به گزارش جامعه ۲۴ - این روزها ترافیک تهران باعث شده تا طرح ترافیک تغییر کند و ساعت اجرای طرح افزایش یابد. پلیس و شهرداری میگویند این تنها راهکاراست، اما کارشناسان میگویند این طرح هیچ تاثیر مثبتی در کم کردن ترافیک ندارد. کارشناس ارشد ترافیک و جانشین اسبق پلیس راهور تهران در مورد راهکارهای کاهش ترافیک میگوید.
جمال بذرافشان در مورد ترافیک کلافه کننده این روزهای تهران، علل بروز ترافیک و راهکار کاهش آن گفت: ترافیک تهران همیشه علل ثابتی دارد که باعث ایجاد راهبندان و کندی حرکت میشود که مهمترین آنها فعالیت مدارس، بارش نزولات جوی، کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده از خودرو شخصی است. البته در ۱۸ ماه گذشته کرونا این معادلات را بهم زده و تصمیم مدیران در مورد کرونا و محدودیتهای آن شرایط را تغییر داده است.
وی در مورد تاثیر تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک در کاهش ترافیک شهر گفت: با توجه به اینکه هنوز مدارس بازگشایی نشده و در زمان کرونا ساعت طرح تغییر کرده بود، ترافیک زیادی را شاهد نبودیم و اخیرا با دستکاری ساعت اجرای طرح، ترافیک تهران هم دستخوش تغییر شده و سنگینتر شده است.
کارشناس ارشد ترافیک با بیان اینکه تغییر ساعت ترافیک هیچ تاثیری در کاهش ترافیک تهران ندارد، تاکید کرد: به نظر میرسد این تغییر ساعت بیشتر از آنکه کارشناسی باشد و تاثیری در کاهش ترافیک شهر داشته باشد، بر اساس نیازها و خواست دستگاههای دخیل گرفته شده است.
بیشتر بخوانیم: اعلام مرگبارترین بزرگراههای تهران در حوادث رانندگی
به گفته جانشین اسبق پلیس راهور تهران استفاده از خودروی شخصی زیاد شده است و برخی هم هنوز از راههای گریز برای ورود به طرح استفاده میکنند که همین موضوع در افزایش ترافیک دخیل است. میزان استفاده از خودرو شخصی به صورت کلی در شهر تهران زیاد است. اگرچه در دوران کرونا با توجه به شلوغی ناوگان حمل و نقل عمومی برای قرار نگرفتن مردم در تجمعها و جمعیت زیاد، آنها حق دارند از خودرو شخصی استفاده کنند.
بذر افشان در مورد تاثیر ممنوعیت تردد از ساعت ۲۲ در ترافیک شهر گفت: قطعا یکی از دلایل مهم در ترافیک عصر و شبانگاهی تهران ممنوعیت تردد از ساعت ۲۲ است. برخی از شهروندان تا ساعت ۱۶ سرکار هستند و بعد به خانه آمده و برای خرید یا انجام کارها میخواهند تا قبل از ساعت ۲۲ بیرون بروند که همین موضوع بار مضاعفی را به پیک عصرگاهی تهران اضافه میکند. در روزهای اخیر پیک ترافیک تهران تغییر کرده و تا ساعت ۲۱ در معابر اصلی شاهد ترافیک هستیم. اگر ممنوعیت تردد شبانه برداشته شود، به مرور ترافیک شبها حل خواهد شد.
وی در مورد بستن ورودیها و قیف درست کردن در بزرگراهها از سوی پلیس و تاثیر آن در افزایش ترافیک، گفت: برعکس تصور همگان اگر پلیس ورودیهای معابر اصلی و بزرگراهی را به صورت مقطعی باز و بسته نکند، قطعا ترافیک دچار قفل شده و ممکن است ترافیک ساعتها به طول انجامد و گره ترافیکی مشکلات زیادی را ایجاد کند.
بذرافشان در مورد اینکه اصلیترین راهکار کاهش ترافیک تهران چیست؟ اظهار کرد: مهمترین راهکار کاهش ترافیک استفاده از خودروهای شخصی است. مردم به استفاده زیاد از خودرو شخصی عادت کردهاند که این فرهنگ باید تغییر کند، البته باید در کنار این تغییر فرهنگ، ناوگان حمل و نقل عمومی به اندازه کافی رشد کند. اگر ناوگان حمل و نقل عمومی به اندازه نیاز رشد نکند، هیچ وقت استفاده از خودرو شخصی کم نمیشود و ترافیک تهران رفع نمیشود.