تاریخ انتشار: ۰۶:۵۸ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

رانت و انحصار، دو مشکل عمده خودروسازی در ایران/ ممنوعیت واردات خودرو نباید به‌صورت همیشگی باشد

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حوزه واردات خودرو باید زمانی تعیین شود و تعرفه گمرکی محصولات وارداتی باید طی یک زمان مشخص به‌صورت نزولی کم شود تا خودروساز‌های داخلی خودشان را با بازار‌های جهانی خودرو منطبق کنند و ممنوعیت واردات خودرو نباید به‌صورت همیشگی باشد.

کارخانه ایران خودرو

محمد آیتی، اقتصاد۲۴- بی‌تردید اقتصاد کشوری پویا خواهد شد که دولتش حامی تولید ملی باشد و مردمنشان را در این راه آموزش دهد. اما دو، سه دهه‌ای است که سیستم اقتصادی کشور به‌گونه‌ای رقم خورده است که بسیاری از مردم از ترس بی‌ارزش نشدن پولشان به‌دنبال خرید زمین و مسکن می‌روند و حال چند سالی است که خودرو هم به مانند سکه، طلا و ارز به این حوزه اضافه شده است. به‌طور کلی در این آشفته بازار اقتصادی، مسکن و به خصوص خودرو به‌دلیل ارزانی‌اش نسبت به مسکن به کالا‌های سرمایه‌ای تبدیل شده است و تا زمانی که اراده‌ای بر اصلاح ساختار اقتصادی نباشد، در بر همان پاشنه خواهد چرخید.

در همین رابطه، علی جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: تولیدات خودرو در داخل کشور انحصاری است و از این‌رو رقابتی در این حوزه در کار نیست. عرضه و تقاضا با هم، همخوانی ندارد. در همه جای دنیا همیشه بازار بر تولید سوار است، یعنی بازار برای تولید تعیین‌کننده است، ولی در کشور ما دو شرکت خودروسازی به‌عنوان تولیدکننده برای بازار تعیین تکلیف می‌کنند و به اعتقاد من، پشت این موضوع رانت نهفته است. وقتی رانت است، میزان عرضه به میزان تقاضا در کشور منطقی نیست و در ادامه، آن محصول به کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌شود که حاصل آن، یک قیمت کاذب ناشی از کسری تولید در عرضه است.

وی در مورد مشکلات ناشی از تقاضای زیاد یک محصول و کاهش عرضه آن بیان کرد: راه‌های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد. یکی از این راهکار‌ها این است که در رقابت‌های داخلی کشور باید بخش خصوصی هم حضور داشته باشند و فعالیت جدی کنند. حتماً برای رقابت لازم نیست واردات خودرو داشته باشیم و می‌توانیم با میدان دادن به بخش خصوصی رقابت سالم ایجاد کنیم تا تولیدکننده، تعیین‌کننده نباشد. مشکل فعلی ما این است که تولیدکننده نرخ بازار را تعیین می‌کند در حالی که اگر بخش خصوصی فعالیت کند، تولیدکننده‌ای که از رانت استفاده می‌کند برکنار و مجبور می‌شود نظر مصرف‌کننده را در کمیت و کیفیت تولید اعمال کند.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو از کارخانه تا بازار، شرایط را برای فساد و رانت آماده کرده است/ بلاتکلیفی مردم در بازار خودرو


نماینده شیروان در ادامه عنوان کرد: راه دیگر، اصلاح ساختار در صنعت خودروسازی است. به‌عنوان مثال سهم دولت از سهام ایران خودرو کمتر از ۱۳ درصد است، ولی دولت تعیین‌کننده قیمت محصولات آن است. در سایپا هم وضع همین‌طور است، سهم دولت کمتر از ۲۰ درصد است، اما دولت در تعیین قیمت خودرو دخالت زیادی دارد، به عبارت دیگر باید تصدی‌گری دولت در این صنعت کم شود.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: در حوزه واردات خودرو باید زمانی تعیین شود و تعرفه گمرکی محصولات وارداتی باید طی یک زمان مشخص به‌صورت نزولی کم شود تا خودروساز‌های داخلی خودشان را با بازار‌های جهانی خودرو منطبق کنند و ممنوعیت واردات خودرو نباید به‌صورت همیشگی باشد. سال‌هاست ایران با وتوی آمریکا نتوانسته عضو سازمان تجارت جهانی شود و فقط ناظر بودیم. اگر عضو آنجا شویم عملاً تعرفه معنی پیدا نمی‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید خودمان را با بازار‌های جهانی وفق دهیم و این هم در گرو خارج‌ شدن از انحصار داخلی است و از طرفی، با کم‌کردن تعرفه‌ها، خودرو‌های داخلی با خودرو‌های خارجی رقابت می‌کنند. به‌خاطر عدم‌فضای رقابتی در صنعت خودرو کیفیت در تولیدات داخلی نیست و مردم راه جایگزین ندارند. حذف رانت، خودرو را از حالت کالای سرمایه‌ای خارج می‌کند و مردم در به‌وجود آمدن این فضا، بی‌تقصیر هستند، زیرا سرمایه دارند و دنبال سرمایه‌گذاری می‌روند و این دولت است که باید با ایجاد انگیزه، نقدینگی مردم را به‌سمت تولید سوق دهد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران