تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

۴ توصیه علمی برای داشتن یک خواب آرام و دلنشین

دانشمندان آمریکایی می‌گویند افراد می‌توانند با اقداماتی ساده کیفیت خواب شبانه خود را بهبود بخشند.

داشتن یک خواب آرام

اقتصاد۲۴ – به نقل از هلث آنلاین، داشتن یک خواب مناسب و آرام در طول شب به اندازه ورزش مداوم و رژیم غذایی سالم اهمیت دارد. تحقیقات متعدد نشان داده است خواب نامناسب تاثیر مخرب و منفی بر هورمون ها، عملکرد بدن و فعالیت مغز دارد. همچنین این موضوع بر کاهش وزن و خطر افزایش ابتلا به بیماری‌های مختلف در کودکان و بزرگسالان تاثیر چشمگیری دارد.

در سوی دیگر، داشتن خواب مناسب بر کاهش مصرف مواد غذایی، فعالیت مناسب جسمانی و سلامت مغز تاثیرگذار است. به همین منظور متخصصان همواره تاکید دارند اگر به دنبال بهبود سلامت خود هستید باید به کیفیت خوابتان اهمیت دهید.

بهترین راهکار‌ها برای داشتن یک خواب آرام و دلنشین شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- نور آبی در طول شب را کاهش دهید

قرار گرفتن در معرض نور در طول روز مفید است، اما این موضوع در شب بسیار نامناسب است. این موضوع با برهم زدن ساعت بدن، باعث ایجاد اختلال در کارکرد مغز می‌شود. وسایل الکتریکی مانند تلفن‌های هوشمند و رایانه‌ها اقدام به انتشار نور آبی می‌کنند. بهتر است این دستگاه‌ها را در طول شب در حالت شبانه قرار دهید.

۲- در اواخر روز قهوه ننوشید

قهوه یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار و در عین حال پرفایده است. کافئین موجود در قهوه باعث افزایش تمرکز، افزایش انرژی در دسترس، و بهبود عملکرد بدن می‌شود. با این حال، مصرف قهوه در اواخر روز با تحریک سیستم عصبی مانع از استراحت طبیعی بدن در طول شب می‌شود.

یک مطالعه نشان داده است مصرف قهوه تا ۶ ساعت پیش از به بستر رفتن می‌تواند به طور موثری کیفیت خواب فرد را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین کافئین می‌تواند به مدت ۶ تا ۸ ساعت در خون فرد باقی بماند. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد از ساعت ۳ تا ۴ بعد از ظهر به بعد از مصرف قهوه و هر گونه نوشیدنی حاوی کافئین (نوشیدنی‌های انرژی زا) خودداری کنند.


بیشتر بخوانید: افسردگی پنهان در کمین این گروه افراد است


۳- از چرت زدن بلند مدت و بی قاعده در طول روز اجتناب کنید

گرچه چرت کوتاه در طول روز بسیار مفید است (خواب قیلوله)، اما خوابیدن بلند مدت و بی قاعده در طول روز می‌تواند باعث برهم خوردن چرخه خواب در طول شب شود. در واقع خواب بلند مدت روزانه باعث برهم خوردن ساعت بدن می‌شود.

یک تحقیق نشان داده است خوابیدن بی قاعده در طول روز باعث ایجاد حس خواب آلودگی در طول روز می‌شود. همچنین پژوهشی دیگر حاکی از آن بود که گرچه چرت زدن کمتر از ۳۰ دقیقه باعث عملکرد بهتر مغز می‌شود، اما چرت زدن طولانی مدت در طول روز می‌تواند باعث آسیب به سلامتی و کیفیت خواب شبانه شود.

۴- در زمان مشخص بخوابید و بیدار شوید

حقیقت این است که ساعت بدن با طلوع و غروب آفتاب تنظیم شده است. با این حال، اگر خود را عادت دهید که در یک زمان مشخص به بستر رفته و صبح نیز در زمان مشخصی از خواب برخیزید، به مرور کیفیت خوابتان بهبود می‌یابد.

یک مطالعه نشان داده است افرادی که الگوی خواب بی قاعده و نامنظم دارند و در آخر هفته‌ها دیر به بستر می‌روند، کیفیت خوابشان نامناسب است. اگر از آن جمله افرادی هستید که زمان زیادی در بستر غلت می‌زنید و خوابتان نمی‌برد، باید خود را عادت به تبعیت کردن از الگوی مشخصی از زمان خوابیدن و بیداری کنید. این کار به مرور باعث بهبود کیفیت خواب و سلامتی بدن می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

شورا‌های اسلامی تبلور اراده مردم در مدیریت شهری و روستایی می‌باشند/ شورا‌ها از دستاورد‌های بسیار ارزشمند جمهوری اسلامی هستند

آمار شکننده رئیس جمهور هشتم

توئیت جدید سایت رهبری با هشتگ برکت ایران

ظاهر متفاوت سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران +عکس

قیمت خودرو‌های لوکس در ایران

اسکوچیچ در تیم‌ملی می‌ماند

فیلم/ نجات جوان کرمانشاهی توسط پلیس

طرح مجلس درباره مجازات جاسوسان +جزئیات

توضیح پزشک پرسپولیس درباره مصدومیت ۴ بازیکن

در اهواز به قیمت خرید، خانه رهن می‌دهند

مانتوی لیمویی رنگ خانم بازیگر +عکس

فیلم/ صف طولانی و عجیب اماراتی‌ها برای خرید محصول جدید تویوتا لندکروز!

خبر مهم وزیر نیرو درباره خرید ۱۶ میلیون دوز واکسن کرونا

فیلم/ لحظه رعب‌انگیز و عجیب ورود یک فیل گرسنه به آشپزخانه‌ای در تایلند

مردم این کشور با ماسک خداحافظی می‌کنند

اجرای اصلاحیه قانون صدور چک از پولشویی و فرار مالیاتی جلوگیری می‌کند

آخرین مهلت ثبت نام در الکامپ ۱۴۰۰

عوامل اثرگذار بر بورس بعد از انتخابات

دوشنبه‌های افتتاح "تدبیر و امید برای جهش تولید" در منطقه آزاد چابهار

قیمت واکسن کرونای داخل چقدر می‌شود؟

ست سبزرنگ سمانه پاکدل و همسرش +عکس

تسهیل تردد شناوری در بنادر مسافری قشم

چرا پرواز‌های روسیه لغو نمی‌شود؟

تنها موجود جهان به جز انسان که نیمرو درست می کند +عکس

موضع ابراهیم رئیسی درباره رابطه با آمریکا

فیلم/ حرکت قشنگ فرهاد مجیدی با یک هوادار معلول استقلالی

زندگی در قوطی کبریت‌ها

مهاجم استقلال پاسخ آل کثیر را داد +عکس

فیلم/ عبور مرگ از یک قدمی کارگر راهداری

استارت آپ ویکند مجازی یک گام برای تحقق شبکه فناوری

با شگرد سارقان خانه‌های تهران آشنا شوید

مهمترین دلیل زردی نوزادان چیست؟

فیلم/ نحوه جالب نگهداری از قلب انسان، قبل از پیوند

قایدی تصمیمش درباره جدایی از استقلال را فاش کرد

با استفاده از ظرفیت هنرمندان می‌توان به معرفی برند گردشگری قشم پرداخت / تمام روستا‌های جزیره ظرفیت تبدیل‌شدن به مقصد گردشگری را دارند

پیشنهادی که آقای بازیگر به ابراهیم رئیسی داد

یحیی گل محمدی پیشنهاد تیم ملی را قبول می‌کند!