تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
گزارش از تحولات بازار سرمایه؛

تاثیرات معاملات بورس از ابهامات موجود در بازار سهام

هفته گذشته معاملات بورس تحت تاثیر ابهامات موجود در بازار سهام با روند نوسانی همراه بود و مانند هفته های گذشته با سیر نزولی همراه بود.

بورس

اقتصاد۲۴- بنابراین گزارش، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه- ۲۹ دی) با ۵۵ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به عدد یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد رسید؛ بر این اساس افت شاخص کل در هفته جاری معادل ۴.۳ درصد بود.

بر این اساس (شنبه ۲۵ دی) اولین روز کاری بورس در هفته با ریزش ۴۲ واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۱ هزار و ۶۳۰ واحدی معادل ۰.۸۷ درصدی به یک میلیون و ۳۲۲ هزار و ۶۳۴ واحد سقوط کرد. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۱۲ واحدی به ۱۷ هزار و ۹۸۷ واحد رسید.


بیشتر بخوانید: پشت پرده ریزش بورس فاش شد


شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۲۸۷۹ واحدی معادل ۰.۸۷ درصد به رقم ۳۲۷ هزار و ۴۱۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۳۵۷۳ واحدی، عدد ۳۵۰ هزار و ۱۹۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۲۲۴۶ واحدی به رقم ۲۲۰ هزار و ۱۱۸ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور ۱۶۱۷۵ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۸۶ هزار و ۴۷۱ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۰۱۹۲ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۹ هزار و ۹۳۸ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۱۸۲۱۹ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۵۳۵ هزار و ۷۱۶ واحد را به نمایش گذاشت؛ بنابراین گزارش، در معاملات شنبه ۲۵ دی بورس تهران، نماد‌های معاملاتی خودرو، کگل، پارسان، وبملت و شتران با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نماد‌های معاملاتی شفن، فملی و بوعلی تاثیر مثبت در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار شنبه ۲۵ دی بیشترین کاهش قیمت متعلق به نماد بکاب (صنایع جوشکاب یزد) با ۴.۹۶ درصد افت و پس از آن، نماد‌های ختوقا، خشرق، ختور و خودرو بود. همچنین نماد معاملاتی غپاک (لبنیات پاک) با ۴.۹۶ درصد، بیشترین افزایش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نماد‌های پسهند، شفن، ثامان و شسینا قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۳۲۷ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۱۴ هزار و ۹۰۵ نوبت معامله و به ارزش ۳۰ هزار و ۳۰۹ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

همچنین شاخص کل بورس تهران یکشنبه (۲۶ دی) در ابتدای معاملات با اُفت ۲۵۰ واحد در ارتفاع یک میلیون و ۳۲۲ هزار واحدی قرار گرفت و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بازار بورس در پایان معاملات با ۱۱ هزار و ۶۸۲ واحد کاهش، در جایگاه یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص کل (هم‌وزن) با سه هزار و ۷۰۸ واحد کاهش به ۳۴۶ هزار و ۴۸۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲ هزار و ۳۳۲ واحد افت به ۲۱۷ هزار و ۷۸۷ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۱ هزار و ۹۳۲ واحد و شاخص بازار دوم، ۱۳ هزار و ۲۵ واحد کاهش داشتند. پتروشیمی پارس (پارس) با ۴۰۳ واحد، پالایشنفت تبریز (شبریز) با ۱۲۷ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۷۰ واحد، گروه دارویی برکت (برکت) با ۵۲ واحد، آریان کیمیاتک (کیمیاتک) با ۴۱ واحد، گروه صنعتی بارز (پکرمان) با ۳۷ واحد و سیمان تهران (ستران) با ۳۶ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با یک هزار و ۵۹ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۶۸۶ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۵۸۶ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۴۹۰ واحد، شرکت سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۴۴۱ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۴۴۱ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۴۳۱ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۴۲۸ واحد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۴۱۰ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

