تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۰ دی ۱۴۰۰
حدود ۳ میلیون خودروی فرسوده داریم

تعطیلی ۷۰ درصد از مراکز اسقاط خودرو

رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو اظهار داشت: یعنی با اسقاط نشدن خودرو، ۱۰ درصد از آهن فرسوده‌ای که حتما باید در کوره‌های ذوب آهن باشند در داخل کشور تامین نشده و مجبور به واردات هستند.

 اسقاط خودرو


اقتصاد۲۴محمود مشهدی شریف در مورد آخرین وضعیت اسقاط خودرو در کشور اظهار کرد: از سال 96 واردات خودروی خارجی به کشور ممنوع شده، از آنجا که در آن سال گواهی اسقاط انحصارا برای واردات خودروهای خارجی مصرف می‌شد، عملا بازار مهمی از گواهی اسقاط از بین رفت. از 27 بهمن سال 97 مصوب شد که موتورسیکلت‌سازان و کامیون‌سازان از گواهی اسقاط استفاده کنند. یک سال این مصوبه را به تعویق انداختند و از 27 بهمن سال 98 موتورسیکت‌سازان از این گواهی استفاده می‌کنند. برای هر موتورسیکلتی که تولید شود باید یک موتورسیکلت فرسوده یا معادل آن اسقاط شود، برای مثال اسقاط هر خودروی فرسوده به منزله 7 موتورسیکلت است.

وی افزود: همچنین موتورسیکلت‌سازان باید 10 درصد از تولیدات خود را به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند، اگر این کار را انجام ندهند به ازای هر موتورسیکلتی که از 10 درصد کمتر باشد باید 3 موتورسیکلت اسقاط کنند. اگر یک شرکت 10 هزار موتور سیکلت تولید می‌کند، باید 1000 دستگاه از آن برقی باشد. اگر این کار را نکند باید 3 هزار موتورسیکلت فرسوده یا معادل آن را اسقاط کند تا اجازه شماره‌گذاری بگیرد.

رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو تصریح کرد: کامیون‌سازان موظف هستند که به ازای هر 3 کامیون تولیدی، یک کامیون فرسوده را اسقاط کنند. اگر بخواهند 3 کشنده را شماره‌گذاری کنند، یک کشنده باید اسقاط شود که به این موضوع قانون یک‌سوم می‌گویند که در مورد دیزلی‌های ساخت داخل صدق می‌کنند. به ازای شماره‌گذاری هر کامیون‌های سه سال کارکرده وارداتی با تخفیف سه تن باید یک کامیون اسقاط شود، جمع توناژ و همچنین برگ سبز باید رعایت شود. یعنی به ازای واردات کامیون 43 تنی یک کامیون 41 تنی اسقاط شود.

مشهدی شریف بیان کرد: بنابراین الان سه محل مصرف برای گواهی اسقاط داریم اما اگر همه اینها دست به دست هم دهند، ظرفیت مراکز ما را پر نمی‌کند به طوری که بین 25 تا 30 درصد مراکز کار می‌کنند که ظرفیت کار آنها هم بین 20 تا 30 درصد است. تعداد قابل توجهی از مراکز ما تعطیل هستند.


بیشتربخوانید:سونامی خودرو‌های فرسوده در راه است


وی ادامه داد: راه حل این موضوع طرحی است که دو سال و 7 یا 8 ماه است که در مجلس مانده است. طبق این طرح خودروسازهای داخلی که به ازای هر 100 خودرویی که تولید می‌شود باید 25 خودرو اسقاطی داشته باشند. اگر طرح 25 درصد تصویب شود، با تولید 1 میلیون و 200 هزار خودرو در کشور باید 300 هزار خودرو فرسوده اسقاط شود که می‌تواند رونقی به بازار بدهد. انجمن صنفی یک طرحی ارائه داده که برای کامیون‌های سه سال کارکرد، به ازای هر کامیون یک کامیون با هر توناژی اسقاط شود. در این زمینه ما با مجلس، دولت و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت همکاری داریم تا به یک راه حل مناسب برسیم.

رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو با اشاره به زیان‌های اقتصادی که عدم اسقاط خودرو به کشور وارد می‌کند، گفت: ما الان حدود 3 میلیون خودروی فرسوده داریم که در افق 1404 به 8 میلیون دستگاه می‌رسد. هر خودروی فرسوده روزانه حداقل 65 تا 67 هزار تومان بنزین بیشتری مصرف می‌کند که در سال به 24.5 میلیون تومان می‌رسد. هر خودروی فرسوده سالانه 24.5 میلیون تومان به کشور ضرر می‌زند. اگر دولت همین 24.5 میلیون تومان را به یک متقاضی نوسازی خودروی فرسوده دهد، در طول یک سال همه هزینه‌ای که کرده جبران می‌شود و در عین حال 70 درصد از آلودگی شهرهای بزرگ که توسط منابع متحرک ایجاد می‌شود، برطرف خواهد شد.

وی اضافه کرد: گازوییل در کشور تقریبا رایگان بوده درحالی که بین 45 تا 50 سنت یعنی حدود 15 هزار تومان فوب خلیج فارس دارد در ایران 300 تومان است. اگر کامیون‌های فرسوده نوسازی شوند سود حاصل از آن در یک سال حدود 14 ماه یارانه کشور است. یعنی در همان یک سال دولت دو ماه صرفه‌جویی کرده و به سوددهی می‌رسد و از سال‌های بعد همه آن سود است. یک کامیون دیزلی به طور میانگین به ازای هر 100 کیلومتر 80 لیتر گازوئیل مصرف می‌کند در حالی که در خارج از کشور میانگین آن کمتر 25 لیتر است. یعنی بیش از دو سوم گازوئیل اضافه مصرف شده و به آلودگی تبدیل می‌شود. کامیون‌های وارداتی جدید به ازای 100 کیلومتر به طور میانگین 22 تا 24 لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند. اگر کامیون‌ها نوسازی شود برای 14 ماه یارانه نقدی کشور تامین می‌شود.

مشهدی شریف در ادامه با اشاره به واردات ضایعات آهن برای صنایع کشور خاطرنشان ساخت: علاوه بر این، درحالی که می‌توان با اسقاط خودرو حدود 10 درصد ضایعات آهن کشور را تامین کنند الان این میزان به صفر رسیده و مجبور هستند که ضایعات آهن از خارج از کشور وارد کنند. یعنی با اسقاط نشدن خودرو 10 درصد از آهن فرسوده‌ای که حتما باید در کوره‌های ذوب آهن باشند در داخل کشور تامین نشده و مجبور به واردات هستند. زیان‌های زیادی هم در حوزه محیط زیست و سلامت وجود دارد.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پوستر پرسپولیس برای دیدار با سپاهان

عکس/ پوستر AFC برای مسابقه سوپرجام بین پرسپولیس و سپاهان

عکس/ نورا هاشمی با لباس محلی در قشم

عکس/ پرسپولیس چند بار قهرمان سوپرجام شد؟

عکس/ ترکیب پرسپولیس مقابل سپاهان

عکس/ کاریکاتور کریم باقری در دستان بانوی هوادار پرسپولیس

عکس/ شبنم قلی خانی و مستانه مهاجر در دبی

عکس/ حضور خبرنگاران در محل دیدار پزشکیان و پوتین

اینفوگرافی/ تفاوت شکست خوردن با بازنده بودن

تصویری از ایلان ماسک و جف بزوس ۲۰ سال پیش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ نماز خواندن هیات همراه پزشکیان در کاخ کرملین

تورم دلاری به بازار دستگاه‌های فلزیاب رسید/ افزایش ۱۰۰ درصدی جویندگان گنج در ۷ سال گذشته

عکس‌های تولد ۲۴ سالگی باران خانم سریال گردن‌زنی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

درخواست اعلام مالیات داده شده توسط کوچک زاده!

فیلم/ لحظه پیدا شدن حلقه ازدواج از دل خاکستر‌های آتش کالیفرنیا

آیا توقف شاخص‌های بازار بورس موقتی است؟

توافق برجام از موفقیت بزرگ تا شکست!

جولان اسب‌ها در طبیعت مازندران

سودجویی دارویی از جیب بیماران؛ زنجیره ایی از برخی متخصصان پوست تا داروخانه‌ها

چرا اهدای کفن به مهمانان برنامه کار اشتباهی بود؟

خطر تخریب گور‌های باستانی چگاسفلا؛ کشفی که تاریخ ایران در خلیج فارس را به ۶ هزار سال قبل بازگرداند

ایستگاه بعدی قیمت طلا و سکه کجاست؟

عکس/ بارش شدید برف در پردیس تهران

تهران و سیاست خارجی چندبُرداری؛ ابعاد امضای توافق‌نامه همکاری‌های جامع راهبردی ایران و روسیه

فیلم/ برف اتوبان امام علی را قفل کرد

آینده غزه در ابهام؛ تش‌بس حماس و اسرائیل با وضعیت انسانی غزه چه خواهد کرد؟

بورس به مذاکرات سیاسی چشم دوخته است

فیم/ جشن سالگرد ازدواج امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی روی آنتن زنده

طلا با دلار همراه شد

فیلم/ واژگونی اتوبوس در محور حاجی آباد به بیرجند

قیمت جهانی نفت صعودی شد

جزئیات حمله ۵ نفر به طلافروشی با پتک و اسلحه گرم

فیلم/ دمای هوای ۲۵ استان به زیر صفر می‌رسد

ماجرای ممنوع التصویری سید محمد خاتمی چیست؟

آغاز ثبت نام فروش فوق العاده ایران خودرو از امروز ۲۹ دی ۱۴۰۳ + شرایط

مدیرعامل بانک آمریکایی: بیت‌کوین ارزش ذاتی ندارد

آغاز فروش بدون قرعه کشی ۲ محصول سایپا از امروز

کاهش عجیب قیمت پژو ۲۰۷ در بازار خودرو + جدول

آماده‌باش بازار دلار برای تحلیف ترامپ

پایان بلاتکلیفی کارگران؛ مبلغ عیدی مشخص شد

تداوم نزول قیمت دلار نیما

کنسرو ماهی تن از مرغ گران‌تر می‌شود + جزئیات

بازار طلا و سکه در انتظار تحلیف ترامپ

امضا تفاهم‌نامه‌های متعدد با هدف ارتقای توان داخلی در صنعت پتروشیمی

افزایش ۴۰ درصدی قیمت دارو در سال آینده

حداقل حقوق کارگران در سال آینده اعلام شد؟

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۲۹ دی ۱۴۰۳

قطعه سازان مالک خودروسازان می‌شوند؟/ قطعه سازان اگر توان مدیریت داشتند کیفیت قطعات خود را افزایش می‌دادند

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش بینی بورس امروز شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۳

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

آیا تغییرات اقلیمی آینده اقتصاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

این ماده غذایی خواص ضد التهاب و ضد سرطان دارد

خوردن این غذا‌ها برای شام ممنوع