تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
بررسی کارنامه اتاق اصناف ایران در سال 97؛

اقدامات احمدی‌نژادی عامل تضعیف اتاق اصناف ایران/ چرا اصناف از مدیریت بازار رانده شدند؟

اتاق اصناف ایران در چند سال اخیر درگیر حواشی خود ساخته و رانت ها و فسادهایی بود که آن را از وظیفه اصلی خود یعنی مدیریت بر اصناف بازداشته است.
اتاق اصناف ایران
اقتصاد24- تقویت بخش خصوصی و لاغرتر کردن دولت فربه آرزویی است که بسیاری از اقتصاددانان در پی عملیاتی کردن آن برای اقتصاد ایران هستند؛ تقویت بخش خصوصی مهمترین نیاز امروز اقتصاد کشور است. مهمترین بخشی که می تواند اشتغال های خرد و متوسط را رونق بخشد، توجه ویژه به اصناف و بازار است. اصناف امروزه بخش مهمی از اقتصاد ایران بوده و اشتغال بسیاری را برای کشور ایجاد می کنند، اتاق اصناف ایران رابط اصناف و دولت بوده و می تواند با ریل گذاری مناسب سیاست‌های اقتصادی، کشور را به پیشرفت های بی شمار برساند.

به گزارش اقتصاد 24، اتاق اصناف ایران اما در طول چهار سال اخیر همواره دچار حواشی شده و از اصل مسئولیت های خود برای تقویت اصناف و ترمیم مشکلات قانونی آنان در دولت و مجلس ناکام مانده است.

مدیریت اشتباه فاضلی در فروشگاه های زنجیره ای

یکی از مواردی که باعث حواشی بسیار برای رئیس اتاق اصناف ایران شد پرونده صندوق فروشگاهی بود که برآورد می شود چند هزار میلیارد تومان در آن اختلاس شده باشد. در سال 94 شرکت تازه تاسیس «هوشمند سامانه باران» مجری تجهیز اصناف کشور به صندوق مکانیزه شد، جالب اینجاست که گفته می‌شود این شرکت با موافقت علی فاضلی موفق به دریافت این کار سنگین شد.

شرکت هوشمند باران مناقصه ای را برای نصب 201 هزار صندوق تا پایان سال 94 که تنها پنج ماه بوده باید برگزار می کرد و برای سال 95 باید 500 هزار صندوق دیگر نصب می شد، این شرکت مناقصه را به شرکتی به نام کنتورسازی ایران واگذار کرد. در ادامه بورس پیش بینی می کند که درآمد این شرکت در سال آینده 400 درصد افزایش یابد و بنابراین سهم این شرکت در بورس 100 درصد افزایش می یابد.

در همین مرحله بورس به شرکت کنتورسازی اعلام می کند مدارک خود را برای تامین این میزان صندوق برای سال آینده اعلام کند، جالب اینجاست که بدانید این شرکت زیان‌ده بوده و نتوانسته بود تعهدات خود را در قبال سهامداران اجرایی کند، بورس نیز در یک اقدام شگفت انگیز صلاحیت این شرکت را تائید کرده و در آخرین روزهای سال 94 سهام این شرکت رشد عجیبی را تجربه می کند.

بورس در ۲۵ اسفند ۹۴ نماد معاملاتی «آکنتو» را بازگشایی می‌کند؛ گشایشی که با تعدیل مثبت ۴۰۰ درصدی سهام شرکت کنتورسازی می انجامد.
پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفته بود: «تخلف بزرگی بدون اینکه آیین نامه و چارچوب داشته باشد در زمینه تجهیز اصناف به صندوق های فروشگاهی از سوی اتاق اصناف به اجرا گذاشته شد و در نهایت اتفاقی که بر سر کنتور و مردم آمد را در پی داشت. از سوی دیگر تخلفات عدیده ای نیز به وقوع پیوست که بخشی از آن به نحوه افشای اطلاعات بر می‌گردد.»

اقدامات احمدی نژادی علی فاضلی

یکی از بزرگترین انتقادها به رئیس سابق اتاق اصناف ایران دخالت ندادن هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران در تصمیمات مهم بود، وی همه چیز را در ید قدرت خود دیده بوده و به خرد جمعی اعتقادی نداشت. خسرو ابراهیمی نیا در انتقاد از این رویه گفته بود: «وقتی اتاق اصناف ایران مستقر شد حتی یک جلسه هم با هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران برگزار نشد. آقای فاضلی مسائلی را که باید با خرد جمعی انجام می شد را نادیده می گرفت و به صورت قومی و قبیله ای کارها را پیش می برد. ما در برابر فاضلی تسامح نکرده و بسیار اعتراض کردیم ولی زمانی که یک تشکیلات قوم گرا شود و سدی را بین هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران، مسئولان ذی صلاح نظام، معاونت محترم وزیر ایجاد می کند دیگر نمی شود کاری را پیش برد.»

ابراهیم درستی نایب رئیس اتاق اصناف تهران نیز در این باره گفته بود: «چه اتفاقی افتاد که در زمان آقای فاضلی به قانون عمل نشد، ایشان می گوید عملکردش خوب بوده و دوباره باید رئیس اتاق شود ولی نظر اتحادیه و نتیجه انتخابات اخیر چیز دیگری را نشان می دهد، متاسفانه ایشان واقعیات را به دولت نمی گفت و اگر می گفت دولت حتما کمک می کرد. متاسفانه آقای فاضلی اطلاعات غلط به دولت می داد. اطلاعات غلط دادن به دولت اقدام نابخشودنی رئیس سابق اتاق اصناف ایران بود، اتاق اصناف باید اطلاعات صحیح را به دولت داده تا در تصمیمات کلان دولت بتواند از این اطلاعات به نفع اقتصاد ایران استفاده کند، متاسفانه اصناف در چند سال اخیر با مشکلات متعددی نظیر مالیات بر ارزش افزوده مواجه بودند و نتوانستند قامت خود را برای حفظ اشتغال موجود راست کنند».

اما در 26 آذر سال جاری با برگزاری انتخابات سعید ممبینی جایگزین علی فاضلی در اتاق اصناف ایران شده و مرحله جدیدی در اتاق اصناف ایران آغاز شد.

صف های طولانی گوشت نتیجه ضعف اتاق اصناف ایران

همانطور که در بالا گفته شد اتاق اصناف ایران در چند سال اخیر درگیر حواشی خود ساخته و رانت ها و فسادهایی بود که آن را از وظیفه اصلی خود یعنی مدیریت بر اصناف بازداشته است، صف های طولانی گوشت در کشور یک آینه از مشکلات ساختاری نظام توزیع کشور است.

در سال های پس از انقلاب اتاق بازرگانی ایران متولی صادرات و واردات و پارلمان بخش خصوصی بوده که این عمل انتقادات بسیاری از کارشناسان را به همراه داشته است. نبودن اتاق اصناف ایران در فرایند تصمیم گیری در واردات و صادرات کالا یکی از مهمترین عوامل توزیع غلط کالا در کشور بشمار می آید. در کشورهای اروپایی اتاق اصناف یکی از تصمیم گیران اصلی به همراه اتاق بازرگانی است و از این رو نظام توزیع در آن کشورها به شدت منظم و آرام است.

دولت با ارزهای یارانه ای بسیاری از کالاها نظیر گوشت را در اختیار واردکنندگان گذاشته و آن ها نیز در توزیع با همان نرخ ارز آزاد در بازار توزیع می کنند، دادن آزادی بیش از حد به اتاق بازرگانی و حذف اتاق اصناف ایران از تصمیم گیری ها مشکل اصلی بخش خصوصی کشور بوده به نحوی که همیشه ترازوی واردات و صادرات(که در انحصار عده ای خاص است) بر تقویت بخش خصوصی واقعی که مردم هستند چربیده است.

اتاق اصناف ایران نیز نتوانسته در این راستا اقدامات خوبی را انجام داده و مسئولیت توزیع کالاها را بر عهده بگیرد، حال آنکه با مدیریت صحیح می توان بسیاری از این مشکلات را از بین برد. این اتاق حتی نتوانسته بودجه لازم برای به کار گرفتن بازرس های لازم برای سرکشی از اصناف گران فروش را تامین کند و یکی از ارکان نظارت بر بازار به حالت فشل و ناکارآمد درآمده است.

در پایان باید تاکید کرد با تغییر سیاست های کلان اقتصادی، عضویت اتاق های اصناف و تعاون در پارلمان بخش خصوصی، دادن اختیارات بیشتر به اصناف، مدیریت صحیح بر اصناف و رفع مشکلات آنان(اعم از مالیات، عوارض و مشکلات بیمه‌ای تامین اجتماعی کارگران) می توان اشتغالزایی بسیار بیشتری را در اصناف کشور شاهد بود.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!