تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
داد رانندگان درآمد

کامیون گران و ناوگان حمل بار فرسوده!

قیمت کامیون از ابتدای سال تاکنون بین ۲۵ تا ۳۰ درصد گران شده که صدای خریداران را در آورده است.

کامیون

اقتصاد۲۴- قیمت کامیون بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است،خبری که کریمی، دبیر کانون کامیون‌داران کشور اعلام کرد و می گوید متاسفانه انحصار ایجاد شده در شرکت‌های خودروسازی روند واردات کامیون را کند کرده است. نه فقط دبیر کانون کامیون داران بلکه مردم نیز از گرانی کامیون گله مند شدند.

یکی از افرادی که متفاضی خرید کامیون است، می گوید 3 ماه است که اقدام به خرید کامیون کرده و هر ماه قیمت آن گران می شود و نمی تواند آن را بخرد. نه تنها این فرد بلکه افراد زیادی از این گرانی ها شکایت دارند.

کریمی می گوید دولت و مجلس از اجناس بی‌کیفیت خودروسازان حمایت می‌کنند و شعار حمایت از تولید می‌دهند این در حالی است که اجناس بی‌کیفیت چینی را وارد ایران می‌کنند تا با آن خودرو بسازند.

اکنون حتی با دلار ۱۰۰ هزار تومانی هم قیمت یک کامیون دست دوم اروپایی بالای سه میلیارد تومان نیست. متاسفانه دلال‌بازی‌ها باعث افزایش چند برابری قیمت کامیون شده است.

کامیون گران شد، چرا که در داخل کم تولید می شد، بدین منظور تصمیم گرفته شد که کامیون دست دوم وارد شود اما کار واردات با مشکل مواجه شد و از طرفی طرح نوسازی آنها نیز به کندی پیش می رود؛ سعید انگوتی، عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل داخلی کالا نیز می گوید مافیای داخلی جلوی نوسازی ۱۶۰ هزار کامیون فرسوده را در کشور گرفته و اجازه نوسازی کامیون‌ها را نمی‌دهند.

خودروسازان داخلی تمایل دارند تا کامیون‌های خود را به دارندگان کامیون‌های فرسوده بفروشند، اما طبق باور کامیون‌داران، کامیون‌های تولید داخل در قیاس با کامیون‌های خارجی گران بوده و کیفیت لازم را هم ندارند؛ در حال حاضر روزانه یکصد کامیون با عمر سه سال به پایین با هدف نوسازی کامیون‌های فرسوده، وارد کشور می‌شوند.

اختصاص بودجه برای نوسازی ناوگان

کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل داخلی کالا به تازگی با داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای جلسه‌‎ای داشت و قرار شد تا هرچه سریعتر، بودجه‌ای برای نوسازی ناوگان اختصاص بدهند هر چند که با توجه محدود بودن بودجه دولت، بعید است که رقم زیادی برای این امر اختصاص یابد.

تا جایی کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل داخلی کالا خبر دارد، حتی دیناری در این سال‌ها برای اسقاط کامیون‌های فرسوده اختصاص نیافته است.


بیشتربخوانید:دعوای واردکننده و راننده کامیون‌ها چیست؟


آقای جواد توسلی مهر مدیر عامل ایران خودرو دیزل می گوید اکنون کشنده اروپایی را ۴ میلیارد تومان به فروش می‌رسانند؛ اگر فرض کنیم ۲ میلیارد تومان تسهیلات به آن تعلق گیرد، قسط ماهانه آن ۷۰ میلیون تومان می‌شود که علاوه بر این ماهانه ۳۵ میلیون تومان هزینه خودرو بر عهده راننده است، یعنی حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، اما مگر یک راننده چقدر درآمد دارد که این کشنده را بخرد و از پس هزینه‌های آن بر آید؟

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت کشنده‌های داخلی نصف قیمت کشنده‌های وارداتی است، گفت: در مقابل کشنده داخلی ۲ میلیارد تومان است که یک میلیارد تومان تسهیلات به آن تعلق می‌گیرد و راننده باید ماهانه ۳۵ میلیون تومان قسط پرداخت کند و ۳۵ میلیون تومان هم هزینه دارد که جمعا ۷۰ میلیون تومان می‌شود که اگر یک راننده ماهانه ۱۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد، ۴۰ میلیون تومان برایشان سود دارد؛ و توجیه اقتصادی برای خریداران ایجاد می کنند.

در حالی رئیس کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید از دست اندکاران واردات کامیون دست دوم شکایت می‌کنیم، که به گفته یک مقام مسئول در اتحادیه کامیون داران حمل بار کشور با وجود نبود تولیدات داخلی و یا عرضه محصولات قدیمی و بی کیفیت ۳۰ تا ۴۰ سال قبل، مخالفت با واردات کامیون‌های دست دوم ضمن ضربه به سرمایه ملی، تاخیر در نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و افزایش حوادث جاده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

رونمایی از ابرپروژه اسقاط ناتمام ماند!

بیش از سه سال از روزی که رئیس جمهور ابرپروژه اسقاط را رونمایی کرد، می‌گذرد و در این مدت مسلما به تعداد کامیون‌های فرسوده اضافه شده است؛ بر اساس جدیدترین آمار‌ها در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار کامیون فرسوده در ناوگان حمل و نقل بار کشور وجود دارد که به گفته کارشناسان در صورت نگاهی خوشبینانه با تولید و واردات ۲۰ هزار دستگاه کامیون در سال، نوسازی این تعداد کامیون فرسوده در کشور حداقل ۱۰ سال زمان می‌برد.

این شرایط در حالی است که اواخر سال ۹۶ که دولت ابرپروژه اسقاط کامیون‌های سنگین را رونمایی کرد، قرار بود بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه از خودرو‌های فرسوده در ناوگان تجاری از رده خارج و با محصولات نو جایگزین شوند. طرحی که به رغم جدیت دولت عملا با آغاز مجدد تحریم‌ها و توقف برخی تولیدات داخلی به کما رفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/ بهترین مواد غذایی برای مبتلایان فشاری خون بالا

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

جهش بورس با پابند

پیش بینی بورس امروز سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

معجزه‌ای برای پیش‌گیری از پیری

اینفوگرافی/ چرا شام را باید پیش از ساعت ۹ شب بخوریم؟

اثرات غذا‌های چرب را با این خوراکی‌ها از بین ببرید

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز