تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۶ تير ۱۴۰۰

تأثیر رجیستری بر بازار موبایل واره‌ها

با توجه به سهم کمتر از نیم درصدی اغلب تجهیزات سیم‌کارت‌خور در سبد مصرفی خانوارها، به‌نظر نمی‌رسد اجرای طرح رجیستری موجب کمبود و گرانی این اقلام شود. واردکنندگان این اقلام را وارد کرده و منتظر آغاز رجیستری آن هستند.

تأثیر رجیستری بر بازار موبایل واره‌ها

اقتصاد۲۴- شمارش معکوس برای گسترش اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل به همه تجهیزات سیم‌کارت‌خور (موبایل واره‌ها)، موجب هشدار برخی فعالان صنفی نسبت به کاهش عرضه و افزایش بیشتر قیمت و خوش‌بینی مسئولان نسبت به کاهش قاچاق و افزایش درآمد دولت از محل واردات قانونی و تأکید آن‌ها بر نبود هیچ کمبودی برای تامین این اقلام شده است.

بر اساس مصوبه مجلس، دارندگان تجهیزات سیم کارت خور باید از ۱۰ روز قبل نسبت به ثبت این دستگاه‌ها در سامانه همتا اقدام کنند و بنابر اعلام گمرک ایران آخرین مهلت رجیستری ساعت هوشمند سیم‌کارت‌خور ۱۲ تیرماه و دستگاه بارکداسکنر، PDA و مبدّل تلفن ثابت به سیار سیم‌کارت‌خور ۱۹ تیرماه ۱۴۰۰ تعیین شده است.

این طرح در چارچوب اجرایی شدن مصوبه ششم اسفند‌ماه سال گذشته نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال۱۴۰۰ اجرایی شده که بر مبنای آن همه تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند بارکدخوان و مبدل ارتباطات ثابت به سیار (وارداتی و تولید داخل) باید در سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات سامانه‌ای (همتا) ثبت شوند. در ادامه ۳۰ خردادماه امسال گمرک ایران اعلام کرد که دارندگان ساعت هوشمند تا ۱۲ تیر و دارندگان PDA، بارکد اسکنر و مبدل تلفن ثابت به سیار تا ۱۹تیرماه فرصت دارند تا با قراردادن سیم‌کارت روی دستگاه خود سیم‌کارت و انجام یک فعالیت مانند تماس، آن را فعال کنند.


بیشتر بخوانید: آغاز فاز دوم رجیستری


اجرای این طرح گرچه زمینه کاهش عرضه تجهیزات سیم‌کارت‌خور قاچاق که اکنون سهم بیش از ۹۰ درصدی از بازار کشورمان را دارند و رشد واردات قانونی و درآمد دولت را فراهم خواهد کرد، اما تجربه نشان داده که با وجود اجرای طرح رجیستری مشکلات واردات قانونی، قیمت‌گذاری و عرضه گوشی موبایل رجیستر شده همچنان ادامه دارد به‌نحوی که چندی پیش ابراهیم درستی، رییس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی با انتقاد از افزایش تعداد شرکت‌های متقاضی وارد‌کننده گوشی موبایل از برنامه‌ریزی برای حذف مهلت پرداخت مابه‌التفاوت ارز دولتی و نیمایی و آزاد این کالا برای مشخص شدن وارد‌کنندگان واقعی از افرادی خبر داد که برای استفاده از مهلت مذکور وارد عرصه واردات گوشی موبایل شده‌اند.

علاوه بر آن فروشندگان گوشی موبایل عرضه قطره‌چکانی و چند نرخی انواع گوشی تلفن همراه هوشمند را ازجمله دلایل بالا ماندن و مقاومت بازار موبایل برای کاهش قیمت‌ها قلمداد می‌کنند. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد تعمیم اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل به تجهیزات سیم‌کارت‌خور موجب کاهش شدید عرضه محصولات قاچاق و کمبود و گرانی این اقلام می‌شود و هدف رجیستری این اقلام علاوه بر مقابله با محصولات قاچاق و فاقد هویت، کسب درآمد و تامین بخشی از بودجه دولت از محل واردات قانونی این محصولات است.

واردات قاچاق ۹۰ درصدی

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه با بیان اینکه میانگین نیاز ماهانه بازار کشور به تبلت ماهانه ۲۰۰ هزار و سالانه حداکثر ۵ میلیون ۲۰۰ هزار دستگاه است، گفت: اکنون حدود۹۰ درصد واردات تبلت، ساعت هوشمند و سایر تجهیزات سیم‌کارت‌خور به کشور از طریق قاچاق تامین می‌شود و اجرای فاز دوم رجیستری می‌تواند جلوی این میزان قاچاق را بگیرد؛ بنابراین با رجیستری این میزان دستگاه فقط در بخش تبلت از طریق قانونی و رسمی وارد کشور می‌شود.

