تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

همه آنچه باید درباره استرالیا بدانیم؛ از جغرافیا تا فرهنگ و تاریخ استرالیا

کشور استرالیا به وسیله دریای تیمور و ارافورا از آسیا جدا می‌شود. این کشور از لحاظ اقلیمی کشوری بسیار متنوع است به گونه‌ای که هم دارای بیابان‌های وسیع و هم دارای جنگل‌های استوایی و دشت‌های فراخ است. می‌توان گفت این کشور یک قاره جزیره‌ای بوده که از دو قسمت سرزمین خشک استرالیای (بخش قاره‌ای) و ایالت جزیره‌ای تاسمانی در جنوب آن تشکیل شده است.

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: استرالیا کشوری پهناور، توسعه‌یافته و دارای فرهنگی پویا و متنوع است. این کشور که در نیمکره جنوبی و در اقیانوس آرام جنوبی واقع شده، به دلیل طبیعت بکر، تاریخ منحصربه‌فرد، و نقش مهم در عرصه بین‌المللی شهرت دارد. مردم بومی این کشور به شکار بسیار علاقه دارند. قرن‌ها پیش ماهیگیران اندونزی به شمال کشور استرالیا آمدند، آمار‌ها نشان می‌دهد که این قاره تا دهه ۱۶۰۰ برای اروپاییان ناشناخته شده بود. کشور استرالیا روز به روز غنی‌تر و پرسودتر شد. در سال ۱۷۷۰ لشکرکشی به فرماندهی کاپیتان جیمز کوک سبب شد تا ساحل شرقی این کشور تسخیر شود. دوران کاوش در این کشور ادامه‌دار شد و اولین هجوم بریتانیا به کشور استرالیا در سال ۱۷۸۸ صورت گرفت. این روند سبب شد که جمعیت بومی این کشور کاهش یابد. اولین روال تغییر نرخ دلار استرالیا در دوره‌های مشخصی از تاریخ صورت گرفته است.

جغرافیای استرالیا

کشور استرالیا به وسیله دریای تیمور و ارافورا از آسیا جدا می‌شود. این کشور از لحاظ اقلیمی کشوری بسیار متنوع است به گونه‌ای که هم دارای بیابان‌های وسیع و هم دارای جنگل‌های استوایی و دشت‌های فراخ است. می‌توان گفت این کشور یک قاره جزیره‌ای بوده که از دو قسمت سرزمین خشک استرالیای (بخش قاره‌ای) و ایالت جزیره‌ای تاسمانی در جنوب آن تشکیل شده است. مساحت بخش خشکی کشور استرالیا ۹۳۰۷۶۱۷ کیلومتر مربع و مساحت بخش آبی، ۶۸۹۲۰ کیلومتر مربع می‌باشد. کشور استرالیا دارای مرز خاکی با کشور دیگری نیست.

طیف آب و هوایی و اقلیمی در این کشور به دلیل وسعت زیاد قاره، بسیار وسیع و متنوع بوده و تحت تاثیر جریان‌های گوناگون اقیانوسی است. این کشور دارای آب و هوای خشک تا نیمه خشک در بخش مرکزی تا نواحی گرمسیری و موسمی در بخش شمالی و آب و هوای معتدل در شرق و جنوب آن است. بیشتر بارندگی در کشور استرالیا، در مناطق ساحلی رخ داده و هر چه قدر به مرکز این کشور نزدیک می‌شویم، آب و هوا به سوی خشک و نیمه‌خشک بودن می‌رود. در بخش جنوب شرقی کشور استرالیا رشته کوه‌های آلپ قرار دارند که زیبایی و محبوبیت این کشور را دو چندان کرده است. رود‌های مهم کشور استرالیا شامل متریس، فلیندرز، دارلینگ، لاکلن، دیامانتینا، اشبرتن و فیتز روی می‌باشند. شهر‌های بزرگ کشور استرالیا شامل ملبورن، سیدنی، کانبرا، کانیرا، بریزبن، داروین، آدلاید و پرت است.

تاریخچه استرالیا

استرالیا را «قدیمی‌ترین قاره»، «آخرین سرزمین» و «آخرین مرز» می‌نامند. این توصیفات نشان دهنده شیفتگی جهان به استرالیا است. حداقل ۶۰ هزار سال قبل از اینکه کاشفان اروپایی به اقیانوس آرام جنوبی سفر کنند، اولین کاشفان بومی از آسیا وارد شده بودند و تا ۲۰ هزار سال پیش در سراسر سرزمین اصلی و جزیره اصلی آن، تاسمانی، پراکنده شده بودند.


بیشتر بخوانید: همه آنچه باید درباره آمریکا بدانیم/ نکات جالب درباره پوشش و فرهنگ آمریکایی


 هنگامی که کاپیتان آرتور فیلیپ از نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا با اولین ناوگان در خلیج بوتانی در سال ۱۷۸۸ فرود آمد، ممکن است بین ۲۵ هزار تا ۵۰ هزار بومی وجود داشته باشد، اگرچه برخی تخمین‌ها بسیار بیشتر است. بومیان عمدتاً شکارچیان و گردآورنده‌های عشایری بودند که جهت به دست آوردن غذای مورد نیاز قبیله از جایی به جای دیگر کوچ کرده و از حیوانات وحشی و گیاهان و میوه‌های موجود تغذیه می‌کردند.

ساختار حکومتی استرالیا

به گزارش اقتصاد۲۴ طبق منابع تاریخی؛ در سال ۱۶۰۶ هلندی‌ها جز اولین نفراتی بودند که استرالیا را کشف و شناسایی کردند، اما قبل از این گروه صد‌ها هزار بومی استرالیا در این کشور زندگی می‌کردند. بالاترین مقام در کشور استرالیا مقام سلطنتی بریتانیای کبیر است. نظام سیاسی غالب استرالیا، دموکراسی پارلمانی، پادشاهی مشروطه، لیبرال دموکراسی و نظام وست مینستر است. قانون اساسی این کشور که در سال ۱۹۰۱ میلادی اجرایی شد جز قدیمی‌ترین قانون‌های اساسی در جهان به حساب می‌آید. همچنین این کشور جز قدیمی‌ترین دموکراسی‌ها است. دولت پایه استرالیا بر پایه رای دهی و نظام دو حزبی است. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، استرالیا را یک کشور با دموکراسی کامل می‌دانند. دولت فدرال استرالیا به سه بخش به سه قوه قضایی، مقننه و مجریه تقسیم می‌شود. پادشاهی مشروطه این کشور ترکیبی از سنت‌های سیاسی در بریتانیا و آمریکای شمالی است.

اقتصاد استرالیا

استرالیا کشوری بسیار توسعه یافته با اقتصاد بازار مختلط است. از سال ۲۰۲۱، این کشور سیزدهمین اقتصاد بزرگ ملی از نظر تولید ناخالص داخلی و بیست و پنجمین صادرکننده کالا شد. این کشور با سه ماهه مالی، مارس ۲۰۱۷ رکورد طولانی‌ترین رشد تولید ناخالص داخلی بدون وقفه را در کشور‌های توسعه یافته به دست آورد. تولید ناخالص داخلی این کشور ۱.۹۸ تریلیون دلار این کشور برآورد شده است.

اقتصاد این کشور بر پایه ۱۱.۵ درصد معدن، ۸ درصد امور مالیاتی، ۶ درصد تولید و ۷.۴ درصد ساخت و ساز است. چهار بخش اصلی اقتصاد این کشور تجارت، تولید، خدمات و تامین مالی است، به همین دلیل جزو ۵ کشور توسعه یافته جهان است. اقتصاد این کشور تحت سلطه بخش خدمات است. با این وجود بخش کشاورزی و معدن ۵۷ درصد از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد. صنایع کلیدی این کشور عبارتند از:

•    صنعت مالی

•    صنعت مشاوره بازرگانی

•    صنعت فلزات و معادن

•    صنعت انرژی و تاسیسات

•    صنعت بهداشت و درمان

از سال ۱۹۶۶ واحد پول رسمی استرالیا، دلار استرالیا است که برابر با ۱۰۰ سنت است و در شکل سکه‌های ۱ و ۲ دلاری و پنج اسکناس ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ ضرب می‌شود. از سال ۱۹۹۲ اسکناس‌های تمام پلیمر نیز چاپ شده‌اند.

