تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۰ دی ۱۴۰۰
حسین همتی:

رونق تجارت بازارهای قدیمی با طرح های نوآورانه در کنار بازارهای جدید کیش

برنامه ریزی های بلند مدت و بهره مندی از فرصت های پیش رو تاثیر بسزایی در رونق تجارت و گردشگر پذیری بازارهای قدیمی کنار بازارهای جدید کیش دارد

منطقه آزاد

اقتصاد۲۴- سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش در نشستی با اعضای هیئت مدیره بازار مرکز تجاری، گفت: مرکز تجاری کیش برای نقش آفرینی در بازار رقابت باید نسبت به ایجاد جذابیت‌های جانبی و جدید اقدام کند چرا که افتتاح بازار‌های جدید، برخی بازار‌های قدیمی را از مدار خارج خواهد کرد.

حسین همتی با بیان این مطلب که در حوزه‌ی هتل‌ها نیز متناسب با ورود هتل‌های جدید، از رونق هتل‌های قدیمی کاسته می‌شود گفت: اگر فعالیت بازار‌ها فقط در ارائه‌ی کالا محدود شود، با ورود بازار‌های جدید و خدمات گردشگری، از سبد بازار‌های دیگر کم می‌شود.

همتی افزود: با برنامه ریزی‌های بلند مدت و بهره مندی از فرصت‌های پیش رو می‌توانیم در این زمینه گام‌های موثری برداریم.


بیشتر بخوانید: هفدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته در منطقه آزاد کیش افتتاح شد


سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش، با بیان این مطلب که اقتصاد بازار‌ها مانند سابق، تک‌بعدی و ارائه‌ی کالا نیست، بر ایجاد جذابیت‌های جدید برای بازار‌های کیش تاکید کرد و افزود: دیگر هیچ واگذاری‌ای با کاربری تجاری نداریم.

همتی با اشاره به این که طی نشست‌های متعدد، نسبت به اصلاح قرارداد و همچنین ایجاد سامانه‌ی یکپارچه‌ی تجارت در حوزه‌ی بندری اقدام شده است، تصریح کرد: مهم‌ترین علت نرخ‌گذاری‌ها نامتعارف و زمان‌های هدرشده، عدم هماهنگی واحد‌های مستقر در بندرگاه است.

وی ضمن ابراز امیدواری از رسیدن به استاندارد‌های جهانی با بهره‌وری از "مدیریت فرآیند" و "الکترونیکی شدن سیستم"، ادامه داد: با جدیت تمام پیگیری بهره‌وری از سیستم GS۱ به‌منظور طراحی، توسعه و اجرای استاندارد‌های شناسایی کالا، ضبط خودکار داده‌ها و تبادل الکترونیکی آن‌ها هستیم.

همتی همچنین در خصوص پرواز ترکیه از برنامه‌ی امکان انتقال بار تجاری از مبداء ترکیه و کشور‌های دیگر مثل عراق و همچنین استقرار کارگویی متمرکز در امارات، خبر داد و افزود: با توجه به محاسبات انجام شده، درصورت دریافت فرم جدول زمان‌بندی، صدور الحاقیه زمین جامعه بازاریان، با کاربری آموزشی و فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است.

وی هیئت‌مدیره بازار را به مشورت با اداره مطالعات اقتصادی معاونت اقتصادی سازمان در جهت ارائه‌ی راهکار‌های مطالعات اقتصادی و ارتباط با دانشگاه‌ها دعوت کرد.

همتی در خصوص واحد‌های مسکونی موردنیاز برای کسبه، تصریح کرد: خصوصا فروشندگان غرفه‌ها از اهمیت خاصی برای کیش برخوردارند و به این ضرورت رسیده‌ایم که باید فکری اساسی برای اقشار فعال و کارآفرین کرد.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش، مشکلات مسکن را باعث عدم استقبال نیروی ماهر و متخصص برای فعالیت در کیش و درنتیجه افت کیفیت در آن حوزه عنوان کرد و گفت: کارفرما ناچار می‌شود کار را به نیرویی در سطح پایین‌تر از مهارت و تخصص، اما راضی به حقوق‌های جاری بسپارد و این امر باعث کاهش کیفیت خدمات ارائه‌شده در تمام حوزه‌ها می‌شود.

وی با اشاره به ورود طرح مسکن استیجاری به فاز جدی اجرایی، افزود: زمین این طرح مشخص و جانمایی، و شرکت سرمایه‌گذاری نیز موظف شده است تا پیرو دستور مشاور رئیس‌جمهور در مناطق آزاد کشور و و پیگیری سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش به سرعت به نتیجه برسد.

همتی مدیریت بازار‌ها را ملزم به نیازسنجی در این حوزه کرد و گفت: تعداد واحد‌های موردنیاز متاهلی و مجردی هر بازار باید مشخص شود تا سازمان با نرخ‌های تخفیفی و یارانه‌ی در نظر گرفته‌شده مانند زمین و پروانه‌ی رایگان، زمین را در اختیار حوزه‌های مختلف بگذارد.

وی تاکید کرد: این منازل به عنوان سرمایه در اختیار بخش‌های کارآفرینی و تجار و کسبه قرار خواهد گرفت تا بتوانند حداقل نیاز‌های مسکن پرسنلی خود را تامین کنند.

همتی با تاکید بر این‌که واگذاری قطعی در این حوزه وجود نخواهد داشت، متغیر بودن جمعیت کار جزیره را علت این امر عنوان کرد و افزود: تامین نیاز مسکن نیرو‌های کار، مزیتی برای کارفرمایان و باعث ارتقای سطح کیفی نیرو‌های کار خواهد شد.

وی با اشاره به طراحی این فاز توسط شرکت سرمایه‌گذاری ادامه داد: از سازه‌هایی با سرعت بالا استفاده می‌شود، و مواردی، چون طراحی، ساخت، زیباسازی، فضای سبز، سرانه‌های فرهنگی و فضای سبز و مانند آن در این برنامه در نظر گرفته شده است تا با جانمایی مناسبی که در مرکز شهر دارد مورد استفاده‌ی اکثریت اقشار مردم قرار بگیرد.
همتی با بیان این مطلب که این۲۰هکتار زمین می‌توانست درآمدزایی خوبی برای سازمان در بر داشته باشد، گفت: قصد سازمان آن بود که این یارانه سازمان برای رونق تجارت و اقتصاد جزیره و رفع دغدغه‌ی فعالین اقتصادی صرف شود و به توسعه‌ی اقتصاد بیانجامد.

وی با اشاره به اضافه شدن تعداد بسیار زیادی واحد مسکونی به سرانه کیش با این طرح، گفت: بدین‌طریق نگاه به جمعیت، از کمی به کیفی تغییر خواهد کرد و با تسهیل شرایط زندگی برای نیروی کار، مراجعه برای کار نیز افزایش خواهد یافت و کارفرما از امکان انتخاب نیرو‌های بهتری برخوردار خواهد شد.

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش نیز با اشاره به نگاه متفاوت مدیران دوره‌ی کنونی سازمان گفت: افتتاح بازار‌های جدید، برخی بازار‌های قدیمی را از مدار خارج خواهد کرد و طرح مناسب و کاربردی برای مقابله با آن، امری حیاتی و البته زمان‌بر است و نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت و اجرای سریع بدون از دست دادن هیچ فرصتی دارد.

علی امیدی با بیان این مطلب که بازار جدیدی که به‌زودی افتتاح خواهد شد به همان نسبت که فرصتی برای توسعه‌ی گردشگری کیش است، تهدیدی برای غرفه‌داران سایر بازار‌ها به حساب می‌آید، افزود: با بهره‌گیری از تجربیات مشابه در کشور‌های دیگر و فاز مطالعاتی تخصصی باید طرحی برای ایجاد جاذبه‌های متفاوت در راستای جذب مشتری به بازار اجرا کرد تا همانند ببرخی بازار‌های قدیمی، از مدار تجارت و گردشگرپذیری خارج نشد.

امیدی با اشاره به خالی بودن طبقه‌ی دوم یکی از بازار‌های کیش گفت: نباید اجازه داد به شرایطی برسیم که برای گذران هزینه‌های بازار، ناچار به ارائه‌ی مجوز هرگونه فعالیتی بشویم.

معاون مدیرعامل جامعه بازاریان کیش نیز در ادامه‌ی این نشست، با ابراز خرسندی از افتتاح و فعالیت بازار تخصصی پارسیس در حوزه موبایل اظهار داشت: اگر استمرار رونق بازار‌ها را مدنظر داشته باشیم چاره‌ای جز تخصصی شدن آن‌ها نداریم.

سید جلیل ارجمند، بر جلب رضایتمندی از مراحل صدور مجوز‌ها در تمام بازار‌ها اشاره داشت و ادامه داد: در جامعه بازاریان با همه‌ی بخش‌های سازمان از جمله اداره بازرگانی تعامل بسیار خوبی وجود دارد و زمان طولانی صدور مجوز بازرگانی به مواردی، چون تاییدیه‌ی اماکن مربوط می‌شود.

وی همچنین به ساماندهی غرفه‌های خالی اشاره کرد و گفت: برخی از این غرف مربوط به سازمان و برخی شخصی است.

نماینده گمرک نیز که در این نشست حضور داشت، "شفافیت" و "سرعت" را سیاست اصلی گمرک عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی نرم‌افزار و سامانه گمرک منطقه آزاد کیش، هیچ امضای دیجیتالی مانند سابق در اختیار هیچ فردی نیست.

وی با تایید این که هزینه تخلیه و بارگیری در بندر کیش، بالا و به‌ضرر واردکننده‌ها است، افزود: تمام امکاناتی که یک بندر پیشرفته نیاز دارد، در سامانه‌ی گمرک کیش پیش‌بینی شده و در حال طراحی است.

وی خدمات سامانه‌ی گمرک را ۲۴ساعته عنوان کرد و ادامه داد: ۶۰درصد سامانه تاکنون عملیاتی شده است.

وی همچنین در خصوص شرکت‌های تولیدی، تصریح کرد: در گمرک اتاقی مخصوص برای مراجعه ارباب‌رجوع ایجاد شده است که تمام درخواست‌ها از صفر تا صد، بدون نیاز به هیچ واحد دیگری، انجام شود.

رئیس هیئت‌مدیره بازار مرکز تجاری کیش در ابتدای این نشست با اشاره به کاهش سرمایه‌های غرفه‌داران، تعداد غرفه‌های بازار را ۵۰۳ عدد عنوان کرد و گفت: مسکن یکی از معضلات اساسی فعالین اقتصادی و نیرو‌های آنان است.

ارسلان قربانی در خصوص تخلیه و بارگیری، بر گزاف‌بودن زمان و هزینه‌های آن تاکید کرد و افزود: به علت منفک نبودن کنتور‌های برق بازار، غرفه‌داران ۲۰درصد اضافه بر بازار‌های دیگر هزینه‌ی برق پرداخت می‌کنند و درصورتی که تصمیم بر دریافت کنتور‌های تفکیکی داشته باشند، متحمل هزینه‌ای بالغ بر حدود ۱۵میلیارد تومان خواهند شد.

وی با بیان این مطلب که اگر مشاعات بازار، گردشگری محاسبه شوند، بخشی دیگر از هزینه‌های برق بازار تعدیل خواهد شد، ادامه داد: در مرکز تجاری غرفه خالی نداریم و اجاره‌ها کنترل شده هستند و لذا تقاضا نیز زیاد است.

قربانی همچنین از تامین بودجه‌ای از طریق مالکین، حدود ۴سال پیش برای بازسازی کلی نما خبر داد وافزود: مالیات بر ارزش افزوده نیز از دیگر مشکلات فعالین اقتصادی در کیش است.

گفتنی است در این نشست سرپرست مدیریت سرمایه گذاری و سرپرست اداره مطالعات اقتصادی معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش و اعضای هیئت‌مدیره بازار مرکز تجاری، حضور داشتند.

منبع: منطقه آزاد کیش
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین موشک های ایران + مشخصات

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

فیلم/خودرو‌های مدیران خودرو در سیل غرق شدند!

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کیلین مورفی کیست؟/ نقش نولان در پیشرفت ستاره هالیوود

این سردردها نشانه چیست؟

زمان ورود به بازار طلا فرا رسید/ مالیات بر عایدی چقدر بر بازار طلا اثرگذار است؟/ احتمال افزایش دوباره قیمت با رشد ادامه‌دار طلای جهانی

خبرخوش برای سهامداران عدالت

افزایش ۳۵۳ درصدی آتش‌سوزی در طبیعت ایران

پیام احساسی کاپیتان استقلال به جانشینش در تبریز + عکس

عکس/ ابراز علاقه آناهیتا درگاهی به یک درخت

مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ تمدید شد

وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است

فیلم/ واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب یک تاکسی

تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری

فیلم/ نخستین پرواز مسافربری اتومبیل پرنده در دنیا

عکس/ تیپ همسر ابراهیم رییسی در پاکستان

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ به نسبت تورم افزایش پیدا نکرد

فیلم/ آتش‌سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران

فیلم/ لحظه ترور ستاره تیک‌تاک عراق در بغداد

فیلم/ بلعیده شدن ناگهانی نگهبان باغ‌وحش حین غذا دادن به مار

فیلم/ اوضاع مالی خوانندگان پیش از انقلاب، به روایت ایرج مهدیان

خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد

بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد

فیلم/ آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران

فیلم/ مردم را با واردات خودرو‌های برقی سرکار نگذاریم

قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!

عکس/ حضور دیپلمات زن بی‌حجاب در همایش سخنرانی رییسی

پنجشنبه یا شنبه؛ کدام یک تعطیل می‌شود؟

جزییات یارانه مضاعف برای خرید کالا

هشدار زرد هواشناسی

پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود

آخرین وضعیت مصدومان استقلال

میزان واریزی برای مسکن ملی مشخص شد

هزینه های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مخالفت کارگروه فیلترینگ با رفع فیلتر گوگل‌پلی

پیری از چند سالگی شروع می‌شود؟

بررسی ارزان‌ترین روش‌های انتقال وجه بین المللی با فراکنش

سرنوشت لایحه امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟

ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

فیلم/ کلاهبرداری با آگهی اجاره خانه!

گشت ارشاد مدیران؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فساد‌ها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟

وضعیت علیرضا بیرانوند هنوز نامشخص است

مرد نقاش، راز آتش زدن همسر و فرزندش را لو داد

خواب یک گروه سیاسی برای مهاجران افغان+ فیلم

سقف تراکنش خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت

سریال حشاشین غیرمجاز است

محدوده مناسب درجه آب موتور ماشین چقدر است؟

ستاره قطری دست دروازه‌بان پرسپولیس را شکست

فیلم/خوانندگی منوچهر هادی برای دخترش سوفیا

نمایش شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن + عکس