اقتصاد ۲۴- با توجه به تایید کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی، طرح رتبه بندی معلمان وارد فاز جدید شد .وزیر آموزش و پرورش در رابطه نظام رتبه بندی معلمان گفت: سرمایهگذاری در آموزش و پرورش، بیش از آنچه تصور میکنید، بازگشت پذیر است و «نظام رتبهبندی» در واقع کلید اصلی این کار است.
نوری در خصوص تفاوت بین رتبه بندی و همسان سازی تصریح کرد: «رتبه بندی» با «همسان سازی» متفاوت است، «طرح همسان سازی» برای برقراری عدالت در پرداختها صورت میگیرد؛ درحالی که «رتبه بندی» برای کیفیتبخشی به نظام تعلیم و تربیت است و برای رقابت درون گروهی انجام میشود و ما به ازای اقتصادی هم دارد؛ زیرا هرچه کیفیت آموزش و پرورش ما بیشتر باشد تولید ناخالصی ما بیشتر میشود و شاخصهای توسعه سرمایه انسانی بیشتر شده و محرومیتهای ما کمتر خواهد شد.
وی گفت:، چون پیشرفت و آبادانی کشور از مسیر آموزش و پرورش خواهد گذشت و آموزش و پرورش در هر نظامی پایه است و مقام معظم رهبری فرمودند: که آموزش و پرورش قاعده نظام است. سرمایهگذاری در آموزش و پرورش، بیش از آنچه تصور میکنید، بازگشت پذیر است و «نظام رتبهبندی» در واقع کلید اصلی این کار است.
وزیر آموزش و پرورش در مورد طرح همسان سازی در دولت گفت: خوشبختانه در هفته گذشته، در جلسه هیأت دولت، از سوی ریاست محترم جمهوری بر همسان سازی پرداخت حقوق در دستگاهها تأکید شده است و سازمان امور استخدامی کشور، باید این امر را در مدت زمان کوتاه وبه سرعت عملیاتی کند.
طی۱۰ سالی که از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مطرح شدن رتبهبندی معلمان میگذرد، هر سال بحث تصویب و اجرای طرح رتبهبندی مطرح شده است.
علیاصغر محمدی کارشناس آموزش و پرورش، درباره موضوع رتبهبندی معلمان، اظهار کرد: لایحه «رتبهبندی معلمان» پس از یک دهه چشم انتظاری معلمان و فراز و نشیبهای بسیار، اواخر آذرماه امسال در مجلس تصویب شد تا معلمان به بهرهمندی از مزایای آن امیدوارتر شوند.
بیشتر بخوانید: جزییات استخدام ۳۴ هزار معلم جدید
وی با بیان اینکه معلمان در انتظارند تا با توجه به تصویب این طرح در مجلس و اظهارات دولتمردان، سرانجام به حقی که سالهاست با وجود استحاق، از آنها دریغ شده است، برسند، گفت: طی۱۰ سالی که از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مطرح شدن رتبهبندی معلمان میگذرد، هر سال بحث تصویب و اجرای طرح رتبهبندی مطرح شده اما به دلایل مختلف از جمله تأمین نشدن منابع مالی، چنین اتفاقی رخ نداده است.
محمدی ادامه داد: در این مدت انتقادهای تندی به شیوه اجرای این طرح وارد شده و منتقدان معتقدند دولتها سعی کردهاند افزایش حقوق ناشی از اجرای ناقص قانون مدیریت خدمات کشوری معلمان را به پای این طرح بنویسند و از اجرای کامل طرح رتبهبندی طفره بروند.
وی افزود: با توجه به این روند و وعدههای داده شده درباره اجرای لایحه رتبهبندی و با توجه به تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، نگرانیهایی در بین معلمان در خصوص چگونگی اجرای این طرح در سال آینده وجود دارد.