امیر اسحاقی افزود: برای واردات قانونی هم باید ثبت سفارش، تأمین ارز نیمایی و... آن اجرایی شود تا واردکنندگان تلفن همراه بتوانند آن‌ها را به‌صورت رسمی وارد کشور کرده و مصرف‌کنندگان از خدمات پس از فروش آن بهره‌مند شوند. به‌گفته او وزارت صمت و بانک مرکزی قول مساعد برای فراهم کردن شرایط واردات قانونی برای ۶۰۰ فعال واردکننده رسمی داده‌اند که امیدوارم به‌سرعت عملیاتی شود و آن‌ها بتوانند به‌راحتی ۲ میلیون دستگاه تبلت را رسمی وارد کشور کنند.

اسحاقی درباره اینکه اجرای طرح رجیستری موبایل‌واره‌ها باعث گران شدن این دسته از کالا‌ها می‌شود نیز گفت: کسانی که این ادعا را می‌کنند آدرس غلط می‌دهند و منافع آن‌ها در قاچاق کالا است، چرا که واردات رسمی تنها ۳ تا ۵ درصد بر قیمت کالا می‌افزاید و آن هم به‌دلیل تعرفه، ارائه خدمات پس از فروش و طبیعی است. از سوی دیگر، چون واردات رسمی با ارز نیمایی صورت خواهد گرفت بنابراین افزایش قیمت آنچنانی نخواهیم داشت و بازار هم رقابتی خواهد شد.

شوک رجیستری به بازار تجهیزات سیم‌کارت‌خور

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت: دستگاه‌های اعلامی که فعلا شامل طرح رجیستری می‌شوند، چندان در ایران کاربردی نبوده یا ازسوی دیگر شرکت‌ها به مشتری نهایی عرضه می‌شوند؛ درنتیجه تغییر قیمتی خاصی نخواهند داشت. محمدرضا عالیان، افزود: ساعت هوشمند سیم‌کارت‌خور به آن شکل در ایران نداریم. ساعت‌های هوشمند برند‌های معروف هم سیم‌کارت eSIM می‌خورند که این‌ها هم فعلا در ایران کاربری ندارند و درنتیجه فعلا شامل حال طرح رجیستری نمی‌شوند. او تأکید کرد، با وجود این آغاز طرح رجیستری تبلت‌ها قطعا معادلاتی را در بازار تغییر می‌دهد و در هفته‌های اول شاهد وارد آمدن یک شوک به بازار خواهیم بود.

البته این شوک چندان روی قیمت‌ها تأثیر نخواهد گذاشت و درنهایت همه‌چیز به روال عادی خود بازمی‌گردد چرا که طرح رجیستری اکنون به بلوغ رسیده و دیگر مانند قبل به مشکلات آن نخواهیم خورد. به‌گفته سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، مشکلی که با رجیستری موبایل پیش آمد، تازگی طرح و پیش‌بینی نشدن باگ‌های متعدد آن بود؛ درنتیجه سعی و خطا‌های بسیاری انجام گرفت که نمونه آن را درخصوص سردرگمی در واردات مسافری گوشی دیدیم. اما درنهایت عمده مشکلات طرح طی دو سال اخیر حل شد و به‌نظر می‌رسد در آغاز این طرح برای تبلت چند قدم جلوتر از زمان آغاز رجیستری موبایل باشیم و به‌سادگی آن را پیش ببریم. عالیان با اعلام اینکه رجیستر شدن تبلت‌ها کمک می‌کند که سختگیری‌های فنی زیادی در واردات و عرضه تبلت به بازار را شاهد باشیم؛ گفت: سختگیری‌ها نسبت به موبایل موارد گسترده‌تری را شامل می‌شود.

همچنین مردم باید تا قبل از مدت مشخص‌شده، تجهیزات سیم‌کارت‌خور شامل ساعت هوشمند، PDA، بارکد اسکنر و مبدل تلفن ثابت به سیار را در شبکه فعال کنند چرا که در غیراین صورت، دستگاه آن‌ها دیگر فعال نخواهد شد. کسانی که پس از تاریخ‌های اعلام‌شده اقدام به خرید این تجهیزات می‌کنند نیز باید از طریق کد دستوری * ۷۷۷۷# استعلام اصالت دستگاه را بگیرند. در پیامکی که دارندگان دستگاه‌ها دریافت می‌کنند، اصالت برند و مدل و واردات از طریق مجاری رسمی و شرکت‌های واردکننده مشخص شده است.

رد نگرانی افزاش قیمت‌ها با اجرای رجیستری

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای اجرای طرح رجیستری تجهیزات سیم‌کارت‌خور از سال گذشته آغاز و از وارد‌کنندگان تعهدات و تضمین‌های لازم گرفته شده است گفت: در ادامه این طرح از ۱۰ روز قبل وارد مرحله اجرا شده و آخرین مهلت رجیستری ساعت هوشمند سیم‌کارت‌خور ۱۲ تیرماه و دستگاه بارکداسکنر، PDA و مبدّل تلفن ثابت به سیار سیم‌کارت‌خور ۱۹ تیرماه ۱۴۰۰ تعیین شده است. حمیدرضا دهقانی‌نیا، در مورد نگرانی از نحوه واردات و عرضه این تجهیزات، افزود: وارد‌کنندگان این گوشی‌ها از یک سال قبل احراز هویت و با آن‌ها اتمام حجت شده است.

برخی از واردکنندگان این تجهیزات شرکت‌های قبلی وارد‌کننده گوشی تلفن همراه هستند که این تجهیزات را به همراه گوشی موبایل وارد می‌کردند و برخی دیگر شرکت‌هایی تازه‌وارد یا کسانی هستند که قبلا این تجهیزات را وارد می‌کرده‌اند. او با رد نگرانی از کاهش عرضه و گرانی تجهیزات سیم‌کارت‌خور با اجرای طرح رجیستری، گفت: بخشی از این تجهیزات اقلام تخصصی هستند و با توجه به تقاضای پایین و سهم کمتر از نیم‌درصدی اغلب تجهیزات سیم‌کارت‌خور مانند PDA، بارکد اسکنر و مبدل تلفن ثابت به سیار در سبد مصرفی مردم، بازار واکنش چندانی به رجیستری آن نشان نخواهد داد.

او افزود: همچنین سهم ساعت هوشمند سیم‌کارت‌خور از بازار کشور کمتر از نیم درصد است و می‌توان گفت تامین بخش عمده این اقلام، دغدغه مردم و بازار نیست. موضوع آن است که اگر این طرح اجرایی شود جلو سوءاستفاده‌ها گرفته می‌شود و فشار ۳۰۰ میلیون دلاری ارز برای واردات این کالا‌ها شفاف شده و کاهش یابد. او تأکید کرد، اگر واردات ۲.۲ میلیون دلاری این تجهیزات مانند ساعت هوشمند، سیم‌کارت و به‌خصوص تبلت شفاف شود به نفع مردم و دولت خواهد بود جرا که اجرای این طرح ۷۰۰ میلیارد تومان برای دولت عایدی دارد و با بهبود وضعیت احراز هویت و کیفیت محصولات وارداتی و ارائه خدمات بهتر مردم نیز منتفع خواهند شد.

دهقانی‌نیا در مورد نگرانی از کمبود و گرانی تبلت نیز گفت: در زمینه تبلت نیز نگرانی برای تامین وجود ندارد و از ۶ تا ۹‌ماه قبل با وارد‌کنندگان هماهنگی و واردات انجام شده و وارد‌کنندگان پیگیر اجرای هرچه سریع‌تر طرح رجیستری این اقلام و عرضه محصولات وارداتی به بازار هستند.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

لئوناردو دی کاپریو کیست؟

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

عکس/ تمرینات ویژه سیدحسین حسینی در کنار دخترش

عکس/پاریس‌گردی خانم بازیگر مشهور با استایل جذاب

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ترکیه

عکس/پاسخ خلاقانه یک دانش‌آموز به سوال امتحان ریاضی

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن

رییس جمهور دنبال حیا است نه رای

حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان/ ۲ تروریست کشته شدند

فیلم/لایی الحاجی دیوف به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه

۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

عکس/سانسور کراوات غلامرضا تختی در بنر‌های شهرداری تهران

وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند

وضعیت ترسناک تابستان ۱۴۰۳

نگرانی آمریکایی‌ها درباره ریاست‌جمهوری مجدد بایدن

الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند

تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

پریسا صالحی کیست و چرا به زندان احضار شد؟

حکم اعدام توماج صالحی لغو می‌شود؟

پیشنهاد هلندی برای مهدی قایدی

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید

طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

خاطره منشوری فریدون زندی از وحید هاشمیان!

در واگذاری سرخابی‌ها، کدام تیم سود کرد؟ کدام تیم ضرر؟

فرهاد مجیدی مهمان مخصوص فینال لیگ قهرمانان آسیا

سریال جدید مهران مدیری خبرساز شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

بکارگیری منشی‌های خانم ممنوع شد!

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