•    تولید ناخالص داخلی استرالیا: ۱۵۰۴ میلیارد دلار استرالیا (تخمین ۲۰۲۳)  

•    محصولات و صنایع استرالیا: جو، گاو، مواد شیمیایی، پردازش مواد غذایی، میوه، تجهیزات صنعتی و حمل و نقل، استخراج معدن، مرغ و خروس، گوسفند، نیشکر، فولاد، گندم.

•    صادرات استرالیا: آلومین، ذغال سنگ، طلا، سنگ‌آهن، ماشین آلات، گوشت، تجهیزات حمل و نقل، گندم و پشم

•    واردات استرالیا: ماشین‌ها و دیگر وسایل نقلیه مسافری، کامپیوتر و ماشین آلات اداری، روغن خام و فرآورده‌های نفتی، داروها، (از جمله دامپزشکی)، تجهیزات و قطعات ارتباطات

فرهنگ و هنر استرالیا

به طور حتم اگر فردی قصد عزیمت و اسکان در کشور دیگری را داشته باشد، یکی از نکاتی که باید به آن توجه کند، فرهنگ مردم آن کشور و به عبارت دیگر، تفاوت‌های فرهنگی بین کشور خود و کشور مقصد است. در مورد فرهنگ مردم استرالیا باید به نکاتی اشاره کرد: کشیدن سیگار در بیش‌تر مکان‌های عمومی شهر نظیر فروشگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و اتوبوس، رستوران‌ها، کافه‌ها و... ممنوع است. از جمله‌ی دیگر موارد ممنوع در این نوع از مکان‌ها، می‌توان به ریختن زباله و نوشیدن الکل اشاره کرد. فرهنگ غالب ساکنین مردم استرالیا غالبا اروپایی است.

کشور استرالیا حمایت‌های زیادی را از منظر مالی در زمینه‌های فرهنگ و هنر صرف می‌کند. سالن‌های سینما، تئاتر و گالری‌های زیادی در این کشور وجود دارد که افراد زیادی برای گذراندن وقت خود و استفاده از محیط‌های هنری به این اماکن می‌روند. ورزش، موسیقی، هنر، نمایش، رقص و... از جمله فعالیت‌هایی است که مردم کشور روزانه به آن می‌پردازند. استرالیا میراثی عظیم از فرهنگ و هنر را از بومیان به ارث برده است و این امر موجب ایجاد انواع فرهنگ‌ها بین مردم این کشور شده است. بیش‌تر مردم استرالیا رفتاری صمیمی و دوستانه با سایر افراد دارند. پس نگران برخورد با مردم این کشور نباشید. یکی از نکاتی که بیش‌تر افراد در جایگاه‌های اجتماعی مختلف به آن اهمیت می‌دهند، خوش قول بودن در قرارهاست. پس این نکته مهم را فراموش نکنید. نکته جالب توجه دیگر اینکه، برخی از ساکنین این کشور هنوز هم لباس‌های بومی خود را به تن می‌کنند و به فرهنگ خود پایبند هستند و البته عده‌ای از لباس‌های رسمی استفاده می‌کنند. نماد و سمبل کشور استرالیا دو حیوان بومی است. اولی کانگورو و دیگری شترمرغ استرالیایی. هردوی این حیوانات تنها می‌توانند به سمت جلو حرکت کنند، بنابراین نمادی از پیشرفت و موفقیت برای این کشور است.

زبان ملی استرالیا

استرالیا زبان رسمی ندارد و زبان ملی آن انگلیسی استرالیایی است. اختلافات بسیار نامحسوسی در لهجه مناطق گوناگون وجود دارد. زبان‌های دیگر مانند ایتالیایی و چینی نیز در بین مهاجران بسیار رایج است. حدود ۴۰ هزار سال پیش اولین انسان‌ها (بومیان استرالیا) از جنوب آسیا و گینه نو وارد استرالیا شدند. بر پایه اولین برآورد‌ها جمعیت بومیان استرالیا در سال ۱۷۸۸ که اروپایی‌ها وارد این قاره شدند حدود ۳۱۴ هزار نفر بود.

دین و مذهب استرالیا

پایبندی مذهبی ثبت شده عموماً منعکس کننده پیشینه مهاجران است. در هر سرشماری از اوایل دوران استعمار، اکثر استرالیایی‌ها به مسیحیت، عمدتاً آنگلیکان و کاتولیک رومی، را به عنوان دین خود اعلام کرده‌اند. تعداد کاتولیک‌های رومی برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۸۰ از تعداد آنگلیکن‌ها بیشتر شد. در اوایل قرن بیست و یکم، بیش از نیمی از استرالیایی‌ها خود را مسیحی می‌دانستند. حدود ۲۵ درصد کاتولیک رومی و ۲۰ درصد آنگلیکان بودند. درصد‌های پایین‌تر متعلق به دیگر فرقه‌های پروتستان (به ویژه کلیسای متحد، پروتستان و اصلاح‌طلبان) بود و همچنین گروه‌های کوچکی از یهودیان و هندو‌ها وجود داشتند. نسبت ثبت نام به عنوان مسیحیان ارتدوکس، مسلمانان و بودایی‌ها در اواخر قرن بیستم به شدت افزایش یافت. تقریباً ۳۰ درصد استرالیایی‌ها هیچ دینی نداشتند. برخلاف مهاجران اروپایی، جوامع بومی سنتی به شدت معنوی هستند. در میان جوامع سنتی دین به زندگی معنا می‌بخشد و موضوع هماهنگ کننده پیوند پایدار بین زمین و مردم است.

گردشگری استرالیا

صنعت توریسم در استرالیا به شدت پیشرفته است و آشنایی با استرالیا و مکان‌های گردشگری آن خالی از لطف نیست. این کشور سالانه پذیرای تعداد زیادی گردشگر است و دیدنی‌های آن در میان بالاترین مناطق دیدنی جهان رده بندی می‌شوند. با اینکه بخش اعظمی از استرالیا خشک است، ولی این کشور دارای طیف وسیعی از زیستگاه‌های گوناگون است. در کشور استرالیا می‌توانید هم جنگل‌های وسیع و انبوه زیبا را تجربه کنید، هم از بیابان و دره‌های فراخ آن لذت ببرید و هم به ارتفاعات سری بزنید. درباره استرالیا این طور گفته می‌شود که کشور ساحل‌ها است و دور تا دور این کشور را ساحل فراگرفته، از این رو می‌تواند همه سلایق را راضی کند. برخی از مناطق دیدنی این کشور عبارتند از:

•    ساحل وایت هیون، جزیره ویت ساندی، کوئینزلند (Whitehaven Beach, Whitsunday Island, Queensland)

•    دریاچه هیلیر، جزیره وسطی (Lake Hillier, Middle Island)

•    گلدکست، کوئینزلند (Gold Coast, Queensland)

•    دیواره بزرگ مرجانی، کوئینزلند (The Great Barrier Reef, Queensland)

•    جزیره راتنست (Rottnest Island)

•    دریاچه مکنزی، جزیره فریزر (Lake McKenzie, Fraser Island)

•    ویلپنا پاوند، استرالیای جنوبی (Wilpena Pound, South Australia)

•    خلیج جرویس، نیو ساث ولز (Jervis Bay, New South Wales)

•    ویو راک، هایدن، استرالیای غربی (Wave Rock, Hyden, Western Australia)

ارسال نظر