تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۰

سقف‌شکنی فلزات گرانبها

با توجه به اینکه قیمت جهانی طلا و نقره طی ماه‌های اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است، این سوال مطرح می‌شود که آیا ارزش فلزات گرانبها به تدریج رو به کاهش است و اینکه آیا ارز‌های دیجیتالی در دنیا آنقدر قدرتمند شده‌اند که بتوانند جایگاه فلزاتی همچون طلا و نقره را بگیرند؟!

سقف‌شکنی فلزات گرانبها

اقتصاد ۲۴- بر اساس تحلیل کارشناسان از آنجا که طلا به تدریج سطوح مقاومتی مهمی را شکسته و به سمت مرز ۱۸۰۰ دلار حرکت می‌کند، ممکن است در آستانه آغاز روند صعودی جدیدی قرار گیرد. قیمت طلا پس از آغاز مثبتی که در سه ماهه دوم در بحبوحه افت ارزش دلار آمریکا و عقب‌نشینی بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله داشت، برای دومین هفته متوالی افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا ۱۳ دلار و ۴۰ سنت معادل ۸/۰ درصد افزایش یافت و در ۱۷۸۰ دلار و ۲۰ سنت بسته شد و برای کل هفته حدود دو درصد افزایش به ثبت رساند. به گزارش ایسنا، بارت میلک مدیر استراتژی جهانی شرکت تی‌دی سکیوریتیز در این باره گفت: این حرکت طلا تحت تاثیر دلار آمریکا بوده که به روند کاهشی ادامه داد. شاخص دلار در حال حاضر در ۵/۹۱ واحد قرار گرفته و این نکته شایان اهمیت است که بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله افت چشمگیری پیدا کرده است.

همه این موارد باعث شد روند قیمت طلا صعودی شود. دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت آرجی او فیوچرز نیز در این باره گفت: شرایط در حال حاضر به نفع صعود طلا تغییر کرده است. اگر این فلز در معاملات هفته جاری بالای سطح ۱۸۱۵ دلار بسته شود، شانس خوبی برای افزایش بیشتر قیمت وجود دارد. بازار‌ها اندکی آرام هستند. همچنین فشار زیادی از سوی بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی اروپا برای کاهش تنش‌ها در بازده‌ها وجود دارد که موثر واقع شده است. آنچه که آن‌ها در پشت صحنه انجام می‌دهند جواب داده و باعث شده فلزات ارزشمند از فشار‌های کاهشی تا حدودی رهایی پیدا کنند.

هان تان تحلیلگر بازار FXTM اظهار کرد: دلار ضعیف‌تر سرانجام اجازه داد طلا از بازه معاملاتی محدودی که داشت خارج شود. فضای حمایتی برای ارز آمریکا ضعیف شده و بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله نیز پایین سطح با اهمیت ۶۰/۱ درصد قرار دارد که اجازه داده است اونس طلا برای تحویل فوری برای نخستین‌بار از اوایل فوریه تاکنون بالای میانگین قیمت ۵۰ روزه را بشکند.

سکوت رسانه‌ای بانک مرکزی آمریکا

هفته جاری دوره سکوت رسانه‌ای بانک مرکزی آمریکا پیش از اعلام تصمیم سیاست پولی در ۲۸ آوریل خواهد بود. تحلیلگران موسسه ING در این باره اظهار کردند: عدم اظهارنظر مقامات بانک مرکزی آمریکا می‌تواند به معنای دلار ضعیف‌تر باشد که به نفع طلا تمام می‌شود. یک هفته آرام‌تر از نظر انتشار آمار اقتصادی آمریکا و سکوت بانک مرکزی آمریکا ممکن است از روند‌های بازار بی‌خطر و دلار ضعیف‌تر آمریکا حمایت کند.

چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز گفت: هیچ مقاومت قابل توجهی برای طلا تا سطح ۱۸۰۰ دلار وجود ندارد سطح ۱۸۰۹ دلار و ۴۰ سنت، میانگین قیمت ۱۰۰ روزه است و به مرور زمان طلا به این سطح صعود خواهد کرد.

اصلاح انتظارات‌

بارت میلک نیز در این باره توضیح داد: بازار همچنین پس از اینکه بیش از حد روی رشد سریع تورم حساب باز کرده بود، انتظارات خود را اصلاح می‌کند. انتظارات تورمی اندکی بیش از حد بالا بود و اکنون پایین‌تر می‌رود که نشان می‌دهد بازار دیدگاه خود را تغییر داده است و ما شاهد افزایش منحنی بازده اوراق قرضه تحت تاثیر انتظارات برای تورم بالاتر بوده‌ایم. اکنون این انتظارات تعدیل می‌شود. ضمن اینکه نگرانی‌های اقتصادی جهانی نیز ایفای نقش می‌کند، زیرا بعضی از کشور‌ها برنامه اجرای واکسیناسیون قوی ندارند که می‌تواند روی احیای اقتصاد جهانی تاثیر منفی داشته باشد.


بیشتر بخوانید: عقب نشینی فلزات گرانبها با صعود بازارهای سهام


در این بین جامعه الگوریتمی فروشنده مانده است، اما معامله‌گران باید رسیدن طلا به سطح ۱۸۰۸ دلار را مشاهده کنند تا این روند تغییر کند. با این حال میلک هشدار داد هنوز خیلی زود است که بیش از حد درباره حرکت قیمت آتی طلا هیجان‌زده شویم. ما از میانگین قیمت ۵۰ روزه عبور کرده‌ایم و سطح بعدی بالای مرز ۱۸۰۰ دلار خواهد بود. بیش از اینکه طلا سود زیادی پیدا کند باید تایید شود که رشد بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا مهار شده است.

اخبار اقتصادی هفته جاری

هفته جاری بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی کانادا نشست سیاست پولی برگزار خواهند کرد. نشست سیاست پولی این دو بانک مرکزی یک هفته جلوتر از نشست سیاست پولی دوروزه (روز‌های ۲۷ و ۲۸ آوریل) بانک مرکزی آمریکا برگزار می‌شود. استراتژیست‌های موسسه ING در این باره اظهار کرده‌اند: بانک مرکزی اروپا به بررسی افزایش موقتی تورم مبنا خواهد پرداخت و اجازه حرکت قابل توجه بازده اوراق قرضه را نخواهد داد، مگر اینکه نتیجه بهبود چشم‌انداز‌های رشد اقتصادی باشد.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، بازار‌ها همچنین به آمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری آمریکا و فروش خانه‌های فعلی چشم دوخته‌اند که روز پنجشنبه منتشر می‌شود. همچنین شاخص مدیران خرید بخش تولید آمریکا و آمار فروش خانه‌های جدید روز جمعه منتشر خواهد شد. از آنجا که هفته جاری از نظر انتشار آمار اقتصاد کلان هفته آرام‌تری خواهد بود، تحلیلگران به دقت به بررسی پیشرفت برنامه زیرساخت جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا خواهند پرداخت.

بهترین فرصت برای خرید نقره

قیمت فلز نقره نیز در چند وقت اخیر سیر صعودی چندانی نداشته است به طوری که در فروردین سال جاری هر اونس نقره با ۴/۰ درصد کاهش، به ۲۵ دلار و ۱۳ سنت رسیده است. طبق تحلیل‌های انجام شده سیاست‌های پولی آمریکا پس از بحران بازار‌های مالی و کسب و کار‌ها در ایام کرونا، برای بلندمدت پایدار نخواهد بود و در این صورت فرصت پیش آمده، در کوتاه‌مدت و بهترین فرصت برای خرید فلزات گرانبها همچون نقره در کف‌های جدید قیمت خواهد بود.

پس از بحران بازار‌های مالی و کسب و کار‌ها در ایام کرونا، دولتمردان آمریکا با همکاری فدرال‌رزرو و خزانه‌داری این کشور تصمیم به افزایش گسترده نقدینگی و پایه پولی دلار گرفتند تا با ارائه بسته‌های حمایتی از اثرات تعطیلی‌های گسترده در اقتصاد جلوگیری کنند. حکومت آمریکا که در دوران قرنطینه با تامین نقدینگی گسترده و پمپاژ شدید آن در بازار‌های مختلف از جمله بازار بورس همچنین رپو و بدهی تلاش کرد تا با عرضه چندین تریلیون دلار نقدینگی جلوی ریزش بازار سهام را بگیرد حالا پس از گذر از اوج بحران و بازیابی دوباره قیمت‌های از دست رفته در بازار‌های مختلف تلاش می‌کند با سیاستگذاری‌های خود هدف تورم ۲ درصدی را برای جلوگیری از رکود گسترده محقق سازد.

بر اساس تحلیل فنی (تکنیکال) و بنیادی (فاندامنتال) در حال حاضر بر روی قیمت فلزات گرانبها از جمله نقره، موقعیت برای خرید مناسب به نظر می‌رسد و در صورت ریزش بیشتر قیمت این گروه از کالا‌های گرانبها می‌توان این محدوده قیمت را به عنوان یک فرصت طلایی برای خرید نقره تلقی کرد.

منبع: جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول