تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۰۳ آبان ۱۴۰۰

وضعیت آشفته حریم تهران در تقسیم وظایف و مسوولیت‌ها

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران می‌گوید: وضعیت حریم شهر تهران از نظر تقسیم وظایف و مدیریت آشفته است و آینده فضای پیرامونی تهران و حتی سایر شهر‌های استان را با خطراتی مواجه کرده است.

حریم تهران

به گزارش جامعه ۲۴، ساکنان خط مرزی تهران هر روز زیادتر می‌شوند. زندگی در شهر که سخت می‌شود بر جمعیت ساکنان حریم افزوده می‌شود. مدیرکل حریم تهران پیش بینی کرده است که تا ۴ سال آینده ۲۰ درصد جمعیت کشور در حریم پایتخت زندگی کنند. جمعیتی که به جز چالش‌های اجتماعی، مشکلات زیست محیطی، شهرسازی و ترافیک و ... هم برای تهران دارند. به جز ساخت و ساز‌های غیر مجاز چالش بزرگ در حریم پایتخت تداخلات مرزی با برخی شهرستان‌ها، شهر‌ها و روستا‌هایی است که در محدوده حریم شکل گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به شهرستان اسلامشهر، شهر قیام‌دشت و یا شهر قلعه نو اشاره کرد.

دریافت مجوز ساخت و ساز در محدوده حریم به شهرداری تهران مراجعه کرده، اما به دلیل عدم شرایط قانونی برای آن‌ها مجوز صادر نمی‌شود، اما آن‌ها با مراجعه به بخشداری و یا فرمانداری‌ها مجوز ساخت را دریافت می‌کنند، در حالی که مرجع صدور پروانه در موضوع ساخت و ساز، شهرداری‌ها هستند و بخشداری‌ها مرجعیت سیاسی دارند و صدور اینگونه مجوز‌ها منتج به شکل گیری محله‌هایی همچون "مرتضی‌گرد" می‌شود که یکی از محلاتی با آسیب‌های اجتماعی و مشکلات فراوان بوده که به شهر تهران تحمیل شده است.

آخرین اقدامات شهرداری درباره صیانت از حریم شهر تهران

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره آخرین اقدامات شهرداری درباره صیانت از حریم  می‌گوید: کمیته ویژه حفاظت و صیانت از حریم تشکیل شد و جلسه‌ای در شورای صیانت از حقوق بیت‌المال با حضور رییس سابق قوه قضاییه نیز تشکیل شد. جلسه درباره همکاری نهاد‌های اجرایی برای پاسداشت وضعیت حریم بود و متعاقب آن از دادستان‌های حوزه‌های مختلف استان تهران استعلام‌هایی صورت گرفت که تاثیرات بدی نداشت.

او ادامه می‌دهد: اما ما همچنان به شرایط وخیم حریم شهر تهران معترض هستیم. برای مثال توسعه قیام‌دشت در حریم تهران مبتنی بر فرایند قانونی نبوده و اعتراضمان را اعلام کردیم.

معاون شهردار تهران می‌گوید: وضعیت حریم شهر تهران از نظر تقسیم وظایف و مدیریت آشفته است و آینده فضای پیرامونی تهران و حتی سایر شهر‌های استان را با خطراتی مواجه کرده است.

گلپایگانی با بیان اینکه رشد فضای پیرامونی تقریبا دو سه برابر مابقی شهر‌های ایران است، می‌گوید: امکانات فضا‌هایی که ایجاد شده متناسب با رشد جمعیت نیست و این متناسب نبودن امکانات و توسعه تبعاتی قطعا خواهد داشت.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر تغییر و اصلاح قوانین در حوزه حریم برای پررنگ شدن نقش شهرداری تهران در حفاظت و صیانت، می‌گوید: درباره اصلاح قوانین کار ویژه‌ای انجام داده و در کمیسیون زیربنایی تاییدات آن انجام شد، اما با توجه به مخالفت وزارت کشور نتوانستیم نهایی کنیم. امیدواریم در دوره جدید با توجه به ارتباطاتی که بین دولت و شهرداری وجود دارد کار منطقی و کارشناسی با همفکری نهاد‌های موثر صورت گیرد.

ماجرای پادگان ۰۶ارتش به کجا کشید؟

بنا بود پادگان ۵۲ هکتاری ۰۶تبدیل در قالب توافق‌نامه میان شهرداری و ارتش به بوستان تبدیل شود. توافقی که طی آن ارتش می‌توانست در ۶۳۰ هزار متر مربع ساخت و ساز انجام داده و مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری بسازد.

بعد از اعلام این توافق بود که اعضای شورای پنجم شهر تهران به شهردار وقت پیشنهاد دادند شهرداری ۶۳۰ هزار متر مربع توافق شده با ارتش را در نقطه دیگری تامین کند و کل ۵۲ هکتار پادگان ۰۶ تبدیل به بوستان بزرگی برای تهرانی‌ها شود و با این اتفاق مشکل ترافیکی جدیدی به منطقه پاسداران اضافه نشود. این پیشنهاد از سوی حناچی پیگیری نشد و از آنجایی که مساحت پادگان نیز بیش از ۱۰ هکتار بود، بررسی آن به شورای عالی معماری و شهرسازی ارجاع داده شد و این شورا در اواخر آبان سال ۹۸ رای خود را صادر کرد.


بیشتر بخوانید:  نقش شهرداری تهران در سگ‌کشی کهریزک چیست؟


مطابق با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، ارتش می‌توانست در ۶۳۰ هزار متر مربع از پادگان اقدام به ساخت ۲۸۰ هزار مترمربع مسکونی با جمعیت‌پذیری ۳۵۰۰ نفر، ۶۹ هزار متر مربع تجاری، ۲۱ هزار متر مربع خدمات مسکون، ۶۳ هزار متر مربع هتل و ۱۹۷ هزار متر مربع اداری کند.

با وجود انتقادات اعضای پنجم شورای شهر، اواسط خردادماه سال گذشته شهرداری تهران خبر از تبدیل پادگان ۰۶ به بوستان ارتش داد و با حضور مدیران شهرداری و امیران ارتش کلنگ احداث بوستان ۳۵ هکتاری بر زمین خورد.

اما بعد از مدتی خبری از بازگشایی این بوستان نرسید تا آنکه کم‌کم زمزمه‌های عقب‌نشینی ارتش از توافق با شهرداری به گوش رسید. مدیران وقت شهرداری تهران بار‌ها سعی در تکذیب اتفاق داشتند، اما در نهایت با پایان یافتن مهلت مصوبه شورلی عالی معماری و شهرسازی، پایان شهریورماه سال جاری و عملیاتی نشدن آن، عمر توافق نیز به پایان رسید. اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که بعد از اتمام مهلت توافق پادگان ۰۶چه کاربری پیدا خواهد کرد.

گلپایگانی در اینباره می‌گوید: شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب کرد اگر بعد از اتمام مهلت قانونی یعنی شهریورماه ۱۴۰۰ این توافق عملیاتی نشد دوباره به شورای عالی ارجاع داده شده و کاربری نظامی بشود که البته هنوز ارجاع داده نشده است.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا شهردار فعلی تهران بنای توافق دوباره با ارتش را دارد یا نه می‌گوید: برداشت من این نیست که آقای شهردار درخواست ادامه روند گذشته را دارند.

تخلف پاساژ پالادیوم به کجا رسید؟

پاساژ پالادیوم در محله زعفرانیه تهران در تخلفی پلی مابین دو ساختمان خود احداث کرد، پلی که بار‌ها مدیریت شهری بر تخریب آن تاکید، اما هربار به دلیل رفت و برگشت‌های طولانی میان کمیسیون کمیسیون ماده ۱۰۰ و دیوان عدالت اداری اجرای رای تخریب آن به تعویق افتاد تا آنکه مغانلو، مدیرکل امور اجرایی کمیسیون ماده ۱۰۰ گفت که دیوان عدالت اداری رای اعتراض مالک پالادیوم را رد کرده و منطقه باید رای را اجرا کند.

گلپایگانی درباره آخرین وضعیت اجرای این رای نیز می‌گوید: مکاتباتی با منطقه برای اجرای رای انجام دادم، اما اطلاعی ندارم که چه اقدامی صورت گرفت.

از آنجایی که کمیسیون‌ ماده ۱۰۰ تخلفات ساختمانی، بازدارندگی مناسبی برای جلوگیری از تخلفات نداشت از سوی هیئت دولت و مجلس لایحه و طرحی برای تغییر این قانون تدوین شد. لایحه دولت هنوز به مجلس نیامده، اما طرح مجلس در نوبت بررسی در صحن علنی است. به گفته برخی کارشناسان تغییر برخی مواد و تبصره‌ها در متن‌های لایحه دولت و طرح مجلس سبب تفسیر‌هایی می‌شود که ظن ادامه‌دار بودن روند‌های غیر قانونی را تقویت می‌کند.

گلپایگانی در اینباره نیز می‌گوید: نماینده شهرداری تهران در زمان بررسی طرح مجلس حضور داشت و کلیت آن شبیه طرحی است که شهرداری تهران ارائه داده است و تغییراتی که کرده مخل اهداف شهرداری تهران نیست. اما لایحه‌ای که در وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است نقطه نظرات شهرداری تهران را مدنظر قرار نداده بود.

گلپایگانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره شرایط درآمدی شهرداری بعد از اعمال تخفیف در عوارض ساختمانی و تغییر آیین‌نامه‌ها نیز تصریح کرد که روند درآمد شهرداری شتاب گرفته است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

بازگشت اراک با دو گل تماشایی

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟

عکس / صفحه اینستاگرام همسر سابق مهدی قایدی چه شد؟

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد در کنکور

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی + متن

قیمت مرغ زنده چقدر شد؟

اولین برد سال تراکتور با کنترل از راه دور یحیی؟

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست