید. یک سال پس از تولید شاهگوش به فتحی پیشنهاد تولید شهرزاد را دادم و ۳۰۰ میلیون تومانی را که از شاهگوش بدست آورده بودیم در این راه هزینه کردیم.

وی گفت: پولی که از شاهگوش به دست آوردیم بیشتر از تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون بود و دلیلی ندارد پول از جای دیگری بیاید. کارگردان این اثر یعنی فتحی سال ها بعد از تولید شهرزاد در جشنواره فیلم فجر در سال ۹۶ گفت که شکست، یتیم است و پیروزی صد پدر دارد و من گفتم می ترسم از اینکه روزی برسد که در کنج خانه بنشینم و مخفی کنم که چه نقشی در آن فیلم داشتم و حالا آن زمان فرا رسیده است.

نماینده دادستان: قادری ماشین پولشویی امامی بوده است

پس از پایان اظهارات احسان دلاویز، رسول قهرمانی نماینده دادستان تهران در پرونده بدهکاران کلان و مدیران بانک سرمایه، اظهار کرد: هادی رضوی در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرا گفته است که پس از اطلاع از روند تسهیلات احسان دلاویز با من تماس گرفت و درصدی بین یک تا یک و نیم درصد مبلغ وام را مطالبه کرد و حتی گفت که می‌توانی امتحان کنی و ببینی که بدون من کار پیش می‌رود یا خیر. پس از دو ماه پیگیری با دلاویز تماس گرفتم و گفتم یک و نیم درصد را در قالب حق‌المشاوره از محل وام پرداخت می‌کنم و او هم گفت نزد حسامی می‌روم و پرونده را توضیح می‌دهم که بعد از چند روز مجددا تماس گرفت و گفت با حسامی صحبت کرده‌ام بهتر است شما هم بروید و توضیح بدهید.

وی اضافه کرد: هادی رضوی گفته است که مبلغ 2 میلیارد تومان را به تدریج به احسان دلاویز پرداخت کرده تا وثایق را به سفته تبدیل کند اما او این کار را نکرده است و در جایی دیگر رضوی گفته است که دلاویز از او خواسته پولها مستقیم به حساب او پرداخت نشود بلکه به حساب قادری کارپرداز امامی واریز شود.

نماینده دادستان ادامه داد: رضوی از طریق منشی خود خانم زهرا شریف کاظمی 10 عدد چک 200 میلیون تومانی و یک فقره چک 250 میلیون تومانی صادر کرده است که در پیگیری‌ها مشخص شد این چک‌ها در وجه قادری و بابت حق‌المشاوره صادر شده است درحالی که قادری ماشین پولشویی امامی بوده است.

قهرمانی افزود: امامی در تحقیقات مقدماتی گفته است قادری چک‌ها را بابت سریال شاهگوش از رضوی دریافت کرده و به دلاویز داده است. این درحالی است که قادری در اظهارات خود گفته است به دستور امامی و دلاویز به دفتر رضوی رفتم و چک‌ها را دریافت کردم.

وی اضافه کرد: دریافت چک‌ها و واریز وجوه به حساب قادری یک رویه بوده و حتی برخی وجوه به حساب دختر 14ساله قادری واریز شده است. قادری می‌گوید به دفتر رضوی رفتم و چک‌ها را گرفتم و عینا تحویل احسان دلاویز دادم.

نماینده دادستان به اظهارات حسامی مدیر دفتر بخشایش مدیرعامل بانک سرمایه اشاره کرد و گفت: طبق اظهارات حسامی امامی و دلاویز به همراه یک فرد دیگر در سال 91 به عنوان مشاوران بخشایش حکم رسمی داشتند و رابطه بسیار نزدیکی با بخشایش برقرار کرده بودند و هر زمان که می‌خواستند با او جلسه تشکیل می دادند و گاهی اشخاص دیگری نیز همراه آنها در این مذاکرات حضور پیدا می‌کردند.

قهرمانی تأکید کرد در بانک سرمایه سیدمحمد امامی و دلاویز همه کاره بودند و در اعطای تسهیلات به خود و سایرین دخالت می‌کردند. اینکه احسان دلاویز می‌گوید هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده درست است زیرا او انسان بسیار محافظه کاری است و حتی در جلسات خصوصی خود با امامی و سایر مجرمین به مزاح می‌گفته اگر الان بریزند و ما را بگیرند از من هیچ چیزی ندارند.

وی خطاب به دلاویز گفت: شما باید در خصوص ارتباط خود با بخشایش و حیدرآبادی توضیح دهید. شما خواهرزاده کسی نیستید اما همان آقایی که قوم و خویش شما و صاحب منصب است، بیاید و توضیح بدهد چرا حیدرآبادی را به بانک سرمایه تحمیل کرد.

نماینده دادستان افزود: بازیگر اصلی میدان تهاترها با بانک سرمایه امامی بوده است و از طریق ارتباط با دلاویز و فردی که از بستگان رضوی و مدیر شرکت توسعه ساختمان بانک سرمایه بوده ملک خریده و 30 میلیارد گران تر به شرکت توسعه می‌فروختند.

در این هنگام هادی رضوی خطاب به نماینده دادستان گفت: آیا این موضوع به من ربط دارد.

نماینده دادستان پاسخ داد: شما به خودت نگیر.

قهرمانی گفت: دلاویز و امامی لیست بدهکاران کلان بانک سرمایه را داشتند و دنبال کارچاق کنی در صندوق ذخیره و بانک سرمایه بودند.

وی اضافه کرد: احسان دلاویز با کمک آن فرد صاحب منصب سیدمحمد امامی را پشتیبانی می‌کردند تا اهداف خود را اجرا کنند.

ادامه دارد...
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استایل خیابانی بازیگر سریال یانگوم

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

فیلم/آموزش کنسرو کردن خورشت قرمه سبزی

سید هادی شیخ الاسلامی، مدیرعاملی در نقش تخریب‌گر!/ ری برندیگ ناکام بیمه میهن

فیلم/طعنه سنگین جواد هاشمی به مهران رجبی!

فیلم/ خلق چهره با کفش و کفی

انتقاد تند و تیز نماینده زنجان از دولت رئیسی

آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!

فیلم/لحظه معجزه آسای نجات کودک از سیلاب رودخانه‌ای در بم

فیلم/پوزخند عباس جدیدی هنگام سخنرانی علیرضا دبیر

فیلم عجیبی که از یک دانشگاه در تهران لو رفت!

فیلم/شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

آلومینیوم ۴ (۶) - پرسپولیس (۵) ۴، حذف مدعی بزرگ!

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران