اقتصاد ۲۴-شبکه سینمایی اینترنتی نتفلیکس (NETFLIX) شامگاه سهشنبه اعلام کرد که سریال کرهایِ اسکوئید گیم (بازی مرکب) به موفقترین سریال تاریخ در نمایش اولیه بدل شده است. مطابق اعلام این شرکت، سریال بازی مرکب که پخش آن از ۱۷ سپتامبر گذشته آغاز شده، در ۲۸ روز نخست نمایش بیش از ۱۱۱ میلیون کاربر نتفلیکس را به خود جذب کرده است.
اسکوئید گیم به نخستین سریال کرهای شبکه نتفلیکس بدل شده که توانسته به صدر فهرست سریالهای محبوب روز در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه صعود کند. این سریال در ۹۴ کشور جهان از آسیا و اروپا گرفته تا آمریکای جنوبی در جمع ۱۰ سریال پرطرفدار قرار گرفته است.
مینیونگ کیم، قائم مقام مدیرعامل شرکت نتفلیکس و مسئول بخش آسیا و اقیانوسیه این شرکت به شبکه آمریکایی سیانان گفت: «هنگامی که در سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار تصمیم گرفتیم پخش سریالها و فیلمهای کرهای را آغاز کندیم، هدفمان ساخت محصولاتی در سطح جهانی بود، ولی موفقیت سریال اسکوئید گیم، تمامی تفکرات ما درباره بازار کره جنوبی را درهم شکست.»
بیشتر بخوانید: تاریخ اکران فیلمهای جدید نتفلیکس
این مجموعه ۹ قسمتی بر روایت زندگی و رفتار افراد بدهکاری متمرکز است که وسوسه میشوند با شرکت در یک بازی مرگبار که مخفیفانه توسط گروهی از ثروتمندان اداره میشود شانس خود را برای برنده شدن جایزه ۳۳ میلیون یورویی امتحان کنند؛ بازیهایی که بر اساس بازیهای سنتی دوران کودکی طراحی شدهاند و اسکوئید گیم نیز نام یکی از همین بازیهای سنتی کرهای است که در ایران به بازی مرکب ترجمه شده است.
برخی منتقدان سینمایی معتقدند که دلیل اصلی استقبال از این سریال، فضای نامطمئن اقتصادی حاکم پس از همهگیری ویروس کرونا و نیز نابرابریهای اقتصادی است که در بسیاری از کشورهای جهان طی سالهای اخیر افزایش یافته است.
در همین حال، هوانگ دونگ هیوک، نویسنده و کارگردان سریال اسکوئید گیم در گفتگو با وبسایت آمریکایی ایندیوایر (Indiewire) توضیح داده که دلایلی همچون رونق خرید رمزارزها، قدرت گرفتن غولهای فناوری از جمله فیسبوک و گوگل و نیز روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا که به تدبیر او شبیه یکی از ثروتمندان مدیریت کننده بازی مرگبار سریال بوده، او را به این فکر انداخته که ایده قدیمی خود را در مورد ساخت اثری در نقد وضع موجود اقتصادی و نظام سرمایهداری که پس از وقوع رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ به ذهنش خطور کرده بود، عملی کند.
نویسنده و کارگردان سریال اسکوئید گیم خاطرنشان کرده که ایده قدیمی او پیشتر به دلیل خشونتآمیز بودن و این که هنوز ایده آن بسیار عجیب بود و چندان واقعی به نظر نمیرسید، چندان با استقبال تهیهکنندگان مواجه نشده بود و آنها این محصول را چندان پولساز ارزیابی نمیکردند.
اما ساخت این سریال با سفارش نتفلیکس به شرکت کرهای سیرن پیکچر عملی و موجب به راه افتادن موجی جهانی شد. چنان که بیبیسی گزارش داده که مردم بریتانیا در ماه اکتبر بیش از هر زمان دیگری واژه کره جنوبی را در موتور جستجوگر گوگل جستجو کردهاند و فراگیری فرهنگ کره که پس از نمایش سریال اسکوئید گیم به اوج خود رسیده، فرهنگ لغات انگلیسی آکسفورد را به فکر انداخته که ۲۶ واژه جدید را با اصالت کرهای به آخرین نسخه خود بیفزاید.
استقبال در چین
در چین نیز با وجود مسدود بودن دسترسی به شبکه نتفلیکس، این سریال مخاطبان گستردهای پیدا کرده است. همانطور که اغلب در مورد اکثر فیلم و سریالهای خارجی اتفاق میافتد، چندین وب سایت چینی دسترسی غیرقانونی به این سریال را فراهم کردهاند.
افزون بر این، تولید محصولات الهام گرفته از این سریال موجب به راه افتادن صفهای خرید طولانی در نقاط مختلف چین شده است؛ از صف خرید پنکیکهای قندی تُرد با نماد دایره، مثلث و چتر گرفته تا لباسها و ماسکهای مورد استفاده نیروهای مجری بازی اسکوئید گیم در سریال.
چنان که خبرگزاری فرانسه گزارش داده که سفیر کره جنوبی در چین از مقامهای پکن خواسته تا جلوی پخش غیرقانونی این سریال را بگیرند و اجازه پخش قانونی آن را فراهم کنند.
بیشتر بخوانید: رشد بیت کوین به کمک نتفلیکس
به گفته او استقبال گسترده از این سریال موجب شده تا حدود ۶۰ وب سایت چینی امکان بارگیری غیرقانونی این سریال را فراهم کنند.
اما ناظران صنعت سینمای چین معتقدند که سطح خشونت موجود در این سریال بالاتر از سطحی است که بتواند از تیغ سانسور دولت چین بگذرد و مقامهای کره جنوبی و شرکت نتفلیکس چارهای جز پذیرش تماشای غیرقانونی سریال اسکوئید گیم در چین و فروش محصولات الهام گرفته از آن ندارند؛ یعنی در کشوری که به قانون احترام به حق مولف نیز بهایی داده نمیشود.
یورونیوز