جامعه ۲۴ - روز جمعه سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در جلسه اضطراری تسهیل تردد و مدیریت ترافیک اعلام کرد: از فردا (شنبه)طرحهای ویژهای در حوزه روان سازی و مدیریت ترافیک با استفاده از ظرفیت سایر پلیسهای تخصصی از جمله پلیس پیشگیری و یگان امداد پلیس پایتخت از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در همه نقاط شهر تهران به مرحله اجرا در خواهد آمد.
بر این اساس از روز گذشته ماموران یگان ویژه، یگان امداد و کلانتریها در شهر تهران مستقر شدند تا برای روان کردن ترافیک در زمان پیک ترافیک اقدام کنند، موضوعی که واکنشهای بسیاری را در بین کاربران فضای مجازی و متخصصان حوزه ترافیک به دنبال داشت و بسیاری این کار را بیهوده و باعث کاهش راندمان پلیس میدانند.
در همین رابطه و برای بررسی این موضوع با سید هادی هاشمی رئیس پلیس اسبق راهور تهران گفتگویی انجام دادیم که در ادامه میخوانید.
هاشمی در مورد اینکه حضور یگان ویژه و ماموران کلانتری چه میزان میتواند در کاهش ترافیک موثر باشد؟ گفت: این طرح بسیار ناپخته و بچه گانه است و در تعجب هستم که چرا چنین فکری را در مورد ترافیک تهران میکنند و به خیالشان با حضور یگان ویژه میتوان ترافیک را کاهش داد. از حالا میتوان گفت که این طرح به سرانجام نمیرسد چرا که راهکار رفع ترافیک تهران حضور مامور کلانتری و یگان ویژه سر چهارراهها نیست. این اقدام یک درصد هم در رفع یا کاهش ترافیک موثر نیست.
به گفته هاشمی با شرایط موجود پلیس فقط ۱۰ درصد در کاهش ترافیک میتواند نقش ایفا کند، آن هم با انجام برخی اقدامات مانند جابهجایی سریع وسایل دارای نقص فنی یا تصادفی که از مسیر اصلی خارج شدهاند و سعی کند مسیر را باز نگه دارد؛ غیر از این کاری از دست پلیس بر نمیآید.
کارشناس ارشد ترافیک در مورد اینکه برخی استدلال میکنند چون در طرح نوروزی از یگان ویژه کمک گرفته میشود پس در شهر هم میشود پلیس انتظامی را بکار گرفت، گفت: بحث جاده با داخل شهر با هم متفاوت است. پلیس در شهر مستقر میشود تا مردم پارک نکنند درحالیکه با کمبود جای پارک روبرو هستیم. وقتی از یگان ویژه برای کاهش ترافیک استفاده میکنیم یعنی نمیخواهیم ترافیک رفع شود و به جای کار تخصصی، ترافیک شهر را بیشتر و پریشان میکنیم و این مسئله باعث میشود تا بدنه کارشناسی ترافیک در دنیا به ما بخندد.
بیشتر بخوانید: ساعت اجرای طرح ترافیک تهران از فردا تغییر میکند
رئیس پلیس اسبق تهران با بیان اینکه تنها راه حل ترافیک تهران مدیریت تقاضای سفر و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی است، گفت: ۵۵ درصد سفرهای شهری تهران با خودروی شخصی و تنها ۴۵ درصد سفرها با ناوگان حمل و نقل عمومی انجام میشود که این ناشی از ناقص بودن ناوگان حمل و نقل عمومی و مدیریت نشدن تقاضاهای سفر است.
این کارشناس ارشد ترافیک با بیان اینکه میانگین سفر با خودرو شخصی ۱.۶ نفر است، تاکید کرد: در تهران روزانه ۱۵ میلیون سفر با خودرو شخصی انجام میشود که تنها اگر میانگین این خودروها را دو نفر حساب کنیم، روزانه ۷.۵ میلیون تردد در شهر داریم که آمار بسیار بالایی است. این خودروها باید کجا پارک کنند که حالا پلیس با نیروی انتظامی بخواهد این جای پارکها را هم محدود کند؟
وی در مورد اینکه ظرفیت خیابانهای تهران چه میزان خودرو است؟ گفت: تهران در شرایط موجود فقط میتواند پاسخگوی نیم میلیون خودرو شخصی باشد، اما موضوع مهمتر این است که نباید فقط فکر کنیم که میتوان با خیابان و بزرگراه ساختن مشکل ترافیک را حل کرد. آنچه مهم است اینکه دنیا هم فهمیده است که دیگر ساخت بزرگراه و رمپ و خیابان راهکار ترافیک نیست و تنها راه، مدیریت تقاضای سفر و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی است. ما هم باید به این سمت برویم و کاری کنیم که ۸۵ درصد سفرهایمان با ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شود تا ترافیک مدیریت شود.
هاشمی با بیان اینکه زیر ساختهای حملی و نقلی در تهران باید افزایش یابد، گفت: وقتی ناوگان حمل و نقل عمومی به میزان استاندارد رسید، باید هزینه تردد در شهر را برای خودروهای شخصی گران کرده تا معضل ترافیک را مدیریت کنیم. میتوان فقط در دو روز آخر هفته اجازه داد افراد در سطح شهر با خودرو شخصی عبور کنند و عوارض تردد در شهر و محدوده طرح ترافیک را هم ۱۵ برابر حال حاضر کرد تا دیگر کسی خودرو شخصی نیاورد. البته باز هم باید تاکید کنم این راهکار برای زمانی است که ناوگان حمل و نقل عمومی جوابگوی سفرهای درون شهری باشد، در غیر این صورت مردم حق دارند به علت مدیریت ناصحیح و کمبود امکانات از خودرو شخصی استفاده کنند.
رئیس پلیس اسبق تهران با اشاره به اینکه سفر باید مدیریت شود، تاکید کرد: ما چندین نوع سفر داریم که میتوان به سفرهای درمانی، آموزشی، کاری و تفریحی اشاره کرد. با مطالعه نوع سفرهای مردم میتوانیم بفهمیم کجا باید ناوگان اتوبوس و مترو را توسعه و تقویت کنیم. حمل و نقل عمومی باید دارای لاین مجزا برای تردد با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت باشد.
وی با بیان اینکه ترافیک تهران به جریانات سیاسی آلوده شده است، تاکید کرد: در حال حاضر شهرداری به عنوان متولی حمل و نقل عمومی، وظیفه جابهجایی شهروندان به هرنقطهای که بخواهند را بر عهده دارد، اما هر وقت در مورد افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی صحبت میکنیم مدعی هستند که دولت سهمش در یارانه حمل و نقل را نداده و تا وقتی که دولت سهمش را نپردازد شهرداری نمیتواند ناوگان را توسعه دهد. شهرداری به این بهانه که دولت تعهداتش را انجام نمیدهد وظیفه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را زمین گذاشته است. این اقدامات باعث میشود حال مردم شهر خوب نباشد و شاهد ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت هستیم.
کارشناس ارشد ترافیک در مورد اینکه برخی مردم فکر میکنند که هرکجا پلیس به صورت دستی چراغ راهنمایی را کنترل میکند ترافیک ایجاد میشود؟ گفت: برخلاف این دیدگاه هر کجا که ترافیک ایجاد میشود پلیس برای کنترل آن و رفع گره وارد عمل میشود و به صورت دستی با استفاده از چراغ سعی در کاهش ترافیک میکند. هرکجا ترافیک باشد پلیس به صورت دستی چراغها را کنترل میکند.