تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۰۵ دی ۱۳۹۸
یک کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد؛

چرا واردات خودرو متوقف شد؟

رضا آریاراد، کارشناس صنعت خودرو، معتقد است: امروزه در خصوص واردات کالا‌هایی که منشا داخلی داشته و در داخل امکان تولید برای آن‌ها فراهم است، سخت گیری‌های بسیاری صورت گرفته و بعضا مجوز واردات از سوی دولت‌ها صادر نمی‌شود. اما در خصوص خودرو برحسب نوع دیدگاه کارشناسان و تفکراتی که حاکم بر این صنعت وجود دارد، رویه متفاوتی حاکم بوده است و بعضا منجر به صدور مجوز خودروی وارداتی شده است.
چرا واردات خودرو متوقف شد؟
 
اقتصاد24 - «رضا آریاراد» کارشناس صنعت خودرو؛ طی یادداشتی به تشریح آثار و نتایج واردات خودرو پرداخته است که به شرح ذیل از نظر می‌گذرد:

به طور معمول کشور‌ها به منظور تامین بخشی از نیاز‌های داخلی خود، به واردات کالا اقدام و این موضوع در جامعه جهانی به امری بدیهی و مرسوم تبدیل شده است. مبادلات تجاری کشور‌ها در دنیا که در چهارچوب تراز تجاری شناخته می‌شود، بیانگر میزان تجارت "واردات و صادرات " هر کشور در یک بازه زمانی معمولا یک ساله است.

طبق قانون واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران، قانون گذار به منظور رونق و بهبود تولیدات داخل و داخلی سازی کالا‌ها و محصولات، دسته‌ای از کالا‌ها را تحت عنوان کالا‌های مشروط قرار داده که در این نوع، با توجه به اهمیت تولیدات داخل، سعی در جلوگیری از واردات کالا‌های مشابه و در مواردی واردات محدود و تنها با صدور مجوز مراجع قانونی شده است.

در گذشته باور براین بود که به منظور ایجاد رقابت و انگیزه بهبود کیفیت در تولیدکنندگان داخلی، واردات محدود کالا‌های مشابه در قالب کالا‌های مشروط و با مجوز خاص، بلامانع بوده و شاید به رشد صنعت و کیفیت محصولات بیانجامد.

در اینجا این سوال مطرح است که آیا واردات خودرو به کشور، با وجود اینکه ایران بزرگترین صنعت خودروسازی خاورمیانه را دارد و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان است، کمکی به صنعت خودرو خواهد نمود؟ و آیا ایجاد انگیزه و رقابت بیشتر با تولیدکنندگان بزرگ خارجی، بدین وسیله مهیا می‌شود؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که واردات خودرو ریشه تاریخی داشته و شروع آن به دوران استخراج و فروش نفت و سرازیر شدن درآمد‌های نفتی به ایران بر می‌گردد؛ که عمدتا صرف واردات کالا‌ها و لوازم مصرفی می‌شد. طبق آمار، مجموع تولید نفت ایران بین سال‌های ۱۲۹۰ تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی معادل ۲۸ میلیارد بشکه و بالغ بر ۱۳۱.۵ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور در پی داشته است.

مبلغ بسیار بالایی از درآمد که می‌توانست بجای مصرف در توسعه بی‌حد و حصر واردات کالا‌های مصرفی، در خدمت خودکفایی و شکوفایی اقتصاد قرار گرفته و سهم ایران را در توسعه فناوری و صنعت به جایگاهی ممتاز برساند.

امروزه در خصوص واردات کالا‌هایی که منشا داخلی داشته و در داخل امکان تولید برای آن‌ها فراهم است، سخت گیری‌های بسیاری صورت گرفته و بعضا مجوز واردات از سوی دولت‌ها صادر نمی‌شود. اما در خصوص خودرو برحسب نوع دیدگاه کارشناسان و تفکراتی که حاکم بر این صنعت وجود دارد، رویه متفاوتی حاکم بوده است و بعضا منجر به صدور مجوز خودروی وارداتی شده است.

برخی کارشناسان ایجاد انگیزه و رقابت در خودرو سازان را ملاک اصلی واردات خودرو عنوان کرده و معتقدند با وجود خودرو‌های پیشرفته و مدرن روز دنیا در کشور می‌توان خودروسازان را به بهبود کیفیت خودرو ترغیب نمود؛ و برخی دیگر دلیل صدور مجوز واردات خودرو را اغنای نیاز قشر مرفه‌تر جامعه به استفاده از خودرو‌های لوکس خارجی که با خروج ارز قابل توجه همراه است، مرتبط می‌دانند.

مثلا، بر اساس آمار تجارت خارجی کشور در ۱۲ ماهه سال ۹۶ در مجموع بالغ بر ۵۶ هزار و ۱۳۴ دستگاه خودرو به کشور وارد شده که ارزش دلاری آن یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون و ۱۱۸ هزار دلار بوده است. این نشان از خروج رقم قابل ملاحظه‌ای از منابع ارزی کشور در خرید کالایی دارد که کاملا مصرفی بوده و نمی‌توان آن را در مسیر رشد و اعتلای صنعت خودروی کشور به حساب آورد، چراکه با وجود پتانسیل بالای صنایع خودروسازی کشور برای تولید و مونتاژ خودرو، این میزان از اختصاص بودجه برای واردات خودرو می‌تواند در مسیر تحقق پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی تولید با کیفیت قطعات منفصله داخلی قرار گرفته و در تولید با کیفیت و قابل رقابت محصولات مشابه خارجی و افزایش مستمر اشتغال‌زایی و حفظ پایدار آن در این صنعت قرار گیرد.

یقینا بازدهی محصولات حاصل از تحقیق و توسعه به سرعت واردات خودرو نیست و نمی‌توان انتظار داشت در فاصله چند ماهه از اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، به سطح خودرو‌های برتر دنیا که با گذشت سال‌ها تحقیق و توسعه به آن دست یافته‌اند، رسید. اما می‌توان امیدوار بود که با عملیاتی کردن مراکز تحقیق و توسعه (R&D) اساسی‌ترین گام در خودکفایی و حضور پررنگ‌تر در بازار بشدت رقابتی صنعت خودرو در سطوح بین‌المللی بدین وسیله فراهم گردد. همچنین می‌توان بیان نمود که با مسدود شدن واردات قطعاتی که منشا داخلی دارند و حذف واردات خودرو‌هایی که نتیجه و ماحصل تلاش و تحقیقات غیرایرانی است و به برند ملی ایرانی که بیش از ۸۰ درصد از نیاز کشور را تامین میکند، و اشتغال‌زایی بالایی در کشور دارد، کمک کرده و فرصت‌هایی طلایی و ناب برای نخبگان و مبتکرین در داخل ایجاد و فرصت عرضه اندام و بروز توانمندی جبران کسری قطعات و ابزارآلات مورد نیاز تولید خودرو‌های باکیفیت و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی جهانی فراهم می‌شود.

با نگاهی به گذشته، شاید یکی از اشتباهات رایج هرچند با تعرفه‌های بالا، اجازه واردات خودرو بوده است؛ که در برهه‌هایی از زمان دولت‌ها بنا به دلایل ایجاد انگیزه و رقابت در صنعت خودروسازی کشور نسبت به صدور مجوز ورود خودرو اقدام می‌نمودند، حال اینکه ادامه این رویه، تمایل و کشش استفاده از برند‌های خارجی به ظاهر با کیفیت‌تر در کشور را بالا برده و به نوعی ارتقاء گام به گام برند‌های داخل را که با توان نیروی مبتکر و خلاق ایرانی و همچنین تلاش‌ها و زحمات شبانه روزی نیرو‌های شاغل در بخش خودروسازی داخل انجام می‌شود، نادیده گرفته و بسیار ناچیز می‌نموده است. درحالی که با منع واردات و ارتقاء مرحله به مرحله تولید خودروی برند داخل، یقینا بازخورد هر تغییر و بهبود برند را می‌توان در اذهان عمومی بسیار بالا و ارزشمند دیده و انگیزه مضاعف در ارتقاء هرچه بیشتر و رساندن به جایگاه رقابتی بین المللی را متصور دانست.

بنابراین، تشکیل ستاد توسعه و ساخت داخل ضمن حمایت مجدانه از کار و تولید ایرانی در زمینه خودرو و در راستای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و افزایش حداکثری داخلی‌سازی و خودکفایی بوده و یقینا در یک بازه زمانی یک تا سه ساله می‌توان ثمره آن را که به کاهش بسیار زیاد واردات قطعات مشابه و کاهش ارزبری می‌انجامد؛ شاهد بود.
منبع: ایلنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

معرفی جنگنده بمب افکن فانتوم F۴ آمریکا

گمانه‌زنی درباره تعطیلی عروسی‌ها در ایام عزای عمومی؛ بی‌خبری ادامه دارد/ رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی: فعلا بی‌سروصدا جشن بگیرید

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

اولین عکس از خانواده شهید امیرعبداللهیان

متن متفاوت نفیسه روشن برای تسلیت شهادت رئیسی

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ استقبال اعضای دولت از پیکر ابراهیم رئیسی در فرودگاه

عکس/ مراسم تشییع جنازه حادثه بالگرد رئیسی در تبریز

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دیدار نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب

فیلم/وداع باشکوه مردم پایتخت با پیکر شهدای خدمت

رونمایی از بمب پرسپولیس در هفته آخر لیگ برتر

اولین تماس ویدئویی با اینترنت ماهواره‌ای+ فیلم

خلبانان سانحه بالگرد رئیسی چه کسانی بودند؟

واریز سود سهام عدالت چه زمانی اجرایی خواهد شد؟

علت حضور امیرعبداللهیان در بالگرد رئیسی چه بود؟

شهادت رئیسی و پیامد‌های آن برای ایران و منطقه

تعریف و تمجیدمهاجم آرژانتینی از مهدی طارمی

بالگرد را چه کسی اختراع کرد؟

فیلم/ آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش

افشای جزئیات جدید درباره سریال پایتخت ۷

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

پیام تسلیت دولت و ملت عراق به رهبر انقلاب

عکس/ خانه مادری ابراهیم رئیسی

کاهش نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۲+ جدول

تصمیم ایرلند، نروژ و اسپانیا برای به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین

فیلم/وداع خانواده امیر عبداللهیان با پیکر وزیر خارجه شهید ایران

ایرلند کشور فلسطین را به‌رسمیت شناخت

پیش‌بینی افت ۲۰ درصدی تولید تا پایان سال

فیلم/ورود نخست‌وزیر ارمنستان به تهران

نرخ بیکاری در مصر کاهش یافت+ جدول

فیلم/آرامگاه ابدی امیرعبداللهیان در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

راهنمای سری بازار مسکن؛ حجم معاملات مسکونی در مناطق ۲۲ گانه تهران + جدول

پیش بینی بورس در هفته اول خرداد

دعای خاص رهبر انقلاب در نماز بر پیکر ابراهیم رئیسی

مادر برنامه نویسی کیست؟

خرید خودروی برقی صرفه اقتصادی دارد؟

در تامین بسیاری از تجهیزات درمان سوختگی مشکل داریم

فیلم/آقای رئیسی سوخته و تکه تکه شده بود و نمی‌شد او را شست

قیمت خانه تخته گاز در سربالایی پیش می‌رود

شهید آل هاشم: امام جمعه باید نقش پدری داشته باشد

افزایش نرخ دلار پس از سانحه هلیکوپتر رییس جمهور کاذب بود

هلیکوپتر تهاجمی میل ۳۵ ام روسیه

کوچ خُرده ساز‌ها از بازار

چند درصد از ایرانیان شاغل‌ هستند؟

قیمت اجاره مسکن در آغاز خرداد ۱۴۰۳ در تهران + جدول

خطرات احتمالی کیف پول‌های راکد بیت کوین

فیلم/یک دقیقه سکوت در کنفرانس خلع سلاح به احترام رئیس‌جمهور و همراهانش

جدیدترین قیمت خانه در سید خندان و حوالی + جدول

قالیباف تا چه زمانی رئیس قوه مقننه است؟

مخالفت مجلس با مداخله بانک مرکزی در بازار ارز و رمز ارز

قیمت جدید میلگرد امروز ۲ خرداد ۱۴۰۳+ جدول

فیلم/تاثیر مرگ روسای جمهور کشور‌های مختلف بر روند بورس آن‌ها

روند کاهش قیمت جهانی نفت سرعت گرفت

ریزش ۵ هزارتومانی قیمت دلار

در تازه‌ترین جلسه حراج شمش چقدر طلا فروخته شد؟

وزیر ارشاد: هیچ‌گاه فعل مذمومی از شهید رئیسی ندیدم

داستان سقوط‌هایی که بود؛ روایت ۱۰ رئیس جمهوری که پس از سانحه هوایی جان باختند + ویدیو