تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
اقتصاد ۲۴ بررسی کرد:

با بازنشستگان مجرد آشنا شوید/ مستمری بگیرانی باید که ماهانه درآمدی زیر ۴.۳ میلیون تومان داشته باشند

بازنشسته مجرد اصطلاحی غیر مصطلح است برای آن گروه از کارگران بازنشسته‌ای که به دلیل نداشتن همسر و فرزند تحت تکفل ممکن است تا ۶۵۸ هزار تومان از مستمری سال ۱۴۰۰ را دریافت نکنند و بدیهی است که این گروه از جمله بازنشستگانی هستند که درآمد ماهانه آنها می تواند کمتر از ۴.۳ میلیون تومان در ماه باشد.

با بازنشستگان مجرد آشنا شوید/ مستمری بگیرانی که ماهانه درآمدی زیر ۴.۳ میلیون تومان داشته باشند

اقتصاد۲۴- عاطفه اسحاقی، با مفهوم بازنشستگان مجرد آشنا شوید؛ اصطلاحی غیر مصطلح که در ادبیات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی هم هست و هم نیست؛ بودنش برای این است که همیشه به وقت افزایش مستمری خود را در درآمد کارگران بازنشسته نشان می‌دهد و نبودنش برای این است که اگر بخواهید قانون و مقررات سازمان تامین اجتماعی سرسری ورق بزنید بعید است موفق به یافتنش شوید.

بازنشستگان تامین اجتماعی یکی از اصلی‌ترین گروه‌های بیمه شده سازمان هستند که مستمری ماهانه دریافت می‌کنند که به غیر از اصل مستمری مزایایی را هم شامل می‌شود که ممکن است همه آنرا به صورت یکسان دریافت نکنند.

از مجموع حقوق و مزایای الحاقی مستمریبگیران سازمان تامین اجتماعی همیشه دو حق معیشت و مسکن پای ثابت درآمد تمام مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی هستند و از بازنشسته گرفته تا از کارافتاده همه آنرا به میزانی برابر به همراه اصل مستمری دریافت می‌کنند؛ حق معیشت و مسکن مستمری بگیران تامین اجتماعی را می‌توان از نظر معنایی و نه لزوما ارزش اقتصادی مترادف با حق بن کارگری در نظر گرفت، ارزش ریالی این دو مزایا برای سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۰۰ هزار تومان و ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به بیان دیگر ۳۵۰ هزار تومان از مستمری امسال سازمان تامین اجتماعی به مزایای معیشت و مسکن ارتباط دارد.
اما مزایای نقدی بازنشستگی شامل دو آیتم دیگر هم می‌شود یکی حق عائله مندی و دیگری حق اولاد که برای دریافت جفتش مستمری بگیر تامین اجتماعی باید متاهل و دارای اولاد باشد.


بیشتر بخوانید: سازمان تامین اجتماعی چند نفر مستمری بگیر دارد؟ + جداول آماری


هیات دولت برای سال ۱۴۰۰ مزایای حقوق عائله مندی را ۳۷۰ هزار تومان در ماه تعیین کرده است و در مقابل برای هر بازنشسته صاحب اولاد تحت تکفل مبلغ ۹۶ هزار تومان کنار گذاشته است که امکان پرداخت آن تا سقف سه اولاد هم وجود دارد.

اما پرداخت این مزایا که در مجموع بین ۴۶۶ هزار تومان تا ۶۵۸ هزار تومان از درآمد ماهانه مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی را تشکیل می‌دهد با محدودیت‌هایی همراه است که باعث می‌شود به بخش قابل توجهی از جمعیت ۳.۳ میلیون نفری مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی تعلق نگیرد.

به صورت مشخص در میان مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی بیمه شده اصلی یا تبعی باشد که به هر دلیلی مثل فوت همسرش را از دست داده باشد سازمان او را از لیست دریافت کنندگان مزایای حق عائله مندی کنار خواهد گذاشت که در وضعیت فعلی به معنی کاهش ۳۷۰ هزار تومانی مستمری سال ۱۴۰۰ است.
در رابطه با حق اولاد هم نیازی به گفتن نیست که هیچ فرزندی به صورت مادام العمر نمی‌تواند تحت تکفل مالی والدین حقوق بگیرش باشد مگر آن حسب جنسیت یا پسری دانشجو و ناتوان از نظر جسمی باشد و یا دختری که از نظر احوالات سجلی مجرد به حساب بیاید. تنها در این صورت است که سازمان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۰ به هر مستمری بگیر خود ماهانه از ۹۶ هزار تومان تا ۱۹۲ هزار تومان پرداخت خواهد کرد.

این جایی است که اصطلاح بازنشسته مجرد خود را در زندگی روزمره مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد؛ فرض کنید دولت برای سال ۱۴۰۰ حداقل مستمری ماهانه یک کارگر بازنشسته با ۳۰ سال سابقه کاری ۴.۳ میلیون تومان مقرر کرده است، اما این یک مستمری ایده آلی است که به بعید است همه مستمری بگیران واجد شرایط دریافت آن باشند.

