هدایت قدیمیترین خودروساز کشور به دست یک جوان اما با تجربه افتاد
راه دشوار مدیر عامل جدید ایران خودرو برای عبور از بحران/ قدیمیترین خودروساز کشور در گرداب مشکلات
فرشاد مقیمی در حالی مدیرعامل شرکت ایران خودرو شد که این مجموعه با مشکلات انباشت شده و پیچیدهای دست و پنجه نرم می کند. هر چند شاید تخصص و جوانی این مدیر جوان بتواند قدیمی ترین خودروسازی کشور را به ساحل امن برساند.
اقتصاد24- مدیر عامل جدید ایران خودرو برای عبور از بحران راه دشواری دارد. دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور طی سال های گذشته دوران پر تلاطمی را سپری کرده اند، اما شاید بازداشت مدیرعامل ایران خودرو طی چند روز گذشته، اوج ماجراهای پیچیده ایران خودرو بود. حالا اما بعد از گذشت چند روز مدیر عامل جدید این شرکت معرفی شد.
فرشاد مقیمی تحصیلکرده رشته مدیریت اجرایی در دانشگاه علم و صنعت ایران، جوان تجربه داری است که شاید بهترین گزینه برای تصدی این مجموعه پرحاشیه در شرایط فعلی باشد، چرا که او پیش از این به عنوان معاون وزیر صمت مشغول به کار بود و رضا رحمانی وزیر صنعت، برای سامان بخشیدن به وضعیت خودروسازی، یکی از اصلیترین معاونان خود را به مدیریت ایران خودرو منصوب کرده است. شاید حضور یک مدیر جوان و خوشفکر که هم تحصیلات مرتبط با منصب خود دارد و هم از زوایای پنهان مشکلات این مجموعه خبر دارد بتواند فصل جدیدی از فعالیت ایران خودرو را رقم بزند.
میراث داری مدیر جوان از مجموعه ای با مشکلات پیچیده
ایران خودرو و سایپا به عنوان دو غول خودروسازی در ایران که البته همواره محصولاتشان مورد نقد مردم و مصرف کنندگان بوده است، در کلاف پیچیدهای از مشکلات گرفتار شده اند. بالا رفتن قیمت ارز و مشکلات در تامین قطعات، سبب شد تا خودروسازان در تولید دچار مشکل شوند اما همه ماجرا به همین امسال و یا سال گذشته ختم نمی شود.
خودروسازان کشور در سال های اخیر در مقاطع مختلف دچار مشکل شده اند. زیان انباشته خودروسازان به دلیل معیوب بودن ساختارها و البته سوء مدیریت های گذشته، امروز خود را نشان داده است. حالا اما فرشاد مقیمی میراث دار مجموعه ای است که مدیر عامل پیشین آن در بازداشت است و البته این کارخانه با مشکلات متعدد دسته و پنجه نرم می کند. بهرام پارسایی، سخنگوی اصل نود مجلس شورای اسلامی حدود دو ماه پیش گفته بود "ایران خودرو پیش از سال ۱۳۹۸ زیان انباشتهاش را بالغ بر ۸۰۰۰ میلیارد تومان به ما اعلام کرد که قطعاً الان این رقم بیشتر است."
از پارکینگ های مملو از خودرو تا بازداشت مدیر عامل
همزمان با بالا رفتن نرخ ارز و البته تورم کم سابقه در کشور شرکت ایران خودرو و سایپا محصولات خود را به بازار عرضه نکردند. قیمت تعیین شده برای این محصولات البته نسبت به سایر بازارها پایین بود، اما این عدم عرضه سبب شد تا قیمت برخی از خودروها تا 300 درصد هم رشد کند، رشدی که از سایر بازارها مانند ارز، سکه، مسکن و بورس یک سرو گردن بالاتر بود.
شکایت متقضیان و ثبت نام کنندگان خودرو البته پای سازمان بازرسی را هم به میان کشید . در این میان دستوراتی هم برای عرضه خودرو توسط وزیر صمت صادر شد که البته بهانه هایی مانند نبود قطعاتی مثل بوق و چراق و کیسه هوا از سوی خودروسازان مطرح شد. این بهانه ها همزمان با انتشار تصاویر هوایی از پارکینگ های مملو از خودرو در مجموعه ایران خودرو مطرح شد.
تا اینکه دوشنبه هفته گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت ایران از برکناری یکه زارع به دلیل افزایش قیمت محصولاتش خبر داد. هرچند که ساعاتی بعد یکه زارع بازداشت و دلیل مبسوطی از چرایی دستگیری او تا به حال ارائه نشده اما دلیل این بازداشت، تخلف در فروش خودرو اعلام شد. سخنگوی قوه قضاییه در این رابطه گفت: ریاست قوه قضاییه دستوری را به سازمان بازرسی کل کشور درباره نقش و جایگاه نظارتی که این سازمان دارد، دادند، برای اینکه در حوزه مسائل خودروسازان و اجحافی که در حق مردم و تاخیر و تعویضهایی که شده و خودروهای ناقص و افزایش قیمت و... وارد شوند و سازمان بازرسی هم به جد ورود کرده است.
مدیر عامل جدید می تواند در ایران خودرو موفق شود؟
مشکلات خودروسازی در کشور کم نیست. ساختار دولتی آن دلیل عمده ناکارآمدی آن به حساب می آید. چنانکه دوم مرداد ماه سال جاری، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه یکی از جلسه هیأت وزیران از واگذاری سهام دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا تا پایان سال ۹۹ خبر داده بود.
با این حال اما برای واگذاری سهام این شرکت نیز باید بتوان این شرکت را از اوضاع آشفته کنونی خارج و به ساحل امنی رساند تا بتوان در مورد واگذاری آن تصمیم گرفت. به نظر می رسد با توجه به سوابقی که فرشاد مقیمی دارد و البته انگیزه و نیروی جوانی بتوان امیدوار بود که او وضعیت نابسامان مجموعه ایران خودرو را به حالت متعادلی برساند.
از سوابق اجرایی فرشاد مقیمی میتوان به عضویت در هیات مدیره و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، مدیریت برنامه ریزی راهبردی و بودجه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ریاست انجمن بهره وری ایران، معاونت سازماندهی و امور پشتیبانی دبیرخانه کمیته پیشبرد بهره وری وزارت راه و شهرسازی و دبیری ستاد اقتصاد مقاومتی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران اشاره کرد. همچنین سابقه حضور او در وزارت صمت خود نکته مثبتی برای حضور در این منصب است.