اقتصاد ۲۴- وزیر صمت چندی پیش خبر از شروع به کار خط جدید تولید خودرو در سنگال، جمهوری آذربایجان، سوریه و عراق داده بود.
این در حالی است که ایران پیش از این و در دهه ۸۰ هم خط تولیدی خودرو در برخی از این کشورها راهاندازی کرد. به گفته زاوه، کارشناس صنعت خودرو در آن مدت احتمالا بیش از نیم میلیارد دلار هزینه بیثمر در برای کشور تراشید.
دولت احمدینژاد، در آن زمان از پولهای نفتی برای احداث این کارخانهها-که حالا متروکه شدند- استفاده کرد. اما در حال حاضر ایران درگیر تحریمهای نفتی است و پول نفت آن قدر نیست که بتوان کارخانههای متروکه با هزینههای گزاف ساخت.
روز پیش گزارشی در همین مورد منتشر کرد و در ادامه برخی از نظرات مخاطبان را میخوانیم:
«صنعت خودرو هم مانند تیمهای فوتبال داخلی فقط هزینهتراشی میکنه.»
«تخصص اینا بر باد دادن سرمایه های مملکت توی کشورهای دیگه است.»
«وقتی مدیریت درست بازار نداریم، اقتصاد این طوری سیاسی اداره میشه.»
«همه جای دنیا میشود به دلیل گران بودن یک خودرو جایگزین انتخاب کرد به جز کشور ما و امان از مافیای خودرو.»
بیشتربخوانید:قیمت خودرو بدون حضور شورای رقابت واقعی میشود؟
«پولی که باید صرف مردم آسیب دیده شود این طور حیف می شود.»
«خیالی نیست. هزینه اش را روی قیمت ماشین میکشند و از خریدار بدبخت میگیرند.»
«آن مدیری که میگوید اگر پرایدگران است نخرید تحویل بگیرد. در کشوری که حق انتخاب باشد کسی پراید نمیخرد اما ما مجبوریم.»
«واقعا این قدر بدون فکر هستند که توی سنگال کارخونه تولید خودرو زدند و بعد فهمیدند برق نیست.»
«هزینه بی خردی مدیران رو مردم ایران باید بدن؟»
«برای کشور تنها نه. برای خریدار. فکر کردید زیان انباشته ای که میگن از کجا میاد؟»