تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۰۵ مهر ۱۴۰۰
آذربایجان، هزینه تجارت ایران و ارمنستان را بالا برد

مسیر تردد به ارمنستان از آذربایجان جدا می‌شود

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: آذربایجان طبق ادعایی که دارد تشکیلات و نیرو‌های کنترلی را در این مسیر مستقر و برای ناوگان عبوری عوارض و حق ورودی اعمال کرده است.

کامیون

اقتصاد۲۴-  آذربایجان طبق ادعایی که دارد تشکیلات و نیرو‌های کنترلی را در این مسیر مستقر و برای ناوگان عبوری عوارض و حق ورودی اعمال کرده است. طبیعتا این نابسامانی‌ها به وجود آمده در منطقه، منجر به افزایش هزینه تجار شده به همین دلیل با ایجاد شرایط جدید طبیعی است که تجار هم با ملاحضات مورد نظر خود کار کنند تا شرایط تعیین تکلیف شود.

  اخیرا کشور آذربایجان مقررات سختگیرانه‌ای را برای کامیون‌های عبوری از خاک خود به سمت ارمنستان اعمال کرده به‌طوری که حتی بیش از یک جلوی ورود کامیون‌های ایرانی که مقصدشان ارمنستان بود، به خاک خود را گرفت.

از مسیر حدود ۴۰۰ کیلومتری مرز نوردوز تا ایروان، برای کمتر از ۲۰ کیلومتر آن کشور آذربایجان ادعای مالکیت دارد و کامیون‌های ایرانی که از مسیر عبور می‌کنند را ملزم به پرداخت عوارضی و حقوق ورودی کرده است و در برخی از موارد کامیون‌ها در صف چند ساعته تفتیش و بازرسی بار معطل می‌مانند. این شرایط باعث نارضایتی‌های بین صاحبان بار و تجار ایرانی و ارمنی شده و هزینه تمام شده کالا و حمل برای تجار افزایش یافته است.

هر چند که طرف ارمنی مسیری جدیدی برای تردد کامیون‌ها بدون نیاز به عبور از آذربایجان در نظر گرفته، اما بخشی از این مسیر جدید هموار نیست و امکان تردد برای تمام کامیون‌ها و تریلی‌ها وجود ندارد؛ بنابراین در حال حاضر کامیون‌های ایرانی یا باید شرایط کشور آذربایجان را بپذیرند یا اینکه از مسیر جدید ارمنستان عبور کنند.


بیشتربخوانید:بازی گرجستان با سرمایه ایرانی ها


جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره آخرین وضعیت مرز ایران و آذربایجان اظهار داشت: در حال حاضر صفی از کامیون‌ها پشت مرز آذربایجان یا در ادامه مسیر وجود ندارد.

وی ادامه داد: مسیر نوردوز به ایروان ۴۰۰ کیلومتر است که آذربایجان در حال حاضر مدعی است که ۱۶ کیلومتر آن در خاک این کشور واقع شده و به همین دلیل برای به این بخش از مسیر باید از آذربایجان اجازه ورود گرفته و با نظر این کشور تردد انجام شود.

این مقام مسئول افزود: آذربایجان طبق ادعایی که دارد تشکیلات و نیرو‌های کنترلی را در این مسیر مستقر و برای ناوگان عبوری از این مسیر عوارض و حق ورودی اعمال کرده است. طبیعتا این نابسامانی‌ها به وجود آمده در منطقه، منجر به افزایش هزینه تجار شده به همین دلیل با ایجاد شرایط جدید طبیعی است که تجار هم با ملاحضات مورد نظر خود کار کنند تا شرایط تعیین تکلیف شود.

هدایتی با بیان اینکه تردد در این مسیر در حال حاضر جریان دارد و صفی ایجاد نشده، گفت: همانطور که با روی کار آمدن طالبان و تحولاتی سیاسی که رخ داد و وضعیت مرز‌های دو کشور تجار ایران و افغانستان در آن بازه زمانی با ملاحظه کار می‌کردند در حال حاضر هم با شرایط مرزی ایران – آذربایجان – ارمنستان و افزایش قیمت‌ها، تا مشخص شدن شرایط و ثبات وضعیت تجار با ملاحظه کار می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ارمنستان نسبت به تکمیل ساخت ۲۵ کیلومتر مسیر جدید اقدام نمی‌کند و ۵ کیلومتر باقی مانده هر چه سریع‌تر ساخته نمی‌شود، اظهار داشت: این موضوع به سفارت ایران در ایروان اعلام شده و مقامات ارمنستان در حال پیگیری موضوع هستند تا مسیر جایگزین هر چه سریع‌تر با استاندارد بالاتر فعال شود، اما منطقه کوهستانی است و سختی‌های خاص خود را دارد و باید توجه داشته باشیم که در آستانه فصل سرما قرار داریم و کار عمرانی در این شرایط سخت‌تر است.

مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: در بخشی از مسیر مشکلی برای تردد وجود ندارد، اما در چند کیلومتر تردد، مسیر برای تردد تریلی‌ها سخت است و مسیر روانی برای تردد نیست و باید بهسازی شود. در این‌باره منتظر پیگیری‌های وزارت امور خارجه و سفارت ایران در ارمنستان هستیم.

هدایت همچنین با اشاره به برگزاری مانور نظامی آذربایجان و ترکیه در مرز و اثر آن در تردد کامیون‌ها ایرانی گفت: مانور‌های نظامی در همه جای دنیا و در جغرافیای مختلفی انجام می‌شود و این مانوری که برگزار شد هیچ تاثیری در تردد کامیون‌های ایرانی نداشت و همانطور که گفته شد با صف کامیون‌ها مواجه نیسیتم.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

«امیکرون» سفر‌ها را دوباره ممنوع می‌کند؟

اولتیماتوم آخر درباره حقوق کارکنان!

حرکات شگفت‌انگیز پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نما

فرمان رهبر طالبان درباره زنان مجرد و مطلقه

فائو: قیمت جهانی مواد غذایی افزایش یافت

کمبود شدید سرم مار و عقرب‌گزیدگی

تولید کدام خودرو‌ کاهش پیدا کرد؟

ویدئویی که در تیک تاک یک میلیون بار لایک خورد

تصویر دیدنی از خورشید با ترکیب ۱۵۰هزار عکس!

۹۰درصد مردم کدام استان‌ها واکسن تزریق کرده‌اند؟

رفع محدودیت تردد در محور چالوس

زمان دور بعدی مذاکرات وین مشخص شد

بازگشت شهر‌های قرمز کرونایی به نقشه کشور

حرف‌های مهم علی باقری درباره مذاکرات وین

بازدید سرزده رئیس جمهور از محله هرندی تهران

برنج، شکر و گوشت در صدر افزایش قیمت

هفته آینده دلار گران می‌شود؟

پست تند و معنادار پدر روح‌الله زم

اتفاق غیرمنتظره در نماز جمعه امروز تهران

دو شغله‌های جدید دولت

جلسه فوق العاده دولت در خصوص لایحه بودجه

امدادرسانی هلال احمر به گرفتار شده‌ها در برف

دو ستاره پرسپولیس دربی را ازدست دادند

چرا قانون مدیران دوتابعیتی اجرا نمی‌شود؟

وریا دربی را از دست داد

پیش‌‎بینی قیمت طلا در هفته سوم آذر

تهران و ۱۴ مرکز استان دیگر در وضعیت آبی کرونا

لو رفتن شگرد قاچاقچیان سوخت در گمرک باشماق

ترکیب استقلال برای دربی اعلام شد

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت

آکسیوس: غرب متن پیشنهادی ایران را نپذیرفت

یک خبر عجیب درباره اثرگذاری دز دوم واکسن فایزر

تغییرات بودجه ۱۴۰۱ چیست؟

آتش سوزی در کارگاه تولید قفسه‌

اظهارنظر دو امام جمعه درباره وقایع اصفهان

پایان کمیسیون مشترک برجام

باقری: پیشنهاد ایران را نمی‌توان رد کرد