تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
بومیان باید بکارگیری شوند

هندی‌ها در بندر چابهار تعلل می‌کنند

  کارشناس مسائل اقتصادی گفت:هند در حال بهانه جویی و تعلل است و ایران نباید منتظر بماند. ما باید بازیگران سرمایه گذار دخیل در چابهار را بیشتر کنیم. برای نمونه عمان را دعوت به سرمایه گذاری کنیم.

چابهار

اقتصاد ۲۴ - امیر حسین عرب پور کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص اهمیت بندر چابهار گفت: در کشور ما ۱۳ بندر فعال وجود دارد. یکی از این بنادر، بندر چابهار است که خود شامل بنادر شهید بهشتی و کلانتری است. چابهار مهمترین بندر جنوب شرق کشور و تنها بندر اقیانوسی ایران به حساب می‌آید. به واسطه همین بندر اقیانوسی بودن، از عمق بالایی برخوردار است و این به پهلوگیری کشتی‌های غول پیکر کمک می‌کند. موقعیت ژئوپلیتیک کم نظیر بندر چابهار نسبت به دیگر بنادر کشور نیز نکته حائز اهمیت است.

همچنین نقش ویژه ترانزیتی چابهار در کریدورها به ویژه کریدور شمال جنوب، موجب اهمیت بیشتر این بندر شده است. جالب است بدانیم که در طرح سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل، سواحل دریای عمان و علی‌الخصوص چابهار را نزدیک‌ترین راه انتقال انرژی بین قاره‌ای مطرح کردند. این گزارش تصریح می‌کند که چابهار بزرگترین ترمینال مایع سازی گاز و انتقال آن به جنوب شرق آسیا است.

وی در خصوص پیشینه توسعه این بندر بیان کرد: توسعه بندر چابهار پس از انقلاب در دهه ۶۰ شروع شده است. در سال ۸۴ طرح توسعه این بندر را سازمان بنادر و دریانوردی کشور تهیه کرد. این طرح شامل ۴ فاز بود. قرار بود در نهایت این طرح، با افزایش اسکله‌ها و تجهیزات و … به ۷۷ میلیون تن بارگیری در سال برسد. اما در حال حاضر ۲.۵ تا ۳ میلیون تخلیه بار در سال دارد و این نشان می‌دهد که هنوز حتی به فاز اول این طرح نیز نرسیدیم. در سال ۹۶ به صورت اسمی بیان شد که فاز اول توسعه چابهار تمام شده است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز به آن سطح مطلوب نرسیدیم.

در طرح سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل، چابهار بزرگترین ترمینال مایع سازی گاز و انتقال آن به جنوب شرق آسیا است

وی ادامه داد: یک دلیل دیگر عقب ماندگی چابهار این است که چابهار منطقه آزاد است. مناطق آزاد عمدتاً برای توسعه صادرات تشکیل شده‌اند، اما حجم صادرات غیر نفتی به نسبت واردات غیر نفتی خیلی کمتر بوده است. برای مثال در سال ۹۵ حدود ۶۴ هزار تن صادرات کالا از این بندر صورت گرفته که رقم بسیار اندکی است. سوالی که شکل می‌گیرد این است که کدام نهاد و سازمان مسئول این عدم توسعه یافتگی است.

طرح توسعه بندر چابهار به کجا رسید؟

عرب پور با تاکید بر نقش نهادهای مختلف بر عدم توسعه بندر چابهار گفت: یکی از اصلی‌ترین نهادهایی که در این امر مسئولیت دارد، سازمان بنادر و دریانوردی کشور است. سال ۸۴ این سازمان طرح توسعه ارائه کرد و اکنون باید پاسخگو باشد که چرا آن برنامه اجرایی نشده است. سال ۹۹ نیز یکی از مدیران این سازمان طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که به زودی چابهار به ظرفیت ۳۳ میلیون تنی در سال می‌رسد. در حالی که ما اکنون همان ۶ میلیون تن که در فاز اول این طرح پیش بینی شده نیز اجرایی نکرده‌ایم.

یکی از دلایل عقب ماندگی چابهار این است که این بندر منطقه آزاد است و مناطق آزاد عمدتاً برای توسعه صادرات تشکیل شده‌اند

وی افزود: سازمان بعدی، سازمان مناطق آزاد است. دبیرخانه این سازمان در این زمینه باید مشخصاً گزارش دهد که اقدامات آنها حداقل در ۱۰ سال اخیر چه بوده است. همچنین وزارت امور خارجه نیز یکی از مهمترین سازمان‌های مسئول است. ما در بسیاری از موضوعات مرتبط با چابهار، مناطق بین‌المللی درگیر و ذی‌نفع هستند. معاونت اقتصادی این وزارت خانه باید اعلام کند که چه مقدار رایزنی کرده و آیا اساساً این بندر جز اولویت‌های آنها بوده است یا خیر. سازمان آخر نیز سازمان سرمایه گذاری خارجی کشور است. این سازمان متولی جذب سرمایه گذاری خارجی کشور است که در بندر چابهار به میلیاردها دلار سرمایه احتیاج داریم و نقش این نهاد در این زمینه بسیار پررنگ است.

چرا چابهار توسعه پیدا نکرد؟

این کارشناس اقتصادی در خصوص عوامل عقب ماندگی این بندر اظهار کرد: یکی از مهمترین این عوامل، تحریم است. مسئله تحریم‌ها روی ریسک توسعه چابهار اثر گذاشت. یعنی سرمایه گذار خارجی با ریسک و ترس مواجه است. حتی خود سرمایه گذار هندی نیز تحت فشار آمریکا قرار دارد. مورد بعدی، نبود زیر ساخت‌های قوی توسعه یافته در چابهار است. استان سیستان و بلوچستان با کمال ظرفیت و ثروت فراوان در محرومیت به سر می‌برد و چابهار هم جزئی از همین استان است.


بیشتربخوانید:منطقه آزاد چابهار، دروازه طلایی کشور


مسئله دیگر نیز، عدم استفاده از کارکنان بومی است. در قسمت توسعه، فقط ۳ درصد از کارکنان این بندر بومی هستند؛ در حالی که فقط در چابهار ۸ هزار بیکار وجود دارد. مانع دیگر، نبود استراتژی مشخص برای جذب سرمایه گذاری خارجی است. توسعه چابهار نیازمند سرمایه گذاری خارجی است که ما در داخل نداریم. و مورد آخر، سرعت کم هندی‌ها و سرمایه گذاری پایین آنها در این بندر است.

وی پیرامون نقش سرمایه گذار هندی در این بندر گفت: هند از سال ۹۰ بحث توسعه چابهار را جز اولویت‌های خود قرار داد. هند برای سرمایه گذاری در چابهار قراردادهایی منعقد کرده اما اقدامی نداشته است. برای نمونه هند یک قرارداد ده ساله با کشور ما داشت که تا ۲۰۱۹، ۸۵ میلیون دلار در چابهار سرمایه گذاری کند اما اجرایی نشده است. تحریم‌ها قطعاً نقش مؤثری در اقدامات هند داشته اما می‌توانیم این را نیز بگوییم که هند در بسیاری از موارد بهانه‌جویی کرده است. پس می‌بینیم سرعت هندی‌ها بسیار پایین است و تا حدی مشغول بهانه‌گیری و تعلل هستند.

بایسته‌های دولت سیزدهم برای توسعه بندر چابهار

عرب پور در پایان در خصوص راهکارهای موجود برای دولت سیزدهم گفت: ما برای توسعه چابهار نیاز به جذب سرمایه گذاری خارجی با استراتژی مشخص داریم. افزایش سهم ارزی استان سیستان از صادرات و واردات چابهار نیز اقدام مهم دیگری است. همچنین توسعه خدمات لجستیک و اشتغال افراد بومی در این پروژه باید مد توجه قرار گیرد. و یا احداث ایستگاه سوخت‌گیری می‌تواند یک اقدام راهبردی در این امر باشد. جذب گردشگری خارجی و داخلی در چابهار باید به شدت تقویت شود. بازارچه‌های مرزی ایران و پاکستان نیز اگر تقویت شود به نوعی کمک کننده به چابهار است.

وی ادامه داد: راهبرد دوم، بهره برداری از رقابت‌های ژئوپلتیکی پاکستان، هند و چین است. این راهبرد کمی سیاسی‌تر است. همانطور که مشاهده می‌کنیم هند در حال بهانه‌جویی و تعلل است و ایران نباید منتظر هند بماند. ما باید بازیگران سرمایه گذار دخیل در چابهار را بیشتر کنیم. برای نمونه عمان را دعوت به سرمایه گذاری در این بندر کنیم. در این بازی ژئوپلتیکی ایران باید چینی‌ها را نیز با رایزنی جذب خود کند. مورد دیگر این است که باید چابهار را با این نگاه توسعه دهیم که چابهار در اقیانوس هند قرار دارد، در حالی که بنادر دیگر ما در خلیج فارس است.

چابهار می‌تواند این نقش را ایفا کند که اگر بندر عباس بسته شود، چابهار می‌تواند راه نجاتی برای ما باشد. اقدام اساسی دیگر، تشکلی یک اتحادیه همکاری با استفاده از کشورهای اقیانوس هند با محوریت چابهار است.

دولت سیزدهم می‌تواند چند اقدام را سریعاً پیگیری کند: مورد اول آمایش سرزمینی چابهار است. پس از آن باید اختیارات ویژه‌ای به سازمان مناطق آزاد و یک دستور فوری به سازمان بنادر و دریانوردی کشور داده شود. در آخر دیپلماسی اقتصادی فعال منطقه‌ای باید صورت بگیرد و یک تیم متمرکز تشکیل و سفرهای رایزنی ویژه‌ای صورت بگیرد.

منبع: مهر
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ بن سلمان زیر چادر در بیابان عربستان

عکس/ دیدار صادر کننده حکم بازداشت نتانیاهو با آیت الله سیستانی

عکس/ مهر‌های جعلی در پرونده چای دبش

عکس/همسر علیرام نورایی در اینستاگرام گرد و خاک به پا کرد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/محمدعلی فردین در پشت صحنه «سلطان قلب‌ها»

عکس عجیب میثم مطیعی در کنار ویرانه‌های بیروت

عکس / مسابقه دوی ماراتن دبی با مشارکت هزاران شرکت‌کننده

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز

با قطعی برق خداحافظی کنید

ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد

پیش‌بینی عجیب از درصد رشد جمعیت در ایران

صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۶ آ‌ذر ۱۴۰۳/ عقبگرد سکه با فرمان اونس جهانی طلا

ترکیب استقلال برای دیدار با پاختاکور

غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های یونان

معرفی گزارشگران دیدارهای استقلال و پرسپولیس

پزشکیان: باید با مردم درباره اصلاحات اقتصادی ضروری صحبت کنیم

فیلم/ روایت جالب فرزند آیت‌الله جوادی آملی از شیوه تربیتی پدر

فیلم/ سکانسی شوکه‌کننده از سریال مسافران در سال ۸۸

فیلم/ بازی متفاوت بیتا سحر خیز در فیلم مهران مدیری

نماینده بابل: موضوع FATF باید حل شود

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

پیش‌بینی بورس فردا سه‌شنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۳

کشف گنجینۀ شگفت‌انگیز ساسانی در دشت‌های اسکاتلند+ عکس

عکس/ بهترین مواد غذایی برای مبتلایان فشاری خون بالا

پایتخت جدید ایران کجاست؟

عکس/ حضور دو بازیگر در دیدار امروز با رهبری

فیلم/ تصنیف «من از روز ازل» با صدای همایون شجریان

عکس/ گریم متفاوت سعید آقاخانی و سارا بهرامی در «خاتی»

چه عواملی باعث ایجاد بیکاری می‌شوند؟

ماجرای کارت بلیت نامحدود متروی تهران چیست؟

هشدار درباره ویروس ناشناخته جدید

دستگیری ۱۷ نفر از اتباع افغان عضو شرکت هرمی

فیلم/ واکنش تند نماینده مجلس به خودرو‌های چینی

بهترین راهکار برای جلوگیری از ریزش مو

۶ اشتباه رایج خانم‌ها در هنگام رنگ مو

ردپای زن جوان در قتل عمد پسرخاله‌اش

اینفوگرافی/ قوم و خویش‎های سیاسی در جمهوری اسلامی

زمان حراج جدید سکه مشخص شد + جزییات

پست عاشقانه بابک جهانبخش در اینستاگرام غوغا کرد + عکس

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

فیلم/ انتقاد معاون اول پزشکیان از بی‌انصافی در حق دولت

آیا قانون عفاف و حجاب توسط قالیباف ابلاغ می‌شود؟

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ بهروز وثوقی، عارف و گلپا در تیم فوتبال هنرمندان در ۵۷ سال پیش

۲۵ نوامبر؛ سالروز ترور خواهران میرابال و روز جهانی منع خشونت علیه زنان/ ۶۴ سال پیش در این روز چه اتفاقی افتاده است؟

مبلغ بیمه به خانواده بازنشستگان فوت شده مشخص شد؟

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

شهادت یک مرزبان در مسیر خاش - زاهدان