اقتصاد ۲۴- ترکیب بحرانها اقتصادی با همراهی شیوع یکی از بدترین ویروسهای جهانی در قرن بیستم حالا در همه ابعاد جهان را تحت تاثیر خود قرار داده و در ایران این وضعیت بحرانیتر و بدتر نیز بوده است.
فشار تحریمهای گسترده، دورنمایی که برای گشایش اقتصادی نیست و همه این مشکلات عملا عرصه را از همیشه بر ایرانیان تنگتر کرد.
در این میان بازار پوشاک نیز از این وضعیت مبرا نبود و وضعیت آشفتهای را تجربه میکند.
گذشته از گرانی اجناس و تأثیر شرایط ارزی بر قیمتها، انتشار ویروس کرونا نیز در دو سال سال اخیر عاملی برای کاهش خریدها توسط مردم شده است. خبرها نیز از رکود در بازار پوشاک حکایت دارد و حتی گفته شد بازار پوشاک افت ۴۰ درصدی نسبت به ۱۳۹۹ را در ۶ ماه نخست سال جاری نیز تجربه کرده است.
در این میان، اما وضعیت لباسهای زیر زنانه و مردانه از همیشه عجیبتر شده است. به نظر میرسد افزایش قیمت دلار و به طبع آن افزایش قیمت مواد اولیه تاثیر مستقیم بر روی این بخش داشته است.
شاید برای بسیاری این پرسش مطرح باشد که قیمت دلار اگر چه روی بر روی کالاهای اساسی، لوازم خانگی الکترونیک، گوشیهای تلفن همراه و حتی پوشاک تاثیر مستقیم میگذارد، اما شاید بسیاری کمتر تصوری از این داشته باشند که چطور افزایش قیمت ارزها در کشور میتواند بر روی لباس زیر نیز تاثیر بگذارد.
فارغ از تاثیر مستقیم قیمت دلار بر روی مواد اولیه برای تولیدیهای داخلی، در این بازار تاثیر غیرمستقیم نیز به وضوح دیده میشود. بخشی از مصرف لباسهای زیر زنانه و مردانه از خارج کشور وارد میشده است و کالای وارداتی با ارز آزاد محسوب میشد. زمانی که قیمت دلار افزایش ناگهانی یافت این کالاهای وارداتی با افزایش قیمت تا حتی ۵ برابر موجه شد.
به طبع افزایش قیمت مدلهای ترک و چینی و هندی و اندک مدلهای وارداتی اروپایی، قیمت تولیدات داخلی نیز با افزایش چشمگیر مواجه شد.
برای مثال یکی از مشهورترین مدلهای لباسهای زیر زنانه مدلهای «ان بی بی» است که در ایران نیز عرضه میشود، با افزایش قیمت تا ۵۰ درصد در تنها یک سال گذشته مواجه شده است. مدلهای ست این برند نیز از حداقل ۳۰۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان نیز افزایش داشته است.
برند مشهور دیگر یعنی «ویکتوریا سکرت» که یکی از مشهورترین برندهای لباس زیر زنانه در جهان است و بسیاری معتقد هستند هیچ کدام از مدلهای داخل ایران این برند اصل نیستند نیز با افزایش قیمت عجیبی مواجه شده است و ستهای زنانه این مجموع از حدود یک میلیون و هشتصد هزارتومان آغاز میشود.
بررسی همین دو برند مشهور نشان میدهد که به طبع این افزایش قیمت عجیب، محصولات مشابه داخلی نیز با افزایش بسیاری مواجه شده اند.
در همین راستا توجه شما را به جدولی که «اقتصاد ۲۴» در مهرماه سال ۱۳۹۹ تهیه کرده جلب میکنم. این جدول در شرایطی تهیه شده است که قیمتها از عمده فروشیهای این بازار در خیابان مولوی تهیه شده است. در حقیقت آن چه به عنوان میانگین قیمت در این جدول ارائه شده است را باید در ردیف محصولات داخلی و نسبتا به قیمت پایه یکی دانست.
یک جین زیرپوش مردانه (بسته ۱۲تایی) |
حداقل ۸۰ هزار تومان
|
حداکثر ۳۵۰ هزار تومان |
یک جین شورت مردانه |
حداقل ۱۶۰ هزار تومان
|
حداکثر ۴۰۰ هزار تومان |
یک جین جوراب مردانه |
حداقل ۳۰ هزار تومان
|
حداکثر ۱۳۰ هزار تومان |
یک جین زیر پوش زنانه |
حداقل ۱۴۰ هزار تومان |
حداکثر یک میلون تومان |
یک جین شورت زنانه |
حداقل ۶۵ هزار تومان |
حداکثر ۲۲۰ هزار تومان |
یک جین جوراب زنانه |
حداقل ۲۵ هزار تومان |
حداکثر ۹۰ هزار تومان |
به گزارش «اقتصاد ۲۴» در مهرماه سال ۱۳۹۹ بر اساس این مفروضات در حال حاضر میانگین هزینهای که یک خانوار دو نفری (زن و شوهری) باید به نرخ عمده فروشان مقیم پایتخت برای لباس زیر پرداخت کند بین ۲۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۹۵ هزار تومان خواهد بود؛ البته طبق همین تحقیقات میدانی چنانچه اقلام مورد نظر از جایی غیر از بازار عمده فروشان تهیه شود ممکن است هزینه یک جین از آن تا نزدیک به ۶۰ درصد هم افزایش یابد؛ براین اساس نیازی به گفتن نیست که در بازار معاملات لباس زیر، فروشندگان بابت تک فروشی انواع اقلام این کالا مبلغ بیشتری از خریداران مطالبه کنند.
این ارقام در حالی است که به فاصله یک سال اخیر قیمت یک جین شورت زنانه تا ۱۲۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و قیمت مدلهای ایرانی یک جین شورت زنانه تا ۲۸۰ هزار تومان نیز رسیده است.
از سوی دیگر ستهای مردانه در بازار نیز با افزایش قیمتهای عجیبی مواجه شده است. بیشتر ستهای مردانه داخلی از ۱۸۰ هزار تومان آغاز شده و گاه تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش مییابد.
همین افزایش قیمت باعث شده که بسیاری از شرکتهای تولیدی، محصولات را کمتر به صورت ست مردانه تولید کنند و بیشتر به صورت جدا تولید میشود.
بیشتر بخوانید: قیمت یک جین لباس زیر چند؟/ شورت و زیرپوش هم تابع دلار است!
شرکت «نیکوتن پوش» یکی از اصلیترین تولید کنندگان لباسهای زیر مردانه است و لباس زیرهای این برند به صورت شرکتی قیمت گذاری میشود. قیمت شورتهای مردانه این برند از ۷۵ هزار تومان شروع میشود و تا ۱۰۹ هزارتومان ادامه دارد. قیمت زیرپوشها نیز از ۹۹ هزار تومان شروع شده و در بالاترین قیمت به ۱۳۸ هزار تومان میرسد که حتی اگر به صورت حداقل کسی بخواهد از این برند ستی برای خود تهیه کند، باید هزینهای حدود ۱۷۴ هزار تومان بپردازد.
شرکتها دیگر لباسهای زیر مردانه «کیان تن پوش» است که شورتهای مردانه این شرکت از ۵۰ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است و زیرپوشهای این برند نیز از ۶۸ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.
فارغ از این ارقام در بازار لباس زیر مردانه نوسان کمتری را نسبت به جدول سال گذشته «اقتصاد ۲۴» مشاهده میکنیم در حالی که در بخش لباس زیر زنانه با نوسان بیشتر و افزایش قیمت به شدت محسوس تری مواجه هستیم.
به عنوان مثال در برند «نیکوتن پوش» به عنوان برند ایرانی قیمت شورتهای زنانه از حداقل از ۶۰ هزار تومان شروع میشود و تا مدلهایی که قیمت آن ۱۵۰ هزار تومان است ادامه مییابد و با یک مقایسه ساده میتوان متوجه شد که برای یک جین شورت زنانه از این برند باید ۷۲۰ هزار تومان پرداخت که مقایسه ساده با جدول بالا تفاوت قیمت را به خوبی نشان میدهد.
این در حالی است که گرانترین مدل شورتهای زنانه متعلق به برند «هانس» هستند که گرانترین مدل شورت در این برند ۲۹۵ هزار تومان قیمت دارد. گرانترین مدل سوتینهای زنانه نیز البته متعلق به برند «ویکتوریا سکرت» است که قیمت آن از ۲ میلیون ۲۵۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برآورد شده است.
این در حالی است که قیمت سوتینهای مناسب و با قیمت متوسط و کیفیت متوسط در بازار از حداقل ۱۵۰ هزار تومان شروع میشود و بیشتر مدلهایی که زیر این قیمت هستند از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.
از سوی دیگر در بحث لباس زیر زنانه با انبوهی از قیمتهای متفاوت مواجه هستیم، کافی است سری به دیجی کالا بزنید تا با انواع قیمتهای مختلف رو به رو شوید. برای مثال ست زنانه بر روی دیجی کالا از ۵۴ هزار تومان شروع شده و گرانترین ست موجود روی دیجی کالا نیز حدود ۳ میلیون و هشتصد هزار تومان قیمت آن است.
در این میان، اما مساله مهم کیفیت این پوشاک مهم و حساس است. لباس زیر زنانه و مردانه هر دو با قیمتهای مختلف و از تولیدکنندگان مختلف در دسترس است، اما موضوع این است که بسیاری از کالاهای موجود در این بازار کیفیت لازم را ندارند.
بحث کیفیت خود واکاوی جدا را میطلبد، اما آن چه بررسی بازار نشان میدهد این است که با همه تنوع قیمتهای مختلف اگر کسی بخواهد ست زنانه با کیفیت متوسط و قیمت مناسب تهیه کند حداقل باید هزینهای بین ۱۸۰ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومانی را پیش بینی کند. این رقم یک ست متوسط با کیفیت متوسط است و اگر زنی بخواهد در سال فقط یک سِت مناسب با کیفیت خوب تهیه کند این رقم تا ۴۰۰ هزار تومان نیز میتواند افزایش یابد.
در مساله شورت زنانه نیز همین موضوع به شکلی دیگر یک مساله جدی است. برای تهیه یک جین شورت مناسب با کیفیت متوسط رو به بالا هزینهای از ۶۰۰ هزار تومان تا ۷۲۰ هزار تومان لازم است.
بیشتر بخوانید: افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت تولید در صنعت نساجی/ کاهش ۶۰ درصدی تقاضای خرید پوشاک/ نبرد با چالشهای اقتصادی کشور سخت از کروناست
مساله لباس زیر چه برای مردان و چه زنان از اهمیت ویژهای برخوردار است چرا که به مساله سلامت و بهداشت مرتبط است و ترکیب مسائل بهداشتی_درمانی در مورد خرید لباس زیر وضعیت ویژهای را به وجود آورده است. استفاده از البسه بی کیفیت در این مورد میتواند منجر به بیماریهای مختلفی شود که با افزایش قیمت لباسهای زیر زنانه و مردانه حالا خطر آن بیش از همیشه خود را به رخ کشیده است.
افزایش کارگاههای دوخت لباس زیر زنانه و مردانه به صورت خانگی و کارگاههای زیرزمینی در حالی افزایش یافته است که کیفیت پارچه، نوع نگهداری محصول و بسته بندی آن تقریبا نامشخص است. این کارگاههای خانگی شاید با تولید انبوده محصولات بی کیفیت قیمت را در بازار برای اقشار ضعیفتر متعادل کرده اند، اما هم چنان بحران کیفیت یک بحران جدی در این شرایط است.