تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۰

شأن مجلس خبرگان رهبری را در حد تبلیغاتچی دولت پایین آورده‌اند

اظهارات اخیر احمد جنتی در حمایت از دولت ابراهیم رئیسی بار دیگر خاطرات مربوط به سال‌های ریاست احمدی نژاد را تداعی می‌کند؛ تقدس گرایی افراد بار دیگر از برخی افراد شنیده می‌شود، این فعال سیاسی می‌گوید این تقدس گرایی برای تحمیل نظر اقتدارگرایان به مردم است که باید به آن مقابله شود.

شأن مجلس خبرگان رهبری را در حد تبلیغاتچی دولت پایین آورده‌اند

اقتصاد۲۴ - «مجلس خبرگان رهبری باید دولت را به مردم معرفی کند تا هم مردم قدر دولت را بدانند و هم دولت باید قدر این مردم را بداند چرا که ما مردم خوب و فهیمی داریم.» این بخشی از سخنان احمد جنتی در هشتمین جلسه هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان است که صدای منتقدان را درآورد.

این اولین بار نیست که چنین سخنانی مطرح می‌شود و برای مجلس خبرگان رهبری وظیفه جدیدی تعیین می‌شود! پیش از این نیز بار‌ها و بار‌ها روحانیون مختلف از علم الهدی و احمد خاتمی گرفته تا جنتی و مصباح یزدی، از احمدی نژاد حمایت کردند و دولت او را مردمی‌ترین و انقلابی‌ترین دولت ممکن اعلام کردند و حتی اطاعت از او را هم اطاعت از خدا خواندند. تعاریف اغراق شده‌ای که البته مدت زمان مصرف زیادی هم نداشت. چندی نگذشت که احمدی نژاد به راه و روشی متفاوت رفت و همین موضوع باعث خشم اصولگرایان و حامیان آن‌ها شد تا جایی که احمدی نژاد را از دایره خود کنار زدند.


بیشتر بخوانید: سودای همکاری راهبردی با طالبان


تاریخ، اما در حال تکرار شدن است و گویی آقایان از گذشته عبرت نگرفته‌اند و بار دیگر دولتی که با حذف کامل رقبا و رای و مشارکت حداقلی مردم روی کار آمده است را دولتی مردمی، انقلابی و تکرار نشدنی توصیف می‌کنند، دولتی که جای هیچ‌گونه نقدی برای آن قائل نیستند.

قدسی سازی، اما صرفا برای دولت رئیسی و احمدی نژاد صدق نمی‌کند بلکه برای بسیاری از نهاد‌های حاکمیتی نظام تاکنون تکرار شده است، از سپاه و بنیاد شهید گرفته تا مجلس و شورای شهر.

شان مجلس خبرگان را در حد تبلیغاتچی دولت پایین می‌آورند

هدایت آقایی نماینده پیشین مجلس در این باره به رویداد‌۲۴ می‌گوید: امروز می‌بینیم فردی مانند احمد جنتی که قاعدتا دوران بازنشستگی‌اش هم به پایان رسیده است به عنوان یک پیرمرد سالخورده که حتی مختصات خود را هم نمی‌تواند به خوبی تشخیص دهد، می‌گوید برای این دولت جشن و هلهله بگیرند. در مقابل به نظر می‌رسد که اصولگرایان این انتخابات را نوعی پیروزی اقتدارگرایانه نمی‌دانند، به همین خاطر این کمبود احساس می‌شود و در تشکیل دولت و مجلس موج همراهی مردم ایجاد نشد.

آقایی با بیان اینکه جریان حاکم راه هر گونه انتقاد را بسته‌است، تصریح کرد: به طور مثال مجلس خبرگان جایی است که باید بر رفتار‌های رهبری نظارت می‌کند، اما امروز می‌بینیم که جنتی شان مجلس خبرگان را در حدی که دولت را تایید کند پایین می‌آورد. چرا شان این مجلس در حد تبلیغاتچی دولت باید پایین بیاید. با این رفتار‌ها شانی برای جایگاه‌ها نمی‌گذارند.

وی با اشاره به نتیجه قدسی سازی که در همه ارکان نظام در حال رخ دادن است، گفت: این موضوع روند جدیدی نیست، از روز اول پیروزی انقلاب، جریانات اقتدارگرا سعی می‌کردند با هر وسیله‌ای که شده است، خارج از آزادی‌هایی که در قانون اساسی آمده با قدسی‌سازی، روندی که می‌خواهند را در پیش بگیرند و خودشان را به مردم تحمیل کنند. هر قوه‌ای که به دست گرفتند سعی کردند در اولین اقدام یک حصار مقدس و دینی دور خودشان بکشند تا هیچ انتقادی به آن‌ها نشود.

