تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۲۹ مهر ۱۴۰۰
پیش بینی‌ها درباره انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

آیا کسی حریف ماکرون می‌شود؟

از زمان تشکیل جمهوری پنجم و تبدیل فرانسه از یک رژیم پارلمانی به یک رژیم ریاستی، هیچ کاندیدایی نتوانسه در دور اول انتخابات رای ۵۰ درصد شهروندان را کسب کند. امانوئل ماکرون، در دور اول انتخابات سال ۲۰۱۷، تنها ۲۴ درصد آرا را کسب کرد.

ماکرون

اقتصاد ۲۴-شش ماه مانده به برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، احزاب و جبهه‌های سیاسی جدید برای مشارکت در این رقابت سیاسی آماده می‌شوند.
از زمان تشکیل جمهوری پنجم و تبدیل فرانسه از یک رژیم پارلمانی به یک رژیم ریاستی، هیچ کاندیدایی نتوانسه در دور اول انتخابات رای ۵۰ درصد شهروندان را کسب کند. امانوئل ماکرون، در دور اول انتخابات سال ۲۰۱۷، تنها ۲۴ درصد آرا را کسب کرد.

در حالی که امانوئل ماکرون، جوان‌ترین رئیس جمهوری تاریخ فرانسه در دوران ۵ ساله حاکمیت خود با بحران‌های زیادی از جمله «جلیقه‌زردها» و شیوع ویروس کرونا درگیر شد، وی همچنان بخت اول پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ به شمار می‌رود.

تفرقه در اردوگاه‌های مخالفان

این بخت بلند، فارغ از عملکرد شخص ماکرون در افتراق و از هم گسستگی در جبهه‌های رقبا هم ناشی می‌شود. راست افراطی که تاکنون تنها با حزب اجتماع ملی (جبهه ملی سابق) و شخص مارین لوپن نمایندگی می‌شد، در این دوره احتمالا با پدیده اریک زمور، چهره رسانه‌ای بیگانه‌ستیز مواجه خواهد بود. علاوه بر زمور، که هنوز رسما کاندیداتوری خود را اعلام نکرده، باید فلوریان فیلیپو، عضو پیشین جبهه ملی و رهبر حزب تازه تاسیس «میهن پرستان» و همچنین نیکولاس دوپون-اینان، رهبر حزب «برپاخیز فرانسه!» را هم افزود.

آیا کسی حریف ماکرون می‌شود؟

اریک زمور اگرچه رسما کاندیدای انتخابات نشده اما تمام جدل‌های انتخاباتی را تحت تاثیر قرار داده است.


اوضاع در میان راست میانه هم چندان به سامان نیست. حزب جمهوریخواهان با محکومیت نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین و شخصیت محوری راست‌های میانه‌رو، ضربه حیثیتی بزرگی خورده است. در حالی که انتخابات درون حزبی برای معرفی کاندیدای جمهوریخواهان به زودی برگزار می‌شود، ادوارد فیلیپ، نخست وزیر سابق ماکرون، هفته گذشته از یک حزب جدید راست با نام «افق‌ها» رونمایی کرد؛ حزبی که از قرار معلوم باید رای هواداران سنتی راست را به نفع «اکثریت [هوادار]ریاست جمهوری» به حساب امانوئل ماکرون جمع کند.

پدیده جنجالی اسلام‌ستیز در سپهر سیاسی فرانسه؛ اریک زمور کیست؟

اریک زمور اگرچه رسما کاندیدای انتخابات نشده، اما تمام جدل‌های انتخاباتی را تحت تاثیر قرار داده است.
اوضاع در میان راست میانه هم چندان به سامان نیست. حزب جمهوریخواهان با محکومیت نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین و شخصیت محوری راست‌های میانه‌رو، ضربه حیثیتی بزرگی خورده است. در حالی که انتخابات درون حزبی برای معرفی کاندیدای جمهوریخواهان به زودی برگزار می‌شود، ادوارد فیلیپ، نخست وزیر سابق ماکرون، هفته گذشته از یک حزب جدید راست با نام «افق‌ها» رونمایی کرد؛ حزبی که از قرار معلوم باید رای هواداران سنتی راست را به نفع «اکثریت [هوادار]ریاست جمهوری» به حساب امانوئل ماکرون جمع کند.

نیکولا سارکوزی به اتهام فساد و اعمال نفوذ غیرقانونی راهی دادگاه می‌شود

دادستانی فرانسه برای سارکوزی در یک پرونده دیگر درخواست یک سال زندان شامل ۶ ماه حبس تعلیقی کرد.والری پکرس، رئیس شورای منطقه ایل دو فرانس (به مرکزیت پاریس)، زاویه برتراند، رئیس شورای منطقه‌ای فرانسه علیا و میشل بارنیه، دیپلمات اروپا و مذاکره کننده ارشد برکسیت، کاندیدا‌های انتخابات داخلی برای برگزیدن نامزد جناح راست هستند.

آیا کسی حریف ماکرون می‌شود؟

میشل بارنیه، دیپلمات ارشد اروپایی یکی از کاندیداهای راست برای انتخابات ریاست جمهوری است

وضعیت اردوگاه «چپ»، از سوسیالیست‌های میانه‌رو گرفته تا کمونیست‌های انقلابی، تراژیک‌تر از همیشه است. حزب سوسیالیست، پس از شکست سخت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷، ان ایدالگو، شهردار پاریس را برای انتخابات پیش رو نامزد کرده است. هنوز موضع جریان معروف به نسل سوسیالیست، به رهبری بنوآ امون، کاندیدای انتخابات پیشین سوسیالیست‌ها در این باره مشخص نیست.

آیا کسی حریف ماکرون می‌شود؟

ژان-لوک ملانشون رابطه گرمی با رسانه‌های فرانسه ندارد

ارنو مونبور، وزیر پیشین اقتصاد دولت فرانسوا اولاند هم یکی دیگر از کاندیدا‌های چپ میانه است. او یکی از منتقدان بزرگ امانوئل ماکرون به شمار می‌رود، اما حزب و جریان خاصی حامی برنامه‌های او نیست.

در میان سبزها، نیروی بالنده نوین سیاسی در اروپا، یانیک ژدو توانست با اختلافی اندکی ساندرین روسو، نماینده سبز‌های انقلابی را شکست دهد و کاندیدای واحد اکولوژیست‌ها در انتخابات پیش رو خواهد بود. کاندیداتوری یانیک ژدو، نماینده پارلمان اروپا که در میان چپ‌ها به «نئولیبرال سبز» مشهور است، امکان هرگونه ائتلاف و معرفی کاندیدای واحد میان سبز و چپ‌های رادیکال‌ها را منتفی کرده است.

آیا کسی حریف ماکرون می‌شود؟

یانیک ژادو، کاندیدای حزب سبزها در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

در میان جریان‌های تندروتر چپ، ژان-لوک ملانشون، برای سومین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است، اما وضعیت جالبی در نظرسنجی‌ها ندارد. در حالیکه رسانه‌های داخلی، روی چندان خوشی به یک کاندیدای سالخورده و همیشه خشمگین نشان نمی‌دهند، کادر‌های بسیار جوان حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» می‌گویند که تنها جریانی هستند که برنامه مشخص (آینده مشترک) برای پاسخ به چالش‌های پیش روی جامعه دارند.

فابین روسل (حزب کمونیست)، فیلیپ پوتو (حزب جدید ضد سرمایه‌داری) و ناتالی ارتو (پیکار کارگران) طبق نتایج آخرین نظرسنجی‌ها و طبق معمول سه دهه اخیر، شانسی برابر هیچ برای پیروزی در انتخابات دارند.
فرانسه؛ جامعه عمیقا دگرگون شده با طبقه حاکمی که از تحولات عقب مانده است


بیشتر بخوانید: پدیده جنجالی اسلام‌ستیز در سپهر سیاسی فرانسه


حدود یک هفته پیش از نگارش این متن، کتاب جدیدی در فرانسه منتشر شد که نگاه بسیاری از رسانه‌ها و سیاستمداران را به خود جلب کرد: «فرانسه زیر چشم ما (جلوی پای ما)». ژروم فوکه، جامعه‌شناس و ژان-لوران کسلی، روزنامه نگار، در این کتاب تحول عظیم فرانسه از دهه ۱۹۸۰ تا زمان حاضر را بررسی کرده اند. فرانسه امروز، اگر زبان مشترک و سنت‌های رسمی رسانه‌ای را کنار بگذاریم، هیچ شباهتی به فرانسه ۴۰ سال پیش ندارد. روند غیرصنعتی شدن (کردن) جامعه، مهاجرت و ورود خرده‌فرهنگ‌های جدید، تولد طبقه‌ها (گروه ها)‌ی اجتماعی نوظهور و برآمدن یک جامعه به‌شدت مصرف‌گرا و غیرمولد، ویژگی فرانسه جدید هستند. اعتراض‌های اجتماعی و اقتصادی پرشمار و از جمله جنبش جلیقه‌زرد‌ها نه برخلاف گذشته در مرکز شهر‌ها و کارخانه‌ها، که در بزرگ‌راه‌ها و نزدیکی مناطق ویژه تجاری خارج از شهر‌ها شکل می‌گیرد. جلوداران اعتراض‌های جدید نه رهبران سندیکا‌های کارگری و دانشجویان روشنفکر، که رانندگان پایه‌یک خودرو‌های سنگین هستند که مردمان به حاشیه رانده شده و جان به‌لب رسیده را به اعتراض فرا می‌خوانند.


بیشتر بخوانید: ماکرون بابت کشتار الجزایری‌ها رسما عذرخواهی نکرد


«رسانه‌های آزاد» که از زمان انقلاب ۱۷۸۹ تا همین چند سال پیش بی‌اعتنا به «بی‌طرفی» حرفه‌ای در بسیاری از بزنگاه‌های تاریخی عملا ارگان و بلندگو و تئوریسین معترضان و تحول‌خواهان بودند، جای خود را به پست‌های چندکلمه‌ای فیسبوک و توییتر داده‌اند.

آیا کسی حریف ماکرون می‌شود؟


دو نویسنده این کتاب در یک برنامه زنده تلویزیونی گفتند به نظر آن‌ها، با وجود بروز تحولات بنیادین در جامعه فرانسه، طبقه حاکم این کشور، همچنان بر انگاره‌های ایدئولوژیک پیشین پافشاری می‌کند و عملا از این دگرگونی‌ها عقب افتاده است.

شاید امانوئل ماکرون و همراهان متکثرش یک استثنا در میان حاکمان فرانسه باشند. حزب جمهوری در حال حرکت (یا جمهوری به پیش)، مفهوم حزب و چپ و راست سنتی را به چالش کشیده و با پذیرش اینکه فرانسه دیگر جامعه‌ای صنعتی نیست از مدل «استارتاپ»‌ها و کاهش موازین حمایتی قانون کار در برابر «رونق بازار کار» دفاع می‌کند. امانوئل ماکرون اگرچه مانند بسیاری دیگری از رهبران اروپایی در رویارویی با دو موج اول شیوع ویروس کرونا کارنامه‌ای بد داشت، اما کمک‌های سخاوتمندانه دولتی به شرکت‌های کوچک و متوسط، محبوبیت او را علاوه بر بزرگ‌سرمایه داران، نزد بخش‌های گسترده‌ای از «طبقه متوسط شهری» هم دوچندان کرد.

واکسیناسیون عملا اجباری کووید-۱۹، اگرچه به مذاق بسیاری از به حاشیه رانده‌شدگان خوش نیامد، اما کنترل بیماری، دست‌کم تا نیمه دوم ماه اکتبر، خاطره کمبود ماسک و مرگ و میر گسترده کادر درمان در جریان موج اول را عملا از خاطره‌ها پاک کرده است.

یورونیوز

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند