تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
چطور دخالت پاکستان و امریکا یک روند را به نابودی کشاند؟

شکست پروژه ملت سازی در افغانستان

شاید اگر سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان هنگامی که طالبان شکست نظامی خوردند آن‌ها را حمایت نمی‌کردند، اگر حملات هواپیما‌های بدون سرنشین ناتو باعث بیزاری مردم نمی‌شد و نخبگان افغان مورد حمایت آمریکا این اندازه فاسد نبودند، اوضاع می‌توانست متفاوت باشد

شکست پروژه ملت سازی در افغانستان

اقتصاد ۲۴- ۲۰ سال مداخله نظامی ایالات متحده آمریکا و متحدانش همراه با سرمایه گذاری مادی و انسانی در افغانستان شکست خورد و اکنون سوال بسیاری این است که چرا ملت سازی یا دولت سازی در افغانستان شکست خورده است.

دارون آسیمواوغلو، اقتصاددان در ام آی تی در مقاله‌ای این پرسش را مطرح کرده است که چرا ملت سازی در افغانستان شکست خورد؟ نگاهی می‌کنیم به بخش‌هایی از مقاله او که نکاتی را از منظر علوم سیاسی به وضعیت افغانستان امروز ارائه می‌کند.

اگر چه ایالات متحده آمریکا به وضوح می‌توانست در مدیریت خروج از افغانستان کار بهتری انجام دهد، اما فاجعه‌ای که در این ماه در افغانستان رخ داد، سازه‌ای ۲۰ ساله است.

از همان ابتدای مداخله در افغانستان، آمریکا و متحدانش از یک استراتژی دولت سازی از بالا به پایین پیروی کردند و هرگز آن را مورد بازنگری قرار ندادند.

ایالات متحده ۲۰ سال پیش با امید بازسازی کشوری که به تهدیدی برای جهان و مردم خود بدل شده بود، به افغانستان حمله کرد. همانطور که ژنرال استنلی مک کریستال در آستانه افزایش نیرو‌های آمریکایی در افغانستان در سال ۲۰۰۹ گفته بود، هدف این بود که «دولت افغانستان به اندازه کافی قلمرو خود را برای حمایت از ثبات منطقه و جلوگیری از گسترش تروریسم بین المللی، کنترل کند.»

در حال حاضر با بیش از ۱۰۰ هزار جان باخته و حدود ۲ هزار میلیارد دلار هزینه، تنها چیزی که آمریکا اکنون با آن روبروست صحنه‌های مایوس کننده ماه جاری در افغانستان و یک فروپاشی تحقیرآمیز است که یادآور سقوط سایگون در سال ۱۹۷۵ میلادی است.

چه اشتباهی رخ داد؟

پاسخ به این سوال این است: تقریبا همه چیز اشتباه بود، اما نه آنطور که اکثر مردم فکر می‌کنند. در حالی که برنامه ریزی ضعیف و فقدان هوشمندی قطعا به این فاجعه کمک کرده است، اما این فاجعه در واقع ۲۰ سال راه پیموده تا به اینجا برسد.

آمریکا از همان ابتدا فهمید که تنها راه ایجاد یک کشور با ثبات همراه با ویترینی از نظم و قانون، ایجاد نهاد‌های دولتی قوی است. ارتش آمریکا با تشویق بسیاری از کارشناسان و نظریه‌های منسوخ شده، این چالش را همچون یک مشکل مهندسی طرح کرد که بر اساس آن افغانستان فاقد نهاد‌های دولتی، نیروی امنیتی فعال، دادگاه‌ها و بوروکرات‌های آگاه بود؛ بنابراین راه حل، سرازیر کردن منابع و انتقال تخصص از خارج فرض شد.

سازمان‌های غیردولتی و نهاد‌های غربی برای کمک به شیوه خود (چه مردم خواستار آن باشند یا نه) به آنجا رفتند و از آنجا که کار آن‌ها به حدی از ثبات نیاز داشت، سربازان خارجی و عمدتا عضو ناتو و همچنین پیمانکاران خصوصی برای حفظ امنیت به کار گرفته شدند.

سیاستگذاران آمریکایی با در نظر گرفتن «ملت سازی» بعنوان فرایندی از بالا به پایین، فرایند «اول دولت» را که سنت پرسابقه‌ای در علوم سیاسی است دنبال کردند. در این سنت فرض بر این است که اگر بتوانید سلطه نظامی را بر سرزمینی برقرار کنید و همه منابع قدرت دیگر را تحت تسلط خود درآورید، می‌توانید اراده خود را تحمیل کنید. با این حال در بیشتر موارد این نظریه در بهترین حالت فقط در نیمی از موارد درست از کار در آمده و در افغانستان این روش کاملا اشتباه بوده است.

فرض اشتباه در افغانستان: می‌توان دولت را از بالا توسط نیرو‌های خارجی تحمیل کرد

البته افغانستان به یک دولت کارآمد نیاز داشت، اما این فرض که می‌توان دولت را از بالا توسط نیرو‌های خارجی تحمیل کرد، نادرست بود. همانطور که جیمز رابینسون و دارون آسیموگلو (نویسنده این مقاله) در کتاب سال ۲۰۱۹ شان با عنوان «دالان باریک» گفته‌اند این رویکرد کاملا بی معناست وقتی نقطه شروع شما یک جامعه عمیقا ناهمگن است که بر اساس آداب ورسوم و هنجار‌های محلی سازماندهی شده است، یعنی جایی که نهاد‌های دولتی مدتهاست غایب یا مختل شده‌اند.

درست است که رویکرد از بالا به پایین دولت سازی در مواردی (مانند دودمان چین یا امپراطوری عثمانی) نتیجه داده است، اما اکثر دولت‌ها نه با زور بلکه با سازش و همکاری ایجاد شده‌اند. تمرکز موفقیت‌آمیز قدرت تحت نهاد‌های دولتی بیشتر با موافقت و همکاری افرادی که در آن کشور زندگی می‌کنند اینجاد شده است. در این مدل، دولت برخلاف میل مردم بر جامعه تحمیل نمی‌شود بلکه نهاد‌های دولتی با مشروعیت شان را با داشتن حداقلی از حمایت مردمی تقویت می‌کنند.

این بدین معنی نیست که ایالات متحده باید با طالبان همکاری می‌کرد. اما این بدان معناست که باید بیشتر با گروه‌های مختلف محلی همکاری می‌کرد نه اینکه منابع را به یک رژیم فاسد که نماینده مردم نبود از جمله حامد کرزی منتقل کند. اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان که مورد حمایت آمریکا بود و این هفته به امارات متحده عربی گریخت، در نوشتن کتابی در سال ۲۰۰۹ مشارکت داشت که در آن این موضوع را مستند کرده است که چگونه این استراتژی به فساد دامن زده و به هدف اعلام شده خود نرسیده است. با این حال غنی پس از به قدرت رسیدن همان راه را ادامه داد.

وضعیتی که ایالات متحده در افغانستان با آن روبرو بود برای مشتاقان ملت سازی وضعیت خیلی بدتر از معمول بود. از همان ابتدا مردم افغانستان حضور ایالات متحده را عملیات نیرو‌های خارجی تلقی می‌کردند که قصد دارد جامعه آن‌ها را تضعیف کند و این چیزی نبود که آن‌ها می‌خواستند.

وقتی تلاش‌های دولت سازی از بالا به پایین برخلاف میل یک جامعه پیش می‌رود، چه اتفاقی می‌افتد؟ در بسیاری از موارد تنها گزینه جذاب خروج از آن کشور است. گاهی اوقات این امر بعنوان یک خروج فیزیکی ظاهر می‌شود، همانطور که جیمز سی اسکات در کتاب «هنر ناحکومت مندی» درباره مردم زومیا در جنوب شرقی آسیا نشان می‌دهد. یا می‌تواند به معنی زندگی مشترک بدون همکاری باشد مانند مورد اسکاتلندی‌ها در بریتانیا یا کاتالان‌ها در اسپانیا. اما در یک جامعه کاملا مستقل، مسلح و دارای سابقه طولانی خونخواهی و اخیرا جنگ داخلی، به احتمالا زیاد پاسخ درگیری خشونت آمیز است.

آیا افغانستان می‌توانست سرنوشت دیگری داشته باشد؟

شاید اگر سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان هنگامی که طالبان شکست نظامی خوردند آن‌ها را حمایت نمی‌کردند، اگر حملات هواپیما‌های بدون سرنشین ناتو باعث بیزاری مردم نمی‌شد و نخبگان افغان مورد حمایت آمریکا این اندازه فاسد نبودند، اوضاع می‌توانست متفاوت باشد. اما این موارد کاملا خلاف استراتژی «اول دولت» آمریکایی‌ها بود.

واقعیت این است که رهبران آمریکا باید این موارد را بهتر بدانند. بر اساس اسناد میلیسیا دل و پابلو کروبین، آمریکا استراتژی مشابه از بالا به پایین را در ویتنام اتخاذ کرد که عکس العمل شگفت انگیزی داشت. مکان‌هایی که برای از پای درآوردن ویت کنگ‌ها بمباران شده بود از شورش‌های ضر آمریکایی حمایت بیشتری می‌کردند. همچنین تجربه اخیر آمریکا در عراق هم نمونه دیگری است.

با این حال هیچ یکی از این مثال‌ها به این معنا نیست که خروج از افغانستان نمی‌توانست بهتر مدیریت شود. اما پس از ۲۰ سال تلاش غلط، ایالات متحده آمریکا در اهداف دوگانه خود یعنی خروج از افغانستان همراه با بر جا گذاشتن جامعه‌ای پایدار و مبتنی بر قانون، شکست خورد. نتیجه یک فاجعه انسانی بزرگ است. حتی اگر طالبان به بدترین شیوه‌های رفتاری و حکومتداری خود باز نگردد، مردان و بویژه زنان افغان هزینه سنگینی را برای شکست‌های آمریکا در سال‌ها و دهه‌های آینده پرداخت خواهند کرد.

یورونیوز

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

عمو پورنگ هم از تلویزیون رفت!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!

مشخصات فنی ویژگی های جنگنده F۱۵ آمریکا

جریمه به‌کارگیری اتباع غیرمجاز چقدر است؟

چرا بورس از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ نزولی ماند؟/ رانت اطلاعاتی تنها دلیل سقوط بورس نبود/ رشد بازار در گرو این عامل است

پنهان کاری سازمان توسعه تجارت یا عملکرد ضعیف؟/ شائبه هک سامانه‌ها و نگرانی فعالان اقتصادی از درز اطلاعات

واکنش رضایی به درگیری با حامدی‌فر

پیش بینی قیمت دلار چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس های جدید سحر قریشی در مقابل کاخ سفید آمریکا

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/تیپ ورزشی الناز حبیبی

حضور نفیسه روشن در کنسرت کامران هومن در خارج + عکس

سفر گروسی به تهران تاثیری بر بازار ارز دارد؟/ دلار تا انتخابات ریاست جمهوری ایران زیر ۱۰۰ هزار تومان حبس خواهد شد!

ازدواج ملکه زیبایی لبنان غوغا کرد! + عکس

هشدار نارنجی برای این استان‌ها در آخر هفته

آرمین زارعی خواننده به دلیل فشار عصبی بستری شد

افزایش جزئی حقوق، بازنشستگان را عصبانی کرد

افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز

هزینه اجاره نشینی در آپارتمان‌های لوکس تهران+ لیست قیمت

حضور فعال بیمه سرمد در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

گام‌های بلند بیمه البرز در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب

دولت در فروردین چقدر مالیات گرفت؟

تمرین استقلال تعطیل شد

دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیسی با مردم

پیشنهاد جنجالی مهاجری درباره ردصلاحیت روحانی

یک رأی تاریخی؛ پرسپولیس - سپاهان فقط با حضور بانوان!

بیمه سرمد میزبان جلسۀ عمومی شورای هماهنگی شرکت‌های بیمۀ استان اصفهان

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ رانندگی با ماشین دنده اتومات

سکوت مجری پرحاشیه درباره ماجرای اخراجش شکست

بانک سینا در حوزه بانکداری دیجیتال پیشرو خواهد بود

حادثه عجیب برای فرزند مربی استقلال و از حال رفتن چند بازیکن

عدم تمدید پرتفو‌های زیان‌ده رویکردی مهم در بیمه تجارت‌نو

پیش بینی قیمت دلار چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعیت ایران تا ۲۰ سال آینده ۹۰ میلیونی می‌شود

زاکانی: شهرداری تهران برای مدیرانش خانه سازمانی ندارد

پیشگوی معروف هلندی: زمین لرزه بزرگی در راه است

کشف ۱۰۶ کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه!

پارسا پیروفر شباهتی به مولانا ندارد

چرا داده‌های نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟

بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت

سن بازنشستگی تغییر کرد؟

جنایت وحشتناک جوان ۲۲ ساله در خانه مجردی دایی اش

فیلم/ «انجیلسی» دیگر زباله نمی‌پذیرد

شهردار مرند بازداشت شد

رقابتِ تنگاتنگ ۳۷ نماینده سابق در مرحله دوم انتخابات مجلس/ این چهره‌ها به مرحله دوم رفتند +جدول

اورونوف سریعترین بازیکن پرسپولیس+ عکس

مرسدس بنز برای شکست بی‌ام‌و دست به کار شد + عکس

مالکان خانه‌های خالی اخطار گرفتند

بازیگر زن داعشی سریال پایتخت در دنیای واقعی + عکس

اعلام تعرفه‌های جدید برقراری خط اینترنت

عکس های جدید سحر قریشی در مقابل کاخ سفید آمریکا

عکس/ تنها تماشاچی زن بازی پرسپولیس و نساجی

فیلم/ کل مردم این شهر لندکروز سوارند!

توقف رشد شاخص روند اشتغال آمریکا

پتروشیمی‌ها به دنبال تامین خوراک از گاز فلر

فیلم/کادوی بهرنگ علوی به مهران غفوریان حسابی جنجالی شد!

اونس طلا به بازار داخلی خط داد

فیلم/ قهر شهربانو منصوریان در دیدار با وزیر ورزش!

عکس/ لاغری چشمگیر حسین رضازاده