تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی:

آسیب قیمت‌گذاری دستوری به تولیدکننده و مصرف کننده

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: قیمت‌گذاری، به تولید، مصرف کننده، سازمان حمایت و اقتصاد ملی هیچ کمکی نمی‌کند و صرفا ضرر می‌رساند، در هر نظامی مساله قیمت‌گذاری مشکل‌ساز می‌شود.

آسیب قیمت‌گذاری دستوری به تولیدکننده و مصرف کننده

اقتصاد۲۴- دومین جلسه کمیسیون بررسی مسائل صنعت با انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با حضور علیرضا محمدی دانیالی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی، فرشاد براتی معاون برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، حسن‌الله یاری مدیرکل نظارت بر کالا‌های فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، قاسم مصطفوی عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی، حسین شیبانی معاونت پشتیبانی شرکت الکترو استیل به صورت مجازی برگزار شد؛ بنابراین گزارش مناظره در خصوص آمار و اطلاعاتی بود که شرکت‌های تولید‌کننده نظیر یخچال فریز و اجاق گاز باید به صورت ماهیانه و سالیانه در سامانه وارد کنند در این زمینه مباحثی مطرح شد که مشروح آن از نظر خوانندگان می‌گذرد.

در این جلسه علیرضا محمدی دانیالی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: قیمت‌گذاری، به تولید، مصرف کننده، سازمان حمایت و اقتصاد ملی هیچ کمکی نمی‌کند و صرفا ضرر می‌رساند، در هر نظامی مساله قیمت‌گذاری مشکل‌ساز می‌شود.

در ادامه این جلسه حسن الله یاری مدیرکل نظارت بر کالا‌های فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان طی سخنانی در پاسخ به این سوال که چرا باید آمار و اطلاعات تولید‌کنندگان وارد سامانه شود، گفت: آمار و اطلاعات به وضعیت تولید کشور کمک می‌کند که در جلسات و گزارش‌ها شرایط موجود را تبین و از آن دفاع کنیم.

وی افزود: تمام تلاش ما در سازمان این است که قیمت گذاری را آزاد کنیم، ما در آنچه برشمرده شد فقط ورود پیدا کرده و بقیه را به مکانیزم بازار واگذار کنیم، از نظر بنده اگر آماری که در سامانه وارد می‌کنند معتبر است چه لزومی به دادن آمار کاغذی است و اینکه دوستان تولیدکننده در کمال صداقت آمار می‌دهند، تولیدکننده به اندازه کافی شفاف سازی کرده است. اما چرا ما روی آن آمار تاکید داریم به این علت است که توامان سیستم و آمار دستی هر دو را داشته باشیم آمار شما در زمینه گزارشات به ما کمک می‌کند.

مدیرکل نظارت بر کالا‌های فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه فرایند قیمت گذاری تنها مربوط به زمان ما نیست، اظهار کرد: اینجا قرار نیست مساله قیمت گذاری حل شود، سوال این است که راهبرد کشور در قیمت گذاری باید چگونه باشد، در همه دنیا برای قیمت‌گذاری تولیدات یک چهارچوبی وجود دارد، اما برای این باید یک راهبرد و مکانیزمی وجود داشته باشد.

الله یاری بیان کرد: قیمت گذاری در سطح کلان نظام است، سران قوا باید برای آزادسازی برخی صنایع، بازار و بورس را از حالت امروز خارج کنند، رئیس قوه قضائیه طرحی درباره صنعت فولاد، خودرو، سیمان، پتروشیمی، مخابرات و نیروی برق مجلس آورده بودند.

وی با بیان اینکه وظیفه ما است که اثرات سوء قیمت‌گذاری را کاهش دهیم قرار نیست این مساله را حل کنیم، ابراز کرد: امروز مکانیزم پسینه و پیشینه داریم، در لوازم خانگی تولیدکنندگان باید قیمت گذاری داشته باشند در بسیاری از کالا‌های دیگر هم قیمت‌گذاری انجام می‌شود، در نظارت پیشینه قیمت ۵۰ قلم کالا مطرح شده است. به عنوان مثال ما درباره یخچال، تلوزیون و ماشین لباسشویی عدد کلی را می‌دهیم که این نظارت اولیه برای تولیدکنندگان خیلی بهتر است، در واقع نظارت اولیه به نفع تولید کننده است، زیرا او را درباره شکایات بعدی واکسینه می‌کند در نظارت پسینه اینگونه نیست واحد‌های تولیدی با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

مدیرکل نظارت بر کالا‌های فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه اگر ضوابط قیمت گذاری مشکل دارد و به روز نیست قابل حل است، عنوان کرد: شاخص تولید می‌تواند مبنای قیمت‌گذاری باشد، در دولت جدید فضای خوبی است که اشکالات قیمت گذاری برطرف شود.

در این مناظره فرشاد براتی معاون برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با استناد به بند «ج مصوبه ۱۵۱۷۸۰ کارگروه تنظیم بازار» ابراز کرد: مطالبات اعضاء هئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی در راستای تحقق شعار سال اولویت دادن به موضوع قیمت گذاری است.

وی افزود: چرا بر اساس این مصوبه ۲۵ قلم از گذشته به اضافه ۵ قلم اصلی دیگر و یک قلم جدید پکیج هم به این موارد اضافه و مشمول قیمت گذاری تکلیفی و دستوری شده است، این سوالی است که بسیاری از اعضای ما خواستند که در این جلسه به آن شفاف پاسخ داده شود.

الله یاری پاسخ داد: همان ستاد تنظیم بازار سال ۹۸ گفته این کالا‌ها بیاید سازمان حمایت و قیمت گذاری شود مصوبه آن هم وجود دارد هر کدام از دوستان خواستند مصوبه ارائه می‌شود، الان مشکل ما این نیست الان کدام واحد‌ها به مشکل تعزیزی دادگاه برخورد کردند، مشکل در سازمان حمایت نیست من طرف تولید هستم افتخار من حمایت از تولید است. ما تنها می‌توانیم فضا را برای تولیدکنندگان تسهیل کنیم، به من دستور داده شده است که این ۵ قلم قیمت گذاری و نظارت شود.

الله یاری در پاسخ بیان کرد: مرجعی که قیمت گذاری را تهیه کرده است ستاد تنظیم بازار نیست بلکه ستاد تعیین و تنظیم قیمت‌ها است، ما، چون مجری هستیم ورود پیدا نمی‌کنیم، ضوابط قیمت گذاری را از مجاری قانونی و کانال وزیر پیگیری کنید. ما منکر این نیستیم که باید قوانین قیمت گذاری اصلاح شود. از وزیر قول بگیرید که صوابط بررسی و مشکل دوستان حل شود، تا امروز درباره ضوابط قیمت گذاری مورد اصلاحی نداشتیم.

در ادامه نشست علیرضا محمدی دانیالی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه قیمت‌گذاری، به تولید، مصرف کننده، سازمان حمایت و اقتصاد ملی هیچ کمکی نمی‌کند و صرفا ضرر می‌رساند، گفت: این بحث معمایی شده است، یکی از علت‌هایی که دکتر علیخانی زمان شاه استعفا کرد به علت قیمت‌گذاری بود که کارشناسان و مدیران گزارش درست به او نمی‌دادند.

وی با بیان اینکه در هر نظامی مساله قیمت‌گذاری مشکل‌ساز می‌شود، عنوان کرد: صنعت لوازم خانگی سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است، امروز در بازار ۲۰ تا ۳۰ تولید کننده رقابت سالم دارند، سازو کار رقابت در اقتصاد دنیا درست پاسخ داده است، بنابراین نیاز به کنترل قیمت ندارند.

دانیالی بیان کرد: اگر سازمان حمایت در تولیدات انحصاری یا در جایی که ارز ۴۲۰۰ می‌دهند دخالت کرده و کنترل کند بسیار موثرتر خواهد بود، امروز بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی مجبور هستند که ورق خود را از بازار آزاد خرید کنند، کسانی هم از بورس می‌خرند مجبورند ۲۰ تا ۳۰ درصد بالای قیمت مصوب خرید کنند، دولت و سازمان حمایت برای کمک به تولید‌کنندگان در زمینه تولیدات انحصاری ورود کرده و در این زمینه از کارشناسان زبده استفاده کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی اظهار کرد: در این زمینه باید از وزیر صنعت کمک گرفت، طی جلسه اخیر با وزیر صمت ایشان تلاش کردند که مساله قیمت‌گذاری را حل کنند، اما متاسفانه همکاری

لازم صورت نگرفت، در دولت جدید شاید تغییراتی صورت گیرد، اما در حال حاضر هم باید اقداماتی انجام داد.

در ادامه قاسم مصطفوی عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه از معضلات امروز شرکت‌ها تعبیر و تفسیر مختلف کارشناسان از قانون است، عنوان کرد: شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی آمار خود را در وزارت صمت ثبت می‌کنند و این برای ما خوب نیست، ما باید به این سمت برویم سیستم‌های یک پارچه و تصمیم گیری کلان را در این زمینه داشته باشیم. در این شرایط چرا باید ما مشمول فرایند قیمت‌گذاری شویم، انتظار ما این است که زیرساخت‌های اصولی را اصلاح کنید.

منبع: روابط عمومی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه مرجانه گلچین کولاک کرد

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس

تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان در حوزه حجاب + عکس

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

افت ۳۳ درصدی معاملات بورس + نمودار

جزئیات جدید از پرداخت یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

یارانه نقدی فروردین واریز شد

آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳

تهران شهر خانه های دو میلیاردی و خانه‌های متری دو میلیاردی!