برپایه این گزارش، یکشنبه ۲۶ دی نماد پالایش نفت تهران (شتران)، ایران‌خودرو (خودرو)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، سایپا (خساپا) و گروه دارویی برکت (برکت) در نماد‌های پُرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات یکشنبه ۲۶ دی صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲۲۸ میلیون و ۸۰۵ هزار برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۴۴۸ میلیارد ریال داد و ستد شد و در معاملات یکشنبه ۲۶ دی بیش از چهار میلیارد و ۷۳ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۳ هزار و ۴۵۹ میلیارد ریال داد و ستد شد؛ بنابراین گزارش، (دوشنبه ۲۷ دی) سومین روز کاری بورس در هفته با رشد ۳۸۴ واحدی در ارنفاع یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد قرار گرفت، اما این روند در ادامه روز معکوس شد تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۴ هزار و ۲۷۱ واحدی معادل ۰.۳۳ درصدی به یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۵۳۲ واحد سقوط کرد. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۳ واحدی به ۱۷ هزار و ۸۷۵ واحد رسید.

شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۰۵۷ واحدی معادل ۰.۳۳ درصد به رقم ۳۲۳ هزار و ۴۲۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۱۳۹۴ واحدی، عدد ۳۴۵ هزار و ۸۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۸۷۶ واحدی به رقم ۲۱۶ هزار و ۹۰۶ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور ۴۳۸۵ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۳۱۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۴۱۵۵ واحد کاهش به رقم ۹۹۳ هزار ۶۱۹ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۵۴۱۱ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۵۱۷ هزار و ۳۶۲ واحد را به نمایش گذاشت؛ بنابراین گزارش، در معاملات دوشنبه ۲۷ دی بورس تهران، نماد‌های معاملاتی فملی، وبملت، فولاد، شفن و وغدیر با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نماد‌های معاملاتی خودرو، پارسان و شبندر تاثیر مثبت در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار دوشنبه ۲۷ دی بیشترین کاهش قیمت متعلق به نماد کمنگنز (معادن‌منگنزایران) با ۴.۹۱ درصد افت و پس از آن، نماد‌های فروس، کسعدی، خلنت و شاملا بود. همچنین نماد معاملاتی شسینا (صنایع‌شیمیایی‌سینا) با ۴.۷۸ درصد، بیشترین افزایش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نماد‌های تایرا، کویر، وپترو و دیران قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۶۶۴ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۱۸ هزار و ۵۰۲ نوبت معامله و به ارزش ۲۴ هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در ادامه (سه شنبه ۲۸ دی) چهارمین روز کاری بورس در هفته با ریزش ۲۸۷۴ واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و ۳۰۳ هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۳۰ هزار و ۵۴۰ واحدی معادل ۲.۳۴ درصدی به یک میلیون و ۲۷۵ هزار و ۹۳۱ واحد سقوط کرد. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۲۲۰ واحدی به ۱۷ هزار و ۶۵۶ واحد رسید.

شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۷۵۶۰ واحدی معادل ۲.۳۴ درصد به رقم ۳۱۵ هزار و ۸۵۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۸۰۵۲ واحدی، عدد ۳۳۷ هزار و ۳۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۵۰۶۱ واحدی به رقم ۲۱۱ هزار و ۸۴۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور ۳۹۵۹۲ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۲۶ هزار و ۶۱۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۶۶۴۹ واحد کاهش به رقم ۹۶۶ هزار و ۸۸۵ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۴۸۱۹۷ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۴۶۹ هزار و ۱۶۹ واحد را به نمایش گذاشت؛ بنابراین گزارش، در معاملات سه شنبه ۲۸ دی بورس تهران، نماد‌های معاملاتی فولاد، فارس، کگل، فملی و کچاد با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نماد‌های معاملاتی وپاسار، ونیرو و کمنگنز تاثیر مثبت در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار سه شنبه ۲۸ دی بیشترین کاهش قیمت متعلق به نماد کمنگنز (معادن‌منگنزایران) با ۴.۶۸ درصد افت و پس از آن، نماد‌های وپاسار، ونیرو، کترام و حفارس بود. همچنین نماد معاملاتی وتوکا (سرمایه‌گذاری‌توکافولاد) با ۵ درصد، بیشترین افزایش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نماد‌های شیراز، فجر، پسهند و ذوب قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۳۷۴ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۲۹۱ هزار و ۴۱۸ نوبت معامله و به ارزش ۲۸ هزار و ۳۷۶ میلیارد ریال داد و ستد کردند؛ بنابراین گزارش، (چهارشنبه ۲۹ دی) آخرین روز کاری بورس در هفته با ریزش ۷۰۹ واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و ۲۷۵ هزار واحد آغاز شد، اما این روند در ادامه روز معکوس شد تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳ هزار و ۵۳۹ واحدی معادل ۰.۲۸ درصدی به یک میلیون و ۲۷۹ هزار و ۵۰۵ واحد سقوط کرد. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۲ واحدی به ۱۷ هزار و ۶۴۲ واحد رسید.
شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۸۷۶ واحدی معادل ۰.۲۸ درصد به رقم ۳۱۶ هزار و ۶۸۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۱۳۸۵ واحدی، عدد ۳۳۵ هزار و ۶۴۳ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۸۷۰ واحدی به رقم ۲۱۰ هزار و ۹۳۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور ۳۳۱۸ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۲۹ هزار و ۹۷۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۳۴۵۴ واحد افزایش به رقم ۹۷۰ هزار و ۴۰۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۴۴۴۴ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۴۷۳ هزار و ۵۷۰ واحد را به نمایش گذاشت؛ بنابراین گزارش، در معاملات چهارشنبه ۲۹ دی بورس تهران، نماد‌های معاملاتی شبندر، شپنا، کگل، کچاد و شتران با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نماد‌های معاملاتی فملی، فخوز و ذوب تاثیر منفی در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار چهارشنبه ۲۹ دی بیشترین کاهش قیمت متعلق به نماد حفارس (حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) با ۴.۸۱ درصد افت و پس از آن، نماد‌های پرداخت، شبریز، تکشا و رتاپ بود. همچنین نماد معاملاتی قشکر (شکرشاهرود) با ۴.۹۲ درصد، بیشترین افزایش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نماد‌های ولملت، وپترو، حپترو و ولغدر قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۵۸۱ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۰۶ هزار و ۱۷۱ نوبت معامله و به ارزش ۳۰ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل در پایان روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۲ دی ماه) در حالی با رقم یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحد به معاملات خود پایان داد که این رقم در (۲۹ دی ماه) به یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد رسید. شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۵۳ هزار و ۷۶۸ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۳۵ هزار و ۶۴۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۲۲ هزار و ۳۶۵ واحد به عدد ۲۱۰ هزار و ۹۳۱ واحد رسید.

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نماد‌های ملی صنایع مس ایران (فملی)، ایران خودرو (خودرو)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، پالایش نفت تهران (شتران) و سایپا (خساپا) در گروه نماد‌های پُر تراکنش قرار داشتند.

معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر ابهامات موجود در بازار سهام با روند نوسانی همراه بود و ادامه دهنده روند نزولی چند هفته اخیر بوده است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

لئوناردو دی کاپریو کیست؟

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ تمرینات ویژه سیدحسین حسینی در کنار دخترش

عکس/پاریس‌گردی خانم بازیگر مشهور با استایل جذاب

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ترکیه

عکس/پاسخ خلاقانه یک دانش‌آموز به سوال امتحان ریاضی

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن

رییس جمهور دنبال حیا است نه رای

حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان/ ۲ تروریست کشته شدند

فیلم/لایی الحاجی دیوف به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه

۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

عکس/سانسور کراوات غلامرضا تختی در بنر‌های شهرداری تهران

وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند

وضعیت ترسناک تابستان ۱۴۰۳

نگرانی آمریکایی‌ها درباره ریاست‌جمهوری مجدد بایدن

الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند

تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

پریسا صالحی کیست و چرا به زندان احضار شد؟

حکم اعدام توماج صالحی لغو می‌شود؟

پیشنهاد هلندی برای مهدی قایدی

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید

طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

خاطره منشوری فریدون زندی از وحید هاشمیان!

در واگذاری سرخابی‌ها، کدام تیم سود کرد؟ کدام تیم ضرر؟

فرهاد مجیدی مهمان مخصوص فینال لیگ قهرمانان آسیا

سریال جدید مهران مدیری خبرساز شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

بکارگیری منشی‌های خانم ممنوع شد!

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد