تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۲۳ تير ۱۴۰۰
از پراید ۱۴۰ میلیون تومانی در بازار خودرو رونمایی شد

سبقت خودرو‌های بازنشسته در جاده گرانی

با تداوم سیر صعودی قیمت خودرو‌های پرتیراژ داخلی از ابتدای هفته جاری قیمت پراید و تیبا از مرز ۱۴۰ میلیون تومان گذشت و پژو ۴۰۵ اس ال ایکس رکورد ۲۴۰ میلیون تومان را شکست

خودرو

اقتصاد۲۴- کورس خودرو‌های تولید داخل در جاده گرانی موجب عبور قیمت پراید و تیبا از مرز ۱۴۰ میلیون تومان و سبقت پژو ۴۰۵ از مرز ۲۴۰ میلیون تومان شد.

آن دسته از فعالان بازار که می‌گویند این افزایش قیمت‌ها در شرایطی رخ داده که در بخش رشد تقاضای خرید در بازار خودرو اتفاق خاصی نیفتاده و هنوز بازار خودرو در رکود کامل به سر می‌برد.  

به گفته آنان، اعلام قیمت جدید برخی خودرو‌های جدید یا به روز شده چینی سیگنالی از تمایل خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات را به بازار ارسال کرده است. از سوی دیگر، معدود طرح‌های خودروسازان داخلی، در کنار عرضه قطره‌چکانی محصولات نیز به افزایش شکاف عرضه و تقاضا در بازار خودرو منجر شده است.

هرچند بازار خودرو در تابستان امسال به خواب زمستانی فرورفته، اما دارندگان خودرو‌های مدل ۹۹ یا صفر کیلومتر مدل ۱۴۰۰ هر روز نرخ‌های جدیدی را برای فروش محصولاتشان در برخی سایت‌های فضای مجازی اعلام می‌کنند که خود به رقابت قیمت در بازار بی‌مشتری خودرو دامن زده است.

کورس پراید و پژو ۴۰۵ برای گرانی

مشاهدات میدانی در بازار خودرو‌های کارکرده و صفر کیلومتر مدل ۹۹ و ۱۴۰۰ بیانگر سیر صعودی قیمت این خودرو‌ها از ابتدای هفته جاری و در مقایسه با ۳ هفته گذشته است.

از ابتدای هفته جاری تا دیروز روند افزایش قیمت خودرو‌های پرتیراژ و مونتاژی داخلی به‌خصوص در خانواده محصولات پراید و پژو شدت گرفته. تا ۲ هفته پیش نرخ محصولات سایپا در بازار خودرو از ثبات بیشتری نسبت به محصولات ایران‌خودرو برخوردار بود، اما اکنون سیر صعودی قیمت در خودرو‌هایی مانند پراید که تولید آن متوقف شده و از میانگین قیمتی پایین‌تری در بازار خودرو برخوردار است نسبت به خودرو‌های گرانقیمت‌تر بازار شتاب بیشتری گرفته است به‌نحوی که پراید ۱۱۱ از ابتدای هفته جاری تا دیروز نسبت به هفته گذشته افزایش ۴ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

در واقع اقبال نسبی مشتریان به خرید آن دسته از خودرو‌های پرتیراژ داخلی که تولید آن متوقف شده، موجب گرانی شدید این خودرو‌ها شده است. به‌نحوی که اکنون نرخ حاشیه بازار پژو ۴۰۵ SLX با قیمت پژو پارس صفر مدل ۹۹ برابر شده است. این روز‌ها افزایش قیمت محصولات خانواده پراید، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و پژو ۲۰۶ صندوقدار وی ۸ پیشقراول گرانی در بازار خودرو‌های پرتیراژ شده است به‌نحوی که قیمت پراید ۱۱۱ مدل ۱۳۹۹ تقریبا هم قیمت تیبا ۲ مدل ۱۴۰۰ شده و این دو خودرو به قیمت ۱۳۹ میلیون تا ۱۴۰ میلیون تومان عرضه می‌شود و پراید ۱۳۱ مدل‌۹۹ افزایش ۵ میلیون تومانی قیمت نسبت به ۲‌هفته قبل را تجربه کرده است.

قیمت پژو ۴۰۵ SLX نیز به مرز ۲۴۰ میلیون تومان رسیده و هم قیمت پژو پارس سال مدل ۹۹ شده است. این روند افزایش قیمت خودرو‌هایی که تولید آن متوقف شده، موجب کاهش اختلاف قیمت خودرو‌هایی مانند پژو ۲۰۶ صندوقدار و تیپ ۵ با پژو ۲۰۷ دنده دستی به کمتر از ۳۰‌میلیون تومان شده است.

چینی‌ها؛ پیشتاز گرانی

در بازار خودرو‌های اغلب مونتاژی چینی نیز افزایش رسمی قیمت‌ها به‌خصوص در مدل‌های جدید یا به روز شده این خودرو‌ها بیش از خودرو‌های پر تیراژ داخلی است. افزایش چراغ خاموش اغلب محصولات مدیران‌خودرو و کرمان‌موتور در حالی ادامه دارد که نرخ‌های اعلام شده این خودروسازان برای برخی محصولات تازه‌واردشان حتی در مقایسه با قیمت آن در بازار‌های جهانی فاصله بسیاری دارد به‌نحوی که کرمان موتور برای کراس اوور معمولی جدید خود به نام کی‌ام سی (k۷) قیمت ۹۵۰ میلیون تومانی (معادل ۴۳ هزار دلار) را تعیین کرده است.

به‌نظر می‌رسد بازار انحصاری ایران به بهشتی برای خودرو‌های مونتاژی چینی تبدیل شده است. فیدلیتی گروه بهمن به‌عنوان دیگر خودروی چینی رقیب این محصول کرمان موتور به نرخ ۶۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. خودروی مدل K۷ مونتاژی کرمان‌موتور در کشور چین از ۱۲۶۹۶ دلار (۲۷۹ میلیون تومان) تا ۱۶۹۳۸ دلار (۳۷۳ میلیون تومان) براساس تیپ و مدل قیمتگذاری شده است که قابل مقایسه با قیمت تعیین شده برای فروش این خودرو در ایران نیست.


بیشتربخوانید:دولت به شیوه پانزی صنعت خودرو را مدیریت می‌کند/ قیمت‌ها در انتظار احیای برجام هستند


قطعات این خودرو‌ها با میانگین تعرفه کمتر از ۲۰ درصدی و نه تعرفه ۱۳۰ درصدی سایر قطعات وارد کشور می‌شود. تداوم ممنوعیت واردات خودرو به شکل‌گیری بازاری انحصاری برای برخی محصولات مونتاژی چینی منجر شده و زمینه رشد قیمت این خودرو‌های کم‌کیفیت را در بازار انحصاری خودرو در ایران فراهم کرده است.

سرنوست مبهم خودرو‌های خارجی

این گزارش حاکی است رشد قیمت خودرو‌های پرتیراژ داخلی زمینه بالا ماندن یا سیر صعودی قیمت برخی خودرو‌های کارکرده خارجی را نیز فراهم کرده است. علاوه بر آن معدود طرح‌های پیش‌فروش برخی شرکت‌های خودروساز داخلی برای پیش فروش برخی محصولات خود نیز حاکی از قیمت‌های اعلام شده بالا برای این خودروهاست.

به‌طور مثال بهمن موتور برای فروش اقساطی خودروی مزدا ۳، قیمت این خودرو با مدل ۹۸ و بیمه بدنه را بین ۹۱۴ تا یک میلیارد و ۱۱۷ میلیون تومان، متناسب با روش انتخابی مشتری اعلام کرده است. با وجود این، به‌گفته فعالان صنفی بازار این روز‌های خودرو‌های خارجی به‌دلیل افت شدید تقاضای ناشی از کاهش قدرت خرید، قفل شده است.

درحالی‌که به‌گفته مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو برخی خودرو‌های خارجی دپو شده در گمرک تحویل سازمان اموال تملیکی شده، هنوز از سرنوشت طرح پیشنهادی خودروسازان و وزارت صنعت به کمیسیون صنایع مجلس برای آزادسازی قیمت خودرو‌های پرتیراژ داخلی در قبال آزادسازی واردات خودرو خبری در دست نیست و طرح نمایندگان مجلس هم برای ساماندهی تولید و بازار خودرو همچنان بین کمیسیون‌های تخصصی مجلس و شورای نگهبان در حال رفت و برگشت است.

پرده برداری وزیر صنعت از خودروسازان جدید

در شرایطی که کاهش شدید عرضه در بازار انحصاری خودرو، متاثر از قیمت‌گذاری دستوری، زمینه تداوم گرانی خودرو را فراهم کرده، چندی پیش علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت در مراسم رونمایی از نخستین نمونه آزمایشی خودروی تارای برقی در ایران‌خودرو اعلام کرد در حال انقعاد قرارداد با ۲ شرکت بزرگ خودروساز علاقه‌مند به فعالیت در ایران هستیم تا این خودروسازان رقیب ایران خودرو و سایپا شوند.

یک کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این ادعای وزیر صمت اعلام کرد: این ادعای وزیر صمت، فرض محال است. ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار کوچک خودرو در ایران محال است مگر آنکه شخصی قصد داشته باشد از صندوق ذخیره ارزی ایران، تسهیلاتی اخذ کند و برای دریافت این تسهیلات، نمایش سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو راه بیندازد.

فربد زاوه، افزود: بازار خودروی ایران، بازار محدودی است و نتیجه این ادعا، بیش از ورود خودروسازان چینی به ایران ثمری نخواهد داشت.

همانطور که با ورود MVM به ایران اتفاق خاصی در بازار خودرو رخ نداد، ورود سرمایه‌گذاران چینی دیگر هم اثری بر این بازار نخواهد داشت. او افزود: سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو، درصورتی توجیه اقتصادی دارد که تیراژ تولید هر طرح و نقشه در این صنعت، حداقل ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو باشد.

در این صورت ۲ خودروساز داخلی (ایران‌خودرو و سایپا) در کنار ۲ سرمایه‌گذار جدید باید سالانه ۲ میلیون دستگاه خودرو تولید کنند. اما کسی پرسیده مازاد نیاز بازار داخل چه خواهد شد؟ خریدار یک میلیون خودروی مازاد در سال کیست؟

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

لئوناردو دی کاپریو کیست؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اما استون کیست؟

عکس/ نماز جماعت پشت سر محمود احمدی‌نژاد!

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

عکس/ تمرینات ویژه سیدحسین حسینی در کنار دخترش

عکس/پاریس‌گردی خانم بازیگر مشهور با استایل جذاب

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ترکیه

عکس/پاسخ خلاقانه یک دانش‌آموز به سوال امتحان ریاضی

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن

رییس جمهور دنبال حیا است نه رای

حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان/ ۲ تروریست کشته شدند

فیلم/لایی الحاجی دیوف به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه

۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

عکس/سانسور کراوات غلامرضا تختی در بنر‌های شهرداری تهران

وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند

وضعیت ترسناک تابستان ۱۴۰۳

نگرانی آمریکایی‌ها درباره ریاست‌جمهوری مجدد بایدن

الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند

تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

پریسا صالحی کیست و چرا به زندان احضار شد؟

حکم اعدام توماج صالحی لغو می‌شود؟

پیشنهاد هلندی برای مهدی قایدی

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید

طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

خاطره منشوری فریدون زندی از وحید هاشمیان!

در واگذاری سرخابی‌ها، کدام تیم سود کرد؟ کدام تیم ضرر؟

فرهاد مجیدی مهمان مخصوص فینال لیگ قهرمانان آسیا

سریال جدید مهران مدیری خبرساز شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

بکارگیری منشی‌های خانم ممنوع شد!

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس