تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
از پیشنهاد سفر‌های وزارتخانه‌ای تا کلاه گردانی رفقا برای تامین هزینه‌های انتخابات؛

بازار داغ اظهارات و برنامه‌های داوطلبان ۱۴۰۰

از پیشنهاد سفر‌های وزارتخانه‌ای تا کلاه گردانی رفقا برای تامین هزینه‌های انتخابات، مجموعه‌ای از اظهارنظر‌های داوطلبان نامزدی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است همچنین پیش بینی قطب‌های انتخابات و دیدار‌هایی با محور این رویداد هم در خبر‌ها و تحلیل‌های انتخاباتی حضور پررنگ دارد.

انتخاباتاقتصاد۲۴ - تلاش برای اثرگذاری بر مخاطب، در سخنان نامزد‌های احتمالی انتخابات جایگاه ویژه‌ای یافته و آرام آرام برنامه‌ها و مواضع آن‌ها در تقلای این اثرگذاری روشن می‌شود. رسانه‌ها هم در پی شفاف سازی هرچه بیشتر انتخابات پیش رو از داوطلبان درباره هزینه‌های صرف شده در انتخابات پرسش می‌کنند و گاهی به پاسخ‌های عجیبی هم می‌رسند. پیش بینی، رقبای احتمالی همچنان سوژه اصلی بحث‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف است. برخی دیدار‌ها هم از منظر تحلیلگران انتخاباتی ارزیابی می‌شود.

پیشنهادات، برنامه و وعده‌های عجیب داوطلبان

یکی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرده است می‌تواند بدون بودجه دولت را اداره کند. «عزت الله ضرغامی» پیشنهاد اداره کشور بدون بودجه را داده و گفته است: «می‌توان با استفاده از برنامه وی بسیاری از پروژه‌ها در دولت را بدون بودجه اداره کرد. این سؤال مطرح می‌شود که چگونه رئیس جمهوری بدون بودجه می‌تواند کشور را اداره کند؛ ما در این حوزه نظرات جدی داریم و من به همه مردم می‌گویم که این کار شدنی است.»

داوطلب دیگر روش تامین بودجه مورد نیاز برای انتخابات را «کلاه گردانی» همفکرانش اعلام کرده است. «امیرحسین قاضی زاده هاشمی» نایب رییس مجلس و داوطلب انتخابات درباره اموال خود گفته است: یک آپارتمان و ماشین دارم. حقوق هم مشخص است و هزینه تبلیغاتی نکردم و قرار است دوستانم کلاه را در کوچه و محل‌ها بگردانند تا پول جمع شود.»

«سعید محمد» هم در پاسخ به خبر‌های هزینه ۲۰۰ میلیاردی برای انتخابات گفت: «از بدو ورودم جوانان به سراغم آمدند و گفتند شما مصداق صحبت‌های رهبری در خصوص جوان انقلابی هستید و ما می‌خواهیم با شما باشیم، این جوانان به صورت خودجوش و دلی فعالیت‌های رسانه‌ای را آغاز کرده اند. یکی از عزیزان ۴۰ میلیون تومان جمع کرده بود برای عروسی خود که گفت من این پول را برای فعالیت رسانه‌ای می‌آورم. شاید برخی درک نکنند افرادی هستند که به خاطر اعتقادات خود و تحقق صحبت‌های رهبری اینطور مایه بگذارند.»

«سعید جلیلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد تازه‌ای با عنوان سفر‌های وزارتخانه‌ای مطرح کرده و گفته است: «باید در کنار سفر‌های استانی رییس جمهوری، سفر‌های وزارت‌خانه‌ای نیز شکل بگیرد؛ وزارت‌خانه‌ها به سراغ ادارات استانی بروند و از روند مطلوب عملکرد سیستمی اطمینان حاصل کنند.»

«علی لاریجانی» از فعال‌ترین ثبت نامی‌های انتخاباتی است و رییس پیشین مجلس در ویدیو و توییت‌های مختلف به موضوعات متفاوتی می‌پردازد. لاریجانی در پاسخ به اظهارتظر مدیر مسوول روزنامه جوان که از وی خواسته بود، محور‌های ایجابی برنامه اش را اعلام کند، نوشت: «پذیرش این ناکارآمدی مقدمه اصلاح امور و ایجاد اجماع ملی برای حل مسائل سخت است. در اینجا قصد من بیان تناقضات گفتاری و رفتاری است. بحث‌های ایجابی و برنامه‌ها هم به جای خود بیان خواهد شد.» رییس سابق مجلس همچنین در ویدیویی به مرور مواضع خود درباره میزان و چگونگی دخالت حکومت در امور مردم پرداخت و شامگاه پنجشنبه هم در شبکه اجتماعی کلاب هاوس پاسخگوی سوالات خواهد بود.

جبهه‌ها و قطب‌های محتمل

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این پرسش گرچه مبهم؛ گفته است: «اینکه عده‌ای اصرار دارند ترکیب بندی کنند اشتباه است، در انتخابات جبهه بندی وجود دارد بله من و آقای رییسی در یک جبهه هستیم.» به گفته «حمیدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه دوقطبی انتخابات میان لاریجانی و رییسی است، رییس قوه قضاییه گزینه اصلی دو شورای ائتلاف و وحدت است، اما ممکن است لاریجانی جایگزین رییسی شود.

«محمدعلی ابطحی» عضو مجمع روحانیون مبارز هم در شبکه کلاب هاوس درباره قطب‌ها و جبهه‌های انتخاباتی پیش بینی کرده است: «رقابت اصلی در سه ضلع جلیلی، رییسی و جهانگیری یا پزشکیان است. اگر جلیلی و لاریجانی تا آخر بمانند و به سمت رییسی نروند پیروزی رییسی در دور اول قطعی نخواهد بود.»


بیشتربخوانید:انتخابات به رکود اقتصادی دامن می‌زند


«صادق زیباکلام» استاد دانشگاه تهران هم ریاست جمهوری لاریجانی را به نفع کشور دانسته، اما تصریح کرده است: «پیروزی رییسی را در رقابت با لاریجانی که اصلی‌ترین رقیبشان است یک جور‌هایی قطعی می‌بینم.»

«سعید محمد» دیگر داوطلب انتخابات ضمن بیان این مطلب که آمده است قطب سوم انتخابات باشد، درباره ابهامات حضور نظامی‌ها در انتخابات گفته است: «حضرت امام (ره) نفرمودند نظامی‌ها حق ندارند در انتخابات کاندیدا شوند، می‌فرمایند حق ندارند وارد جریانات سیاسی شوند.»

«محمود میرلوحی» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت قطب‌های انتخابات آینده را اینگونه توصیف کرده است: «فعلاً یک چهار ضلعی در عرصه انتخابات شکل گرفته؛ یک ضلع جریان اصلاح طلب، یک ضلع اصولگرایانی انقلابی، یک ضلع اصولگرایان سنتی که علی لاریجانی آن‌ها را نمایندگی می‌کند و ضلع چهارم که اصلاح طلب یا اصولگرا نیستند، به صحنه آمده‌اند.»

دیدار اعضای قوه مقننه با رییسی

عصر روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت تعدادی ار نمایندگان مجلس با حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی در سالن شهدای سرچشمه تهران دیدار کردند. خبر‌های ضدونقیضی درباره این دیدار در رسانه‌ها منتشر شد؛ از تعداد نمایندگان حاضر در این نشست که بین ۱۰۰ تا ۲۲۰ نفر متغییر بود تا تجهیزات استفاده شده در مراسم که شایعه تعلق آن‌ها به قوه قضائیه در رسانه‌ها مطرح شد. شایعه‌ای که از سوی مدیرکل روابط عمومی قوه قضائیه هم تکذیب شد. گرچه چنین نشست‌ها و دیدار‌های اعضای دو قوه متداول است، اما شائبه انتخاباتی بودن آن، زمانی که یکی از داوطلبان انتخابات، رییس قوه قضائیه است و خبر‌های منتشر شده از این نشست حکایت از توصیه‌ها و تدبیر‌های انتخاباتی ارائه شده از سوی نمایندگان به رییس قوه دارد، پررنگ‌تر می‌شود. برخی تحلیل گران این دیدار را در ادامه توییت‌های انتقادی برخی نمایندگان از رقبای احتمالی حجت الاسلام رییسی ارزیابی می‌کنند.

شایعات رد صلاحیت‌ها

در تازه‌ترین شایعه رد و تایید صلاحیت نامزدها، در شبانه روز گذشته، شایعه رد صلاحیت «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری پیشین، در کانال‌های خبری منتشر شد. این گمانه با اظهارنظر نزدیکان وی پررنگ‌تر هم شد. برخی کانال‌های خبری هم از درخواست‌ها برای کناره گیری زود هنگام برخی شخصیت‌ها به دلیل ردصلاحیت احتمالی آن‌ها خبر دادند که هیچکدام منبع موثقی نداشته و گمانه‌های انتخاباتی تفسیر شدند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

هشدار اتحادیه طلا و جواهر به خریداران طلا

سد چمشیر فاجعه آفرید

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ +جدول

فیلم/ مهناز افشار: در ایران پسر بازی هم می کردم

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

عکس/ دورهمی ستارگان سینما در یک کافه

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ماجرای احضار مدافع استقلال به کمیته انضباطی

فیلم/استوری مریم مومن از مافیا با صدای خواننده زن قدیمی

زمان صدور کارت سوخت تغییر کرد

عکس/ سلفی مثلا بی‌حواسی حدیثه تهرانی در ماشین

عکس/احترام نظامی به محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس

قرارداد اوسمار با پرسپولیس تمدید می شود؟

طرح کالابرگ ادامه‌دار می‌شود؟

مخالفت اتاق بازرگانی با تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها

فیلم/ رقم درآمد حامد آهنگی که شما را شوکه می‌کند!

موافقت رهبر انقلاب با عفو تعدای از محکومان تعزیرات

مخمل کوه در گستره زاگرس - لرستان

خواهر پیمان معادی کیست؟ + عکس

سکه امامی یک کانال بالا رفت

طرح توسعه پروژه «تبادل الکترونیک نسخ دارویی» بیمه تجارت‌نو عملیاتی شد

ناگفته‌های زورگیران صدر

دلار در روند رنج قرار گرفت

فیلم/ محمدرضا گلزار به دیدن بچه های آسمان رفت

استخدام ۷۰ هزار معلم در سال ۱۴۰۳

فیلم/سیل در پارسیان ۲۰۶ را با خود برد

شروع زودهنگام نقل و انتقالات پرسپولیس

اطلاعیه مهم سازمان نظام وظیفه برای مشمولان سربازی

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳

کودکی زیبا و بامزه الناز شاکردوست و برادرش+ عکس

عکس/ پاتوق زیر زمینی معتادان در قلب تهران

آمار فاجعه بار از نابودی جنگل‌های ایران

فیلم/ عاشقانه همسر بهرام رادان و پسرش

جزییات افزایش هزینه خدمات بهشت زهرا در سال ۱۴۰۳

چه چیزهایی گارانتی خودرو را باطل می‌ کند

تمدید ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران ۱۴۰۳

علیرضا بیرانوند جدید کیست؟ + عکس

عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا+ عکس

فیلم/چاپ اسکناس طلا در امارات!

اردن کمک به اسرائیل را تایید کرد!

فیلم/ دختر ایرانی رکورددار روپایی در حال حرکت جهان

فیلم/ جاری شدن سیل در کیش

فیلم/ صدای زمین را بشنوید

یک سوم انرژی تولیدی کشور در مسیر انتقال هدر می‌رود

امکان اعتراض اینترنتی به جریمه رانندگی در سال۱۴۰۳

یانگوم مدل تبلیغاتی شد + عکس

قیمت میوه در میادین تره بار + جدول

کاهش قیمت گوشت قرمز در راه است؟!

تورم‌زا بودن وام مسکن توهم است

جستجو برای خانه‌های ۲ میلیاردی در محلات تهران + جدول

سال طلایی پروژه فیبر نوری در کشور

خانه‌های ارزان تهران برای دانشجویان + جدول

فیلم/نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته در یک سریال!

انتقاد یک فعال اقتصادی از طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها ‏

فیلم/بارش شدید تگرگ در سیستان و بلوچستان

رتبه دانشگاه تهران در خاورمیانه مشخص شد

فیلم/بارش‌های سیل‌آسا در کرمان آغاز شد