تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
وضعیت بازار نشر و سالی که بر آن رفت در گفتگو با یک ناشر بررسی شد

ناشران ایرانی در باتلاق بحران کاغذ و تعطیلی کتاب فروشی ها/ افزایش قیمت کاغذ چالش بزرگ ناشران ایرانی

ناشر و تولیدکننده کم نیست، اما محل عرضه و ویترین، به شدت محدود است. با این هزینه‌های سنگین اجاره، کمترین کسی میل به راه اندازی کتابفروشی دارد. شاید سال‌های قبل علاقه‌مندان بیشتری برای تأسیس کتابفروشی حاضر بودند، اما امسال تعداد آن‌ها خیلی کمتر شده است.

نوروز //////// ناشران ایرانی در باتلاق بحران کاغذ و تعطیلی کتاب فروشی ها/ افزایش قیمت کاغذ چالش بزرگ ناشران ایرانی/ در نگاهی به اقتصاد نشر و کتاب در سال 1400

اقتصاد۲۴- در این دو سال گذشته، اگرچه کرونا بر حوزه‌ی فرهنگ و هنر تأثیرات مخرب بسیاری برجای گذاشت، اما کتاب توانست تا حد زیادی از این خطر جان سالم به در ببرد و نه تنها با رویکرد‌های منفی کرونا روبرو نشد بلکه با تجارب تازه توانست به شکل دیگری ادامه‌ی حیات دهد.
سایه‌ی سنگین کرونا، مرگ و میر، بیماری، مشکلات معیشتی و... سال ۱۴۰۰ را به یکی از تیره‌ترین سال‌ها در حوزه‌ی فرهنگ و هنر بدل کرد، اما تأثیر این مسائل بر حوزه‌ی کتاب متفاوت بود. وجود فعالیت‌های مثبتی همچون نمایشگاه مجازی کتاب، نمایشگاه مجازی استان‌ها و... توانست کتاب را از گزند کرونا نجات بخشد. از سوی دیگر، در دوره‌ی پاندمی، فروش آنلاین کتاب به صورت گسترده، پدیده‌ای بود که پیش از این حوزه‌ی کتاب در چنین ابعادی با آن آشنا نبود.
اگرچه حوزه‌ی نشر همچنان از مسائل مختلفی مانند سانسور، عدم ثبات قیمت کاغذ و... رنج می‌برد، اما در دوره‌ای که کرونا بسیاری از مشاغل را زمین گیر کرد، بازار نشر توانست همچنان خود را سرپا نگه دارد
شاید یکی از مهم‌ترین اتفاقات حوزه‌ی کتاب در دوران کرونا را بتوان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب دانست که در دومین دوره‌ی برگزاری خود با فروش حدود ۹ میلیارد تومان، در اولین روز، توانست رکورد تازه‌ای در فروش کتاب را به ثبت برساند. اما با این همه، مشکلات حوزه‌ی نشر، مشکلاتی ریشه‌ای هستند که برگزاری و فروش در چنین نمایشگاه‌هایی هم مسکن‌هایی است که به آن تزریق می‌شود.
انتظار می‌رود در سال جدید و با تغییر دولت و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، به حل مشکلات زیرساختیِ نشر توجه بیشتری شود.
«اعظم کیان افراز»، مدیر انتشارات افراز در گفتگو با «اقتصاد ۲۴» در خصوص جابه جایی دولت‌ها و تأثیر آن‌ها بر صنعت نشر بیان کرد: «اکنون که چند ماهی از جابجایی مدیران دولتی می‌گذرد، ما هنوز تغیری در سیاست‌های کلان وزارت فرهنگ شاهد نیستیم.»
او ادامه داد: «البته نمایشگاه مجازی کتاب یکی از اتفاقات خوب حوزه‌ی نشر بود، اما این را نمی‌توان دستاورد دولت تازه نامید و هنوز تغییر محسوسی از سوی مدیران فرهنگی شاهد نیستیم و در واقع تغییرات به گونه‌ای نیست که بتوان نمود عینی برای آن‌ها آورد.»
کیان افراز با بیان این که سیاست‌های کلان در حوزه نشر همواره ثابت بوده اند اظهار کرد: «تجربه‌ی سی ساله من در حوزه نشر نشان می‌دهد که با تغییر دولت ها، تغییر چندانی در حوزه کتاب و صنعت نشر اتفاق نمی‌افتد. به طور مثال مساله‌ی سانسور در دولت‌های مختلف ثابت بوده و اجازه‌ی انتشار، تنها بستگی به عقاید شخصی کسی دارد که متن را می‌خواند و مجوز را صادر می‌کند. در بعضی مواقع این شخص سخت گیر و در مواقعی هم آسان گیر است و به سادگی کتاب منتشر می‌شود. در واقع این اشخاص هستند که در دولت‌های مختلف نظر خود را به کتاب تحمیل می‌کنند و ساز و کار سانسور در دولت‌های مختلف تغییری نمی‌کند. ما همچنان اسامی‌ای داریم که در هیچ دولتی مجوز انتشار آثارشان صادر نمی‌شود.»

این ناشر با بیان این که کرونا تغییرات گسترده‌ای در حوزه‌ی فرهنگ و هنر ایجاد کرد گفت: «با وجود کرونا مشخص شد که آسیب پذیرترین حوزه، همین فرهنگ و هنر است، اما خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و فضا‌هایی که در شبکه‌های مجازی ایجاد شد، کتاب توانست از رکود صد درصدی نجات پیدا کند، اما همچنان وضعیت همانطور که بوده هست. در ابتدای پاندمی، ناشران و کتابفروشان نمی‌دانستند چه باید بکنند و سردرگم شده بودند، اما رفته رفته شکل و نوع برخورد با کرونا را آموختند.»


بیشتر بخوانید: نمایشگاه مجازی کتاب، دستاوردی تازه در اقتصاد فرهنگی/ رکورد میلیاردی فروش کتاب در اوج رکود اقتصادی


کیان افراز با اشاره به قیمت کاغذ بیان کرد: «یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه نشر، قیمت کاغذ است که هرگز ثبات نداشته و بالا و پایین‌های زیادی دارد. عدم ثبات قیمت کاغذ باعث می‌شود که وضعیت کتاب همچنان به شکل سنتی باقی بماند. تیراژ‌های دویست و سیصدتایی، اتفاق غم انگیز و تأسف آوری است که کسی به آن توجه نمی‌کند؛ تیراژ‌هایی که در دهه‌ی هفتاد و حتی هشتاد بین سه تا پنج هزار تا بود امروز به عدد عجیب دویست و سیصد رسیده است، این در حالی است که انتظار می‌رود دست کم رمان‌ها با تیراژ‌های بالاتری منتشر شوند.»
او افزود: «حوزه نشر به رکود رسیده و نفسش به شماره افتاده است. ناشران بسیاری را می‌شناسم که در این مقطع دفاتر خود را تعطیل کرده و خانه نشین شدند. در حال حاضر اجاره بها یا قیمت خرید یک مکان برای انتشارات، هم قیمت هزینه‌ای است که یک رستوران دار برای مکان خود پرداخت می‌کند در صورتی که باید تعرفه‌ای ایجاد شود تا از ناشران حمایت شود و هزینه‌ی کمتری برای اجاره بها یا خرید مکان متقبل شوند.»
مدیر انتشارات افراز با بیان این که ناشران نیازمند حمایت هستند اظهار کرد: «ناشر و تولیدکننده کم نیست، اما محل عرضه و ویترین، به شدت محدود است. با این هزینه‌های سنگین اجاره، کمترین کسی میل به راه اندازی کتابفروشی دارد. شاید سال‌های قبل علاقه‌مندان بیشتری برای تأسیس کتابفروشی حاضر بودند، اما امسال تعداد آن‌ها خیلی کمتر شده است. باید تدبیری اندیشیده شود که علاقه‌مندان بتوانند با تشویق و حمایت دولت، کتابفروشی تأسیس کنند.»
او با بیان این که مرگ کتابفروشی‌ها بسیار غم انگیز است بیان کرد: «اگرچه این روز‌ها فروش کتاب به صورت مجازی، جای خود را در میان مخاطبان باز کرده است، اما فرهنگ رفتن به کتابفروشی و لمس کتاب، لذتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و فروش فیزیکی کتاب همچنان باید در اولویت باشد.»
کیان افراز با بیان این که باید از کتابفروشی‌های مستقل و کوچک حمایت شود گفت: «این کتابفروشی‌ها با وجود فضای مجازی و کتابفروشی‌های بزرگ و زنجیره‌ای که در مال‌های بزرگ هستند، به سختی ادامه حیات می‌دهند و در همین سال‌ها شاهد بودیم که بسیاری از آن‌ها به تعطیلی کشیده شده اند و این فاجعه‌ای است که بازار نشر در سال‌های اخیر، به خصوص با آمدن کرونا، با آن روبرو شده و برای جلوگیری از پیشرفت این اتفاق باید تدبیری اندیشیده شود.»
او در پایان سخنان خود با اشاره به این که امیدوار است سال آینده، سال بهتری برای حوزه‌ی نشر و کتاب باشد بیان کرد: «انتظار می‌رود در سال پیش رو، سخت گیری‌ها و نگاه‌های سلیقه‌ای حذف شوند و اعتماد مخاطب به نشر ایران بازگردانده شود. همچنین برای اینکه شور و شفعی به بازار کتاب تزریق شود باید اسامی ممنوعه و لیست سیاه دور ریخته شود و شاعران و نویسندگان نام آشنا بتوانند با تولید آثار جدید، شور و شوقی در بازار نشر ایجاد کنند تا مخاطبان و علاقه‌مندان بار دیگر آثار مؤلفان مورد علاقه‌ی خود را خریداری کنند. امیدوارم در سال جدید، نام هیچ نویسنده‌ای در لیست سیاه نباشد.»

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ استایل ورزشی نوید محمدزاده و همسرش

عکس/ حامی سعید جلیلی برای مسعود پزشکیان آرزوی مرگ‌ کرد

عکس/ طلوع زیبای خورشید در بین الحرمین

عکس/ بیلبوردهای تبلیغاتی مخبر را عصبانی کرد

عکس/ صبحانه لاکچری مینا مختاری برای همسرش بهرام رادان

بهترین کیف پول های ارز دیجیتال کدامند؟/ زیر و بم دنیای کریپتوکارنسی را در این گزارش بخوانید

رفرم‌های بنیادین مسعود پزشکیان کدامند؟/ دامادبازی را کنار بگذاریم/ تکلیف مکانیسم ماشه باید روشن شود/ اقتصاد ترکیه و عربستان کجا و ایران کجا؟!

فیلم/عزاداری به شیوه بهاره رهنما

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس متفاوت بازیگر بانوی عمارت در یک مراسم مذهبی

عکس صمیمی و دوستانه دو بازیگر سریال زخم‌کاری

با یک ساعت خواب بیشتر در این مدت لاغر شوید!

از افزایش قیمت کاغذ تا کاهش سرانه مطالعه؛ چالش‌های صنعت نشر کدامند؟/ نبرد ناپیدای ناشران ایران، زنده ماندن در میان بحران‌های بی‌پایان

ویتامین‌های موثر برای درمان یبوست

ظریف: ما بازوی مشورتی برای رئیس‌جمهور هستیم

رد اتهام ارتباط ایران با ترور ترامپ

عصبانیت سوال برانگیز حسین شریعتمداری از حضور ظریف در صداوسیما

مدیرعامل پرسپولیس: فکر می‌کردم عکس بیرانوند با پیراهن تراکتور فتوشاپ است

در پرسپولیس فحش می‌خورم، ولی به استقلال نمی‌روم!

فیلم/عزاداری متفاوت دزفولی ها

تذکر محمد باقر نوبخت رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه کشور به محمد مخبر + فیلم

عکس/مژده لواسانی از شغل جدیدش رونمایی کرد

پزشکیان پیامک فرستاد +جزئیات

علی باقری: تهاجم اسرائیل به لبنان با پاسخ پشیمان‌کننده ملت‌های منطقه و گروه‌های مقاومت مواجه می‌شود

سریلانکا «۵۵ میلیون دلار» از بدهی خود به ایران را با چای تسویه کرد

نطق ترامپ درباره معامله عالی با ایران پر سروصدا شد

حداقل و حداکثر قیمت لباس فرم مدارس اعلام شد

بهترین راه‌های مهاجرت به کانادا

با مهمترین خواص پودر هل آشنا شوید

معرفی تانک صبرا اسرائیل

تصاویری متفاوت از عزاداری زنان تهرانی که جلب‌توجه کرد

اطلاعیه دانشگاه الزهرا درباره اخراج دختر میرحسین موسوی

خواننده مشهور زن از دنیای شهرت کنار کشید!

از پرداخت وام اربعین چه خبر؟

وعده رئیس سازمان بازرسی کل کشور به مسعود پزشکیان

عضو شورای‌شهر تهران: زاکانی نماینده مردم نیست سلیمانی نماینده مردم است

عکسی از پزشکیان و نوه‌هایش در سوپر مارکت

احترام برومند درباره مشکل لیلی رشیدی: ضبط وسایل خصوصی بدون هیچ دلیل موجهی، پایمال شدن حقوق شهروندی است

لغو مجوز هیأت کرجی که افراد بدون حجاب در دسته عزاداری آن حضور پیدا کرده بودند

درگیری مسلحانه در خوزستان؛ ۵ نفر کشته شدند

دومین بازیکن استقلال هم سرباز شد

رشد ۲۵۹ درصدیِ بیمه سرمد در سودآوری

پیش بینی قیمت دلار فردا پنج شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳

ترامپ با دولت پزشکیان وارد توافق می شود؟

ظریف: هیچیک از اعضای کمیته‌ها اجازه ندارد خارج از جلسات رسمی با نامزد‌های مسئولیت، دیدار کند

کوچکترین کشورهای جهان در کدام نقطه جغرافیایی قرار دارند؟

روز یازدهم محرم در کربلا چه گذشت؟

حقایقی جالب درباره هدیه تهرانی + عکس

خطر آب شیرین کن‌ها برای معیشت مردم هرمزگان

عکس/ صبحانه لاکچری مینا مختاری برای همسرش بهرام رادان

اسب زین‌کرده یا اسب بی زین؟ /بررسی آماری ادعا‌ها درباره دولتی که پزشکیان تحویل می‌گیرد / از روی سه سال دولت سیزدهم با «هُپ» پریده‌اند!

ناترازی برق به ۲۴ هزار مگاوات می‌رسد!

فیلم/ بهنوش طباطبایی در مراسم شام غریبان

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی در دبیری شورای نگهبان ابقا شد

مسعود پزشکیان در شام غریبان حسینی

همستر در حال مسدود کردن اکانت ها است!

فیلم/ ماجرای غش کردن ناصرالدین شاه در روضه امام حسین (ع)

یک پرسپولیسی دیگر در لیست تراکتور