تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۹

کولبران پایتخت در استخدام فیلیمو/ جلوی رفتار غیرانسانی شبکه نمایش خانگی گرفته می‌شود؟

فیلیمو، شبکه نمایش خانگی اینترنتی به تازگی از شیوه جدید تبلیغاتی خود رونمایی کرده، شیوه‌ای که منجر به انتقادات بسیاری از آن شد. فیلیمو بلیبورد‌های بزرگی را بر دوش کارگران خود قرار داده و آن‌ها را به خیابان‌های شهر تهران فرستاده تا برایش تبلیغ کنند. بسیاری معتقدند این حرکت فیلیمو افول انسانیت است.

فیلیمو

اقتصاد۲۴ - بیلبورد‌های تبلیغاتی فیلیمو بر دوش پسران جوان؛ این تصویری است که در روز‌های اخیر در خیابان‌های پایتخت به وفور دیده می‌شود. اگر تا قبل از این تصاویر تبلیغاتی محصولات بنگاه‌ها و شرکت‌ها در سطح شهر بر بدنه اتوبوس‌ها، دیوارها، پل‌های هوایی و در مسیر بزرگراه‌ها نصب می‌شد، حالا با همت فیلیمو، بدن‌های افراد تبدیل به ابزاری برای تبلیغات این شرکت شده است. اتفاقی که می‌توان از آن به عنوان کولبری مدرن یاد کرد.

جزئیات استفاده فیلیمو از افراد برای حمل تبلیغات

فیلیمو بیلبورد‌های تبلیغاتی سریال‌هایش را در ابعاد بزرگی ساخته و آن‌ها را بر دوش کارگرانش انداخته تا در سطح شهر بچرخند و برای تماشای سریال و فیلم‌های این سرویس میان مردم تبلیغ کنند.

ویدئو کوتاهی از این ماجرا دست به دست در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد. در این ویدئو دو جوان در کناره خیابان ایستاده‌اند در حالی که یک تابلوی بزرگ از تبلیغات فیلم و سریال‌هایی که هم اکنون در فیلیمو در حال پخش هستند روی کمر آن‌ها گذاشته شده است. سن و سال این دو جوان به نظر نباید بیش از ۲۰ سال باشد و سن سال کمی دارند.

در این ویدئو صحنه‌ای به نمایش گذاشته شده بود که یکی از کولبران فیلیمو از خستگی بیلبورد را از روی دوشش برداشته و روی زمین می‌گذارد، در حالی که به سختی می‌تواند نفس بکشد و قفسه سینه‌اش را از شدت درد فشار می‌دهد.

تبلیغات محیطی و شهری یکی از انواع مهم و تاثیرگذار در امر تبلیغات محسوب می‌شود. تبلیغات محیطی شامل چهارنوع اصلی می شود که بیلبورد، مبلمان شهری، وسایل حمل و نقل و سایر رسانه‌های محیطی است. مشخص نیست فیلیمو این ایده تبلیغاتی و استفاده و اجاره بدن افراد برای تبلیغ در فضای شهری را بر چه اساسی و مشاوره چه افرادی اجرا کرده است.


بیشتر بخوانید:در خدمت و خیانت فیلترینگ/ انحصار پخش محتوای تصویری و صوتی در دستان کیست؟


رفتار این شبکه نمایش خانگی و استفاده از افراد برای به دوش کشیدن تبلیغات این شرکت در خیابان های شهر تهران رفتاری غیرانسانی محسوب می‌شود و انتظار می‌رود این رویه از سوی این شرکت متوقف و عذرخواهی در این باره انجام شود. در غیر این صورت نهادهای نظارت کننده باید وارد مساله شوند و از تکرار این موضوع جلوگیری کنند. از آنجایی که این سامانه از وزارت ارشاد مجوز فعالیت دارد این وزارت ارشاد است که به عنوان نهاد ناظر باید بر فعالیت های جانبی این شرکت نظارت کند و در صورت لزوم اخطارهای لازم را به آن بدهد.

فیلیمو در بهمن ۹۳ کار خود را به عنوان یکی از محصولات شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا (صباایده) آغاز کرد.  فیلیمو دارای بیش از ۴۰۰ هزار مشترک ماهانه با سهم بازار بیش از ۵۰ درصدی در میان رقبا است.

واکنش مخاطبان در فضای مجازی به اقدام فیلیمو

اجاره کردن آدم‌ها برای حمل کردن بیلبورد‌های تبلیغاتی و چرخیدن در سطح شهر از سوی فیلیمو که تقریبا در صنعت تبلیغات ایران سابقه نداشته، با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد. بسیاری معتقدند شاٌن و منزلت انسانی با این روش به استخدام گرفتن آدم‌ها از بین می‌رود و از این اقدام به عنوان تبلیغاتی غیر انسانی نام برده اند.

کاربری که این ویدئو را در شبکه‌های اجتماعی برای اولین بار منتشر کرده بود، در توضیح آن نوشته: «میگن تو این سال‌ها انسان‌ها تبدیل به ابزا‌های کم ارزش شدن، ولی آیا واقعا تبلیغات کردن با هر روشی درسته؟! آقای فیلیمو، ببین چجوری قفسه سینه‌ش درد گرفته!»

یکی دیگر از کاربران اقدام فیلیمو را افول انسانیت خوانده و نوشته: «افول انسانیت در مجموعه فیلیمو، دوران برده داری دوباره شروع شد؟ این افراد روزانه باید تابلوی فیلیمو رو به کمر ببندن راه برن!»

کاربر دیگری به فشار معیشتی افرادی که حاضر شدند این کار را برای فیلیمو انجام بدهند اشاره کرده و نوشته: «به این بندگان خدا که به هر دلیل چنین تبلیغاتی انجام می‌دهند، نمی‌توان خرده گرفت چرا که زندگی در شرایط فعلی آدم را به هر کاری وا می‌دارد. اما باید به فیلیمو گفت که وای به این نوع تبلیغاتتان که ارزش‌های انسانی را زیر سوال می‌برد.»

یکی از کاربران «پیاده‌های تبلیغاتی» را نتیجه‌ی دهه‌ها کالایی‌شدگی تمام عرصه‌های زندگی مردم دانسته و کاربر دیگری گفته بود: «با دیدن این تصاویر آنقدر شوکه شدم که گویی با کنایه‌ای نمادین، شدت انقیاد انسان‌ها را به من یادآور شده‌اند.»

فیلیمو

فیلیمو

رشد فیلیمو در غیبت صدا و سیما

فیلیمو چند سالی است که تمامی پلتفرم‌های نمایش فیلم و سریال را پشت سر گذاشته و در کنار نماوا به قطب‌های تجاری و پردرآمد نمایش خانگی تبدیل شده‌اند. فیلیمو در سال‌های ابتدایی خود با حق اشتراک نسبتا ارزانی توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و بسیاری را از پای صدا و سیما و شبکه‌های ماهواره‌ای، بلند کرده و تماشاگر خود کرد. اما این رویه ادامه نداشت و همین چند ماه پیش فیلیمو و نماوا هر دو به شکل چشم گیری اقدام به گران کردن حق اشتراک‌های خود کردند.

به طوری که دو سرویس نماوا و فیلیمو در یک حرکت هماهنگ هزینه اشتراک ماهانه‌ خود را از ۲۵ به ۵۹ هزار تومن افزایش دادند. البته روی این مبلغ ۹ درصد مالیات افزوده می‌شود و ماهانه ۶۴,۳۱۰ هزار تومان برای هر مشترک تمام می‌شود.

محمدجواد شکوری مدیرعامل شرکت صباایده که فیلیمو زیر مجموعه آن است در پاسخ به انتقادات نسبت به گرانی حق اشتراک به صبح نو گفته: «مارکت و بازار را مخاطب انتخاب می‌کند. اینکه مخاطب فیلیمو را انتخاب کرده نشان‌دهنده این است که از سرویسی که دریافت می‌کند رضایت دارد و این برای ما قابل افتخار است. این به درآمد سرانه خانوار و نمونه‌های خارجی مرتبط است. در ترکیه هزینه اشتراک نتفلیکس چهار و نیم دلار است. درآمد سرانه مردم آنجا سه هزار دلار است. همین را مبنای ایران کنیم. ما باید در سال۹۹ حدود ۱۰۶هزارتومان از مخاطبان دریافت می‌کردیم.»

مدیرعامل فیلیمو، اما توضیح نداده که چطور قدرت خرید ایرانی‌ها را با ساکنان کشور‌های دیگر مقایسه کرده و بر این مبنا رقم حق اشتراک را تعیین کرده است. گفته می‌شود در آمریکا و اروپا اشتراک نتفلیکس (شبکه نمایش خانگی) ۱۲ دلار/یورو در ماهه است که با توجه به قدرت خرید شهروندان این کشور‌ها محاسبه می‌شود که رقم پایینی محسوب می‌شود.

اما حق اشتراک پلتفورم‌ها‌ی نمایش اینترنتی در ایران چه میزان از درآمد افراد را شامل می‌شود؟ اگر میانگین حقوق مزدبگیران ایرانی را سه میلیون تومان و آمریکایی‌ها را سه هزار دلار بگیریم. فیلیمو و نماوا ۲ درصد از حقوق حق اشتراکشان هست، درحالی که نتفلیکس ۲۹ صدم درصد و دیسنی ۲۲ صدم درصد.

گزارش سالانه فیلیمو نشان می‌دهد، تعداد کاربران فعال فیلیمو ۱.۱ میلیون نفر و میزان تماشای سالانه آن ۲۹ میلیارد دقیقه است. درآمد ناخالص فیلیمو در سال ۹۸ حدود ۷۵۰ میلیارد تومان عنوان شده بود و حالا با افزایش حق اشتراک این رقم تا دو برابر بیشتر خواهد شد.

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

عربستان ۲۰۲۵؛ از میانجی گری میان ایران و آمریکا تا حل بحران اوکراین/ در عربستان انقلاب نخواهد شد، چون جوانان بن سلمان را دوست دارند/ پادشاهی سعودی مانند کره جنوبی مدرنیزه می‌شود

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تیپ گنگ مهسا حجازی در حال خرید عید با کلاه گپ چند میلیونی

عکس/ استوری عاشقانه آیسان آقاخانی و رضا گلزار حسابی سروصدا کرد

عکس/ بنر‌های عجیب در سراسر شهر تهران جلب توجه کرد

عکس/ ژست عجیب شیدا یوسفی با فرش ایرانی

عکس/ سارا و نیکا در آغوش محسن تنابنده

عکس/ استایل طاووسی شبنم قلی‌خانی با جواهر گران قیمت

عکس/ نمایی از خرم آباد ۹۳ سال پیش با خانه‌های کاهگلی

عکس/ قابی ماندگار و دیدنی از کتایون ریاحی در کنار نوه محمدعلی فردین

عکس/ حال و هوای مردم تهران در اسفند ۲۳ سال پیش

عکس/ تیپ کژوال لیندا کیانی با کیف و گوشواره یاقوتی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اعتراف اسکارلت جوهانسن

شیرینی پزی مخصوص عید ۱۴۰۴

مرگ هولناک دختر مدرسه‌ای در ویلای اجاره‌ای

طرز تهیه فرنی شیره انگور، افطاری گرم و مقوی

جی ۲۰ چگونه عمل می‌کند و چرا اهمیت دارد؟/ اگر G20 متحمل شکست شود چه چیزی از بین خواهد رفت؟

رسوایی با برگه آزمایش

طرز تهیه نان سیب زمینی روسی

ربودن زن جوان با قصد آزار و اذیت

چرا برخی خاطرات را فراموش می‌کنیم؟

زیدآبادی: دکتر پزشکیان! مملکت در حال فنا شدن است، می‌خواهی چه کنی؟

ایران خواستار آتش‌بس دائمی در غزه شد

محمد فاضلی: عدد دبش در تاریخ ریاضیات می‌ماند!

واتساپ با قابلیت‌های تازه به‌روز‌رسانی شد!

سرپیچی ایرلاین‌ها از ممنوعیت توزیع مواد غذایی ناسالم

توضیح سخنگوی وزارت خارجه درباره محتوای نامه ترامپ به ایران

فیلم/حافظ‌خوانی سفیر کره جنوبی در ایران

ساعت کاری کارمندان تغییر کرد

پزشکیان: امروز دیگر کسی حرف خوب بدون عمل را از ما قبول نمی‌کند

پوتین: با پیشنهاد آتش‌بس موافقیم

ماجرای شماره متفاوت آقای گل لیگ یک

CFT و پالرمو در کمیسیون تصویب شد

آمریکا وزیر نفت را تحریم کرد

جزئیات قرعه‌کشی دور حذفی لیگ نخبگان آسیا اعلام شد

الجولانی پیش‌نویس اعلامیه قانون اساسی را امضا کرد

شهرداری تهران: هیچ مجوزی برای تخریب ساختمان سینگر صادر نشده

سهمیه سوخت تغییری نخواهد کرد

عصبانیت شدید نتانیاهو از گزارش سازمان ملل درباره جنایات اسرائیل

اتحادیه اروپا: به برجام متعهد هستیم

درگاه پرداخت ریالی روی وبسایت قمار!

محمدرضا شریفی نیا کیست؟| بازیگر پرحاشیه و تأثیرگذار سینمای ایران

مرگ پرویز در ۷۰ سالگی

مهدی قایدی به شخص مورد علاقه‌اش رسید

صلح اوکراین تازه آغاز ماجراست!

عکس/ ویلا‌های لاکچری ۸۳ سال پیش در بابلسر

اینفوگرافی/ عواملی که سلامت روده‌ها را تهدید می‌کند

فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون

قیمت برنج ایرانی به ۲۰۰ هزار تومان رسید

بهترین افطاری برای ماه رمضان

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت قطار در آستانه نوروز

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

پرسپولیس گرانترین و تراکتور ارزانترین بلیت در ایران

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

فیلم/ عذرخواهی مجری صداوسیما از شهرداری

دلیل افطار کردن با خرما در ماه رمضان چیست؟

چرا بعد از غذا خوردن میل به شیرینی داریم؟

با رقم فساد چای دبش چند هواپیما می‌شد خرید؟

برای پیشگیری از زوال عقل در پیری چه باید کرد؟

فیلم/ تمرین شنای سوئدی امام جماعت با نمازگزاران در مسجد