مطابق آمار سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر ۹۵۹ هزار نفر از مستمربگیران این سازمان در زمره بازماندگان هستند؛ در ادبیات بیمه‌ای بازمانده به افرادی اطلاق می‌شود که بیمه شده اصلی نیستند و از طریق شخص دیگر به صورت تبعی تحت پوشش خدمات قرار گرفته اند. اگر تا سقف معادل همین عدد را هم برای مستمربگیرانی درنظر بگیریم که همسرشان را به هر دلیلی از دست داده اند واضح است که آنگاه دست کم بیش از ثلث جمعیت ۳.۳ میلیون نفری مستمری بگیران تامین اجتماعی از فهرست دریافت کنندگان حق عائله مندی ۳۷۰ هزار تومان در ماه کنار گذاشته خواهند شد.

در خصوص حق اولاد هم اگرچه هنوز آماری در مورد تعداد و وضعیت بازنشستگانی که فرزندان تحت تکفل دارند منتشر نشده، اما می‌توان اینطور استنباط کرد که اکثر فرزندان بازنشستگان با رسیدن به سن قانونی و ازدواج از فهرست حق اولاد بگیران کنار خواهند رفت.

در نهایت اینکه اگر این روز‌ها با وجودن شنیدن اخبار مربوط به افزایش‌های ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی مستمری کارگران بازنشسته بازهم کسانی پیدا می‌شوند که مدعی دریافت مستمری کمتر از حداقل تعیین شده هستند چندان تعجب نکنید؛ در مناسبات بیمه‌ای هستند گروه‌هایی مثل بازنشستگان مجرد حداقلی بگیر که ممکن است درآمدشان هرگز به اندازه حداقل بگیران نباشد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
زارع
0
1
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا ابن همه دروغ من که متاهل ودو فرزند که یک پسر معلول باب بیست و پنج سال سن یک فرزند دختر و مستاجر با سی سال سابقه و حق مسکن و حق اولاد و.....زیر چهار میگیرم......مراحعه کردم سازمان اعتراض کردم جواب دادند که شما چند سال از بیمه را که از طریق تعاونی تاکسیرانی پرداخت کردید آنها حدود دو سال را به سازمان واریز نکردند نه تنها شما بلکه حدود دو هزار نفر امثال شما هستند آ یا ما مقصر بودیم خوب همون موقع به ما اطلاع می‌دادید خودمان پیگیری میکردیم شما که دلسوز نبودید حد اقل خودمان از حق قانونی خود دفاع میکردیم نه اینکه الان سالیانه مبلغ پنج شش ملیون کمتر واریز میشه و هیچ کس هم رسیدگی نمیکند وپاسخ نمیدهد........ایا حق یک پسر معلول به اوتیسم بیست و پنج ساله خوردن دارد .قابل.......توجه مسئولین نمایندگان مجلس و کانون بازنشستگان که حق وحقوقی میگیرند و دفاع از مظلوم نمیکنند..........زارع شیراز....
حسین فلاح
0
0
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مگه نبای حقوق اسفند باعلی الحساب اسفند جمع ودر فروردین برمبنایع آن حقوق اضافه شود یعنی جمع آن ضربدر 39%+مبلغ همسانسازی مرحله دوم +مزایای جدید چرا اینکار انجام نشد
عبدالرضا خوانزای هستم با ۳۵۹هزار تومان که مجروحی جنگی هستم ۶۸سال دارم دو ملیون پسند هزار تومان اجاره
0
0
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام سلام شما گفتید که از ۴ملیون۳۰۰ هزارتومان کمتر نیمشود در سورتی با این همه گرانی با اجاره خانه یک ملیون دوست هزار هزار تومان میماند ده روز میشد زندگی کرد ب
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
دروغ میگن من الان از کارافتاد گی66%ب بالا دارم ب من که باید 30سال سابقه برام حساب کن و حداقل بدن 3700میدن تمام کارها تمام حرفا دروغ دورغ دروغ مردم میدونن اینا جز دروغ چیزی ب خورد مون نمیدم حق مون ب خدا حق مون
قاسم
0
0
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
با سلام من یک مستمری بگیر هستم خودم و خانواده ۵ نفر هستیم به علت مریضی بیش از ده سال نتوانستم با سن ۶۰ سالگی بیمه خود اختیاری باز نشسته شدم با حقوق ۲۴۰ هزار تومان هشت سال می‌گذرد من با این تبرم در حال حاضر یکملون سیصد میگیرم هم خودم مریض هستم وهم همسرم هردو با سه دختر که برگترم ۴۱ سال دوم ۳۹ سال ویکی ۳۶ سال من با. این حقوق چطور زندگی بکنم از مسیوالین تقاضای کمک دارم
شهرام
0
0
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
حدود ۱۷ سال سابقه کار دارم که همش در منطقه های بد اب و هوا و هشت سال از ان در زمان هشت سال دفاع مقدس در جبهه عین ۱۷ سال سعی کردم انتقالی بگیرم هر روزش اندازه یک سال میگذشت بخاطر سکته و عمل کلیه مجبور به غیبت بالاتر از شش ماه شدم بعد از برگشت دو ماه زندانی و بعد اخراج شدم هر کاری کردم حاضر نشدن من را برگردونن بعد از ۱۲ سال یک مستمری که الان مبلغش به ۲۸۰۰رسیده دارن به خانومم میدن که بعد از کرایه و پول اب گاز بعد از سه روز دیگه هیچی ازش نمی مونه این کجاش انصافه هرکی وضع زندگی من را ببینه برام گریه میکنه واقعا این چه انصافی
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل