تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۱۳ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
افزایش رسمی قیمت خودرو‌های داخلی به ایستگاه پایانی رسید

رونمایی از شیوه جدید قیمت‌گذاری خودرو

توقف عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی و سیر صعودی قیمت خودرو‌ها در حاشیه بازار در حالی ادامه دارد که تازه‌ترین گمانه زنی‌ها حاکی از تعیین و ابلاغ ضوابط تازه قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی در هفته جاری است.

خودرو

اقتصاد ۲۴- با وجود گمانه‌زنی‌ها در مورد شیوه تعیین و میزان افزایش رسمی قیمت خودرو‌های داخلی، مسئولان وزارت صمت اعلام نظر در مورد شیوه جدید تعیین قیمت این خودرو‌ها را به ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار موکول می‌کنند.

این در حالی است که طی ۲ هفته اخیر سیر صعودی قیمت‌ها در بازار راکد خودرو همچنان ادامه داشته و خریداران و فروشندگان خودرو‌های داخلی و وارداتی در بلاتکلیفی به‌سرمی‌برند.

سکوت مسئولان وزارت صمت در مورد ضوابط تازه قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی در شرایطی است که طی ۲ هفته گذشته برخی مقامات این وزارتخانه یا سازمان بورس ضمن تأکید بر ضرورت افزایش قیمت خودرو‌های داخلی، احتمالاتی را در مورد ضوابط تازه تعیین قیمت خودرو‌های لوکس و اقتصادی تولید داخل مطرح کرده‌اند.

با این شرایط به‌نظر می‌رسد در نشست‌های اخیر خودروسازان با مسئولان ستاد تنظیم بازار، میزان و ضوابط افزایش قیمت خودرو‌های داخلی مشخص شده و احتمالا قیمت‌های رسمی جدید این خودرو‌ها طی هفته جاری به شرکت‌های خودروسازی ابلاغ خواهد شد.

این در حالی است که با وجود پیگیری‌های مکرر خبرنگار همشهری از مسئولان وزارت صمت برای دریافت جزئیات ضوابط تازه قیمت‌گذاری، میزان افزایش رسمی قیمت خودرو‌های داخلی و برخی پرسش‌های کارشناسی مرتبط با این موضوع، مدیر روابط‌عمومی و مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه این وزارتخانه هرگونه اظهارنظر در این زمینه را به ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار موکول کردند. این درحالی است که طی چند هفته اخیر سهیل معمار باشی در گفتگو با برخی رسانه‌ها برخی جزئیات فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی را به شکلی مبهم اعلام کرده است.

از سکوت وزارت صمت تا رونمایی قیمت‌ها در بورس

خودداری مسئولان وزارت صمت از اظهارنظر در مورد قیمت جدید خودرو‌های داخلی در شرایطی است که طی هفته گذشته برخی مسئولان و کارشناسان از نهایی شدن این قیمت‌ها و انتظار ستاد تنظیم بازار برای زمان مناسب ابلاغ و اعلام آن خبردادند.

این در حالی است که انتظار خودروسازان برای اصلاح قیمت خودرو‌های داخلی موجب توقف عرضه محصولات‌شان به بازار شده و حتی اقدام قبلی خودروسازان برای فک رهن خودرو‌های پیش فروش شده قبلی نیز تأثیر مشهودی در رشد عرضه و تثبیت یا کاهش قیمت این خودرو‌ها نداشته است.

با این روند خودرو‌های تولیدی یا به‌طور ناقص به‌دلیل کمبود قطعات و نقدینگی یا در خطوط تولید خودروسازان دپو شده و شرکت‌های خودروسازی رغبتی برای عرضه خودرو‌های تجاری‌سازی شده به بازار ندارند.

با وجود این پنجشنبه هفته گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برخی جزئیات شیوه قیمت‌گذاری و میزان افزایش رسمی قیمت خودرو‌های داخلی را اعلام کرد. به‌گفته مجید عشقی مقرر شده تا قیمت‌گذاری دستوری خودرو‌ها به‌نحوی صورت گیرد که مصرف‌کننده، تولیدکننده و سهامداران از این قیمت‌ها منتفع شوند.

او افزود: بخشی از خودرو‌های تولیدی خودروسازان مثل، خودرو‌های لوکس مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند و درحال پیگیری هستیم تا وارد بورس کالا شوند. همچنین خودرو‌هایی که مصرف‌کننده عمومی بیشتری داشته باشند با مکانیزمی که در ستاد تنظیم بازار تصویب شده، عرضه می‌شوند و تصمیم‌گیری در این مورد برعهده ستاد تنظیم بازار است، اما براساس شنیده‌ها، میزان افزایش قیمت این خودرو‌ها نیز در ستاد تنظیم بازار تصویب می‌شود.

براساس گفته‌های رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در فرمول تازه قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی، قیمت رسمی خودرو‌های لوکس (قیمت‌گذاری کمیته خودرو) براساس تصمیمات هیأت‌مدیره خودروسازان تعیین و این خودرو‌ها در بورس عرضه می‌شود و خودرو‌های اقتصادی (پرتیراژ‌های مشمول قیمت‌گذاری) نیز براساس هزینه تمام‌شده تولید و سود مصوب خودروسازان به بازار عرضه خواهد شد.


بیشتربخوانید:خودرو گران می‌شود؟  


علاوه بر آن احتمالا خودرو‌های پیش‌فروش شده قبلی داخلی توسط شرکت‌های خودروسازی تا موعد تحویل اسفند، براساس فرمول نرخ تورم بخشی (فرمول و قیمت مصوب قبلی شورای رقابت) تحویل و قیمت خودرو‌های داخلی در طرح‌های فروش‌های نقدی ۴۵ روزه خودروسازان براساس قیمت‌های جدید خواهد بود.

استارت آزادسازی چراغ خاموش قیمت خودرو

بنابر اعلام این مسئولان هدف از قیمت‌های جدید خودرو آن است که مسیر تولید و عرضه خودرو با هماهنگی‌های انجام‌شده برای حذف رانت و قرعه‌کشی هموار و سیستم توزیع یارانه پنهان خودرو حذف شود. همچنین تأکید شده است که قیمت‌های حبابی بازار خودرو هیچ‌گاه برای تعیین قیمت خودرو‌های داخلی مدنظر قرار نخواهد گرفت.

همچنین درصورت اجرای این شیوه قیمت‌گذاری خودرو خودروساز از زیان به ازای تولید هر خودرو فاصله گرفته و با فروش‌های منظم هفتگی، بازار خودرو از آشوب و فضای دلالی تخلیه خواهد شد.

این دیدگاه‌ها در حالی مطرح شده که مشکل کنونی بازار خودرو فشارتقاضای انباشته سال‌های گذشته بر بازار و عرضه قطره چکانی خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی است. از سوی دیگر آزادسازی قیمت محصولات لوکس و پرتیراژ خودروسازان و تداوم تعیین دستوری قیمت خودرو‌های پرتقاضا، همان شیوه‌ای است که قبلا شورای رقابت نیز اجرای آن را به شرط رشد ۵۰ درصدی تیراژ تولید این خودرو‌ها در دستور کار قرار داده بود، اما خودروسازان داخلی قادر به افزایش تیراژ تولید نبودند.

با این روند بر مبنای فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی قیمت خودرو‌های لوکس (مونتاژی و کم تیراژ) آزاد شده و این خودرو‌ها در بورس عرضه می‌شود. در مورد تعیین قیمت خودرو‌های اقتصادی مشمول قیمت‌گذاری نیز هزینه تمام‌شده تولید و سود مصوب جایگزین فرمول قبلی شورای رقابت برمبنای نرخ تورم بخشی اعلام شده توسط بانک مرکزی و فاکتور‌های بهره‌وری و کیفیت خواهد شد.

با این شرایط مشخص نیست که با تأثیرپذیری هزینه تمام‌شده تولید خودرو از نرخ تورم و گرانی نهاده‌های داخلی و وارداتی، رشد تیراژ تولید و عرضه به‌عنوان پیش شرط اصلی کاهش فاصله نرخ مصوب و حاشیه بازار خودرو‌های داخلی تا چه حد محقق خواهد شد و مسئولان ستاد تنظیم بازار چه برنامه زمانبندی مشخصی برای افزایش تولید و عرضه خودرو توسط خودروسازان مدنظر دارند؟

گرانی منحصر به‌خودرو نیست

مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت در پاسخ به نارضایتی مردم از افزایش رسمی قیمت خودرو‌های داخلی گفت: مردم از تورم و گرانی ناراضی هستند، اما این گرانی فقط در صنعت خودرو اتفاق نیفتاده، بلکه در همه کالاها، محصولات و خدمات احساس می‌شود.

سهیل معمار باشی، افزود: اگر به‌دنبال آن هستیم که خودرو گران نشود، باید به مردم یارانه بدهیم و این یارانه نباید از جیب سهامداران خودرو پرداخت شود. او افزود: سهام خودروسازان در بورس لیدر سایر سهام‌هاست و کل بورس از قیمت سهام آن‌ها تأثیر می‌پذیرد، بنابراین با زیانده شدن خودروسازان روی بازار سهام نیز تأثیر می‌گذاریم.

معمارباشی گفت: حتی اگر به‌صورت قانونی نیز به مسئله نگاه کنیم، نمی‌توان به شرکتی که عمده سهامش متعلق به بخش خصوصی است (سایپا کمتر از ۱۷ درصد و ایران خودرو حدود ۵/۳ درصد سهامش دولتی است) تکلیف کرد، زیرا این مسیر به اقتصاد، صنعت و مردم آسیب می‌زند. او افزود: اگر خودروساز بتواند با قیمت‌گذاری مناسب محصولات خود به افزایش تیراژ بپردازد، آنگاه اکثر مردم فرصت آن را خواهند داشت که خودروی مورد نیازشان را به‌طور مستقیم از خودروسازان بخرند، اما اتفاقی که امروز افتاده درصد کمی از مردم با شرکت در قرعه‌کشی و با چاشنی شانس، محصولات را به قیمت کارخانه‌ای تحویل می‌گیرند و بقیه مردم باید با قیمت‌هایی گزاف از بازار تهیه کنند.

معمارباشی گفت: با ورود ستاد تنظیم بازار، رویه فعلی اصلاح شده و درنهایت منفعت آن به مردم می‌رسد، اگرخودرو مستقیم به‌دست مردم برسد، کیفیت خودرو بهبودیافته و رابطه خودروساز و قطعه‌ساز به‌گونه‌ای اصلاح می‌شود که خودروساز بتواند استاندارد‌های کارخانه‌ای مدنظر را در تولید خودرو اعمال کند.

رضایت خودروسازان از افزایش قیمت‌ها

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه تعیین قیمت خودرو‌های داخلی بر مبنای هزینه تمام‌شده تولید و سود متعارف مورد رضایت خودروسازان است، گفت: این شیوه قیمت‌گذاری یا حتی افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت خودرو به نفع خودروسازان است. همه صنایع ملزم هستند که نرخ محصولات خود را برمبنای قیمت تمام‌شده و سود متعارف تعیین کنند و عادلانه آن است که قیمت خودرو نیز همانند لوازم خانگی و... تعیین شود.

اما به‌دلیل سیاسی، اجتماعی و... قیمت خودرو فریز شده و شرکت‌های خودروسازی با زیان هنگفتی مواجه هستند. احمد نعمت بخش، افزود: با وجود اینکه نیاز سالانه یک میلیون دستگاهی بازار کشور به‌خودرو، حساسیت‌ها نسبت به افزایش قیمت خودرو بیشتر از سایر کالاهاست. باید اجازه دهند تا خودرو به نرخ حاشیه بازار عرضه شود.

در بازاری که نرخ پژوپارس ۳۳۰ میلیون، نرخ کارخانه آن ۱۴۰ میلیون است و سود ۱۹۰ میلیون تومانی نصیب دلال‌ها می‌شود، به فرض افزایش رسمی ۴۰ میلیون تومانی قیمت این خودرو نیز مشکلی از بازار خودرو حل نخواهد شد و بازهم شاهد عرضه دونرخی و دلالی و تداوم شیوه قرعه‌کشی خواهیم بود. بر این اساس باید نرخ حاشیه بازار مبنای تعیین قیمت خودرو‌های داخلی باشد.

او افزود: ساماندهی تولید و بازار خودرو شهامت تصمیم‌گیری برای جراحی بزرگ می‌خواهد، اما مسئولان به دلایل مختلف سیاسی، اجتماعی یا... از اصلاح و ابلاغ قیمت خودرو خودداری می‌کنند. این در حالی است که عرضه دونرخی هر کالایی منشأ فساد است و هر میزان افزایش رسمی قیمت خودرو‌های داخلی کمتر از هزینه تمام‌شده مشکلی را حل نخواهد کرد.

باید قیمت خودرو‌های داخلی بر مبنای هزینه تمام‌شده و سود متعارف تعیین شود تا تولید، عرضه و بازار خودرو همانند دهه ۷۰ متعادل شود. همچنین باید به هریک از ۲ خودروسازبزرگ کشور ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود تا تیراژ روزانه تولید در این دو خودروساز به ۵ هزار دستگاه برسد.

منبع: همشهری آنلاین
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هاشمی
0
0
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰
سلام ما خانواده ۵ نفره هستیم که بیکار هم هستم تو خرج خونه و کرایه موندم با تمام پولی که داشتم ۱۵ ماه پیش یک تیبا ثبت نام کردم آذر باید تکمیل وج کنم هنوز هم دعوت نامه برام نیامده با این همه گرانی ها کارخانه اگه دوباره افزایش بخوره چکار کنم از کجا بیارم به خدا بیکار هستم میخوام باهش مسافر کشی کنم اگه افزایش قیمت دوباره بخوره دیگه نمیتونم تکمیل وج کنم خواهشن دعوت نامه آذر ماه صادر کنید آقا رئیس جمهور به داد ما برس صدا ما را بشنو
مرتضی
0
0
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰
با سلام خانواده ای هستم ۴نفره کارگرم ماهی ۴تومن حقوقم یک سال پیش یه تیبا ثبت نام کردم نصف پول ماشین پرداخت کردم از اون موقع تا الان دوبار گرون شده قراره دعوت نامه من دی بیاد بخدا بقیه پول و با وام ۱۸ درصد جور کردم که خیالم راحت شد پول تکمیل کردم الانم دوباره ۲۰میلیون گرون شده اخه این چه قانونییه‌لااقل انهایی‌که قبلا ثبت کردن رحم کنید با قیمت قبلی حساب خدا را خوش نمیاد من دوتا پسر دارم همش بهم میگن بابا چرا همه ماشین دارن ما نداریم موندم بهشون چی بگم توراخدا حرف مارا به گوش مسئولین برسونید
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف