تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۰ دی ۱۴۰۰
حدود ۳ میلیون خودروی فرسوده داریم

تعطیلی ۷۰ درصد از مراکز اسقاط خودرو

رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو اظهار داشت: یعنی با اسقاط نشدن خودرو، ۱۰ درصد از آهن فرسوده‌ای که حتما باید در کوره‌های ذوب آهن باشند در داخل کشور تامین نشده و مجبور به واردات هستند.

 اسقاط خودرو


اقتصاد۲۴محمود مشهدی شریف در مورد آخرین وضعیت اسقاط خودرو در کشور اظهار کرد: از سال 96 واردات خودروی خارجی به کشور ممنوع شده، از آنجا که در آن سال گواهی اسقاط انحصارا برای واردات خودروهای خارجی مصرف می‌شد، عملا بازار مهمی از گواهی اسقاط از بین رفت. از 27 بهمن سال 97 مصوب شد که موتورسیکلت‌سازان و کامیون‌سازان از گواهی اسقاط استفاده کنند. یک سال این مصوبه را به تعویق انداختند و از 27 بهمن سال 98 موتورسیکت‌سازان از این گواهی استفاده می‌کنند. برای هر موتورسیکلتی که تولید شود باید یک موتورسیکلت فرسوده یا معادل آن اسقاط شود، برای مثال اسقاط هر خودروی فرسوده به منزله 7 موتورسیکلت است.

وی افزود: همچنین موتورسیکلت‌سازان باید 10 درصد از تولیدات خود را به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند، اگر این کار را انجام ندهند به ازای هر موتورسیکلتی که از 10 درصد کمتر باشد باید 3 موتورسیکلت اسقاط کنند. اگر یک شرکت 10 هزار موتور سیکلت تولید می‌کند، باید 1000 دستگاه از آن برقی باشد. اگر این کار را نکند باید 3 هزار موتورسیکلت فرسوده یا معادل آن را اسقاط کند تا اجازه شماره‌گذاری بگیرد.

رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو تصریح کرد: کامیون‌سازان موظف هستند که به ازای هر 3 کامیون تولیدی، یک کامیون فرسوده را اسقاط کنند. اگر بخواهند 3 کشنده را شماره‌گذاری کنند، یک کشنده باید اسقاط شود که به این موضوع قانون یک‌سوم می‌گویند که در مورد دیزلی‌های ساخت داخل صدق می‌کنند. به ازای شماره‌گذاری هر کامیون‌های سه سال کارکرده وارداتی با تخفیف سه تن باید یک کامیون اسقاط شود، جمع توناژ و همچنین برگ سبز باید رعایت شود. یعنی به ازای واردات کامیون 43 تنی یک کامیون 41 تنی اسقاط شود.

مشهدی شریف بیان کرد: بنابراین الان سه محل مصرف برای گواهی اسقاط داریم اما اگر همه اینها دست به دست هم دهند، ظرفیت مراکز ما را پر نمی‌کند به طوری که بین 25 تا 30 درصد مراکز کار می‌کنند که ظرفیت کار آنها هم بین 20 تا 30 درصد است. تعداد قابل توجهی از مراکز ما تعطیل هستند.


بیشتربخوانید:سونامی خودرو‌های فرسوده در راه است


وی ادامه داد: راه حل این موضوع طرحی است که دو سال و 7 یا 8 ماه است که در مجلس مانده است. طبق این طرح خودروسازهای داخلی که به ازای هر 100 خودرویی که تولید می‌شود باید 25 خودرو اسقاطی داشته باشند. اگر طرح 25 درصد تصویب شود، با تولید 1 میلیون و 200 هزار خودرو در کشور باید 300 هزار خودرو فرسوده اسقاط شود که می‌تواند رونقی به بازار بدهد. انجمن صنفی یک طرحی ارائه داده که برای کامیون‌های سه سال کارکرد، به ازای هر کامیون یک کامیون با هر توناژی اسقاط شود. در این زمینه ما با مجلس، دولت و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت همکاری داریم تا به یک راه حل مناسب برسیم.

رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو با اشاره به زیان‌های اقتصادی که عدم اسقاط خودرو به کشور وارد می‌کند، گفت: ما الان حدود 3 میلیون خودروی فرسوده داریم که در افق 1404 به 8 میلیون دستگاه می‌رسد. هر خودروی فرسوده روزانه حداقل 65 تا 67 هزار تومان بنزین بیشتری مصرف می‌کند که در سال به 24.5 میلیون تومان می‌رسد. هر خودروی فرسوده سالانه 24.5 میلیون تومان به کشور ضرر می‌زند. اگر دولت همین 24.5 میلیون تومان را به یک متقاضی نوسازی خودروی فرسوده دهد، در طول یک سال همه هزینه‌ای که کرده جبران می‌شود و در عین حال 70 درصد از آلودگی شهرهای بزرگ که توسط منابع متحرک ایجاد می‌شود، برطرف خواهد شد.

وی اضافه کرد: گازوییل در کشور تقریبا رایگان بوده درحالی که بین 45 تا 50 سنت یعنی حدود 15 هزار تومان فوب خلیج فارس دارد در ایران 300 تومان است. اگر کامیون‌های فرسوده نوسازی شوند سود حاصل از آن در یک سال حدود 14 ماه یارانه کشور است. یعنی در همان یک سال دولت دو ماه صرفه‌جویی کرده و به سوددهی می‌رسد و از سال‌های بعد همه آن سود است. یک کامیون دیزلی به طور میانگین به ازای هر 100 کیلومتر 80 لیتر گازوئیل مصرف می‌کند در حالی که در خارج از کشور میانگین آن کمتر 25 لیتر است. یعنی بیش از دو سوم گازوئیل اضافه مصرف شده و به آلودگی تبدیل می‌شود. کامیون‌های وارداتی جدید به ازای 100 کیلومتر به طور میانگین 22 تا 24 لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند. اگر کامیون‌ها نوسازی شود برای 14 ماه یارانه نقدی کشور تامین می‌شود.

مشهدی شریف در ادامه با اشاره به واردات ضایعات آهن برای صنایع کشور خاطرنشان ساخت: علاوه بر این، درحالی که می‌توان با اسقاط خودرو حدود 10 درصد ضایعات آهن کشور را تامین کنند الان این میزان به صفر رسیده و مجبور هستند که ضایعات آهن از خارج از کشور وارد کنند. یعنی با اسقاط نشدن خودرو 10 درصد از آهن فرسوده‌ای که حتما باید در کوره‌های ذوب آهن باشند در داخل کشور تامین نشده و مجبور به واردات هستند. زیان‌های زیادی هم در حوزه محیط زیست و سلامت وجود دارد.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خسارات ناشی از آلودگی هوا به ۸ میلیارد دلار در سال می‌رسد!/ سرنوشت ۲۵۰ همت بودجه توسعه زیرساخت‌های کاهش آلودگی چه می‌شود؟

وضعیت هواشناسی امروز

وضعیت آلودگی هوای تهران در۳ آذر۱۴۰۳

همه چیز درباره بانک مرکزی اروپا (ECB)/ نهادی با نقش کلیدی در مدیریت و ثبات اقتصاد اروپا

بیم و امید سهامداران بورس

پیش بینی بورس امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

عکس/استوری احساسی نانسی عجرم با پرچم لبنان

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی