اقتصاد۲۴- علامت تجاری یا برند، نشانهای است که کالا یا خدمات شما را از کالا و یا خدمات دیگری متمایز مینماید.
امروزه اکثر کسب و کارها به ضرورت ثبت علامت تجاری خودشان جهت متفاوت شناخته شدن، از محصولات مشابه رقبا پی برده و جهت ثبت آن اقدام میکنند، ولی همچنان درک روشنی از چرایی این کار برای افراد زیادی وجود ندارد.
هنگامی که برند یا علامت تجاری ثبت میشود، طبق قوانین ثبت علائم تجاری، شخص یا شرکت نسبت به آن حق انحصاری پیدا میکند؛ و موجب میشود، از تولید کالاهای یکسان و مشابه توسط اشخاص ثالث تحت عنوان تجاری مشابه و یا به طریقی که باعث گمراهی خریدار یا مصرف کننده است، جلوگیری شود.
در صورتی که علامت تجاری ثبت نشده باشد، سرمایه گذاری در بازاریابی یک محصول یا خدمات، به علت تشابه علامت با محصول یا خدمات دیگری ممکن است به هدر برود و مشتریان کالا را به اشتباه خریداری کنند.
این امر نه تنها سود شخص یا شرکت را کاهش خواهد داد و مشتریان را گمراه خواهد کرد بلکه به شهرت و وجهه آن آسیب خواهد زد، بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت نامناسبی را دارا باشد.
با توجه به ارزش یک برند و اهمیت آن، در تعیین موفقیت یک محصول در بازار، اینکه به ثبت رسیده باشد بسیار ضروری است.
گاهی اوقات، یک علامت تجاری ثبت شده در میان مشتریان از شهرت خوبی برخوردار میشود.
بیشتر بخوانید: مالها و فروشگاههای زنجیرهای صنوف خرد را میبلعند؟
• شخص و شرکت را قادر میسازد، خدمت یا محصول خود را از دیگری متمایز کند.
• تضمینی برای مشتریان است که محصولات را از هم تشخیص دهند.
• ابزاری برای بازاریابی و ایجاد شهرت برای آن شرکت یا شخص است.
• اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده میشود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها میباشند.
• جزء ضروری موافقتهای اعطای نمایندگی هستند.
• شرکتها را بر آن میدارد در حفظ و بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
• میتواند برای دریافت وام مفید باشند.
بعد از تکمیل مدارک مورد نیاز ثبت برند با مراجعه حضوری به شرکت ثبت نارین یا ارسال مدارک خود برای ما میتوانید با خیال راحت ثبت برند خود را به ما بسپارید.
کادر حرفهای و با تجربه ثبت نارین با بیشترین دقت و در کمترین زمان برند شما را ثبت خواهند نمود.
اعتبار علامت ثبت شده، از تاریخ تسلیم اظهار نامه ثبت علامت تجاری، ۱۰ سال میباشد.
این مدت با درخواست مالک برند، برای دورههای متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است.
یک ارفاق شش ماهه که از پایان دوره شروع میشود، برای پرداخت هزینه تمدید، پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته میشود.
کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود، علامت تجاری نامیده میشود.
در بعضی کشورها، شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب میشوند و در اداره ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت میشوند.
تعداد زیادی از کشورها اجازه میدهند شکل هائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبودهاند، نیز ثبت شوند مانند: رنگها، علائم سه بعدی (شکل یا بسته بندی کالاها)، نشانهای قابل شنیدن (صداها) یا نشانهای قابل استشمام (بوها).
بسیاری از کشورها برای آنچه که به عنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند، محدودیتهایی قائل شدهاند و عموماً اجازه ثبت نشان هائی را میدهند که قابل رویت باشد و یا بتوان آنها را بصورت گرافیک نشان داد.
واژههای عام:
برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری «میز» را برای فروش میز ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد، چون «میز» واژههای عام برای این محصول است.
واژههای توصیف کننده:
کلماتی هستند که در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار میروند.
برای مثال: ثبت "کلمه ترش" برای لواشک قابل قبول نخواهد بود، چون محصول را توصیف میکند.
در واقع اگر به تولید کننده لواشک برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه «لواشک» داده شود، کاری ناعادلانه خواهد.
به همین ترتیب واژههای کیفی مانند: «سریع»، «بهترین»، «کلاسیک» یا «نوآورانه» به احتمال مردود خواهند شد، مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند.
در این گونه موارد، درج عبارتی مبنی بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت، حق استفاده انحصاری درخواست نمیشود، ضروری است.
علائم گمراه کننده (فریب دهنده):
علائم تجاری که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه میکند یا فریب میدهند.
برای مثال: عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد مردود خواهد شد، چون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال، تصور خواهند کرد که این علامت به محصولات لبنی مرتبط است (مانند کره حیوانی است).
علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند.
بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عموماً پذیرفته شدهاند را نقض کنند به عنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.
پرچمها نشانهای سلطنتی:
علائم رسمی دولتی و نشانهای کشورها و سازمانهای بین المللی که نمونهای از آنها به دفتر بینالمللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) اعلام شده است معمولاً قابل ثبت نیستند.
در پایان لازم به ذکر است که شما بعد از ثبت برند خود میتوانید کارهایی از قبیل نقل و انتقال، اضافه کردن کالا و تغییر برند را انجام دهید.
ثبت نارین با سابقه بالای ۱۶ سال در امور ثبت شرکت و ثبت برند، رتبه بندی شرکتها آماده ارائه مشاوره رایگان به شما میباشد.