تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۰

شورای ششمی‌ها از اجرای مگاپروژه‌های تهران کوتاه آمدند

در حالی که اعضای شورای ششم پیش از انتخاب بار‌ها وعده اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس را داده بودند، اما بعد از استقرار اعلام کردند که فعلا شرایط اجرایی کردن چنین پروژه‌هایی را با توجه به شرایط مالی محدود شهرداری ندارند.

اجرای مگاپروژه‌های تهران

اقتصاد۲۴برخی از اعضای شورای ششم شهر تهران، مدیران شهری شهرداری زمان قالیباف هستند که بر پیشانی‌شان تمایل به اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس نقش بسته است؛ از بزرگراه‌سازی تا مراکز فرهنگی، هنری و تجاری غول پیکر. رویه آن‌ها طی دوره ۴ ساله مدیریت شهری پنجم متوقف شد و در انتخابات سال جاری آن‌ها صحبت از اجرای دوباره این پروژه‌ها در شهر کرده و وعده دادند اگر رای بیاورند تهران را به روزگار کارگاه عمرانی خواهند برگرداند؛ حال اینکه تهران چقدر ظرفیت زیستی دارد که مابقی‌اش با دیگر پروژه‌های آنان تکمیل شود موضوعی است که اعضای شورای ششم اجرایی کردنش را منوط به ظرفیت‌های طرح‌های جامع اعم از تفصیلی و ترافیک می‌دانند، البته در دوران ۱۲ ساله قالیباف بیشترین عدول از طرح‌هایی، چون تفصیلی اتفاق افتاد.

اعضای شورای ششم به فاصله چند روز بعد از استقرارشان بر صندلی‌های شورا و مواجه شدن با شرایط مالی شهر اعلام کردند «با توجه به شرایط محدود موجود، پروژه‌های بزرگ مقیاسی که در گذشته اجرا می‌شدند، حداقل در شرایط فعلی امکان ساخت آن‌ها را نداریم.»

آن‌ها هرچند موضع شورای پنجم و مدیرانشان را در ارتباط با شرایط شهرداری قبول نداشته و مدام آن‌ها را به بی‌عملی متهم می‌کردند، حالا خودشان بعد از روی کارآمدن، تصویر جدیدتری از اوضاع داشته و تاکید کردند که اولویت اتمام پروژه‌های نیمه تمام است، به نحوی که تشکری هاشمی گفته؛ «پروژه‌هایی داریم که نیمه کاره و بسیار ضروری هستند مانند بزرگراه شهید شوشتری، یادگار امام، دولت آباد که با بودجه‌ای که تخصیص پیدا می‌کند این پروژ‌ها را دنبال خواهیم کرد.»

او تاکید کرده است:، اما اینکه بزرگراه جدیدی می‌خواهیم یا خیر، این موضوع به سلیقه افراد نیست. ما طرح جامع حمل و نقل و شهری را داریم و باید براساس این طرح جامع، نیازمندی‌ها شبکه و معابر‌ها را بررسی کنیم. نگاه ما به شهر خودرو محور نیست، اما نیازمند یکپارچه سازی و سلسه مراتب راه‌ها هستیم. مثلا در بزرگراه شهید صیاد شیرازی وقتی از شمال به جنوب حرکت می‌کنید به میدانی شریانی درجه دو ختم می‌شود و این به معنی شرایط نامطلوب است.


بیشتر بخوانید: سونامی ساخت و ساز در راه تهران؟


به گفته رییس احتمالی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای ششم، باید بزرگراه‌ها ضمن رعایت سلسه مراتب به صورت شبکه‌های بهم پیوسته حلقوی و شعاعی احداث شوند؛ لذا ضمن اینکه باید به این مشکلات رسیدگی و حل و فصل شود، این موضوع با متوسط منابع درآمدی انجام خواهد شد. برای مثال ما کمربند شمال به جنوب شهر تهران را نداریم و بزرگراه بسیج را داریم که ترافیک شدیدی در آن جریان دارد و باید یک مسیر جایگزین دیگری برای آن پیدا کنیم.

او گفته است اولویت‌ها در کمیسیون‌ها بررسی خواهد شد. سند بالادستی هم طرح جامع ترافیک خواهد بود که اگر نیاز به بازنگری باشد حتما اعمال خواهد شد، اما کسی حق ندارد که سلیقه‌ای مخالف یا موافق باشد و همه چیز بر اساس اسناد بالادستی عمل خواهد شد. به دلیل اینکه شهرداری تهران بودجه ندارد و فعلا پروژه‌های نیمه تمام اولویت دارد.

اینکه چرا اعضای شورای ششم به سرعت رویه متفاوتی نسبت به وعده‌های خود درباره پروژه‌های بزرگ مقیاس گرفته‌اند پرسشی بود که از ناصر امانی، عضو احتمالی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران طرح کردیم.

امانی می‌گوید: حرکت شهرداری و شورای ششم برای اجرای پروژه‌ها در قالب بودجه ۱۴۰۰ خواهد بود، اگر در بودجه پروژه و اعتبارش پیش‌بینی شده بود موظفیم بر اساس قانون کار را دنبال کنیم. اگر بخواهیم پروژه جدیدی تعریف کنیم که در بودجه سالیانه پیش‌بینی نشده حتما باید شهرداری لایحه و متمم به شورا بیاورد و با تصمیم شورا پروژه جدید شروع شود.

امانی اضافه می‌کند: حتما اولویت ما تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است و فکر می‌کنیم اعتبارات بودجه ۱۴۰۰ به شرط تحقق پروژه‌های نیمه تمام را برای تکمیل کفاف دهد.

مطابق با بررسی‌ها موجودی خزانه در زمان استقرار شورای ششم ۱۶۰ میلیارد تومان بوده، اما بعد از انتخاب علیرضا جاوید به عنوان سرپرست او توانسته به ناگاه دو هزار میلیارد تومان خلق درآمد کند، همچنین پیش‌بینی می‌شود که از کل بودجه ۵۰ هزار میلیاردی شهرداری تهران، ۳۸ هزار میلیارد آن محقق شود.

در سال ۹۶ و زمانی که شورای چهارم قدرت را به شورای پنجم انتقال داد، قسمت زیادی از بودجه شهرداری تهران در شش ماهه اول سال محقق و به طور کامل مصرف یا به اصطلاح «پیشخور» شده بود به نحوی که مدیریت شهری پنجم نیم سال دوم را با شرایط مالی وخیم برای اداره شهر طی کرد، پیش‌بینی می‌شد که مدیریت پنجم نیز شهرداری را با همین شرایط تحویل شورای ششم بدهند، اما مطابق با بررسی‌ها موفق به تحقق بودجه جز بودجه جاری نشدند.

این این عضو شورای شهر تهران در اینباره می‌گوید: نیازمند تشکیل کمیسیون برنامه و بودجه هستیم که بررسی‌های دقیق‌تری صورت بگیرد، اما تحقق بودجه فقط برای امور جاری تاکنون بوده است. قراردادی هم منعقد نشده و یا تعدادش خیلی کم بوده است.

 

منبع: جامعه ۲۴

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

رنگ قرمز در شب یلدا نماد چیست؟

روش معجزه آسا برای چربی سوزی پشت میز کار

نایب‌قهرمانی تیم ملی کاراته ایران در جام جهانی با حضور ملی‌پوشان بیمه تعاون

جزییاتی از طرح پرداخت حق ثبت مهریه+ جدول

مراسم تقدیر از برترین‌های فروش منطقه ۵ بیمه پاسارگاد برگزار شد

راهکار طلایی برای پاک کردن لاک ناخن از روی مبل و فرش+عکس

بیمه ملت، بیشترین رضایت مشتری و کمترین شکایت ثبت شده در صنعت بیمه

فرصتی استثنایی برای استفاده از تخفیفات ویژه در جشنواره ۲۱

مرکز ارتباط با مشتریان موسسه اعتباری ملل؛ پشتیبان مطمئن شما

معدن گنجه رودبار بسته شد

حضور پرقدرت بانک مسکن در عرصه ساخت و ساز با افزایش سرمایه/ نقش‌آفرینی پررنگ‌تر بانک مسکن در کنار دولت

۴ باور غلط درباره مصرف نمک

ارتقای جایگاه بانک مسکن با تکیه بر ابزار‌ها و محصولات جدید

کمبود این ویتامین در بدن سبب کاهش شنوایی می‌شود

نثاری: افزایش سرمایه بانک مسکن، حجم تسهیلات ساخت و ساز‌ها را تقویت می‌کند

حضور فعال بانک ملت در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

عکس/ تغییر عجیب بازیگر روسی سریال خاتون پس از ۶ سال

حمایت گسترده و همه جانبه بانک ملی ایران از سامانه توثیق الکترونیک هوشمند

مشکل بزرگ پرسپولیس با گاریدو

اینفوگرافی/ ۳۱ نماینده‌ای که پس از استعفا راهی پاستور شدند

توقیف سواری تویوتا با ۵۹ میلیون جریمه

اعلام برندگان مسابقه کانون جوانه های بانک ملی ایران

فیلم/ بارش بی سابقه باران در خانه خدا

عکس/ ناصر ملک‌مطیعی کنار بازیگر زن ترکیه‌ای ۵۸ سال پیش

عکس/ ثریا قاسمی و حمیده خیرآبادی در ۲۶ سال قبل

خودرو ۶.۳ میلیارد دلار ارز گرفت+ جدول

پذیرش ۶۰ روز آتش بس در لبنان

ماجرای مرگ مشکوک ۲ کودک تهرانی پس از خوردن ماکارونی

ناصرالدین شاه قاجار کیست؟/ شاهی با طولانی‌ترین دوره حکومت در میان پادشاهان ایران

طرز تهیه رشته پلو با انار مخصوص مهمانی شب یلدا

عکس/ تغییر چهره جذاب مریم مومن

عکس/ صف خدمتکاران ناصرالدین شاه در کاخ گلستان ۱۳۰ سال پیش

عکس/ نوۀ دختری ناصرالدین شاه در کنار مرداب انزلی سال ۱۲۷۳

عکس/ عروسی دختر ناصر الدین شاه ۱۳۰ سال پیش

فیلم/ قالیباف: قانون مطبوعات باید اصلاح شود

دوگانه کاذب وعده صادق ۳ و دیپلماسی؛ هزینه‌سازی بیهوده برای مذاکرات آینده کلید می‌خورد

بازگشت ۲ بازیکن به اردوی استقلال

فیلم/ برگزاری جلسات تعیین مزد در بهمن و اسفند

ماجرای طلاق و ازدواج مجدد آزیتا حاجیان+ عکس

مشخصات تانک بولات T۶۴؛ تانک قدرتمند و مرگبار اوکراین

فیلم/ رقص کُردی نوید محمدزاده و روزبه حصاری در ایلام

آخرین وضعیت امید عالیشاه کاپیتان پرسپولیس

افزایش ۲۰ درصدی حقوق سربازان نهایی شد

محکومیت میلیاردی فولاد با شکایت یک بازیکن پرسپولیس

آغاز ثبت نام جدید برای خودرو‌های وارداتی

بهترین روش های سرمایه گذاری

فیلم/ آوازخوانی یک عرب زبان به فارسی زیر سی‌و‌سه پل

طنین امید بخش در صورت‌های مالی بیمه سرمد

قیمت این خودرو ۳.۵ میلیارد تومان گران شد

کارآفرین برتر صنعت فرش: اگر بانک ملی ایران از تولیدکنندگان حمایت نکند چرخ توسعه کشور نمی‌چرخد