تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
دست اندازی شکارچیان به میانکاله ادامه دارد

بازداشت، مجازاتی ناتمام برای شکارچیان غیرمجاز

دو روز قبل بود که فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از دستگیری تعدادی از شکارچیانی خبر داد که در روز‌های اخیر به تالاب میانکاله هجوم برده بودند.

مجازات شکارچی به تنهایی کافی نیست

اقتصاد ۲۴- یک هفته از حضور ۴۳ شکارچی نقاب‌دار به صورت و مسلح در میانکاله می‌گذرد. شکارچیانی که به نظرشان صدور پروانه صید به تاخیر افتاده و همین موضوع سبب شده در یک اقدام جمعی بخواهند به این روند اعتراض کنند. روش اعتراض، اما به این سادگی‌ها نبود و البته خبر‌هایی هم از درگیری میان آن‌ها و محیط‌بانان به میان آمد. همین هم جرقه‌ای بود تا بار دیگر صحبت از شکار و شکارچی داغ شود. در این میان همچنان که منتقدان کم‌کاری مسئولان محیط زیست و انتظامی را زیاد می‌دانند، برخی از آن‌ها بر این نکته هم تاکید دارند که این صف‌آرایی بیش از هر چیز قدرت نمایی و اعتراض عمیق‌تری را در خود داشته و باید موضوع را با دقت بیشتری بررسی کرد.
دو روز قبل بود که فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از دستگیری تعدادی از شکارچیانی خبر داد که در روز‌های اخیر به تالاب میانکاله هجوم برده بودند.
به گفته جمشید محبت‌خانی و طبق اطلاعات رسیده از منابع محلی، بیش از یک هفته قبل ۱۰۰ نفر از شکارچیان مسلح در سه مرحله در اعتراض به لغو مجوز شکار در این منطقه به سمت تالاب میانکاله هجوم بردند. «تقریبا چنین اتفاقی با این حجم از افراد پیش از این مشاهده نشده بود.»
او ادامه داد: «هماهنگی این حرکت در فضای مجازی انجام شده بود و این افراد در سه مرحله اقدامات خود را صورت دادند. در هر سه مرحله محیط‌بانان تالاب میانکاله در استان مازندران و محیط‌بانان بندرترکمن در استان گلستان با هماهنگی کارکنان انتظامی و دریابانی این مناطق تعدادی از این افراد را دستگیر کردند و در اختیار دستگاه قضایی قرار دادند. شکارچیان مسلح با شکستن قرق و ورود به مناطق حفاظت‌شده میانکاله با محیط‌بانان درگیر شدند که وضعیت محیط‌بانانی که در این درگیری حضور داشتند مطلوب و آسیب‌های وارده سطحی بوده است.»
این دستگیری‌ها، اما پایان کار نبود. روز گذشته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران هم با تاکید بر اینکه معضل شکارچیان هنوز به طور کامل حل نشده است به ایسنا گفت: «حفاظت محیط زیست این روز‌ها گشت، کنترل و تدابیر حفاظت از منطقه را در میانکاله افزایش داده است و با اتخاذ تصمیماتی که با حضور فعال همکاران محیط زیست انجام شد، با وجود رفت و آمد شکارچیان، آن‌ها تقریبا دیگر موفق به شکار نمی‌شوند و با واکنشی که همکاران ما نشان می‌دهند منطقه را ترک می‌کنند.»
به گفته حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی، با این همه معضل شکارچیان هنوز به طور کامل حل نشده و استان‌های گلستان و مازندران با هماهنگی‌های انجام شده مصمم هستند تا این مشکل با تعامل و اتخاذ تدابیری برطرف شود.

مجازات شکارچی کافی نیست

صحبتی از تدابیری که تاکنون انجام گرفته در میان نیست و همچنان مشخص نیست نحوه برخورد با این اتفاق از سوی مسئولان چگونه خواهد بود، اما ماجرا برای برخی از کارشناسان عمیق‌تر از این است. نمونه‌اش حمیدرضا میرزاده است که به «پیام‌ما» می‌گوید این اعتراض، اعتراضی عمیق‌تر به مشکلات موجود است.
«وقتی می‌خواهیم اعتراض این افراد را بررسی کنیم باید بدانیم ابعادی گسترده دارد و مجموعه‌ای از نارضایتی‌ها را دربرمی‌گیرد. شغل اصلی بسیاری از این افراد شکار نیست و مشاغل دیگری، چون صیادی هم دارند، اما شنیده‌ها می‌گوید در روز‌های گذشته تعدادی از قایق‌های صیادی توقیف شده. از سویی این افراد درباره صادر نشدن پروانه شکار معترض‌اند که در بسیاری از موارد و به درستی در آن وقفه ایجاد شده، اما در نهایت همه این‌ها با هم عامل نارضایتی شده است.»
این کارشناس محیط زیست معتقد است باید این بحث را در قالب جامعه محلی آنجا بررسی کرد و پرسید چرا از سوی متولیان برای صحبت و بررسی این موضوع افرادی فرستاده نشده است؟ «ما با جامعه‌ای ناراحت و ناراضی روبه‌رو هستیم که وقتی با موانع مواجه می‌شود، هرچند موانع دقیق و علمی هم باشد با آن‌ها مخالفت می‌کنند. از سویی صحبت از مافیا می‌شود که هنوز نمی‌دانیم چقدر صحت دارد و باید شواهد این امر هم به درستی بررسی شود.»


