اقتصاد ۲۴ - گوشیهای هوشمند به بخشی جدایی ناپذیری از زندگی مدرن تبدیل شده اند. تلفنهای همراه امروزه یک ابزار ضروری هستند و هر روز برای انواع مقاصد مانند ارتباط گیری، بازی و سرگرمی، مکان یابی، تجارت و ... استفاده میشوند.
وقتی مراقب گوشی خود نباشید و به صفحهنمایش آن آسیب برسد یا باتری آن از کار بیافتد، اولین چیزی که به ذهن شما میرسد این است که از گوگل کمک بگیرید یا از راهحلی که همکار یا دوست تان گفته است استفاده کنید، که باید بدانید آنها و حتی گوگل متخصص نیستند و اطلاعاتی که به دست میآورید لزوما درست نیستند.
رعایت نکات و ترفندهای رایج، ممکن است در استفاده درست از گوشی کارساز باشند، اما گاهی برخی موارد به شما و گوشی تان آسیب میرساند و باید از شایعات دوری کرد. در این گزارش میخواهیم به معرفی چند افسانه رایج در مورد تعمیر گوشی هوشمند بپردازیم، که دانستن شان مفید است.
برخلاف تصور رایج، در اکثر تعمیرات گوشیها نیازی به پاک کردن اطلاعات نیست. برخی از رایجترین آسیبهای تلفن عبارتند از شکستگی و ترک خوردن صفحه نمایش، خراب شدن باتریها و دکمهها و اختلالات مربوط به خیس شدن، که در بیشتر موارد، این آسیبهای سخت افزاری روی دادههای شما تأثیر نمیگذارد.
بنابراین، میتوانید گوشی خود را بدون ترس از دست دادن اطلاعات، تعمیر کنید. اگر میخواهید مطمئن شوید، میتوانید قبل از تحویل دستگاه خود برای تعمیر، از تکنسین بپرسید که وضعیت اطلاعات تان چه میشود تا از هرگونه سوء تفاهم جلوگیری شود. البته به یاد داشته باشید اگر تلفن شما دارای مشکلات مربوط به سیستم باشد، ممکن است اطلاعات شما در خطر حذف شدن قرار گیرد.
همیشه لازم نیست برای تعمیر گوشی خود به نمایندگی (مرکز خدمات مجاز شرکت) مراجعه کنید. هنگامی که تلفن شما آسیب دیده است، میتوانید از تعمیرگاههای موبایل شخص ثالث نیز استفاده کنید، مخصوصا اگر گارانتی دستگاه تان تمام شده است.
در حالی که رفتن به یک مرکز خدمات ممکن است این احساس را ایجاد کند که دستگاه خود را به یک تکنسین با تجربه تحویل دادهاید، اما تعمیرکار محلی شما نیز ممکن است همان سطح تخصص را با قیمت بسیار ارزانتری ارائه دهد.
علاوه بر این، تکنسینهای محلی با مسائل جزئی مانند شکستن صفحه نمایش یا دکمهها بیشتر سروکار دارند بنابراین نیازی نیست که حتما به نمایندگی مراجعه شود.
البته شایان ذکر است اگر گارانتی شما انواع خاصی از آسیبها را پوشش میدهد و هنوز مهلت دارد، باید به نمایندگی مراجعه کنید. با این حال، اکثر شرکتها فقط برای نقصهای ساخت گارانتی ارائه میدهند. در چنین مواردی، بهتر است تعمیرگاههای محلی را انتخاب کنید که کیفیت و تجربه یکسانی را ارائه میدهند.
آب یک دشمن مرگبار برای گوشیها است، اما خوشبختانه میتوانید پس از سقوط تصادفی در استخر یا ساحل، گوشی خود را نجات دهید. برای این کار بعد از اینکه آن را از آب خارج کردید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که گوشی را خاموش کنید.
اگر تلفن خود را خاموش نکنید، آب به دلیل رسانایی، ممکن است باعث اتصالی شود و به اجزای داخل آن آسیب برساند. خاموش کردن گوشی باعث میشود از این اتفاق جلوگیری شود.
در مرحله بعد، سیم کارت و کارت حافظه خود را از دستگاه خارج کنید و شیارها و گوشی را با پارچه یا دستمال کاغذی کاملاً خشک کنید، (گفته میشود قرار دادن گوشی در ظرف برنج نیز به جذب رطوبت آن کمک میکنند) سپس آن را به تعمیرگاه بفرستید تا بررسی شود. امروزه اکثر ارائه دهندگان خدمات به راحتی میتوانند این گوشیها را تعمیر کنند. البته خوشبختانه، اکثر گوشیهای پرچمدار امروزی دارای گواهینامه IP۶۸ هستند، بنابراین بعید است که این مشکل برای دارندگان این گوشیها به وجود بیاید.
یک روند متداول و شایع این است که مردم برای خشک کردن گوشیهای خیس شده خود، گوشی را در برنج، بلغور جو دوسر، دانههای چیا، الکل یا سیلیس قرار میدهند. در حالی که این موارد خاصیت جذب آب دارند، اما زمان زیادی برای اثربخشی نیاز دارند. همچنین ناگفته نماند که اثربخشی آن مشکوک است و قطعی نیست.
بیشتر بخوانید: تقاضا در بازار موبایل به شدت کاهش پیدا کرده است
وقتی میخواهید از این روشها استفاده کنید، احتمالا آب به قسمتهای حساس داخل گوشی رسیده است. علاوه بر این امکان دارد ذرات ریز و گردهای برنج و دانههای چیا در اسپیکر یا دیگر شیارهای گوشی شما گیر کنند و در دراز مدت بر عملکردهای مختلف آن تأثیر بگذارند.
روش استفاده از الکل برای خشک کردن گوشیهای خیس شده از آنجا پدید آمد که ایزوپروپیل الکل (که حاوی ۷۰ درصد الکل است) توسط متخصصان برای تعمیر گوشیهای خیس شده استفاده میشود.
با این حال، غوطه ور کردن کامل گوشی در هر نوع الکل یا حتی الکل ایزوپروپیل ممکن است به پوشش گوشی شما آسیب برساند. از این رو، در این مورد بهترین گزینه این است که کار را به متخصص بسپارید.
قبل از اینکه خودتان وظیفه تعمیر گوشی خود را بر عهده بگیرید، به یاد داشته باشید که یک تکنسین تلفن، سالها تجربه عملی در این حوزه دارد. حتی زمانی که آموزشهای زیادی را تماشا کرده باشید، ممکن است در تعمیر گوشی با مشکل مواجه شوید و خطر تحمیل آسیب بیشتر به دستگاه نیز وجود دارد.
با این حال، حتی اگر کاملاً آگاه باشید و به توانایی خود در حل آن مشکل اطمینان داشته باشید، مشکل دیگری نیز وجود دارد. شرکتهایی مانند اپل از پیچهای مخصوصی استفاده میکنند که به ابزار خاصی نیاز دارند تا از باز کردن دستگاهها توسط افراد متفرقه جلوگیری کنند. بنابراین، بهتر است گوشی آسیب دیده خود را به متخصص مربوطه بسپارید.
اغلب اوقات، تعمیرات ارزانتر از خرید یک دستگاه جدید است. اگرچه ممکن است شرکتها با هزینههای اغراقآمیز خلاف این امر را به شما تحمیل کنند.
اما بهتر است قبل از اینکه تصمیم به خرید یک گوشی جدید بگیرید، به متخصص مربوطه اجازه دهید میزان آسیب دیدگی را بررسی کند. اگر آسیب هزینه زیادی نمیبرد، میتوانید از هزینه کردن برای یک تلفن جدید خودداری کنید و از گوشی قدیمی خود استفاده کنید. برای کاهش هزینه ها، ممکن است بخواهید خدمات تعمیرات محلی یا آنلاین را در نظر بگیرید.
با این حال، هزینههای تعمیر به نوع آسیب گوشی بستگی دارد. تعویض صفحه نمایش، باتری یا دکمهها ممکن است هزینه زیادی برای شما نداشته باشد، اما اگر گوشی شما بیش از حد آسیب دیده باشد، ممکن است مجبور شوید یک گوشی جدید تهیه کنید.
بدون شک ترک خوردگی صفحه نمایش برای اکثر افراد اتفاق افتاده است. استفاده از گوشی با صفحه نمایش شکسته یا لبههای ترک خورده در کل مشکل زا نیست مخصوصا اگر ترکها کوچک و عمیق نباشند.
با این حال، اگر ترکها عمیق هستند و بر نحوه استفاده از صفحه نمایش تأثیر میگذارند یا اگر اجزا آن پوسته پوسته میشوند، باید فوراً صفحه نمایش خود را تعویض کنید. رها کردن صفحه نمایش ترک خورده به امان خود میتواند باعث بروز مشکلات طولانی مدتی مانند اعوجاج رنگ، ایجاد لکهها و نقاط تیره در صفحه نمایش شود.
منبع: تکنولوژی نیوز