باید حصار تقدس گرایی را در کشور شکست

آقایی با بیان اینکه تقدس سازی عموما برای افراد صورت می‌گیرد نه نهادها، تصریح کرد: مثلا با آقایان خاتمی و روحانی یک برخورد می‌شود، با آقای احمدی نژاد و رئیسی یک برخورد دیگر. در دولت نهم وقتی احمدی نژاد انتخاب شد، علمای قم او را تا حد اتصال به عالم بالا و ماوراءالطبیعه و مسائل قدسی و مذهبی بالا بردند. اما در دوره دوم با توجه به تحرکاتی که احمدی نژاد داشت از چشم آن‌ها افتاد. اکنون هم دولت رئیسی را قدسی سازی می‌کنند. این روندی است که همواره وجود داشته و باید با آن مبارزه کرد. کسانی که به اصول دموکراسی معتقد هستند هرچند که سخت است، اما باید نقد کنند و حصار این تقدس‌گرایی را بشکنند. فکر نمی‌کنم عالیترین مقام کشور هم با نقد مخالف باشد.

عضو حزب کارگزاران می‌گوید: باید بپرسیم اگر از دید شما نهاد مقدس است و نه افراد، پس چرا زمانی که روحانی رئیس جمهور است شما خیلی راحت پلاکارد دستتان می‌گیرید و راهپیمایی برگزار می‌کنید، او را تهدید به خفگی در استخر فرح می‌کنید و ...، اما چگونه وقتی فرد دیگری در این جایگاه قرار می‌گیرد این نهاد دارای قداست می‌شود؟ آیا فرد مقدس است یا نهاد؟ این‌ها می‌گویند، چون این نهاد‌ها برای نظام است و نظام جمهوری اسلامی یک حاکمیت خدایی است، این حصار قداست دور نهاد‌ها است و نه افراد! بالاخره باید این مسائل را برای مردم بازگو کرد و نگذاریم حرف‌ها و نقد‌ها بمیرند.

عضو حزب کارگزاران ادامه داد: اگر به گذشته نگاه کنیم در هر مقطعی که یکی از جریان‌ها بر دستگاه اجرایی حاکم شد، فارغ از نقاط ضعف و قوتی که داشت، حضورشان در قوه مجریه یک نوع پیروزی تلقی می‌شد. مثلا روی کار آمدن دولت‌های نهم و دهم با توجه به همه حواشی که به همراه داشت از جمله خود انتخابات، بازهم برای اصولگرایان با یک احساس قدرت نمایی همراه بود چرا که فکر می‌کردند یک حاکمیت نسبی در جامعه برای خود ایجاد کرده‌اند.

آقایی افزود: انتخابات اخیر ریاست جمهوری و مجلس نیز به نحوی مهندسی شد و رقبا را آنقدر عریان کنار گذاشتند که هیچ جایی برای صدای منتقدین نگذاشتند، نه تنها اصلاح طلبان، بلکه هیچ جایی برای صحبت از سوی اصولگرایان هم نگذاشتند و حتی برای جناح حامی خودشان نیز پذیرش چنین شرایطی ممکن نبود و به قول معروف آش آنچنان شور شد که خودشان هم نمی‌توانند آن را بخورند.

دولت ابراهیم رئیسی مورد تایید اصلولگرایان هم نیست

وی با انتقاد از نحوه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی که به آن راه یافتند و حتی اصول اولیه نمایندگی را نمی‌دانند، گفت: در خصوص انتخابات ریاست جمهوری نیز همه امور آنچنان مهندسی شد که واضح بود کاندیدای مورد نظرشان انتخاب می‌شود. اکنون دولتی که انتخاب شده، چون وامدار است، عناصری را در دولت قرارداده که بسیار ضعیف، بدون برنامه و بدون اقتدار فردی هستند که حتی برای اصولگرایان هم قابل تایید نیستند.

آقایی با بیان اینکه اصولگرایان در بن بست اجتماعی گیر کرده‌اند، تصریح کرد: اصولگرایان مردم را دور زدند و توانستند قوه مجریه و مقننه را به دست بگیرند، اکنون که همه قوا یکدست شده است باید پاسخگوی مردم باشند. این افراد تا چندی قبل همه امور را به گردن دولت روحانی می‌انداختند. بله دولت دوازدهم ضعف‌هایی هم داشت، اما ما می‌گفتیم ۷۰ درصد ضعف‌ها مربوط به خارج از دولت است. اکنون که خارج از دولتی وجود ندارد و همه آن‌ها در قوا هستند باید اقداماتی را انجام دهند؛ البته اگر در دولت قبل این اقدامات صورت می‌گرفت در حد تکفیر کار آن‌ها را پیش می‌بردند.

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف