اقتصاد ۲۴ - امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با اشاره به تبعات تصمیم جنجالی آزادسازی واردات خودرو گفت: واردت خودرو به تنهایی نمیتواند مشکلات صنعت و بازار خود را حل کند. باید به جای این تصمیمات فرعی به فکر بالندگی صنعت خودرو باشند. متأسفانه به هیچ یک از مشکلات صنعت خودرو توجه نمیشود و تنها به فکر واردات آن هم به بهانه ایجاد رقابت در این صنعت افتاده اند.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی میگوید: با وجود مشکلات زیادی که در صنعت خودرو کشور نهادینه شده، نمایندگان مجلس و دولتمردان کشور برای رفع این موانع، درکوتاهترین مدت وارد راحترین مسیر میشوند. وکلای مردم به اصطلاح ناجیان صنعت و تولید، همواره بدنبال پاک کردن صورت مسئله هستند نه راه نجات صنعت خودرو از عقب ماندگی!
وی ادامه داد: ۲۵ سال پیش خودروسازان مطرح کشور مانند ایران خودرو، بالای یک میلیون تولید در سال داشت. حالا این صنعت که در سه دهه گذشته پتانسیل تولید بالایی داشته، امروز دست به دامن عدهای شده که شاید بتواند کمی بیشتر روی پای خود بایستد!
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه شاید واردات به طور موقت باعث کاهش قیمت برخی خودروها در بازار شود، گفت: تثبیت قیمت و تنظیم بازار خودرو باید طبق اصول باشد که قبل از اجرای آن باید در صنعت خودرو خانه تکانی شود. بدهی و هزینههای بالای صنعت خودرو کشور بزرگترین چالش این صنعت به شمار میآید. از سوی دیگر ضعف مدیران صنعت خودرو سازی کشور با وجود انحصار طلبی دولت، وضعیت را وخیمتر کرده است.
وی یاد آور شد: مشکلات نهادینه شده در وزارت صمت، خصوصی سازی صنعت خودرو را دچار اخلال کرده است. موضوعی که تنها به عنوان یک شعار تبلیغاتی در همه ادوار دولتها اعلام میشود.
امینی گفت: صنعت خودرو سازی ما پتانسیل و ظرفیت تولید بالایی دارد. به گفته کُرهایها در خودروسازی مانند ایران خودرو، گنجایش قرار گرفتن سه کارخانه تولید خودرو وجود دارد. اما در عمل، ضعفهای این خودرو ساز به اندازهای بزرگ و وخیم شده که از پس همین یک خودروسازی هم بر نمیآید.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سوال اینجاست که چرا این نمایندگان مجلس که طراحان این تصمیم بودند، جویای یافتن ضعف و مشکلات مدیران صنعت خودرو سازی کشور نیستند؟ چرا هیچ گاه دلیل ناتوانی مدیران این صنعت را جستجو نکرده اند؟ چرا هزینه تولید در این صنعت به این اندازه بالا و بهره وری پایین شده است؟ چرا این صنعت باید با قیمت بالای مواد اولیه و انباشت بدهی به بانکها مواجه شوند و در نهایت همین موضوعات تأثیر زیادی بر خودرو سازی داشته باشد؟ جای سوال است که چرا نمایندگان طراح چنین تصمیمی به جای توجه به این موضوعات بدنبال آزاد سازی واردات خودرو هستند.
امینی تأکید داشت: صنعت خودرو سازی کشور میتوانست برند مطرح در بازار جهانی باشد. اما متأسفانه به دلیل نگاه دولتی به این صنعت، سرمایه گذاریهای در کشورهای مانند سنگال، آذربایجان، سوریه انجام گرفته که هیچ بازگشت ارزی برای این صنعت و کشور نداشته است و دولت به عنوان مجری این طرح پاسخگو نیست. حالا به جای حل این مشکلات تصمیم به واردات خودرو گرفته اند.
وی تصریح داشت: واردات خودرو حتی بدون انتقال ارز دولتی میتواند باعث افزایش نرخ ارز شود. مجلس نباید برای مافیای وارد کننده خودرو فرش قرمز پهن کند.
بیشتربخوانید:واردات خودرو، تورم را کاهش نمیدهد/ فرمول انحصارشکنی یا انحصارطلبی بهارستانیها؟
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به گرانی خودرو داخلی میگوید: افزایش قیمت خودرو به عوامل زیادی بستگی دارد. مشکلات موجود در اقتصاد کلان یکی از عوامل تأثیر گذار بر قیمت نهایی خودروهای تولید داخلی است. زمانی که نرخ تورم ۶۰ درصد و یا بیشتر شده هیچ انتظاری نسبت به کاهش قیمت خودرو نیست.
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که با توجه به شفاف بودن مشکلات چرا نمایندگان مجلس و دولت برنامهای برای کاهش یا رفع این مشکلات ندارند، گفت: در کشور ما فشارهای زیادی از طریق اَبر وارد کنندگان خودرو به بخشهای مختلف و لایههای دولتی و مجلس وارد میشود. این وارد کنندگان با وجود لابیهای گردن کُلفت تا کنون در هر عرصهای به ویژه واردات خودروو موفق و پیروز بوده اند. از این رو حالا پس از ۳ سال تلاش بدنبال راهی جهت واردات مجدد خودرو به طور علنی و آشکار هستند.
امینی تأکید داشت: در طی این سالها که واردات خودرو به کشور با تأکید مقام معظم رهبری ممنوع اعلام شده بود، شاهد صف کشی خودروهایی با تاریخ جدیدترین سال میلادی در نمایشگاههای طویل و عریض یکی از خیابانهای بورس خودروهای خارجی در تهران بوده ایم. این نشان از وجود لابیهایی در پشت پرده است که همیشه سایه آنها در مجلس، وزارت خانه صمت، گمرک و سایر مراجع و نهادهای مربوطه بوده است.
وی تصریح داشت: قرار گرفتن خودروهای خارجی در مجموع با قیمت چند هزارمیلیارد تومان تنها در یک خیابان از شهر تهران و رژه همین خودروها در سطح شهر آن هم دقیقاً زمانی که واردات خودرو ممنوع میباشد نشان از قدرت بالای لابی گران این عرصه دارد. اینها افراد معمولی و ساده نیستند؛ اینها صاحبان قدرت، پول و اَبر نفوذ در تمام لایههای دولتی و مجلس میباشند.
امینی تأکید داشت: لابی گران و صاحبان قدرت با ترفندهای آموخته شده تا کنون توانسته اند به مقصد خود برسند. پس مطمئن باشید از این به بعد هم از هیچ تلاشی در راستای واردات خودرو دریغ نخواهند کرد.
وی یاد آور شد: صنعت خودرو سازی و تولید، هیچ موقع دلسوز و حامی نداشته است. اما واردات همواره دایه دلسوزتر از مادر داشته است، چراکه هر جایی پول باشد، فساد و رانت به راحتی جولان میدهد. امروز جمع آوری سرمایه تنها در واردات خلاصه میشود و چه وارداتی بهتر از خودرو!
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تأکید داشت: متأسفانه در پشت پرده واردات گسترده خودرو، برخی ازمراکز و افراد صاحب نام در حکومت و نظام از لابی گریها به خوبی حمایت میکنند و این دهن کجی به همه آرمانها و برنامههای توسعهای کشور است.