اقتصاد ۲۴ - در تحقیقی که توسط شرکت تولیدکننده نرم افزار «سوئیفت کی» انجام شد، بیش از یک میلیارد داده متنی کاربران به ۱۶ زبان مختلف، تحلیل شد. جالب است که سه طبقه بالایی ایموجیها همگی به ابراز احساسات مرتبط بودند.
شش صورتک شاد که شامل چشمک ها، بوسه ها، لبخندها و خندهها میشوند، بیش از ۴۵ درصد از کل ایموجیهای استفاده شده است، صورتکهای ناراحت (از جمله صورتکهای خشمگین) ۱۴ درصد از این مقدار و ایموجیهای قلب از هر رنگی از جمله ایموجی قلب شکسته، تنها ۱۲ درصد را به خود اختصاص دادند.
بنابراین بیش از ۷۰ درصد استفاده از ایموجی ها، مستقیما به نوعی ابراز احساسات مرتبط هستند. این نتایج نشان میدهد، ایموجیها ابزاری قدرتمند برای بیان احساسات است که بنابر گزارش کاربران، آنها را قادر میسازد در گفتگوهای دیجیتال به شکل بهتری با دیگران ارتباط برقرار کنند.
بیشتر بخوانید: اینفوگرافی/ پرطرفدارترین ایموجیهای شبکههای اجتماعی در سال ۲۰۲۰
استفاده از ایموجیها به پدیدهای جهانی تبدیل شده است. روزانه بیش از شش میلیارد ایموجی میان انسانها در شبکههای اجتماعی رد و بدل میشود و نفوذ آنها از نفوذ زبان انگلیسی در جهان بیشتر شده است.
شکلکها در ارتباطات دیجیتال، نقش زبان بدن را بازی میکنند. براساس یک برآورد، در تعاملات روزانه ما با دیگران، فقط ۳۰ تا ۳۵ درصد از جنبههای اجتماعی محتوا و معنا برخاسته از زبان است و به طرز حیرت آوری۷۰ درصد آن، از اشارههای غیرکلامی سرچشمه میگیرد.
ابعاد بسیاری از ارتباطات غیرکلامی توسط «ری بردویستل»، انسان شناس آمریکایی مطالعه شده است. او چهرهای پیشگام در حوزه مطالعات ارتباطات غیرکلامی محسوب میشود. «بردویستل» رشته حرکت شناسی را نام گذاری کرد و بنیان نهاد.
این رشته به مطالعه نقش «حالات چهره، حرکات سر و دست، حالت بدن، طرز راه رفتن و حرکات قابل مشاهده بازو و بدن» در انتقال معانی اجتماعی میپردازد. او بر اساس یک تحقیق گسترده تخمین زده که ما میتوانیم ۲۵۰ هزار حالت مختلف چهره را تولید و شناسایی کنیم. از این منظر، شاید اتفاقی نباشد که ایموجی با آرایش حیرت آور خود از صورتکهای زرد که شامل انواع مختلفی از لبخندهای متغیر، صورتهای گیج، ناراضی، ناراحت و عصبانی میشود، برای ارتباطات بصری در گفتگوهای متنی تا این حد مناسب است.