اقتصاد۲۴- حسین اسلامی، رئیس نصر تهران در ابتدای این نشست ابراز امیدواری کرد برگزاری این نشستها با حضور کاندیداهای حوزه فاوای شورای شهر بتواند همکاری ما را با این نهاد بیشتر کند. او در این باره گفت: ما در سازمان نصر از حضور افراد متخصص در حوزه فناوری در شورای شهر حمایت میکنیم و معتقدیم که در شورای شهر و حتی شهرداری حوزه فناوری باید در اولویت قرار بگیرد.»
مدیرعامل اسنپ به عنوان نخستین پرسشگر ابتدا توضیحی درباره عملکرد اسنپ در این چند سال ارائه داد و گفت: مجموعه ما شامل ۱۰ شرکت است که در حوزههای مختلف مانند حملونقل، تحویل غذا در زنجیره رستوارنها، فروش بلیط و هتلداری و ... فعالیت میکند. عمدهترین اتفاقی که در مجموعه اسنپ با تعامل در حاکمیت اتفاق افتاد، ورود بخش خصوصی به منطقهای است که پیش از این توسط دولت مدیریت میشد و به ارائه خدمات عمومی میپرداخت. ایجاد شفافیت، پاسخگویی و احترام به ارباب رجوع از تبعات حضور در این بخش بود که امیدواریم در بخشهای دیگر هم توسعه پیدا کند و حاکمیت و بدنه دولت، بخش خصوصی را به رسمیت بشناسد.
محمد خلج با طرح این سوال که کاندیداها چه برنامهای برای حمایتها از شرکتهای پیشرو و استارتآپی دارند، صحبت خود را خاتمه داد.
سلجوقی در پاسخ به این سؤال گفت: مشکل اصلی این است که در حال حاضر قوانین تعارض وجود ندارد. در بحث رویکردی باید شرکتهای نوپا به هوشمندی برسند و بزرگ شوند. طبیعتاً با بزرگشدن میتوانند ورودیها و خروجیهایی برای خود داشته باشند. برای این رویکرد به ابزار نیاز است. ما به دنبال این بودیم که قانون تعارض هرچه زودتر نوشته شود، اما تا امروز مجلس آن را تصویب نکرده است. سازمان نصر باید تصویب قوانین تعارض را در مطالبات خود داشته باشد و بخواهیم که هرچه زودتر تصویب شود.
او در ادامه گفت: شورای شهر میتواند با برونسپاری برخی ابزارها دادهها را خریدوفروش کند. این اقدام باعث میشود که ارزشافزودهای برای شهرداری ایجاد شود. علاوهبر اینکه بخش خصوصی از آن استفاده میکند، بخشی از درآمد حاصله به شهرداری و شهر انتقال پیدا میکند. البته شهرداری هنوز اطلاعاتی را در اختیار شرکتها قرار نداده، اما نگاه این است که ارزشافزوده برای آن ایجاد شود.»
قائمی نیز در پاسخ به این سوال گفت: ما در موضوعات مربوط به نوآوری کمیسیون تخصصی نداریم. او اشاره کرد که اگر طرحی به شورای شهر ارائه شود که از بلوغ زیادی برخوردار باشد، معمولاً مخالفتهای جدی در بحثهای کارشناسی روی آن انجام نمیشود. وجود یک کمیسیون تخصصی در حوزه نوآوری میتواند به تسهیل مقررات در این حوزه کمک میکند. یکی از طرحهایی که در این کمیسیون قرار است بررسی شود معاف کردن حملونقل هوشمند از عوارض محدوده طرح ترافیک است.
ریاحی نیز توضیح داد: شهرداری و شورای شهر تاکنون در بحث اجرا بهدلیل اینکه همه کارهای خود را به سازمان فاوا سپرده دچار رخوت شده است. از سوی دیگر در شورای شهر نظارتی روی برنامههای سازمان فاوا وجود ندارد و این سازمان هم عملکردی از خود نشان نداده است؛ بنابراین نظارت باید بهصورت مستقیم روی سازمان فاوای شهرداری انجام شود.
نازنین دانشور، مدیرعامل تخفیفان نیز در این نشست با انتقاد از عملکرد شهرداری، گفت: شهرداری در حالی دم از دولت الکترونیک میزند که فرایندهای این سازمان حتی به دولت الکترونیک نزدیک نیز نیست.
رضا قربانی، عضو هیاتمدیره و رئیس کمیسیون فینتک نصر تهران در این نشست گفت: درگیریهای مجموعه استارتآپی با شهرداری باید از بین برود. واقعیت این است که کسب و کارها رگولهپذیر هستند و شورای شهر هم بهخصوص شورای شهر تهران از سازمانهای مهمی است. سوالی که قربانی از کاندایداها داشت در بحث مالی بود و در این باره گفت: در بحث مالی چهار شاخص درآمد، هزینه، دارایی و بدهی وجود دارد. سوالی که وجود دارد این است که در شهر تهران درآمدهای شهر را چگونه میبینید و چقدر میخواهید این ساختار را تغییر دهید. فکر میکنید که باید درآمدها کم یا زیاد شود؟ از سوی دیگر شهر چقدر دارایی دارد و چقدر میتوان آن را مولد کند؟
سلجوقی در پاسخ به این سؤال گفت: بهدلیل کاهش سرمایههای اجتماعی اعتماد جامعه از بین رفته و بنابراین فعلاً در کوتاهمدت سرمایه جدیدی ایجاد نمیشود. در بخش دوم اعتقاد این است که میتوان ظرفیتهای زیادی ایجاد کرد. بهطور مثال با استفاده از اقتصاد اشتراکی و فعالیتی که در اسنپ و تپسی اتفاق افتاده میتوان مشاغل سنتی را به مدرن تبدیل کرد. طبیعتاً در داراییهای دیجیتالی نیز میتوان از این بهرهوری استفاده کرد. نگاه من به بخش بهرهوری است و تولید ثروت با بهرهوری در تمام بخشها باید اتفاق افتد. در بهرهوری هزینههای انجام شده کاهش مییابد.
قائمی در ادامه صحبتهای سلجوقی توضیح داد که شهرداریها نهادهای عمومی غیردولتی هستند و انبوهی از مأموریت خواسته یا ناخواسته به آنها تحمیل شده است. شهرداری چه بخواهیم و چه نخواهیم نیاز به درآمد دارند این روزها صحبت از درآمد پایدار میشود. منظور ما از این درآمد این است که تداوم باشد و وابسته به مسالهای نباشد. همچنین درآمد مطلوبی باشد و قابلیت انعطاف داشته باشد. اگر این سه ویژگی در درآمدهای شهرداری دیده شود، به درآمد پایدار میرسد.
ریاحی نیز اشاره کرد که در بحث اقتصاد و درآمد مشکلاتی داریم. شهرداری و شورای شهر در چهار سال گذشته بیشتر روی تکمیل پروژهها حرکت کرده و پروژه جدیدی را آغاز نکرده است. یکی از برنامههایی که کاندیداهای شورای شهر دارند این است که پروژههای عظیمی را قرار است اجرایی کنند که این موضوع هزینه زیادی به شهرداری تحمیل میکند و این سازمان هم درآمدی نخواهد داشت که جوابگوی پروژهها باشد. برای این موضوع نمیتوان پروژههای هوشمندسازی را تعریف کرد، بلکه باید جلوی انجام آن گرفته شود و پیشنهادات بهتری ارائه داد.