اقتصاد۲۴ -اواخر سال ۱۳۹۵ بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهمنامهای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که براساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعهسازان در دستور کار قرار گرفت، اما هنوز هم این استانداردها از سوی خودروسازان جدی گرفته نشده است و هنوز هم مشخص نیست که با توجه به تحریمهای بینالمللی علیه صنعت خودرو اجرای استانداردهای ۸۵ گانه طی سال جاری عملیاتی خواهد شد یا خیر؟
غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد در گفتگو با یکی از خبرگزاریها صنعت خودرو را بخش غیرقابل انکار در زندگی مردم توصیف کرده و گفته است: سازمان استاندارد به عنوان نهادی حاکمیتی باید حامی تولید ملی بوده و از سوی دیگر حقوق مردم را استیفا و از آن صیانت کند و ما موظف هستیم تا علاوه بر حفظ و رعایت حقوق مردم و شهروندان، نقش خود را به عنوان حامی تولید با هدف تحقق شعار سال مبنی بر پشتیبانی و مانعزدایی به خوبی ایفا کنیم.
رییس سازمان ملی استاندارد، هدف از تصویب استانداردهای ۸۵ گانه مطابق با استانداردهای روز اروپا را حفظ حقوق مردم و تولیدکننده دانسته و گفته است: اجرای استانداردها، مقررات فنی و کیفی صرفا تامینکننده حقوق مصرفکننده نیست و به دنبال استیفای حقوق تولیدکننده برای حضور در بازار جهانی و رقابتپذیری محصولات است.
شریعتی با بیان اینکه باعث افتخار است که محصولات تولید داخل رقیب خودروهای خارجی هستند، اظهار امیدواری کرد با حمایت و همراهی، صنعت خودروسازی کشور میتواند به جایگاه واقعی خود برسد و به صنعتی ارزآور تبدیل شود و در این صورت است که مردم خودروهای داخلی با کیفیت را به انواع خارجی ترجیح میدهند.
اما محمود نجفی، عضو هیاترییسه انجمن قطعهسازان کشورمعتقد است؛ اجرای استانداردهای یادشده در خودروهای قدیمی شرکتهای خودروساز دشوار و بعید است برخی خودروهای فعلی مورد استفاده در کشور که طراحی پلتفرم آنها به بیش از سه دهه پیش باز میگردد، بتوانند استانداردهای یادشده را پاس کنند.
وی در این باره گفت: رعایت این استانداردها برای خودروسازان کاری پیچیده و زمانبر است، اما این سوال پیش میآید که آیا کلیه مواد غذایی و لوازم خانگی که در داخل تولید میشوند، استاندارد هستند؟ یا آب و هوای کشور استاندارد است؟ آیا کلیه مصالح ساختمانی که تولید میشوند، استاندارد است؟
این کارشناس خودرو با تاکید بر اینکه این الزام نه تنها برای تولید خودرو در کشور بلکه باید برای کلیه صنایع باشد، افزود: این همه آلودگی کارخانجات در کشور که باعث هوای ناسالم شده را چرا نمیبینند و تنها خودروها را معضل این آلودگیها معرفی میکنند؟
بیشتربخوانید:دورنمای ۱۰ ساله اقتصاد تحریمی
نجفی گفت: در حال حاضر کلیه استانداردهایی که تاکنون برای تولید خودرو اجباری بوده رعایت شده است و اگر درصدد افزایش استانداردها برای خودرو هستند باید برای کلیه تولیدات در کشور این الزام را در نظر بگیرند زیرا منصفانه نیست که همه کالاها را رها کنند و تنها برای خودرو این رعایت استانداردها را الزامی کنند.
این عضو هیات رییسه انجمن قطعهسازان کشور ادامه داد: برخی از این استانداردها به گونهای است که به عنوان مثال پژو ۴۰۵، پراید یا حتی نیسان و برخی دیگر از خودروهای قدیمی که تولیدشان به ۲۰ تا ۳۰ سال پیش برمیگردد، میتوانند پاس کنند پس چطور میتوانند این استانداردها را داشته باشند و در مجموع ساختار این خودروها به گونهای طراحی شده که توان اجرای این استانداردها را ندارند.
نجفی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر وضعیت به گونهای است که قیمت خودرو و حتی مواد اولیه تولید خودرو هنوز سرو سامان نگرفته است پس چطور در این وضعیت انتظار خودرویی با استانداردهای روز اروپا میرود؟
او با بیان اینکه باید سیاستهایی در جهت تولیدات جدید خودرو در نظر گرفته شود، تصریح کرد: مسلما اگر خودرویی به روز باشد الزام بر رعایت همه استانداردها برای آن باید لحاظ شود و این موضوع کاملا هم منطقی است.
نجفی افزود: برای اجرای این استانداردها در ابتدا باید برنامهریزی دقیقی صورت گیرد و فرصت مناسب به خودروسازان داده شود به عنوان مثال بگویند تا سال آینده این کالاها باید به این حد از استاندارد برسند البته نه تنها برای خودرو بلکه باید برای همه کالاها این استانداردها اجرا شود.
حال این سوال مطرح میشود که اگر خودروسازی قادر به پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه در خودروهای تولیدی خود نباشد تولید آن خودرو از سوی سازمان ملی استاندارد متوقف خواهد شد؟