اقتصاد۲۴- پایانه نوبت دهی ناوگان خروجی از مرز بازرگان اولین تیر پارک استاندارد در مرزهای کشور است که با چنین سطحی از استانداردهای کیفی در ارایه خدمات و زیرساختهای ایمنی و امنیتی احداث شده است.
پایانه نوبت دهی هوشمند، اولین حلقه از مجموعه اقداماتی است که سازمان منطقه آزاد ماکو با هدف ساماندهی مرز بازرگان و پسکرانه آن آغاز کرده است؛ با بهره برداری از این تیرپارک ضمن حذف صفهای طولانی در جادههای منتهی به پایانه مرزی بازرگان، رانندگان میتوانند با استقرار در این تیرپارک و استفاده از امکانات رفاهی آن با راحتی و امنیت خاطر، زمان انتظار تا رسیدن نوبت و فراخوانی به گمرک را سپری کنند.
بیشتر بخوانید: اتمام فاز اول پروژه لجستیکی محور طلایی منطقه آزاد ماکو
با ایجاد زیرساختهای امنیتی و سیستم نظارت تصویری و طراحی سامانه هوشمند و امکاناتی که در این سیستم مد نظر قرار گرفته است، راننده و صاحبان ناوگان میتوانند در هر لحظه از زمان تخمینی انتظار تا فراخوانی به گمرک مطلع شده و بر این اساس نسبت به برنامه ریزی استفاده مفید از زمان در دسترس و بهره مندی از امکانات رفاهی موجود اقدام کرده و به واسطه اطمینان خاطری که امکانات و زیرساختهای امنیتی تیرپارک فراهم میکند، با خیال آسوده به استراحت و یا سایر امور شخصی بپردازند.
مرز بازرگان در شمال آذربایجان غربی طرح پایلوت و الگویی برای ساماندهی و هوشمندسازی مدیریت پایانههای مرزی کشور بوده که تجارب موفق این الگو میتواند در سایر مرزهای کشور پیاده سازی و الگوبرداری شود.
معاون لجسیتک و حمل ونقل سازمان منطقه آزاد ماکو در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه پایانه نوبت دهی ناوگان خروجی از مرز بازرگان اولین تیرپارک استاندارد در مرزهای کشور است که با چنین سطحی از استانداردهای کیفی در ارایه خدمات و زیرساختهای ایمنی و امنیتی احداث شده است، گفت: با بهره برداری از این پایانه اولین حلقه از مجموعه اقداماتی که سازمان منطقه آزاد ماکو با هدف ساماندهی مرز بازرگان و پسکرانه آن آغاز کرده است، شروع شده است.
مهدی صفری بیان کرد: طرح اولیه ایجاد این پایانه از سال ۱۳۹۵ آغاز و مقرر بود در سال ۱۳۹۷ به بهره برداری برسد، ولی تا ابتدای سال جاری پیشرفت قابل ملاحظهای نداشت.
صفری اضافه کرد: متاسفانه به دلیل تغییرات مدیریتی، عدم پیگیری موثر و سایر اقداماتی که موجب سلب اعتماد سرمایه گذار شده، این طرح در مقاطعی رها شده و یا با شک و تردید و با حداقل ظرفیت و سرعت ممکن از سوی سرمایه گذار دنبال شده بود.
وی با اشاره به اینکه حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد بخش خصوصی به دولت بخصوص در مناطق آزاد که بدون استفاده از منابع و بودجه دولتی فعالیتهای توسعه را پیگیری میکنند، یکی از ارکان سیاست گذاری توسعه است، ادامه داد: در همین راستا تلاش شد تا با مجموعهای از اقدامات ضمن اثبات تعهد سازمان به توافق و احترام به سرمایه گذاری بخش خصوصی و صیانت از آن، اعتماد از دست رفته را بازسازی کنیم.
معاون لجستیک سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: مجموعه اقدامات سازمان در ساماندهی مرز بازرگان و پسکرانه آن از جمله ایجاد تیرپارک و سامانه هوشمند نوبت دهی و مدیریت ناوگان خروجی از مرز با هماهنگی شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور و دبیرخانه آن در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در دست اجراست.
صفری اظهار داشت: این تیرپارک و سامانه هوشمند با مشارکت و سرمایه گذاری مشترک سازمان منطقه آزاد و بخش خصوصی ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه شده، عمده هزینههای آن توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این خصوص اظهار داشت: ساماندهی ساختاری و فرآیندی مرز و پسکرانه مرز بازرگان به عنوان یکی از مهمترین مرزهای کشور با هدف ارتقای نقش منطقهای این مرز به سطح استانداردهای بین المللی انجام میشود.
محمدرضا عبدالرحیمی افزود: استقرار مهمترین مرز زمینی تجاری و مسافری کشور در منطقه آزاد ماکو و تبادلات تجاری بین المللی آن در نظام اقتصادی کشور و منطقه آزاد تاثیر بسزایی دارد.
عبدالرحیمی با بیان اینکه ضرورت ساماندهی، دوچندان شده و شرایط فعلی به هیچ وجه در شان دروازه کشورمان به اروپا و ترکیه نیست، افزود: مشکلات مرز بازرگان به عنوان محور تجارت بین المللی و منطقه باید مرتفع شود.
وی با اشاره به اقدامات توسعهای زیر ساختهای لجستیکی در منطقه، افزود: با بهره داری از پایانه لجستیک "آناوطن" این تیرپارک بی نظیر در کشور شاهد ساماندهی مناسب کامیونهای خروجی و فراهم سازی تسهیلات مطلوب برای رانندگان هستیم ضمن آنکه با تکمیل مجموعه لجستیکی محور طلایی نیز ظرفیتهای قابل توجهی به پشتیبانیهای مرز بازرگان افزوده میشود و بزودی فاز اول این مجموعه هم به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت آنا وطن منطقه آزاد ماکو نیز شروع احداث این مجموعه را در سال ۱۳۹۵ ذکر کرد و گفت: با راه اندازی این مجموعه برای ۳۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی خواهد شد و با راه اندازی رستوران و بوفه، این تعداد به ۵۰ نفر خواهد رسید.
علی مهدیزاده اضافه کرد: با آغاز فعالیت در این مجموعه همزمان ۵۵۰ کامیون از خدمات آن بهره مند میشوند که صف کامیونها را در مرز که در برخی موارد به کیلومترها میرسد، به صفر رسانده است.
اسدالله کریمی از رانندگان ترانزیتی منطقه آزاد ماکو با قدردانی از مسوولان در جهت احداث پایانه لجستیک که در امر ساماندهی صف کامیون ها، کمک حال مردم منطقه شده است، گفت: با راه اندازی این مجموعه کلیه مشکلات که از جمله ایستایی ساعتی، نبود امکانات رفاهی حل شده است.
وی اضافه کرد: من که خودم اهل این منطقه هستم با پارک کامیونم در این تیر پارک، کارهای که در سطح منطقه دارم حل کرده و در زمان نوبت خود به تیر پارک برگشته و در زمان خود به گمرک جهت خروج از کشور وارد میشوم.
هم اینک ۲ هزار کامیوندار و ۲۱ شرکت حمل و نقل بین المللی در منطقه آزاد ماکو فعالیت میکنند که طبق آمار، ۳۵ درصد حمل و نقل بین المللی کشور توسط این شرکتها صورت میگیرد.
از ابتدای امسال تاکنون تردد کامیون از این پایانه مرزی به ۱۷۷ هزار و ۶۳ دستگاه رسیده است که نسبت به مشابه سال قبل ۹۶ درصد افزایش نشان میدهد، که نشان دهنده تداوم فعالیت تجاری بینالمللی در این خطه از کشور با شروع فعالیت مجدد است.
گمرک بازرگان و شهرستان ماکو در مجاورت مرز ایران با کشورهای ترکیه و جمهوریآذربایجان قرار دارد؛ مرزهای جمهوری اسلامی در این منطقه و با این کشورها به ترتیب ۱۳۰ و ۱۴۰ کیلومتر است.
این گمرک در سال ۱۳۰۵ شمسی تاسیس شد و تنها مرز بینالمللی بین ۲ کشور ایران و ترکیه به شمار میرود که به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت است.
ایران سه مرز رسمی با ترکیه دارد که همه آنها شامل بازرگان ماکو، سرو ارومیه و رازی خوی در آذربایجان غربی قرار دارد.