تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

همه آنچه باید درباره گروه ۲۰ بدانیم

در این مطلب اطلاعاتی در مورد اولین اجلاس سران G۲۰ و تاریخچه این نهاد بین‌المللی می‌خوانید.

اقتصاد۲۴ شیوا سپهری: اجلاس سران گروه ۲۰، با حضور رهبران تاثیرگذارترین کشور‌های جهان، برگزار می‌شود. در اینجا جزئیاتی در مورد G۲۰ نحوه تصمیم‌گیری ریاست G۲۰ و نحوه برگزاری اولین اجلاس G۲۰ آورده شده است.

تاریخچه گروه ۲۰ و جرقه‌های تشکیل آن

گروه بیست یا G۲۰ در سال ۱۹۹۹ پس از بحران مالی ۱۹۹۷-۱۹۹۸ تأسیس شد. سپس یک مجمع غیررسمی برای وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی مهم‌ترین اقتصاد‌های صنعتی و در حال توسعه بود تا در مورد مسائل مربوط به اقتصاد و دارایی جهانی گفتگو کنند.

به عبارت دیگر، گروهی از کشور‌ها پس از بحران مالی اول در سال ۱۹۹۹، با این درک که دیگر نمی‌توان این گونه بحران‌ها را در داخل مرز‌های یک کشور مهار کرد و نیاز به همکاری اقتصادی بین‌المللی بهتری وجود دارد، یک گروه اقتصادی تشکیل دادند.

در طول دهه بعد، گروه بیست در پی بحران مالی جهانی به سطح سران دولت‌ها ارتقا یافت و در نهایت مجمع برتر برای همکاری‌های اقتصادی بین المللی تعیین شد.

در ابتدا تنها روسای خزانه داری به عنوان بخشی از گروه G۲۰ در سال‌های اولیه ملاقات کردند. با این حال، سران همه کشور‌های عضو بعداً تصمیم گرفتند سالی یک بار برای نشست رهبران پس از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ ملاقات کنند.

اولین اجلاس سران گروه ۲۰ در کجا برگزار شد؟

آغاز کار G۲۰ به بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ بازمی گردد. در طول این بحران، فرانسه که ریاست اتحادیه اروپا را برعهده داشت، از برگزاری نشست اضطراری برای رسیدگی به تشدید آشفتگی اقتصادی حمایت کرد چرا که گروه ۸ متشکل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده، فاقد نفوذ جمعی برای تثبیت بحران بودند. از این رو، G۲۰ به عنوان راه حل مناسب در آن زمان پیشنهاد و تاسیس شد. اولین اجلاس سران G۲۰ با عنوان "اجلاس سران در بازار‌های مالی و اقتصاد جهانی" در نوامبر ۲۰۰۸ در واشنگتن دی سی تشکیل شد. در آن رهبران ۲۰ کشور عضو به همراه چهره‌های کلیدی از صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، سازمان ملل، اسپانیا و هلند حضور داشتند. از آن زمان، اجلاس‌های سالانه جزء لاینفک دستور کار جهانی شدند.


بیشتر بخوانید: همه آنچه باید درباره گروه هشت G۸ بدانیم


در اجلاس بعدی سران گروه بیست در سال ۲۰۰۹ در لندن پایتخت انگلستان، گروه ۲۰ موافقت کرد که کشور‌هایی را که از همکاری برای مقابله با فرار مالیاتی خودداری کردند، در لیست سیاه قرار دهد. اجلاس سران گروه ۲۰ در پیتسبورگ ایالات متحده در واقع سومین نشست این بلوک بود که در سال ۲۰۰۹ برگزار شد و گروه ۲۰ را به عنوان یک نهاد تصمیم گیرنده اصلی در مورد مسائل مربوط به اقتصاد جهانی معرفی کرد. در اینجا لیست اجلاس‌های برگزار شده در سال‌های بعد آمده است:

۲۰۱۰ و ۲۰۱۱: تورنتو، سئول

۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴: لوس کابوس، سن پترزبورگ

۲۰۱۵ و ۲۰۱۶: آنتالیا و هانگژو

۲۰۱۷: هامبورگ

۲۰۱۸: بوئنوس آیرس

۲۰۱۹: اوزاکا

۲۰۲۰: عربستان سعودی

۲۰۲۱: ایتالیا

۲۰۲۲: اندونزی

G۲۰ شامل کدام کشور‌ها است؟

گروه بیست (G۲۰) مجمع برتر همکاری‌های اقتصادی بین المللی است. بلوک G۲۰ که بیش از چهار پنجم تولید ناخالص داخلی جهان (GDP) و سه چهارم تجارت بین‌الملل را به خود اختصاص داده، نقشی حیاتی در شکل‌دهی و تقویت معماری و حکمرانی جهانی در تمام مسائل مهم اقتصادی و بین‌المللی ایفا می‌کند.

گروه بیست شامل آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه، بریتانیا، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان اعضای آن است. هر یک از ریاست‌های G۲۰ از سایر کشور‌های مهمان و سازمان‌های بین‌المللی (IOs) دعوت می‌کند تا در نشست‌های G۲۰ و اجلاس G۲۰ شرکت کنند.

گروه G۲۰ چیست و ریاست آن چگونه تعیین می‌شود؟

اجلاس G۲۰، متشکل از ۱۹ کشور منفرد و اتحادیه اروپا، مجموعا نماینده یک کنسرسیوم بین المللی مهم است. این کشور‌ها تقریباً ۸۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی، بیش از ۷۵ درصد تجارت جهانی و نزدیک به دو سوم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. ریاست گروه ۲۰ در میان پنج گروه از کشور‌های عضو چرخش دارد. هر کشور در یک گروه در نوبت گروه خود واجد شرایط با مذاکرات بین کشور‌های واجد شرایط برای تعیین ریاست گروهبرای ریاست می‌شود. ریاست G۲۰ یک امتیاز قابل احترام است که با مسئولیت‌های اساسی همراه است. کشور ریاست در تنظیم دستور کار گروه ۲۰، میزبانی جلسات و اجلاس سران گروه ۲۰ و ارائه حمایت لجستیکی نقش اساسی ایفا می‌کند.

در غیاب دبیرخانه دائمی، کشور میزبان منابع انسانی و مادی را برای تسهیل عملکرد مجمع در طول سال بسیج می‌کند. علاوه بر این، رئیس G۲۰ از کشور‌های مهمان و سازمان‌ها برای شرکت در فرآیند‌های G۲۰ دعوت می‌کند. به طور خلاصه، ریاست G۲۰ یک مسئولیت بزرگ است که به کشور اجازه می‌دهد تا عملکرد این گروه را برای یک سال تعیین کند.

موضوعات اولیه گروه ۲۰

تمرکز اصلی G۲۰ بر مدیریت اقتصاد جهانی بوده است و موضوعات هر اجلاس سال به سال متفاوت بوده است. موضوع نشست وزرای G۲۰ در سال ۲۰۰۶، یعنی وقتی هنوز به ساختار جدید خود نرسیده بود، "ساختن و پایداری رفاه" بود. موضوعات مورد بحث شامل اصلاحات داخلی برای دستیابی به "رشد پایدار"، بازار‌های جهانی انرژی و منابع کالا، اصلاح بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و تاثیر تغییرات جمعیتی بود.

در سال ۲۰۰۷، آفریقای جنوبی میزبان دبیرخانه بود و وزیر دارایی آفریقای جنوبی به عنوان رئیس گروه ۲۰ بود.

در سال ۲۰۰۸، گیدو مانتگا، وزیر دارایی برزیل، رئیس گروه ۲۰ بود و پیشنهاد گفتگو در مورد رقابت در بازار‌های مالی، انرژی پاک، توسعه اقتصادی و عناصر مالی رشد و توسعه را داد.

در ۱۱ اکتبر ۲۰۰۸ پس از نشست وزرای دارایی گروه ۸، جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور ایالات متحده اظهار داشت که نشست بعدی گروه ۲۰ برای یافتن راه حل‌هایی برای بحران اقتصادی رو به رشد سال ۲۰۰۸ مهم خواهد بود.

ارسال نظر