بیشتر بخوانید: حمله مسلحانه و دسته جمعی شکارچیان به محیط بانان


به گفته میرزاده کار حقوقی در چنین مواردی به تنهایی جوابگو نیست. چرا که عمده نگاه به چنین مواردی در قوانین کیفری است و تعیین مجازات. او توضیح می‌دهد: «نمی‌گوییم افراد نباید مجازات شوند یا نباید آن‌ها را دستگیر کرد. صحبت این است که فقط این مورد نمی‌تواند جوابگو باشد و شاید حتی تنش را بیشتر کند. اما باید در کنار قوانین سلبی، قوانین بازدارنده و ارتباط با جامعه محلی هم پررنگ شود. نکته‌ای که در تمام این سال‌ها مغفول مانده. ما در قوانینی که در حوزه حیات وحش داریم، بیشتر نگاه سلبی و مجازات متخلف را گنجانده‌ایم و تنها در برخی موارد مانند قرق اختصاصی یا تکثیر و پرورش کمی قوانین ایجابی است.»

محیط زیست مازندران باید جوابگو باشد

ماجرا، اما برای علیرضا هاشمی، پرنده‌شناس و کارشناس حیات وحش تعجب برانگیز نیست. هاشمی می‌گوید نه از دیدن شکارچیان مسلح نقاب‌دار تعجب کرده و نه از نحوه برخورد با آن‌ها چرا که از نگاه او محیط زیست مازندارن مانند یک ایالت خودمختار عمل می‌کند و در چنین وضعیتی به راحتی باید انتظار چنین صف‌آرایی را داشت.

«این شکارچیان حس می‌کنند به آن‌ها ظلم شده و حالا می‌خواهند به هر شکلی از حق خودشان دفاع می‌کنند. آن‌ها می‌گویند چطور در منطقه فریدون‌کنار و سرخرود که فاصله اندکی تا اینجا دارد افراد به راحتی شکار می‌کنند و پول‌های هنگفت جابه‌جا می‌شود، اما آن‌ها نمی‌توانند؟»
به گفته این کارشناس حیات وحش در فریدون‌کنار، پرنده‌ها به روش‌های غیرمجاز، در ساعات غیرمجاز و در گونه‌های غیرمجاز صید می‌شوند و آماری در حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون صید غیرقانونی در سال وجود دارد.
او توضیح می‌دهد: «بازار فروش رسمی در فریدون‌کنار برپاست و مدیران و مسئولان محلی هم به راحتی از آن دفاع می‌کنند. این در حالی است که صید غیرمجاز حتی در مواقعی که آنفولانزا شایع بوده هم برقرار بوده است. پرسش اینجاست که نقش نهاد‌های نظارتی و محیط زیست کجاست؟ این موارد از نظر بسیاری از شکارچیان تبعیض‌آمیز است و آن‌ها نمی‌خواهند به این شرایط تن دهند.»
به گفته هاشمی وقتی شکارچیان فاصله هوایی کم میانکاله تا فریدونکنار را می‌بینند، می‌گویند آنجا قوانین خودش را دارد و این تبعیض‌آمیز است، پس چرا ما به هر وسیله‌ای متوسل نشویم؟ این در حالی است که «اقتصاد این بازار پررونق است و این را می‌توان در رقم‌های نجومی اجاره دامگاه‌ها دید».

از نگاه هاشمی «وقتی اجاره تا این میزان بالاست، بنابراین رقم خرید و فروش و افرادی که در این بازار هستند هم چشمگیر است.» او به میانکاله اشاره می‌کند؛ تالابی که مدت‌هاست فقط از آن صدای شلیک گلوله می‌آید و در سرتاسر آن تور‌های غیرمجاز ماهیگیری پهن است. تالابی که حالا صف‌آرایی برای به دست آوردن حق شکار هم به آن اضافه شده و به گفته هاشمی این خطرناک است، چرا که می‌تواند ابتدای کار باشد و همه فکر کنند باید با زور به آنچه می‌خواهند برسند.
هاشمی با طرح این نگرانی‌ها می‌گوید: «من فکر می‌کنم قبل از توبیخ و مجازات شکارچیان، باید مسئولان و متولیان حفظ و حراست توبیخ شوند. آن‌ها باید نسبت به برخوردهایشان در طول سالیان متمادی پاسخگو باشند و بگویند چطور محیط زیست مازندران در بسیاری از موارد در موضع ضعف قرار داشته و دارد؟ اینطور که به نظر می‌رسد عامل اصلی ناتوانی در مواجهه با این شرایط، سازمان محیط زیست و همکاری نکردن سایر ارگا‌ن‌هاست؛ مسئله‌ای که می‌تواند در آینده باعث شکل‌گیری اعتراضات دیگر شود.»

منبع: اسکان نیوز

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی