تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
بانک مرکزی از قانونگذاری جا ماند

نظر آذری جهرمی درباره آینده رمزارز‌ها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: رمزارز‌ها پدیده‌ای هستند که آینده ناگزیر به سمت آن می‌رود بنابراین نباید از آن ترسید، ولی باید آگاهانه عمل کرد.

رمزارز‌ها

اقتصاد ۲۴- شب گذشته بحثی چندجانبه را با عنوان «رمزارز‌ها در ایران به کجا می‌رسند؟» در کلاب‌هاوس برگزار شد. این موضوع که با استقبال تعداد قابل توجهی از علاقه‌مندان و کارشناسان این حوزه روبه‌رو شد تا بامداد یکشنبه و حدود ۴ ساعت ادامه یافت.

نزدیک به ۲۳۰۰ نفر از مخاطبان این برنامه را در شبکه اجتماعی کلاب هاوس دنبال کردند. ازجمله کارشناسانی که در این گفتگو حضور داشتند، می‌توان به عباس آشتیانی (رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور)، رضا قربانی (رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان صنفی رایانه‌ای تهران)، نیما امیرشکاری (کارشناس بانکداری الکترونیک)، علیرضا کلاهی (عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران)، علی میزانی، سهیل نیکزاد، سعید خوشبخت و مهدی عبادی به‌عنوان کارشناسان و فعالان این حوزه اشاره کرد. همچنین بسیاری دیگر ازجمله تریدرها، ماینر‌ها و معامله‌گران در این گفتگو به بیان دغدغه‌های خود در این حوزه پرداختند.

دقایقی بعد از شروع برنامه هم محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به این جمع اضافه شد تا بحث به‌گونه‌ای ادامه یابد که منتقدان به عملکرد دولت در حوزه رمزارزها، به‌طور مستقیم مشکلات و موانع موجود را با وزیری که به نوعی متولی اقتصاد دیجیتال کشور است، در میان بگذارند. تلاش همکاران تحریریه همشهری برای دعوت از مسئولان و کارشناسان بانک مرکزی برای حضور در این گفتگو ناکام ماند. اما همشهری آمادگی دارد این موضوع را از نگاه بانک مرکزی هم بررسی کند.

آذری جهرمی: رمزارز‌ها سرانجام در ایران هم فراگیر می‌شوند

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این گفت‌وگوی چندجانبه گفت: تکنولوژی بلاکچین، بانک‌های مرکزی را از بین نمی‌برد، بلکه جایگزین تراست می‌شود.

به‌عبارت دیگر، بلاکچین مرجع تراست را جابه‌جا می‌کند و در این میان بانک مرکزی جایگاه خود را حفظ خواهد کرد. آذری‌جهرمی به اغراق‌های صورت گرفته در مورد تأثیر رمزارز‌ها بر تحریم اشاره کرد و ادامه داد: گاهی در مورد این فرایند بزرگ‌نمایی می‌شود، به‌طوری که بار‌ها شنیده‌ایم که با استفاده از رمزارز‌ها می‌توان تحریم‌ها را دور زد. درحالی‌که کشور ما در لیست سیاه تحریم‌ها قرار دارد. البته شاید بتوان برخی معاملات خرد را از این طریق انجام داد، اما نمی‌توان در حوزه‌های کلان و خرید و فروش‌های گسترده از رمزارز‌ها برای دور زدن تحریم‌ها بهره‌برد.


بیشتر بخوانید: پشت پرده ذخیره بیت کوین توسط ماینر‌ها/ آیا جهش قیمتی در بازار رمزارز‌ها در راه است؟


با این حال، وزیر ارتباطات در این گفتگو معتقد بود که رمزارز‌ها با کمی تأخیر (lag) در کشور ما فراگیر می‌شود و ما باید در این زمینه خلاق و ریسک‌پذیر عمل کنیم. آذری جهرمی با اشاره به سیاستگذاری‌های فعلی در زمینه ارز‌های دیجیتال و تأکید بر اینکه سیاستگذاری‌های محافظه‌کارانه به‌معنای ناآگاهی سیاستگذاران از حوزه رمزارز‌ها نیست، گفت: اگرچه سیاستگذاران پولی کشور محافظه‌کارانه و دست به عصا در این زمینه حرکت می‌کنند، اما باید این محافظه‌کاری را به رسمیت شناخت و برای آن راه‌حل ارائه داد. با این حال، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، زیرزمینی شدن این صنعت را انکار نکرد و بر این باور بود که بسیاری از مردم در خانه‌ها، کارخانه‌ها و مزارع کشاورزی مشغول به استخراج رمزارز هستند.

آذری‌جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این اتفاق (فراگیری رمزارزها) خواهد افتاد؛ بنابراین مردم نه باید به آن به‌عنوان مدینه فاضله نگاه کنند و نه از وارد شدن به این حوزه بهراسند.

ضرورت آموزش

عباس آشتیانی، رئیس کمیسیون رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور هم در این بحث داغ گفت: حاکمیت باید موضوع آموزش به مردم را توسعه بدهد، چراکه ما شاهد رشد قارچ‌گونه سوءاستفاده‌گر‌ها هستیم.

آشتیانی با اشاره به این که آمریکا سال‌هاست با چاپ پول بدون پشتوانه در حال تحمیل تورم خود به همه دنیاست، ادامه داد: رمزارزها، برای ثروت‌آفرینی و ارزش‌آفرینی بسیار مفید هستند و ما نباید با محروم شدن از مزایای آن، اقدام به‌خودتحریمی کنیم.

کارگروه‌های بررسی رمزارز‌ها

نیما امیرشکاری، کارشناس بانکداری الکترونیک هم در پاسخ به این سؤال که آیا برخورد حاکمیت درخصوص رمزارز‌ها مطابق با روند‌های جهانی است، گفت: این موضوع در بانک مرکزی مطرح شده و در حال بررسی است. بانک مرکزی کارگروه‌های بسیاری در این حوزه دارد و آن‌ها درحال فعالیت در این زمینه هستند.

امیرشکاری با اشاره به این که حاکمیت به‌دنبال آن است که مزایای این حوزه را جذب و مضرات ارز‌های دیجیتال را دفع کند، ادامه داد: مردم انتظار دارند که بانک مرکزی از معاملات پولی آن‌ها مراقبت کند، اما بانک مرکزی اکنون ابزاری برای مراقبت از پول‌های مردم در این حوزه ندارد.

سیاستگذاری و ساماندهی

همچنین علی‌رضا کلاهی‌صمدی، به‌عنوان فعال اقتصادی و عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران بر این باور بود، از آنجا که ما برق مازاد داریم، این انرژی می‌تواند به ماینینگ اختصاص یابد، اما با تعرفه‌های بالا، این حوزه به سمت زیرزمینی شدن سوق یافته است.

کلاهی با اشاره به اینکه این حوزه، سازماندهی مناسبی نشده است، ادامه داد: باید استخراج ارز‌های دیجیتال به جای درست و زمان درست هدایت شود؛ بنابراین موضوع پیک مصرف برق و استفاده از برق شهری از موضوعات بااهمیت به شمار می‌رود که باید به آن توجه شود.

کلاهی با تأکید بر این که برخورداری از یک سیاست منطقی در این عرصه ضرورت دارد، معتقد است که علت فرار سرمایه، ارز‌های دیجیتال نیستند و اگر سیاست درستی در پیش می‌گرفتیم، اکنون حجم ماینینگ بسیار بالایی داشتیم.

دنیا چه می‌کند؟

علی میزانی اسکویی، مدیرعامل شرکت فیکاس سوئیس هم در کلاب همشهری گفت: کشور‌های مختلف با حوزه رمزارز‌ها برخورد‌های متفاوتی دارند.

میزانی اسکویی با اشاره به مشاهدات خود از تجربیات کشور‌های دیگر ادامه داد: دنیا به این نتیجه رسیده که رمزارزها، آینده اقتصاد جهان هستند. به‌گفته او، قوانین دقیقی در این زمینه در سوئیس وجود دارد که البته قوانین جدیدی هم نیست.

این فعال حوزه رمزارز معتقد است که دولت سوئیس با این قضیه به‌طور عقلانی و با دید باز عمل می‌کند و فضای مناسبی برای کارآفرین‌ها ایجاد کرده است.

میزانی با اشاره به این که دولت سوئیس در مقایسه با بسیاری از دولت‌ها محافظه‌کارتر است، ادامه داد: شاید بگویید سوئیس، کشور متفاوتی است، اما اگر تهدیدی برای مردم در این کشور وجود داشت، حتما دولت سوئیس چنین فضایی برای این کار ایجاد نمی‌کرد. اگر صحبت از حمایت از مردم، خروج ارز و محافظه‌کاری باشد، دولت سوئیس باید خیلی محتاط‌تر از سایر کشور‌ها عمل کند.

به‌گفته او، این بازار می‌تواند فرصت مغتنمی برای کشور فراهم کند و بی‌توجهی، تحت عنوان محافظه‌کاری، می‌تواند خسارات بسیاری برای کشور به همراه داشته باشد.

میزانی با تأکید بر این که رمزارز‌ها برای کشور ارزآوری دارد، معتقد است که ما باید کار را برای جوانان کشور تسهیل کنیم، نه اینکه خود را کنار بکشیم یا مسئولیت را متوجه دیگران کنیم.

جاماندن بانک مرکزی

رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران هم گفت: رمزارز ابزار پولدار شدن یا دور زدن تحریم‌ها و خروج ارز از کشور نیست.

قربانی با تأکید بر اینکه ساختار بانکی کشور مشکل دارد، ادامه داد: ما یک رگولاتوری (بانک مرکزی) داریم که از مردم جا مانده و حاضر نیست از عملکردش دفاع کند.

قربانی با اشاره به این که دولت باید قبول کند بازاری تشکیل شده که با روش‌های قدیمی نمی‌توان بر آن نظارت کرد، گفت: این موضوع ۳ راس دارد؛ مردم، کسب‌وکار‌ها و رگولاتور‌ها که دراین میان بانک‌مرکزی نمی‌خواهد به این حوزه ورود کند.

منبع: همشهری

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